Men om prisene skulle bli noen høyere - så er det vel helt i takt med de av KT godkjennte prisøkninger som f.eks. Ost - hvorfor er et stykke Jarslberg 80% dyrere på Holtet enn på Bainbridge island - Godkjent av KT!!
Hvorfor er norske bøker priset NOK 100.00 over hva de skulle kostet i et konkuranse utsatt market - Godkjennt av KT ! (For ikke å snakke om ebøker). Hvis forlagene i Norge styrte salget av eBilletter - ville du etter bestilling av en reise OSL-TOS-OSL måtte reise til Torp for å hente ute den Fysiske! eBilletten - enkelt (for så å si at eBilletter er noe de reisende ikke vil ha !)
Nei helt ærlig sitter jeg igjen med en meget sterk følelse at KT griper inn der de politisk KAN og lar de bransjene som har sterk nok Politisk støtte få lov til å skure frem uten inngripen, noe som i løpet av 2011 kostet meg betydlig mere enn hva en økning i flybilletter ville ha kunne koste.
Fortsatt gjenstår vel mitt spørsmål om man ikke ofte må innom Oslo for å komme seg til disse storbyene? CPH er en mulighet, men sikkert ikke nok tilgjengelighet hvis 100.000 Europareiser skal tas ut. FRA likeså, men det er dyrere så ikke et alternativ for mange. Så har vi de som kun har nok poeng til en reise innen Norge og Norden som kanskje heller tar ut dette enn å la poengene gå ut på dato. Uansett er ikke dette den vesentlige innvendingen mot bonus.
Så:
Nå vet du at KT har forsøkt å gripe inn mot Tine og andre landbruksinstitusjoner, men er blitt overstyrt av andre forhold og i enkelte tilfeller av rettssystemet, så det er på ingen måte riktig å skylde på KT for situasjonen. Det har vel heller ikke skjedd noe spesifikt i det siste som KT kan reagere på. Tine har signalisert at man ønsker å sette opp tollen på utenlandsk ost, men så langt jeg har forstått det så er ikke dette gjennomført. Toll og avgifter er heller ikke noe KT har makt og myndighet over, så det blir helt feil å si at KT godkjenner prisøkningen som har sin basis i tolleregimet for landbruksprodukter.
KT har også hatt i inngrep i bokmarkedet, gjennom endringer i bokbransjeavtalen. Man har sikkert ikke gått langt nok, men jeg kjenner ikke det markedet godt nok til å forklare hvorfor det evt ikke fungerer. At bøker er dyrere i Norge kan komme av inntektsnivået. For utenlandsk litteratur er mulighetene til å kjøpe fra andre kanaler utenlands tilstede, noe som bør begrense mulighetene til å ta ut overpris på utenlandsk litteratur. Hvis det er norskspråklig litteratur som er overpriset så kan en forklaring være manglende stordriftsfordeler i produksjonen (vi er få som leser og forstår norsk) samt en implisitt støtte til forlagene som publiserer norske bøker. Alternativet, om man ønsket å sikre utgivelser på norsk, kunne være en direkte støtte fra staten til forlag eller forfatter, men det er langt fra sikkert at dette ville vært en bedre løsning. Videre så har nok ikke KT myndighet til å instruere aktørene om å være innovative. KT kan reagere dersom en handling er i strid med konkurranseloven.
I forhold til landbruksprodukter og bøker er det nok korrekt å si at andre forhold begrenser mulighetene for å utøve en effektiv konkurransepolitikk (det er landbrukspolitikk som både i Norge og resten av verden er viktig, og boklover i bokbransjen), men er det slik at man heller vil ha en ineffektiv konkurransepolitikk og ende opp i luftfarten som man ender opp i disse to bransjene? Jeg forstår indignasjonsnivået i forhold til bøker og ost dithen at man ikke ønsker det, så hva er galt med å la KT gjøre jobben de er satt til å gjøre der de kan gjøre dette? For landbruk og bøker er det andre hensyn man kanskje legitimt kan ta, fx hensynet til norsk språk og det å sikre fornyningssikkerhet og befolkningsmønster, mens det for luftfarten ikke kan sies å være tilfellet. KT har også grepet inn i forhold mange andre bransjer, så man skal ikke tro at det bare er luftfarten som er "berørt" av KT.