Bonuspoeng innenlands

Før man kan konkludere på det viset så må man kontrollere for alle relevante forhold for å sikre at ingen andre forklaringsparametre kan forklare forskjellene/likhetene.;)

Derfor trakk jeg ikke konklusjoner - bare ser noen trender ;)

Ah, gjetting! :p

Kvalifisert gjetting, kalles det også...;)

Jeg er ganske påpasselig med å poengtere overfor mine studenter at økonomisk innsikt ikke er en eksakt vitenskap (det er faktisk nokså underholdende, på sitt litt sære vis, å lese faglige analyser fra ulike sider i forbindelse med både rettssaker og saksbehandling i diverse tilsyn - noe jeg har hatt gleden av å gjøre mange ganger, og jeg ha til og med "sablet" ned argumentasjon fra KT så jeg er ikke alltid enig med deres analyser...;)). Noen gjetninger er imidlertid mer sannsynlige enn andre, og tar man med seg lærdom fra mange års forskning på feltet så kan man være nokså presise. Det er midlertidig alltid rom for tolkninger, men det er ikke alle argumenter som er relevante i så måte.

Last edited:
...og jeg har en kvalifisert trend:p

...jeg vil gå så langt som å si at du har noen observasjoner, og i beste fall noen korrelasjoner...;) For å si noe om årsakssammenhengene så må det nok mer til enn bare observasjonene...:)

Set for meg statsråden sitte som Ole Brum. "tenk tenk tenk tenk tenk" helt til hun får vondt i hodet.

Det hadde vært peachy å jobbe under slike tidsfrister

Ja, de bruker nok en del tid på grubling. Saken skal vel også ut på høring, og det er vel en bestemt tid partene da har ihht forvaltningsloven eller praksis el.l. (noen kan sikkert fylle ut med konkret info på generelle høringsfrister o.l.)

Set for meg statsråden sitte som Ole Brum. "tenk tenk tenk tenk tenk" helt til hun får vondt i hodet.

Dette kommer neppe i orden før etter neste valg. Lettere å skyve slike vanskeligere avgjørelser til neste regjering, og så evt. angripe den avgjørelsen som ny regjering tar, enn å ta avgjørelsen selv.

Ja, de bruker nok en del tid på grubling. Saken skal vel også ut på høring, og det er vel en bestemt tid partene da har ihht forvaltningsloven eller praksis el.l. (noen kan sikkert fylle ut med konkret info på generelle høringsfrister o.l.)

I avisartikkelen nevnes 3 måneders høringsfrist. Det er klart at dersom man kunnet skippet dette, så hadde folk sluppet å klage på lang saksbehandling... Det er nok, I motsetning til hva en del i privat næringsliv her og i USA synes å mene, hverken ønskelig eller mulig.

Last edited:
Nå har jo SAS allerede en mengde med griser....og oppe på OSL er det jo mye gress rundt om så SAS kunne spe på med noen melkekyr, plante noen neper inne i mellom alle disse rullebanene, skremme ut "Ck and the Faces" som fuggelskremsel for å holde "the angry birds away" og registrere seg som landbruksorganisasjon. Voila da er man immun mot KT og Bonus og annen morro kan innføres uten at KT løfter et øye. Landbruksorganisasjoner som Tine og det nye SAS Famland Aviation er jo unntatt for alle regler om konkuranse. Farmer burde jo være selskreven som ny sjef - minst i Norge, men en bør være forsikting med å ansette ho Synnøve Finden i kabinen - da kan man få problemer med ho Tine (og for de som liker Brie - vet at KT er ingenting når økrognomene i Tine kvasser ljåen)

Et fint innlegg som illustrerer godt viktigheten av å ha en velfungerende konkurransepolitikk som ikke overstyres av andre hensyn (i dette eksempelet, landbrukspolitikken som dessverre gjentatte ganger har fått lov, med politikernes velsignelse, til å overstyre vedtak i KT).

Man kan jo også være fristet til å respondere med at det er helt urimelig at Tine ikke skal få lov til å konkurrere fritt og med hele sitt produkt (som inkluderer Bondelaget og innflytelse over politiske beslutningsprosesser). Det er jo bare for de andre aktørene å redusere sine priser, slik at de ikke mister så mange kunder... ;)

Men vi kan vel være enig at trendene ikke ser ut til å gi de helt store utslagene med et Bonus Forbud vs Bonus ordninger. Et forbus i Norge har ikke gitt oss den ønskede 3 aktør - i hvertfall ikke med vinger - vi ser heller en tendens mot at de 2 aktøerene beveger seg sakte vekk i fra konkurranse - se bare på kapasitetsreduksjonen om sommeren i Sør Norge

En ny aktör kommer ikke inn i market fordi bonus er forbud eller ikke. De kommer dersom market er tilstrekkelig stor nok og prislevel er tilstrekkelig höy nok i forhold til de antatte kostnader av den nye aktör.

Kapasitaetsreduksjoner i sommer er ingen tegn for en marked som ikke fungerer. Det kan likevel tolkes tvert imot. Begge aktörer har kutted ned til dette hva er ökonomisk forsvarlig, siden de fant mange andre EURO ruter som faktisk tjener mer penger enn a fly innenlands og tape penger pa disse turer fordi man har ikke tilstrekkelig nok Business demand (som faktisk dekker opp til 90% av de kostnader).

Dersom man apner na for Bonus, sa vil prisene stige. Rett og slett fordi bade DY og SK vil vaere i nöd a tilby bonusreiser pa alle flygninger. Og peak demand for travel er ogsa peak demand for bonus redemption. Man vil vaere i nöd a dele ut en visst del seter pa de mest profitable flygninger innenlands, og disse vil bli brukt og dermed skape fra revenue sikt displacement costs. TOS kan forklare dette langt bedre med enkle ordene hva skjer.

Disse ökte kostnader ma begge aktörer kompensere for, og det kan bare skje med ökte priser, fordi man kan sikkert underlegge som assumption at begge aktörer kunne har solgt disse seter for penger. Sa gjenstar det egentlig bare a se hvem betaler ökte priser i fremtida... Om man kryss-subsiderer markeder eller om man kryss-subsiderer visse kundegrupper...

Og selv om en innföring av Bonus vil lede til ökende priser i marked, sa vil det forsatt bli ingen tredje aktör. Rett og slett fordi fundamentale markedforhold og restriksjoner er de samme. Ingen ny aktör far tilstrekkelig nok peak-hour slots ved OSL, BGO, SVG og TRD. Pa noen av disse flyplasser vil de ogsa ikke kunne fa gateplasser - selv om de kunne fa runway slots. Dermed er det fra infrastruktur-siden rett na umulig a ha tre aktörer med en levedyktig flight-schedule. Og man far ikke fratatt slots fra DY og SK slik at man kunne fordele nytt fra scratch, siden de har jo grandfathering rights...

Sa dersom KT vil öke konkurransen innenlands, sa ma de egentlig tvinge Avinor a bygge ut sin infrastruktur langt hurtigere, skape inn nye routiner etc slik at antall flybevegelser ved disse fire nökkelflyplasser kan ökes under peak-hour. Sa snart som dette er sjedd og tilstrekkelig nok virtuelt slot kapasitaet tilbys, sa snart vil nye aktörer kikke seriös pa den norske innenlandsmarked og trolig en tredje aktör komme inn.

Gjör man det ikke, og bare innförer bonus, sa gir man bade selskaper - DY og SK - en blanko-sjekk til a melke sine kunder med ökte priser.

Det er KUN et forbud mot å opptjene Bonus i Norge i dag - en har hele tiden kunnet ta ut Bonus på alle ruter I Norge unntatt FOT rutene - så den prisdrivende faktoren er allerede på plass og vil ikke endre seg betydelig.

Det er KUN et forbud mot å opptjene Bonus i Norge i dag - en har hele tiden kunnet ta ut Bonus på alle ruter I Norge unntatt FOT rutene - så den prisdrivende faktoren er allerede på plass og vil ikke endre seg betydelig.

Jovel, det blir en betydelig endring, fordi dersom folk har ingen poeng, sa kan de ikke bruke dem og ta dem ut... Med bonus pa innenlands far folk massevis av poenger til bruk.

Jovel, det blir en betydelig endring, fordi dersom folk har ingen poeng, sa kan de ikke bruke dem og ta dem ut... Med bonus pa innenlands far folk massevis av poenger til bruk.

Jeg tror du misforstår en god del, det er ikke forbud for Nordmenn å tjene opp poeng, det er bare innen Norge de ikke får opptjening i dag. Derfor har nordmenn i dag poeng de fleste langt mere enn ingen poeng. Og reiser innen Norge kommer langt ned på listen over destinasjoner nordmenn ønsker å benytte sine poeng på, så at en tjener noen flere poeng etter forbudet blir opphevet betyr ikke at man vil kun bruke disse innen Norge, så det vil ha liten betydning.

Jeg tror du misforstår en god del, det er ikke forbud for Nordmenn å tjene opp poeng, det er bare innen Norge de ikke får opptjening i dag. Derfor har nordmenn i dag poeng de fleste langt mere enn ingen poeng. Og reiser innen Norge kommer langt ned på listen over destinasjoner nordmenn ønsker å benytte sine poeng på, så at en tjener noen flere poeng etter forbudet blir opphevet betyr ikke at man vil kun bruke disse innen Norge, så det vil ha liten betydning.

Jeg tror nok ikke BU662 misforstår, men jeg tror nok man snakker litt forbi hverandre. For det første regner jeg med at BU662 snakker om en alternativkostnad ved allokering av seter til bonusreiser (alternativkostnaden er den forventede inntekten hvis setet ble lagt ut for salg - hensyn tatt til sannsynligheten for at setet uansett ville blitt solgt). Denne har vi naturligvis allerede delvis på plass, fordi man kan ta ut bonusreiser innenlands i dag. Videre kan SAS dels styre hvor stor denne kostnaden er ved å styre allokeringen av slike seter, men samtidig har BU662 et poeng i at med flere bonuspoeng oppsamlet hos nordmenn så vil ønsket om å ta ut bonusreiser øke. Styrer man for sterkt ned på slike seter så opplever kundene at poengene er verdiløse, og bonuspoeng innenlands vil være mindre effektive for SAS. I tillegg er det nok riktig at folk ikke i første rekke reiser innenlands på bonusturer, men enn så lenge er alternativene direkte ut fra mange andre steder enn Oslo noe begrenset, slik at man Som oftest må reise minst ett segment innenlands også om man vil ut av landet.

Videre så har BU662 et meget godt poeng i at en viktig hemsko for mer konkurranse innenlands er kapasitetsbeskrankninger.

Nei, jeg tror ikke jeg misforstar. Faktisk jobber jeg med i en prosjekt om eksakt dette problemstilling i en annen selskap enn de to som diskuteres her.

Bare tenk deg en liten scenario. En person ukependler mellom OSL og en av de tre store steder, sa tjener dette person en god del poenger over aret. Spesielt dersom arbeidgiveren betaler og dette person kan reise med flexible billetter.

Na kommer person XYZ a tenke "Hva skal jeg gjöre med mine mange tusen poeng?!? Helt klart, jeg vil gjerne bruke dem. Siden de gjenspeiler en verdi for meg, sa vil jeg gjerne bruke dem pa en reise hvor billettene er dyre." La oss si fellesferie. Dette betyr faktisk at en selskap ABC har en problem, fordi de har jo loved sine kunder noe. Nemelig at de har mulighet a bruke disse poeng. Ergo ma selskap ABC ta seter fra ekstremt profitable og fulle flygninger og tilby dem til sine kunder. Ellers - dersom man ikke gjörer dette - sa vil de kundene kalle til media og klage over bonus-lureri og at denne selskap lover noe som man ikke far -> Badwill costs. Som fölge av disse bonus-turer miste selskap ABC inntekter fra disse seter -> Displacement costs. Man kan skissere samme scenario for en innenlandstur under en viktig bedriftsmöte, bransjetreff etc.

Dette kan skje bade til ferie - her er det en mer turistisk problem som sprer seg primaert pa utenlandske ruter - men ogsa dersom man har store bedriftsmöter som e.g. ONS og bir det en signifikant demand etter bonus-turer i dine Bred&Butter markets... Husk, at dine business traveller er ikke dumt. De er faktisk ganske smart og de er en krevende kundegruppe... og ikke bare dette, de ogsa gir ganske markante feedbacks...

Ingen sier at kundene kommer a bruke poenger sine kun i Norge, men det vil skje en fölbar press pa alle aktörer med bonus etter flere bonus-turer innenlands dersom man apner for bonus innenlands. Og de respektive representanter i Norwegian Reward og SAS Eurobonus vet ganske gode hvor stor og dermed hvor dyr denne effekt kan faktisk bli. Uten a gi noe eksakt, sa snakker vi her om en belöp av displacement costs som kan vaere tydelig 3-sifred. Og dermed blir det höyt relevant for balansen og regnskap av de to aktörer. Og ogsa alle disse poenger som bare star i de respektive accounts men ikke blir brukt har en verdi og öker gjelden av de respektive selskaper, siden man balanseförer dem som "forskudd fra kunder".

Bonus betyr ökende kostnader og mindre inntekter. Og flyselskaper har bare en mulighet a reagere mot dette.

Nei, jeg tror ikke jeg misforstar. Faktisk jobber jeg med i en prosjekt om eksakt dette problemstilling i en annen selskap enn de to som diskuteres her.

Bare tenk deg en liten scenario. En person ukependler mellom OSL og en av de tre store steder, sa tjener dette person en god del poenger over aret. Spesielt dersom arbeidgiveren betaler og dette person kan reise med flexible billetter.

Na kommer person XYZ a tenke "Hva skal jeg gjöre med mine mange tusen poeng?!? Helt klart, jeg vil gjerne bruke dem. Siden de gjenspeiler en verdi for meg, sa vil jeg gjerne bruke dem pa en reise hvor billettene er dyre." La oss si fellesferie. Dette betyr faktisk at en selskap ABC har en problem, fordi de har jo loved sine kunder noe. Nemelig at de har mulighet a bruke disse poeng. Ergo ma selskap ABC ta seter fra ekstremt profitable og fulle flygninger og tilby dem til sine kunder. Ellers - dersom man ikke gjörer dette - sa vil de kundene kalle til media og klage over bonus-lureri og at denne selskap lover noe som man ikke far -> Badwill costs. Som fölge av disse bonus-turer miste selskap ABC inntekter fra disse seter -> Displacement costs. Man kan skissere samme scenario for en innenlandstur under en viktig bedriftsmöte, bransjetreff etc.

Dette kan skje bade til ferie - her er det en mer turistisk problem som sprer seg primaert pa utenlandske ruter - men ogsa dersom man har store bedriftsmöter som e.g. ONS og bir det en signifikant demand etter bonus-turer i dine Bred&Butter markets... Husk, at dine business traveller er ikke dumt. De er faktisk ganske smart og de er en krevende kundegruppe... og ikke bare dette, de ogsa gir ganske markante feedbacks...

Ingen sier at kundene kommer a bruke poenger sine kun i Norge, men det vil skje en fölbar press pa alle aktörer med bonus etter flere bonus-turer innenlands dersom man apner for bonus innenlands. Og de respektive representanter i Norwegian Reward og SAS Eurobonus vet ganske gode hvor stor og dermed hvor dyr denne effekt kan faktisk bli. Uten a gi noe eksakt, sa snakker vi her om en belöp av displacement costs som kan vaere tydelig 3-sifred. Og dermed blir det höyt relevant for balansen og regnskap av de to aktörer. Og ogsa alle disse poenger som bare star i de respektive accounts men ikke blir brukt har en verdi og öker gjelden av de respektive selskaper, siden man balanseförer dem som "forskudd fra kunder".

Bonus betyr ökende kostnader og mindre inntekter. Og flyselskaper har bare en mulighet a reagere mot dette.

I motsetning til deg behøver jeg ikke å tenke på nettopp det scenarioet - det har vært en intergert del av mitt i 2011 - som ukependler mellom OSL og SVG og ja billettene ble betalt av oppdragsgiver og jeg reiste på tider hvor det sjelden fantes annet enn full flex eller dyre billetter (snitt prisen på mine reiseregninger i 2011 OSL SVG OSL var rett under NOK 3000.00). I den virkeligle verden fikk jeg ikke poeng, men jeg fikk leve med alle ulempene og de ganske betdylige ekstra kostnader uke pendling gir. Om jeg hadde fått poeng - med de høye satsene du antyder 1200 envei ville jeg endt opp med et sted mellom 80.000 og 100.000 poeng.

Det siste jeg som ukependler ville ha tenkt på å bruke de poengene på (og jeg tror vel at professoren har vist at selv han brukte ikke sine poeng innelands men husker noe med en A330 og ensiffret radnummer - men det var etter noen Arrogant Bastards så hvem vet:rolleyes:) er flere reiser innenlands - selv ville jeg ha brukt poengene på 1-2 reiser med min kone til Paris og kanskje til Venezia om de hadde strukket til (og dette er etter 40 t/r reiser OSL SVG OSL). Og helt ærlig jeg kjenner mange av mine medpendlere (vi bodde ofte på de samme hotellene i SVG og ble kjennt etterhvert) så er det ytterst få som overhodet vil tenke på å bruke poengene innen Norge. Så ja det en en fin teori, men vi som lever i scenarioet ditt (ikke på skrivebordet med fra sete 5A) deler ikke konklusjonene dine.

Back