dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Jeg tror nok ikke BU662 misforstår, men jeg tror nok man snakker litt forbi hverandre. For det første regner jeg med at BU662 snakker om en alternativkostnad ved allokering av seter til bonusreiser (alternativkostnaden er den forventede inntekten hvis setet ble lagt ut for salg - hensyn tatt til sannsynligheten for at setet uansett ville blitt solgt). Denne har vi naturligvis allerede delvis på plass, fordi man kan ta ut bonusreiser innenlands i dag. Videre kan SAS dels styre hvor stor denne kostnaden er ved å styre allokeringen av slike seter, men samtidig har BU662 et poeng i at med flere bonuspoeng oppsamlet hos nordmenn så vil ønsket om å ta ut bonusreiser øke. Styrer man for sterkt ned på slike seter så opplever kundene at poengene er verdiløse, og bonuspoeng innenlands vil være mindre effektive for SAS. I tillegg er det nok riktig at folk ikke i første rekke reiser innenlands på bonusturer, men enn så lenge er alternativene direkte ut fra mange andre steder enn Oslo noe begrenset, slik at man Som oftest må reise minst ett segment innenlands også om man vil ut av landet.
Videre så har BU662 et meget godt poeng i at en viktig hemsko for mer konkurranse innenlands er kapasitetsbeskrankninger.
Det jeg mener og forsatt mener at han misforstår er at Bonus Poeng kan taes ut i Norge og har kunnet blitt tatt ut i Norge hele tiden, det blir ingen endring på den siden av saken. Og kanskje en bør ta seg litt tid til å se hvordan bruksmønstret er på poengene, hvor utrolig lav andel av poengene som blir brukt slik det antydes.