Helt standard markedsmekanismer. Økt etterspørsel gir alt annet likt økt pris. Ser SAS at flere kjøper billetter hos dem enn tidligere på et gitt tidspunkt for flygningen kl. 0810 fra OSL til Bergen, så strammer de litt inn på allokeringen av billetter til de billige bookingklassene. Slik går gjennomsnittsprisene litt opp - ikke bare for de som nyter godt av bonusopptjeningen, men for alle som skal fly med SAS. Økt etterspørsel etter selskap Xs tjenester gir, alt annet likt, færre kunder til selskap Y. Det rokker ved lønnsomheten til driften, og om økt etterspørsel kommer som en følge av bonus som en dominerende aktør gir ut (som har en innelåsningseffekt - noe annet må du har sterke bevis for om du skal motgå all økonomisk litteratur på området) så er ikke dette et godt utfall.
At de nå endrer sin anbefaling er selvsagt fordi ting er anderledes nå - dvs. fordi de konkurransebegrensende effektene av bonus er mindre nå enn før. Ingen store forskjeller på hvilke effekter man bør ta hensyn til, men forskjellige størrelser på effektene.
Men dette er jo fundamentet og strategien for prissettingen i hele bransjen. De mest populaere avgangene koster mer penger hos alle, inkludert Ryanair. Fordelen forbrukerne/fritidsreisende har er at man kan velge alternative avganger. Jeg forstaar det dit hen at du er bekymret for at det ikke blir nok billigbilletter tilgjengelig fordi SAS kommer til aa selge masse flere fullprisbilletter/vinne masse nye kunder som flyr fullpris dersom bonus blir gjeninnfoert og det vil bli mindre billigbilletter tilgjengelig? Det du da sier er at prisene ikke kommer til aa gaa opp, men for enkelte avganger kommer det til aa bli vanskeligere aa faa billigbilletter? Dette er jo en interessant problemstilling dersom det er realistisk, noe jeg tviler paa. De mest populaere forretningsavgangene er den dag i dag fulle og prisene er hoeye. At SAS kommer til aa oeke prisene paa fullpris kommer ikke til aa skje. At DY eller SAS kommer til aa oeke prisene paa lavere priset billetter tviler jeg sterkt paa. At kundebildet kommer til aa endre seg litt er sikkert riktig, men det er jo opp til Norwegian aa fortsette aa vinne firmaavtaler og forbedre produktene sine for aa vinne kunder i det lukrative fullprissegmentet. F.eks. tviler jeg paa at SAS kommer til aa tilby internet gratis ombord. DY kunne jo feks. gi gratis internett til sine fullpriskunder? De kan jo ogsaa forbedre sitt bonusprogram etc. Mulighetene er mange.
SAS har, etter konkurranseretten, fortsatt en dominerende stilling på de fleste ruter de opererer. Den er ikke så dominerende relativt til DY som tidligere, men fortsatt dominerende. Ergo faller de inn under kategorien bedrifter som KT kan gripe inn ovenfor.
Jeg vet ikke helt hva du legger i dominerende, men i markedene DY og SAS flyr, er dette oversikten over hvor mange flygninger de har paa en fredag. Naar man legger materiell og belegg til grunn, er det ingen som er dominerende noen steder. Stort sett vil jeg si at det er ganske saa likt.
OSL-MOL
SAS 3 DY 3
OSL-TOS
SAS 7 DY 5
OSL-EVE
SAS 2 DY 3
OSL-KRS
SAS 6 DY 4
OSL-HAU
SAS 4 DY 3
OSL-BOO
SAS 6 DY 4
OSL-AES
SAS 5 DY 4
OSL-ALF
SAS 1 DY 2
Akademikerne, som du kaller dem/oss, er samlet i sin vurdering av bonus har en prisdrivende effekt. Om det er andre forhold som "arresterer" denne effekten er nok vurdert.
Det de fremhever i all dokumentasjon er lojalitetseffektene. Det er dette som er basis for forventede prisøkninger - ikke hva det koster å drifte et markedsføringsopplegg. Så nei, jeg tar ikke feil.
Det er nok riktig at de også har trukket frem kostnaden ved slike programmer i media, men jeg har aldri oppfattet dette som et vesentlig argument. En annen ting er jo at dersom bonus er en så god butikk, hvorfor gjør SAS sitt ytterste til å ødelegge sitt program (nå vet jeg ikke hvordan det er for gullkunder, men for sølv og blåe kunder er vel ikke fordelene all verdens og for ikke å snakke om opptjeningssatsene)?
Om du leser oversendelsesbrevet til departementet så finner ikke jeg noen referanser til kostnadene ved å drive dette programmet. De snakker om lojalitetseffekter og etebleringsbarrierene dette skaper (etableringsbarrierer betyr ikke nødvendigvis en 3. Aktør, men kan nok også dreie seg om å etablere nye ruter og nye avganger).
Da er vi ihvertfall enige i at argumentet at det koster selskapene masse penger aa drifte bonusprogrammer er bare tull.
Det er relativt enkelt aa ta en titt utenfor Norges grenser og se hvordan LCC rundt om i verden har fantastisk vekst og stor profitt i hard konkurranse mot nettverksselskapene. Dersom prisen hadde vaert tilnaermet like, kan jeg se problematikken. Naa er det en gang ikke slik lengre. LCC er stort sett mye billigere enn legacyselskapene over hele fjoela. Og de aller fleste bedrifter leter etter bedre profitt ved aa kutte kostnader. Dersom man kan spare feks. 50% paa aa fly ett lavprisselskap, er det ingen bedrifter som vil akseptere en slik sloesing kun for aa tjene poeng. Saa lenge frekvens og fleksibilitet tilfredsstilles, er det ingen bedrifter som finner seg i slik sloesing lengre.
De stoerre firmaavtalene er selvsagt viktige i Norge. Norwegian har vist sine evner til aa vinne store bedriftsavtaler, jeg tviler sterkt paa at det kommer til aa endre seg.
"Bak gardina" vil Norwegian fortsatt vaere den store vinneren. For prissensitive kunder (99,999% av alle fritidsreisende) er grunnprisene til Norwegian vanligvis best.
Da er vi jo enige. Man bruker dette for å tiltrekke seg kunder. Den desidert største fordelen av bonus får man kun om man samler tilstrekkelig mye av reisebudsjettet hos en aktør. Ergo har vi en innelåsning av de beste kundene. Ikke innelåsning for ever og alltid, men det øker "kostnadene" ved å bytte til en annen aktør (spesielt når man har en sjanse til å overstige terskelverdier for status). Fortell meg hvilken bedrift som ikke vil forsøke å utnytte dette.
Forsvaret er vel ett godt bevis at til og med det offentlige byraakrati faktisk gaar etter pris og ikke lar status og bonus vaere avgjoerende for en bedriftsavtale. Dersom prisene er tilnaermet like, er sjansen selvsagt stoerre for at kunden velger SAS paa grunn av Eurobonus. Og paa fullprisbilletter, er prisforskjellen ca. 10-25% billigere hos DY kontra SAS. Dersom den prisforskjellen er for liten og man begynner aa tape kunder til SAS (for foerste gang), har DY to valg: Senke prisene eller tilby ett bedre produkt til sine kunder. Det er allment kjent at DY sine fullprisbilletter har noen store utfordringer paa produktsiden. DY er ikke dumme og trenger ikke mer freebies lengre. Dersom de er redde for markedsredskapet Eurobonus, forbedrer de jo bare produktene sine. Enkelt og greit. Ett greit eksempel er konkurransen vi moeter fra Tata i India. De har kjoept en del infrastruktur og har dumpet prisene til ett nivaa vi ikke kan konkurrere med. Vi mistet de foerste to aarene store markedsandeler paa fastlinjer fra India og ut i verden. Dessverre har ikke vi en barnevakt vi kan sutre paa skuldrene til, saa vi maatte brette opp ermene og gjennomfoere en smart strategi. Vi opprettet ett indisk datterselskap og la paa masse value add services gratis paa fastilinjene og har naa en vekst igjen i det markedet og er snart stoerst igjen. Helt uten hjelp fra myndighetene.
Naa er det langt fra alle bedrifter som kjoeper fleksible billetter. I min bedrift (her jobber vi 40K ansatte) kjoeper ingen fleksible billetter. Da jeg drev egen bedrift i Norge med 35 ansatte, kjoepte vi veldig sjelden fullprisbilletter, vaare firmaavtaler ga en fast rabatt paa alle typer billetter, rabatten var stoerre paa fullprisbilletter, men det ble gitt en generell rabatt paa alt. Tipper at de fleste bedrifter har slike avtaler.
Saa konklusjonen min er fortsatt at konsekvensen av bonusinnfoering i Norge er minimal og ikke kommer til aa endre bildet stort. Dersom Norwegian begynner aa miste fullpriskunder, har de seg selv aa takke for det. Da har de ett produkt som ikke er konkurransedyktig. Og det er ikke KKT sin oppgave aa soerge for at DY har en 20% oekning hver eneste maaned.