Bonuspoeng innenlands

Akademikere tar feil hver eneste dag og kan ta feil igjen.;) Men en ting er sikkert: Det er utrolig vanskelig vanskelig aa konkludere hva aarsakene til effektene egentlig er. Det har du rett i. Hadde jeg (eller andre eksperter paa FFP) hatt tilgang til dataene, er det ikke sikkert vi har kommet til samme konklusjonen som KKT

Dersom man velger å se bort fra grunnleggende markedsøkonomiske prinsipper, historiske fakta, distriktspolitikk, samfunnsøkonomi
og tar på seg SAS briller er jeg sikker på at KT og du vil komme til samme konklusjon ;)

W

Last edited:
Her tror jeg det er på sin plass med en liten presisering: De økonomiske argumentene som bla. Wahoo trekker frem er like relevante om rapporten er 1 dag gammel eller om den er fra 2002. Økonomifaget baserer seg på kummulert innsikt, og at man bruker arbeider som er både 10 og 20 år gamle har lite å si for verdien av det som skrives. Faginnsikt i økonomi går ikke ut på dato (iallefall ikke de fundamentale avveiningene som trekkes frem her). I så måte er det en fullstendig avsporing å fokusere på dato her. Jeg kommer ikke på et eneste fagarbeid som forteller om at bonusprogrammer ikke har den effekten som trekkes frem av både konkurransetilsyn og i de forskjellige rapportene som Wahoo ha funnet frem. Man står således på trygg faglig grunn når man hevder det man gjør.

.

I motsetning til den godeste Tommy har jeg tilbrakt en stor del av mitt yrkesaktive i akademia noe jeg savner og ikke deler Herr Tommy`s syn på ;-)

Men jeg sliter litt med å komme ombord med et par av de "faglige" grunnprinsippene som legges ut her spesiellt fraværet av tidsaspektet, i mitt fag og spesiellt i mitt tidligere akademiske miljø hadde dette en sentral rolle og i høyeste grad endret det faglige grunnarbeidet og forutsetningene (og 3 turer til Stockholm i desember tyder på at man ikke var helt på bærtur i Seattle ;))

Hvis vi legger ditt tidsperspektiv til grunn (20år, 10år og i dag):

- 20 år siden: Da var lojalitetsprogrammene i europa på utviklingstadiet - KLM, Swissair og SAS satt i hver sin etasje i et bygg i ditt nabolag, ikke et eneste Bonuskort var utstedt og ikke et eneste poeng var oppspart. Kummulert faglig grunn fra denne tiden kan umulig ha noen verdi (og en er rask til å påpeke at Norge er spesiellt - så eventuell faglig grunnlag fra USA har i beste fall begrenset verdi).

- 10 år siden: Ja en har mye data om et par lojalitets program (EB og Bracard) og effektene av dette i Norge, men Norwegian hadde ennå ikke lansert sitt program så en kan ikke legge effektene av til grunn - noe som jeg mener må være med rent faglig (jeg er ikke vant til å kunne utelukke faktorer).

- I dag: 3 aktører innen Norge - hvorav den ene har et fullt fungerende lojalitetsprogram som for min egen del "alltid" vinner ;)(den likte du vel) - men den 3 aktøren heter Citrix / WebEx / Skype - og lojalitetsprogrammet heter i mitt tilfelle Alexandra - Kone Points - det suverent beste programmet. I går kveld gjennomførte vi en stor oppgradering for "Malaria in Pregnancy" ved Liverpool School of Tropical Medicine - ingen av de 4 som jobbet sammen var i Liverpool, en i Oslo, en i Amsterdam, en i Seattle og en i Nairobi - som jobbet sammen via Skype og Citrix - en kostnad som er mindre en 1 billett med flytoget !. I 2002 var dette teknisk omtrent umulig - bare videokonferanse delen hvor vi brukte Skype (gratis) trengte 4x ISDN linjer som den gang kostet 100 kr i minuttet og var et sannt mareritt o holde i drift.

Så jeg sliter med å forstå at virkligheten fra 2002 skal gjelde i dag - at en ikke kummulerer de endringene en ser rundt en, ikke tar høyde for at de lojalitetsskapende delene har endret seg slik at det kanskje er vanskligere og langt mindre attraktivt.

Jeg betviler ikke at det finnes meget god kunnskap i KT og de gjøre gode vurderinger - men at de er de eneste som har god kunnskap om dette er jeg svært skeptisk til - Selv om den godeste Tommy kan ha en høy "elefnat i glassmagasin stil" er det ingen tvil om at han og hans partnere er blant de i verden som har mest kunnskap om bonus systemer fra et kunde ståsted - og jeg tror at vi kunder også bør telle med, en dramatisk reduksjon av kunder vil ha en langt større effekt på prisene enn noen bonussystemer.

Hvilke oekonomiske argumenter er det du viser til? Dato er i hoeyeste grad viktig da bransjen, bonusprogrammene og maaten folk reiser paa/vaner har forandret seg dramatisk siden 2000. Det er jo en grunn til at KKT naa anbefaler gjeninfoering av poeng? Det vil jo si at ting har endret seg dramatisk og at disse gamle rapportene er utdatert og irrelevante i den anbefalingen man har kommet med naa?

Helt standard markedsmekanismer. Økt etterspørsel gir alt annet likt økt pris. Ser SAS at flere kjøper billetter hos dem enn tidligere på et gitt tidspunkt for flygningen kl. 0810 fra OSL til Bergen, så strammer de litt inn på allokeringen av billetter til de billige bookingklassene. Slik går gjennomsnittsprisene litt opp - ikke bare for de som nyter godt av bonusopptjeningen, men for alle som skal fly med SAS. Økt etterspørsel etter selskap Xs tjenester gir, alt annet likt, færre kunder til selskap Y. Det rokker ved lønnsomheten til driften, og om økt etterspørsel kommer som en følge av bonus som en dominerende aktør gir ut (som har en innelåsningseffekt - noe annet må du har sterke bevis for om du skal motgå all økonomisk litteratur på området) så er ikke dette et godt utfall. Konkurranse "on the merits" er imidlertid noe annet (frekvens, service ombord og på bakken som ikke er avhengig av at du har flydd tilstrekkelig med selskapet - men som kan nytes av person X som kjøper sin første billett med selskapet, punktlighet, wifi, kaffe/te, vann, aviser, skinnseter eller plastikk, helt fulle champagneglass osv.).

At de nå endrer sin anbefaling er selvsagt fordi ting er anderledes nå - dvs. fordi de konkurransebegrensende effektene av bonus er mindre nå enn før. Ingen store forskjeller på hvilke effekter man bør ta hensyn til, men forskjellige størrelser på effektene.

Men det er det jo ingen som har sagt at KKT har brukt eldgammel data? Akademikere tar feil hver eneste dag og kan ta feil igjen.;) Men en ting er sikkert: Det er utrolig vanskelig vanskelig aa konkludere hva aarsakene til effektene egentlig er. Det har du rett i. Hadde jeg (eller andre eksperter paa FFP) hatt tilgang til dataene, er det ikke sikkert vi har kommet til samme konklusjonen som KKT

Du tar sikkert feil fra tid til annen, du også...;) Men du har rett - det er vanskelig å konkludere, men nå har vi ikke enda sett rapporten som er basisen for konklusjonen. Du får nok imidlertid ikke så mange økonomer med på å ikke se noen som helst negative effekter ved slike lojalitetsprogrammer.

Jeg vet ikke helt hvilke tall du henviser til, men jeg regner med du snakker om antall fullprisbilletter og andre typer billetter som selges. All annen data er tilgjengelig for idiotene som betaler skatt i Norge.

KT kan be om hva de måtte ønske av data. Hva de har hatt tilgjengelig i denne analysen vet jeg ikke, men det blir vel klarere når den offentlige versjonen av rapporten blir klar. Jeg vet at KT i andre saker har bedt og fått ruteregnskaper som viser lønnsomhet på en enkelt destinasjon, antall reisende i forskjellige bookingklasser på hver enkelt avgang, og liknende, så man skal ikke se bort fra at de sitter på denne typen informasjon også.

Naa som SAS langt fra har noen dominerende stilling, er det paa tide aa la dem faa bruke sine markedsredskaper for aa tilby ett bedre produkt for sine kunder og at man naa innser at Norwegian (som har mange odds paa sin side) faktisk klarer seg selv og at man begynner aa konkurrere. Jeg tror at Kjos & Co er i stand til aa konkurrere mot SAS paa egen haand. Akademikerne paastaar at prisene vil gaa opp pga av gjeninnfoeringen av poeng. Saa faar vi se de neste aarene om det faktisk stemmer.

SAS har, etter konkurranseretten, fortsatt en dominerende stilling på de fleste ruter de opererer. Den er ikke så dominerende relativt til DY som tidligere, men fortsatt dominerende. Ergo faller de inn under kategorien bedrifter som KT kan gripe inn ovenfor.

Akademikerne, som du kaller dem/oss, er samlet i sin vurdering av bonus har en prisdrivende effekt. Om det er andre forhold som "arresterer" denne effekten er nok vurdert.

Effekten av revolusjonen i flybransjen er lavere priser. Vet ikke helt hvilken kvalitet du viser til, men service har stort sett opphoert. Vet heller ikke om du synes at det lukter mye velferd at den eneste avgangen man har fra Evenes paa loerdager er i 8 tiden paa morran, ingen med SAS som soerger for at Lofoten, Narvik og Harstadomraadet ikke kommer seg ut i verden paa loerdagen.

Jeg tenker på kvaliteten som de med status vil oppleve.

Selvsagt, fullstendig enig med deg, men din meningsfelle i Oslo mener at tilbudet og servicen har blitt bedre etter bonusforbudet, noe som ikke er faktum. Frekvensene har gaatt ned og servicen er daarligere. Prisene, derimot, har gaatt ned.

Det var nå bare ment som et forsøk på å forklare hva man kan og hva man ikke kan sammenlikne med. Jeg tror ikke mangelen på frekvens i forhold til tiden etter åpningen av OSL er pga bonusforbudet. Jeg tror det har med kostnader å gjøre, som nevnt i forrige innlegg.

Vel, kamerat, du kan ikke faa baade i pose og sekk, selv om jeg liker deg veldig godt. ;)

KKT har hele tiden hevdet at driftingen av bonusprogrammer koster penger og fordyrer flybilletter(det er bare aa kikke igjennom dokumentasjonen vaar venn i Oslo har boerstet stoev av eller se paa ferske uttalelser de har kommet med.

Det er direkte feil.

Det de fremhever i all dokumentasjon er lojalitetseffektene. Det er dette som er basis for forventede prisøkninger - ikke hva det koster å drifte et markedsføringsopplegg. Så nei, jeg tar ikke feil.

Det er nok riktig at de også har trukket frem kostnaden ved slike programmer i media, men jeg har aldri oppfattet dette som et vesentlig argument. En annen ting er jo at dersom bonus er en så god butikk, hvorfor gjør SAS sitt ytterste til å ødelegge sitt program (nå vet jeg ikke hvordan det er for gullkunder, men for sølv og blåe kunder er vel ikke fordelene all verdens og for ikke å snakke om opptjeningssatsene)?

Om du leser oversendelsesbrevet til departementet så finner ikke jeg noen referanser til kostnadene ved å drive dette programmet. De snakker om lojalitetseffekter og etebleringsbarrierene dette skaper (etableringsbarrierer betyr ikke nødvendigvis en 3. Aktør, men kan nok også dreie seg om å etablere nye ruter og nye avganger).

Ja, lojalitetsprogrammer er markedsverktoey som man benytter for aa faa kunder til aa komme tilbake og bruke tjenestene dine igjen, slik er det i mange bransjer.

Da er vi jo enige. Man bruker dette for å tiltrekke seg kunder. Den desidert største fordelen av bonus får man kun om man samler tilstrekkelig mye av reisebudsjettet hos en aktør. Ergo har vi en innelåsning av de beste kundene. Ikke innelåsning for ever og alltid, men det øker "kostnadene" ved å bytte til en annen aktør (spesielt når man har en sjanse til å overstige terskelverdier for status). Fortell meg hvilken bedrift som ikke vil forsøke å utnytte dette.

Last edited:
Apropos til KT, i papirutgaven av Nordlys tar Meyer til inntekt for sitt syn på at OSL-TOS ikke kan få bonus at
Norwegian nå har kuttet morgenavgangen TOS-OSL i januar og februar, og det skal være et bevis på at ruta dermed er skjør mhp de 800.000 som reiser strekningen i året.......

At man som nordlending ønsker bonusordningen er for meg ett stort mysterium. I nord er alle avhengig av Widerøe.
Widerø flyr som kjent mest ulønnsomme ruter med statstøtte. På disse rutene vil kunden altså ikke ha noe annet valg enn å fly med
en "Eurobonus aktør" på de fleste strekkninger.
Med andre ord, som nordlending vil man da være IDIOT hvis man ikke velger SAS/Widerøe sitt bonusprogram.
Hvis vi antar at nordlendinger er smarte vil ikke DY ha sjans i lopphavet
der oppe med den konsekvens at tibudet bygges ned og SAS kontrollerer markedet og prisene går opp. ALLE taper bortsett fra SAS.

I TILLEGG vil man her få det etiske problemet at Skattebetalerne vil støtte Eurobonus systemet gjennom direkte statsstøtte til Widerøe på ruter
DY ikke kan fly.

W

I TILLEGG vil man her få det etiske problemet at Skattebetalerne vil støtte Eurobonus systemet gjennom direkte statsstøtte til Widerøe på ruter DY ikke kan fly.

W

Opptjening på FOT ruter vil uansett ikke være aktuelt. Tror ikke man fikk noe her før forbudet kom om jeg husker korrekt.

At man som nordlending ønsker bonusordningen er for meg ett stort mysterium. I nord er alle avhengig av Widerøe.
Widerø flyr som kjent mest ulønnsomme ruter med statstøtte. På disse rutene vil kunden altså ikke ha noe annet valg enn å fly med
en "Eurobonus aktør" på de fleste strekkninger.
Med andre ord, som nordlending vil man da være IDIOT hvis man ikke velger SAS/Widerøe sitt bonusprogram.
Hvis vi antar at nordlendinger er smarte vil ikke DY ha sjans i lopphavet
der oppe med den konsekvens at tibudet bygges ned og SAS kontrollerer markedet og prisene går opp. ALLE taper bortsett fra SAS.

I TILLEGG vil man her få det etiske problemet at Skattebetalerne vil støtte Eurobonus systemet gjennom direkte statsstøtte til Widerøe på ruter
DY ikke kan fly.

W

:colgate: Du slår til igjen, det fine er jo at man ikke engang trenger å argumentere mot deg når du vipper over i trollinga igjen og argumentene kommer ut av fingerspissene før hjernen har tenkt seg ferdig eller påståtte fakta undersøkt.

Opptjening på FOT ruter vil uansett ikke være aktuelt. Tror ikke man fikk noe her før forbudet kom om jeg husker korrekt.

Det stemmer, man har aldri kunnet hverken bruke eller få poeng på FOT rutene. Det at enkelte her nå må komme med slike usannheter og kalle folk idiot og klyse for å få frem sine argumenter tyder på at vedkommende er tom for argumenter og faktisk ikke har peiling på hva han snakker om

Men jeg sliter litt med å komme ombord med et par av de "faglige" grunnprinsippene som legges ut her spesiellt fraværet av tidsaspektet, i mitt fag og spesiellt i mitt tidligere akademiske miljø hadde dette en sentral rolle og i høyeste grad endret det faglige grunnarbeidet og forutsetningene (og 3 turer til Stockholm i desember tyder på at man ikke var helt på bærtur i Seattle ;))

-----

Så jeg sliter med å forstå at virkligheten fra 2002 skal gjelde i dag - at en ikke kummulerer de endringene en ser rundt en, ikke tar høyde for at de lojalitetsskapende delene har endret seg slik at det kanskje er vanskligere og langt mindre attraktivt.

Jeg betviler ikke at det finnes meget god kunnskap i KT og de gjøre gode vurderinger - men at de er de eneste som har god kunnskap om dette er jeg svært skeptisk til - Selv om den godeste Tommy kan ha en høy "elefnat i glassmagasin stil" er det ingen tvil om at han og hans partnere er blant de i verden som har mest kunnskap om bonus systemer fra et kunde ståsted - og jeg tror at vi kunder også bør telle med, en dramatisk reduksjon av kunder vil ha en langt større effekt på prisene enn noen bonussystemer.

Nok en oppklaring...;)
Tidsaspektet har betydning for vurderingen av størrelsen på effektene, dvs, hvilke effekter er store, mindre store og fraværende. Det er som jeg skriver i forhold til at dette er et empirisk spørsmål, og det er dette man har undersøkt nå.

Det som derimot er tidsuavhengig er det teoretiske fundamentet bak analysene. Dette dreier seg om analyser av atferd og strategisk interaksjon i markeder med imperfekt konkurranse (eller "Industrial organisation" som vi liker å kalle det). Det er en stor mengde økonomisk faglitteratur på dette området som man naturligvis tar utgangspunkt i ved analyser av dagens situasjon. "Alle" empiriske analyser av økonmiske fenomener, iallefall godt funderte analyser, tar utgangspunkt i etablert kunnskap, så inkorporerer man eventuelle nye ting som har skjedd i sektoren før man gjør analysene på nye data.

At Tommy har stor kunnskap om bonusprogrammer er hevet over enhver tvil, og det kommer mange gode argumenter fra den siden. Det er imidlertid heller ikke slik at Tommy sitter på det korrekte "svaret", og på meg virker det som uenigheten går på størrelsen på noen av disse effektene.

Det er jo heller ikke slik at KT har sittet innelåst i Bergen og gjort disse analysene. Vanlig prosedyre i slike saker er at de involverte partene får uttale seg, og man har ofte en dialog med i dette tilfellet både SAS og DY. Dette bekrefter også oversendelsesbrevet til departementet. Man vil derfor anta at de effekter som SAS og DY vurderer som sentrale er tatt hensyn til i analysene.

Last edited:
Mener man i starten kunne få bonus på FOT-rutene, men at Braathens i sin tid klaget på dette (før 2000). Mener en også fikk Eurobonus poeng når en fløy helikopter til Røst, men mulig jeg er på tynn is. Det vil uansett ikke under noen omstendighet være aktuelt med bonusopptjening på FOT-rutene i dag.

Fra Wahoo argumentajonsrekke kan en vel egentlig også hevde det er konkurransevridene at en ikke får gjennomgående bagasje fra Wideroes FOT-ruter til Norwegain ruter, noe som skyldes at DY ikke gidder ta kostnaden for dette.

Mener man i starten kunne få bonus på FOT-rutene, men at Braathens i sin tid klaget på dette (før 2000). Mener en også fikk Eurobonus poeng når en fløy helikopter til Røst, men mulig jeg er på tynn is. Det vil uansett ikke under noen omstendighet være aktuelt med bonusopptjening på FOT-rutene i dag.

Fra Wahoo argumentajonsrekke kan en vel egentlig også hevde det er konkurransevridene at en ikke får gjennomgående bagasje fra Wideroes FOT-ruter til Norwegain ruter, noe som skyldes at DY ikke gidder ta kostnaden for dette.

Husker man kunne få poeng på de regionale rutene til WF, men ikke kortbanerutene. Helikopter kan også stemme, men det er langt bak i bakhodet.

Forøvrig må man kunne forvente å få passet sitt påskrevet når man på feil grunnlag kaller alle Norwegianpassasjerer i Nord-Norge for idioter.

Dersom SAS mot formodning skulle øke prisene pga dette, hva er problemet?
De eneste dette da går utover er SAS selv, for Norwegian MÅ ikke øke sine priser.
De kan fortsette å "fly billig"
Det er 2 ulike produkter, og på de aller fleste rutene i Norge har man et valg av selskap.
Det er kun et fåtall steder hvor det ikke flyes vinge mot vinge.

Ble sagt i går på NRK at Norwegian ønsker å kun konkurere på pris, alikevel står de å fremlegger alt om sine fly med internett.
Om det da skal være slik, hvorfor er det ok at SAS serverer frokost og kaffe gratis (innkludert)?

Å vise til analyser etc i denne debatten på dette forum er TULL.
Det finnes analyser for, og det finnes analyser mot. Det kommer helt ann på øyet som ser.
Jeg er åpenbart for å oppheve bonusforbudet på alle ruter i Norge, minus FOT rutene.
Så kan folk selv velge hva de ønsker.
SAS vil tilby bonus, Norwegian ikke.
Så enkelt er det faktisk, 2 helt ulike produkter.
.

De eneste dette da går utover er SAS selv, for Norwegian MÅ ikke øke sine priser.
Det er 2 ulike produkter, og på de aller fleste rutene i Norge har man et valg av selskap.

Konkurransetilsynets oppgave er å legge til rette for effektiv konkurranse. Effektiv konkurranse ønsker man seg fordi dette normalt sett bidrar til økt "veferd". Lavere priser bidrar til dette. Hvis bonusordningen er en ordning som bidrar til å øke prisene tilstrekkelig så er det nokså opplagt at KT må sette foten ned for dette. Hvis ikke så gjør de ikke jobben sin. Hvis man er uenig i denne målsettingen så får man heller forsøke å endre EU/EØS-konkurranselovgivningen, men det tror jeg er et litt større prosjekt.

Det finnes analyser for, og det finnes analyser mot. Det kommer helt ann på øyet som ser.
Jeg er åpenbart for å oppheve bonusforbudet på alle ruter i Norge, minus FOT rutene.

Analyser for og i mot finnes det sikkert, men å hevde at det er tull å vise til så godt som etablerte sannheter innenfor de fagene som er involvert i disse analysene må bero på en misforståelse. Det kommer ikke an på øyet som ser. Jeg har kommet over referanse til en eneste rapport som sier at fravær av bonus gir mindre konkurranse, og det er rapporten fra konsulentselskapet som SAS har hyret inn. Nå er denne rapporten ikke offentlig tilgjengelig, så hva de rent faktisk skriver vet jeg ikke. Kanskje blir dette belyst når KTs offentlige rapport er tilgjengelig.

Det som derimot er tidsuavhengig er det teoretiske fundamentet bak analysene. Dette dreier seg om analyser av atferd og strategisk interaksjon i markeder med imperfekt konkurranse (eller "Industrial organisation" som vi liker å kalle det). Det er en stor mengde økonomisk faglitteratur på dette området som man naturligvis tar utgangspunkt i ved analyser av dagens situasjon. "Alle" empiriske analyser av økonmiske fenomener, iallefall godt funderte analyser, tar utgangspunkt i etablert kunnskap, så inkorporerer man eventuelle nye ting som har skjedd i sektoren før man gjør analysene på nye data.

Dette høres ut for meg som man legger større vekt enn antydet på endringene og at en ikke uten videre kan legge frem analyser / teorier fra 1992, 2002 uten å inkorporere nye data. Jeg tror f.eks. atferd ikke er statisk, men vil også endre seg og være påvirket av endringer ellers i samfunnet og markedet.

Så det blir vel feil å kun bruke de teoretiske modellene uten de empiriske analysene ?

TOS.
Du får lete videre, for det finnes mange, og husk at flybransjen er en internasjonal bransje.
Å belære meg om konkuransetilsynets oppgave blir for dumt. Og bidrar til en fordummende debatt, og du er ikke den eneste her inne som kommer med belærende argumenter. For meg blir det useriøst.

Ja de skal sørge for reel konkuranse, men å vise til at prisene KAN øke noe blir for dumt.
All den tid vi har 2 aktører, og ingen er tvunget til å øke prisene så er det faktisk markedet som styrer dette.
Slik som mange andre steder i verden.

Slik situationen er nå, er det en skjev konkuranse. SAS får ikke tilby hele produktspekteret, mens Norwegian i prinsipp gjør som de vil, og viser til usannheter i argumentasjonen.
Men om det er slik du og andre ønsker det, så ikke vis til rettferdig konkuranse.

Dette høres ut for meg som man legger større vekt enn antydet på endringene og at en ikke uten videre kan legge frem analyser / teorier fra 1992, 2002 uten å inkorporere nye data. Jeg tror f.eks. atferd ikke er statisk, men vil også endre seg og være påvirket av endringer ellers i samfunnet og markedet.

Så det blir vel feil å kun bruke de teoretiske modellene uten de empiriske analysene ?

Det som er gjort i denne saken er en empirisk analyse. Vanlig praksis da er at man har en rekke hypoteser om hvordan ting henger sammen, og som holder man dette opp mot "virkeligheten" for å se om hypotesene forkastes. Hypotesene er som oftest, om det er litt seriøse analyser, basert på teoretisk innsikt. I enkelte tilfellet og for enkelte forhold vil man nødvendigvis ikke ha noe data (f.eks. hva vil skje med konkurransen fremover), og da baserer man seg på x antall tiår med økonomifaglig innsikt for å trekke en faglig fundert konklusjon. I mange saker så er det empiriske grunnlagt for svakt til å kun støtte seg på empiriske analyser. Dette er standard praksis, og mang en rettssak har vært ført uten alt for mye empirisk, økonomisk analyse (dvs. basert på teori tilpasset den aktuelle saken).

Du har helt rett i at atferd ikke er statisk, men faglitteraturen er heller ikke statisk og utvikler seg i mange retninger. Mitt poeng er bare at man ikke forkaster dette bare fordi de teoretiske analysene er fra 2002. Hvis man så ser på beslutningen om forbud mot bonus så var det en konkret vurdering av konkurranseforholdene den gang da. Da var vurderingen at de konkurranseskadelige effektene var tilstrekkelig store til at man ikke ønsket dette. Nå har man kommet til en litt annen konklusjon, basert på endrede forutsetninger.

Det at enkelte her nå må komme med slike usannheter og kalle folk idiot og klyse for å få frem sine argumenter tyder på at vedkommende er tom for argumenter og faktisk ikke har peiling på hva han snakker om

Nå var det vel ikke jeg som startet med å gi personkarrakteristikker, så da har vel ett par andre her
gått tomme for mot-argumenter for lenge siden. (og jeg har aldri kalt noen for idiot, heller ikke
Norwegian kunder, dette var ett scenario satt på spissen)

Scenarioet jeg beskrev var ment å illustrere ett fullt frislipp av bonus slik enkelte her tydligvis ønsker.
Om det er realistisk er en annen sak.

Widerøe har vel også ruter i Nord og andre steder som ikke er FOT (eller?) og da har vi isåfall fortsatt problemstillingen
at de som er avhengig av kortbane "automatisk" vil bli Eurobonus kunder med de uheldige konsekvenser det får
for innbyggere av den landsdelen.

W

TOS.
Du får lete videre, for det finnes mange, og husk at flybransjen er en internasjonal bransje.
Å belære meg om konkuransetilsynets oppgave blir for dumt. Og bidrar til en fordummende debatt, og du er ikke den eneste her inne som kommer med belærende argumenter. For meg blir det useriøst.

Du får peke meg i retning av de analysene som kan understøtte dette, for i faglitteraturen er det iallefall langt mellom hver av disse.

Det synes å være et behov for å presisere hva som er tilsynets oppgave, all den tid det virker å være litt uklarheter rundt dette. Det var ikke meningen å virke belærende. Det er uansett ikke useriøst å påpeke faktum.

Markedet styrer prissettingen, det er helt korrekt, men aktørene kan også påvirke forutsetningene for at markedet styrer denne prissettingen. Ved å skape økt lojalitet/"låse" kunder til et selskap så begrenses markedets evne til å styre prisene. Det er litt av poenget her.

Ble sagt i går på NRK at Norwegian ønsker å kun konkurere på pris, alikevel står de å fremlegger alt om sine fly med internett.
Om det da skal være slik, hvorfor er det ok at SAS serverer frokost og kaffe gratis (innkludert)?

.

Veldig bra sagt :up: .
For menigmann i gata gir dette innlegget svar på det meste.

Du får peke meg i retning av de analysene som kan understøtte dette, for i faglitteraturen er det iallefall langt mellom hver av disse.

Det synes å være et behov for å presisere hva som er tilsynets oppgave, all den tid det virker å være litt uklarheter rundt dette. Det var ikke meningen å virke belærende. Det er uansett ikke useriøst å påpeke faktum.

Markedet styrer prissettingen, det er helt korrekt, men aktørene kan også påvirke forutsetningene for at markedet styrer denne prissettingen. Ved å skape økt lojalitet/"låse" kunder til et selskap så begrenses markedets evne til å styre prisene. Det er litt av poenget her.

Når du "påpeker" fakta om KT så gjør du det i en form som er belærende og på en måte hvor du åpenbart lar det virke som om at andre ikke vet hva deres oppgave er. Det er det som er useriøst og fordummende.

Markedet styrer prisene, og når folk som er så prisbeviste som det nordmenn er i forhold til priser på å fly, så vil dette fint klare å styre seg selv.
Mitt syn er at prisene i Norge i dag er kunstig lave, dette er pga konkuransen.
At bonusprogrammene skal låse folk så fast som det du og enkelte andre påstår tror jeg ikke vil skje.
Om man derimot har en tur f.eks OSL-TOS, og prisen er så å si den samme, vil sikkert noen velge selskapet med det beste bonusprogrammet. Noe som etterhvert også vil skjerpe konkuransen.
Slik som det er i dag.
Selskapene konkurerer på pris og produkt, klarer ikke å se hvorfor dette skal være så vanskelig fremover.

Analyser om bonus kan du finne i USA, Sør-Amerika, og deler av Asia. Hvor dette har vært utredet.
Skal se etterhvert om jeg kan finne linker.
Men igjen, husk at flybransjen er global, og selskapene konkurerer mot selskaper fra hele verden. Om en kanskje ikke så mye på Norsk inneriks.

Videre svarer ikke du på et eneste av de spørsmål jeg stiller, kanskje vi kan begynne der?

De eneste dette da går utover er SAS selv, for Norwegian MÅ ikke øke sine priser. De kan fortsette å "fly billig"
.

Korrekt, men hvis DY ikke svarer med å innføre sitt eget bonus-system vil
de miste "bissnissene", så de har i realiteten ikke noe valg.

W

Back