Ett "låst" marked vil føre til mindre konkurranse som igjen fører til økte priser (og dårligere service, kvalitet og sortiment)
Så enkelt er det. Dette er økonomiske sannheter som har blitt vist utallige ganger i historien i mange bransjer.
Å regne på dette er ikke lett, men at det blir dyrer er garantert.
Saa du mener at Norwegian kommer til aa oeke prisene paa dersom SAS faar lov til aa beloenne lojale kunder med bonuspoeng? Du mener at mannen i gata og forretningsfolk er villige til aa betale hundre og tusenlapper ekstra for 150 til 1200 bonuspoeng slik markedssituasjonen er naa. Paa tide aa plante foettene paa landjorda. De stoerre bedriftene har mye strengere reisepolicy og systemene er automatisert slik at ansatte kan ikke booke merkelige routinger og dyrere billetter kun for bonuspoeng. For mindre bedrifter, har man strenge regler, da jeg reiste for min egen bedrift i Norge baade foer og etter bonusforbudet, havnet jeg mer enn ofte ombord hos Braathens og Norwegian. Er prisene tilnaermet like, valgte jeg selvsagt SAS, grensen var paa 300 kroner hver vei. Bedrifter har strenge reiseinstrukser og man har kvalitetskontroll og selvsagt firmaavtaler som kontrollerer dette.
Det mange har forsoekt aa paapeke i massevis av innlegg i denne og flere traader er at markedssituasjonen er helt annerledes enn da Norwegian hadde en haandfull Fokkere som daffet rundt paa vestlandte kontra i dag som de har en flaate med splitter nye 737-800, hundrevis av fly i bestilling, lave og kontrollerbare kostnader, meget god kontroll paa driften og i tillegg har double digit vekst hver eneste maaned. Er det marked for en tredje aktoer paa disse rutene norsk innenriks? Mitt svar er nei. Er det konkurransetilsynets jobb aa legge tilrette for en tredje aktoer? Selvsagt ikke. Du nevner at kvaliteten, servicen og sortimentet blir daarligere ved innfoering av bonuspoeng. Vel, som paapekt i denne og flere andre traader, har tilbudet, frekvensen og servicen gaatt betraktelig ned siden forbudet ble innfoert, spesielt i nord Norge. Det vi har faatt er bedre priser, intet annet. Paastanden til Konkurransetilsynet om at forbudet har gitt bedre service, kvalitet og sortiment (frekvens) er bevist feil.
SAS vil selvsagt utad hevde at det ikke gjør det, da de vil bli vinneren dersom dette kommer.
Taperen blir "mannen i gata" som ikke flyr så mye og Norwegian som ikke er ett nettverks-selskap og da kan tilby
like gode bonusavtaler.
Mannen i gata blir slett ikke taperen. Mannen i gata er fundamentet i veksten til Norwegian og det er overhodet ingenting som indikerer at mannen i gata kommer til aa betale i dyre dommer for aa motta bonuspoeng. Pris er utelukkende faktor, se paa suksessen til Ryanair og Easyjet (i tillegg til Norwegian) Ingen av dem er nettverksselskap og klarer seg mer enn godt nok. Norge er ett mindre marked, men Norwegian klarer seg meget godt paa internasjonale flygninger der bonusopptjening er lovlig uten nettverkstilknytning og bonusprogram.
Så kan man jo si "so what" om prisen går opp noen hundrelapper. For noen er dette småpenger, for andre kan det
bety at de ikke reiser/reiser mindre og totalmarkedet vil gå ned med de konsekvenser det har for dere som jobber i bransjen.
Du vil kanskje si "so what" om alle matbutikkene satte opp prisene med XX% over natta...?
Jeg tror nok at oljeprisen soerger for at det er en mye stoerre sjanse for prisoppgang enn det gjeninnfoeringen av bonusprogram gjoer. Igjen, LCC strukturen til Norwegian er solid og det er ingen data eller erfaringer som sier at bonusprogram vil oeke prisene til hverken Norwegian eller SAS.
Det jeg hovedsakelig reagerer på her er ikke at dette blir evt. innført, men det faktum at ingen (bortsett fra TOS) ser de
(mange) negative sidene ved dette og som er naive nok til å tro at det man kan få for bonuspoengene er "gratis" å produsere.
Selvsagt er det ikke slik.
Jo, det er slik. Dersom du leser min post #191, ser du grundig dokumentasjon paa at bonusprogrammer ofte gir mer inntekt til flyselskapene enn driften. Jeg har selv vaert med paa ett prosjekt hos Delta har Skymiles nylig rundt 350 ansatte som driver programmet deres. Majoriteten er kundeservicerepresentanter. Kostnaden med aa drive programmet er en broekdel av hva programmet generer i overskudd. Det er med andre ord STOR butikk. De haaver inn 500 millioner dollar i aaret fra American Express i poengsalg alene. I tillegg har man alt fra diningprogrammer til hotellovernattinger, over 500 partnere har de store programmene som genererer store summer aarlig.
Hele debatten her bærer preg av "yrkes-skadete holdninger"
I USA holder faktisk hele systemet på å kollapse, da de mange millioner med bonusreiser tilgode rett og slett
ikke får brukt dem pga setemangel og i mange tilfeller må ut med betydlige gebyrer på noe som skulle være "gratis".
http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1995592,00.html
Discus, det er mulig at man ved strengere regelverk og nye metoder kan minske de negative effektene av dette, men
da vil man samtidig vanne ut verdien av det for flyselskapene, så da blir jo hele greia mer eller mindre bortkastet
for alle parter..
W
Naa er du ute paa meget tynn is. Det er ingenting i artikkelen du linker til (eller noen annen data) som tilsier at "hele systemet er paa vei til aa kollapse". Det er bare pisspreik fra ende til annet.(foroeverig er min businesspartner Randy Petersen, verdens ledende ekspert paa FFP quotet

) Ja, enkelte ruter og enkelte ganger paa aaret er det vanskelig aa benytte bonuspoeng til laveste mulige priser, det er gjengs over hele linja over hele planeten i alle bonusprogrammer. Alle vet hvor vanskelig det er aa finne tilgang til business seter paa SAS intercont. Men faktum er at det er enklere enn noensinne aa bruke points og miles fordi det naa finnes utrolig mange flere maater og allianser aa bruke poengene paa.
Bonusseter har vaert kapasitetsbegrenset siden AAdvantage startet for snart 31 aar siden. Fundamentet for bonusbilletter er at seter som uansett vil gaa ut tomme, skal kunne gis til gode kunder, kostnadene er minimale og utviklingen av programmene har gjort at alle selskaper tjener grovt paa driftingen av programmene i seg selv, I TILLEGG til at man skaper lojalitet.
Men igjen, jeg har aldri hatt problem aa finne bruk for min miles.
Du snakker ogsaa her mot deg selv. Dersom det er saa vanskelig som du sier, gidder ikke folk aa samle poeng (og SAS skyter seg selv i foten uansett med elendig opptjening saa da er det jo ikke noe problem?
Konklusjonen blir at innfoeringen av bonuspoeng innenriks i Norge kommer til aa ha NULL innvirkning paa prisene og tilbudet. Servicen, derimot, kommer til aa oeke for en rekke SAS kunder som faar fordeler via status. Helt fair i min bok. Da blir det opp til Norwegian aa gi fri wifi og oppgradere sine produkter for forretningsreisende i ett fritt marked der SAS ikke lengre er dominerende aktoer uten aa ha en storebror som passer paa at de skal lykkes.
Helt fair i min bok