Bonuspoeng innenlands

, men det faktum at ingen (bortsett fra TOS) ser de
(mange) negative sidene ved dette og som er naive nok til å tro at det man kan få for bonuspoengene er "gratis" å produsere.
Selvsagt er det ikke slik.

W

Det er vel bare et spørsmål om hvem som engasjerer seg, og det er naturligvis de som selv vil nyte godt av disse poengene selv, samt de mange her inne med SAS-tilknytning. Kutt av bonus hjalp jo DY til å bli store i Norge, men nå er det kanskje SAS som trenger hjelp? Selv synes jeg TOS argumenterer utmerket, og føler ikke jeg har noe mer saklig i tilføre enn det han presenterer. :up:

Her er ett dokument fra ECA - European Competition Authorities
som bekrefter det meste i KT rapporten og at prisene vil øke med bonusprogrammer.

Anbefalt å lese fra punkt 58 og videre.
Også ett interessant empirisk eksempel med SAS og Eurobonus i Sverige.

W

Attachments

Dette er fortsatt ti år gammel og utdatert informasjon .. jeg ser ingenting i det du trekker frem som ikke allerede er diskutert opp og ned her i foruimet siden DY's oppstart ..

Og ...

The analysis set out in the present document does not legally bind the
members of ECA in any way and thus cannot form the basis for any legal
action. The paper is the result of discussions within the institutional
framework of the ECA Air Traffic Working Group and does not have the
status of an official notice or guideline published by one of the national
authorities, the European Commission or the EFTA Surveillance Authority.
Moreover, it is emphasised that any individual matter will be decided on a
case by case basis.

Verden endres og det er en del vesentlige ting som er endret siden år 2000 og deromkring, bl.a. selvbetjening på nett og ikke minst at de aller fleste reisebyråene nå har automatisert reisepolicyene. I "gamle dager" var det manuelle kontroller, mens nå er det hos mange eks. lagt inn automatiske sperrer på "C-klasse" og alle mulige andre ting ihht. policy.

Prisene er mye mer synlige, og det ble også slutt på "triksing med halebilletter" og andre snodigheter som byråene pushet.

Den andre vesentlige endringen er den store oppblomstringen av partnere og ikke minst kredittkort med cashback (DY) og bonus (SK), som også "skal drive flyprisene oppover" ihht faginstansen her :rolleyes:

Jeg syns diskusjonen blir ryddigere om vi holder økte priser og økt konkurranse som to separate ting. Vi kan godt få en bedre konkurransesituasjon med økte priser, og vi kan få lavere priser med en dårligere konkurransesituasjon. Oppgaven til KT er vel å sørge for at alle som opererer på et marked har samme mulighet til å konkurrere som konkurrentene, ikke å holde prisene nede. Jeg skjønner ikke hvorfor bonuspoeng er noe verre måte å skaffe seg fornøyde kunder på enn å tilby skinnseter, kaffe, ingen ekstra avgift på bagasje, internett ombord +++

Den viktigste endringen er vel at SAS nå kan regne innenrikssegmenter med i kvalifiseringen til sølv- og gullstatus. Ganske mange pendlere mellom de store byene som fort får seg EBG-status da - og det har de fortjent.

De 190 ekstra bonuspoengene hver vei er neppe noen avgjørende faktor i valg av selskap, man tjener omtrent like mye på å ta Flybussen :p

Dette er fortsatt ti år gammel og utdatert informasjon .. jeg ser ingenting i det du trekker frem som ikke allerede er diskutert opp og ned her i foruimet siden DY's oppstart ..
Og ...

1. Dette dokumentet er såvidt jeg kan forstå skrevet etter 2004.
2. Enkle alment aksepterte markedsøkonomiske sammenhenger som at redusert konkurranse fører til
økte priser og gir dårligere produkter blir ALDRI utdatert - uansett hvor mye dere har diskutert dette før og hvor mye
luftfarten forrandrer seg! Dette gjelder for alle bransjer.

Hele debatten her bærer preg av "yrkes-skadete holdninger"

I USA holder faktisk hele systemet på å kollapse, da de mange millioner med bonusreiser tilgode rett og slett
ikke får brukt dem pga setemangel og i mange tilfeller må ut med betydlige gebyrer på noe som skulle være "gratis".

http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1995592,00.html

Discus, det er mulig at man ved strengere regelverk og nye metoder kan minske de negative effektene av dette, men
da vil man samtidig vanne ut verdien av det for flyselskapene, så da blir jo hele greia mer eller mindre bortkastet
for alle parter..

W

Enkle alment aksepterte markedsøkonomiske sammenhenger som at redusert konkurranse fører til
økte priser og gir dårligere produkter blir ALDRI utdatert - uansett hvor mye dere har diskutert dette før og hvor mye
Det er vel ikke det man er uenig i her, det mange er uenig i er at f.eks. bonusopptjening på OSL-TOS/BOO skal gi vesentlig dårligere konkurranse på de strekningene.

Discus, det er mulig at man ved strengere regelverk og nye metoder kan minske de negative effektene av dette, men
da vil man samtidig vanne ut verdien av det for flyselskapene, så da blir jo hele greia mer eller mindre bortkastet
for alle parter..

Poenget mitt er at det for firmaer er mye enklere å håndheve reisepolicies nå enn tidligere. En annen ting er at mange firmaer har avtaler med selskaper som de ansatte skal benytte. Disse avtalene er ofte i form av bonus ifht. uttak på årsbasis el.l. (SAS credits m.v.), og er også lovlig på alle innenriksreiser. Dette som et innspill til de som mener forretningsreisende er "den store stygge ulven" oppi det hele. Har selv vært offer for dette og tvunget til å fly "dyrt og dårlig"(1) med selskap A, mens man kunne spart en en 1000-lapp med selskap B pga. dette.

Priser m.v. er også vesentlig mer transparent enn tidligere da man måtte ringe til noen for å få vite hva en billett kostet.

...og i mange tilfeller må ut med betydlige gebyrer på noe som skulle være "gratis".
Det er ikke bare i USA man må ut med gebyrer eller hvor det er problematisk å finne ledige seter. Europa er jo et foregangsland på å innkreve fuel-tillegg på award-billetter.

(1) Med dyrt og dårlig mener jeg at B hadde et fly som passet med tiden, mens jeg ble sittende to timer å vente på A, som også kostet 1000kr mer.

Last edited:
Mye SAS-folk i denne diskusjonen. Poenget er vel at bonuspoeng er en effektiv etableringsbarriere mot at en tredje aktør starter opp de eneste tre interssante rutene på innland. Ville derfor ikke vært så sikker på at det er krisestemning i Diamanten på Fornebu pga dette.
Jeg er mer opptatt av at Sas får fart på forretningsproduktet sitt igjen, med enkelhet i alle ledd, forutsigbarthet, bedre service og best nettverk. Frykter at bonuspopengene vil bli en sovepute mot innovasjon for selskapene...

Mye SAS folk her skjønner jeg ;)

Sikkert ikke mindre enn DY:headbang

Synes hele greia har vært sær jeg, for å dra den ned på landjorda ( iallefall et forsøk )
Shell stasjonen får lov til å dele ut bonus ( les cahspoints ) mens Esso'en borti gata kun får gi til de som har billett utav Norge med Danskebåten.
Hva med han som driver kolonial på hjørnet ( om de finnes lengre ) som hverken kan eller har muligheter til å gi noe tilbake?

For meg så ble der en forskjell i det øyeblikket DY fikk gi CashPoints.

For meg så ble der en forskjell i det øyeblikket DY fikk gi CashPoints.

Her også. Denne motstanden av poeng innenlands er litt småhyklersk av DY spør du meg.

Et annet spørsmål...når dem sier Oslo...menes det kun OSL, eller innbefatter dette også Oslo Torp og Oslo Rygge?

Mvh

Tommy

SK har SAS Credits. At de har valgt kun å la bedriftskunder benytte seg av dette er deres eget valg.

Nå får jo heller ikke DY lov til å dele ut poeng/credits på innlandsruter, så skjønner ikke helt sammenligningen her. (At de faktisk gjør det via VISA-smutthull er en annen sak).

De fleste større flyselskaper har slike former som SAS credits for bedrifter.

1. Dette dokumentet er såvidt jeg kan forstå skrevet etter 2004.

Det baserer seg på en konferanse i 2002, så publiseringsdatoen er egentlig ikke så viktig tror jeg ..

2. Enkle alment aksepterte markedsøkonomiske sammenhenger som at redusert konkurranse fører til

Det er det vel ingen som har argumentert mot.

:colgate: Sulle bare mangle etter 30 år og syv flyselskaper ... Det har imidlertid gitt meg en del erfaring - på godt og ondt.

I USA holder faktisk hele systemet på å kollapse, da de mange millioner med bonusreiser tilgode rett og slett
ikke får brukt dem pga setemangel og i mange tilfeller må ut med betydlige gebyrer på noe som skulle være "gratis".

Dette var nok riktig i 2002, men i dag er dette storbutikk og profitabelt både for selskaper og kortselskaper og er så langt fra en kollaps som det er mulig å komme. Kundene har også valget mellom å bruke miles på fly og på shopping. Se for eksempel sjappa til United. ( http://www.mileageplusawards.com/ualoyrewards/home ) Det er riktig at det kan være vanskelig å få såkalte 'saver'-seter (minimumsuttak), men det er aldri problemer å kjøpe seg opp, enten med cash eller mere miles.

Mange bruker også 'nøytrale kort', som f.eks. Capital One, som har avtale med de fleste selskaper og generelt gir god tilgjengelighet.

Som Mark Twain sa: - Ryktene om min død er betydelig overdrevet.

Nå får jo heller ikke DY lov til å dele ut poeng/credits på innlandsruter, så skjønner ikke helt sammenligningen her. (At de faktisk gjør det via VISA-smutthull er en annen sak).

De fleste større flyselskaper har slike former som SAS credits for bedrifter.

Jeg får da CashPoints fra DY hver gang jeg betaler. Ikke betaler jeg med VISA heller så da gjør de i så fall noe ulovlig.

Ett "låst" marked vil føre til mindre konkurranse som igjen fører til økte priser (og dårligere service, kvalitet og sortiment)
Så enkelt er det. Dette er økonomiske sannheter som har blitt vist utallige ganger i historien i mange bransjer.
Å regne på dette er ikke lett, men at det blir dyrer er garantert.

Saa du mener at Norwegian kommer til aa oeke prisene paa dersom SAS faar lov til aa beloenne lojale kunder med bonuspoeng? Du mener at mannen i gata og forretningsfolk er villige til aa betale hundre og tusenlapper ekstra for 150 til 1200 bonuspoeng slik markedssituasjonen er naa. Paa tide aa plante foettene paa landjorda. De stoerre bedriftene har mye strengere reisepolicy og systemene er automatisert slik at ansatte kan ikke booke merkelige routinger og dyrere billetter kun for bonuspoeng. For mindre bedrifter, har man strenge regler, da jeg reiste for min egen bedrift i Norge baade foer og etter bonusforbudet, havnet jeg mer enn ofte ombord hos Braathens og Norwegian. Er prisene tilnaermet like, valgte jeg selvsagt SAS, grensen var paa 300 kroner hver vei. Bedrifter har strenge reiseinstrukser og man har kvalitetskontroll og selvsagt firmaavtaler som kontrollerer dette.

Det mange har forsoekt aa paapeke i massevis av innlegg i denne og flere traader er at markedssituasjonen er helt annerledes enn da Norwegian hadde en haandfull Fokkere som daffet rundt paa vestlandte kontra i dag som de har en flaate med splitter nye 737-800, hundrevis av fly i bestilling, lave og kontrollerbare kostnader, meget god kontroll paa driften og i tillegg har double digit vekst hver eneste maaned. Er det marked for en tredje aktoer paa disse rutene norsk innenriks? Mitt svar er nei. Er det konkurransetilsynets jobb aa legge tilrette for en tredje aktoer? Selvsagt ikke. Du nevner at kvaliteten, servicen og sortimentet blir daarligere ved innfoering av bonuspoeng. Vel, som paapekt i denne og flere andre traader, har tilbudet, frekvensen og servicen gaatt betraktelig ned siden forbudet ble innfoert, spesielt i nord Norge. Det vi har faatt er bedre priser, intet annet. Paastanden til Konkurransetilsynet om at forbudet har gitt bedre service, kvalitet og sortiment (frekvens) er bevist feil.

SAS vil selvsagt utad hevde at det ikke gjør det, da de vil bli vinneren dersom dette kommer.
Taperen blir "mannen i gata" som ikke flyr så mye og Norwegian som ikke er ett nettverks-selskap og da kan tilby
like gode bonusavtaler.

Mannen i gata blir slett ikke taperen. Mannen i gata er fundamentet i veksten til Norwegian og det er overhodet ingenting som indikerer at mannen i gata kommer til aa betale i dyre dommer for aa motta bonuspoeng. Pris er utelukkende faktor, se paa suksessen til Ryanair og Easyjet (i tillegg til Norwegian) Ingen av dem er nettverksselskap og klarer seg mer enn godt nok. Norge er ett mindre marked, men Norwegian klarer seg meget godt paa internasjonale flygninger der bonusopptjening er lovlig uten nettverkstilknytning og bonusprogram.

Så kan man jo si "so what" om prisen går opp noen hundrelapper. For noen er dette småpenger, for andre kan det
bety at de ikke reiser/reiser mindre og totalmarkedet vil gå ned med de konsekvenser det har for dere som jobber i bransjen.
Du vil kanskje si "so what" om alle matbutikkene satte opp prisene med XX% over natta...?

Jeg tror nok at oljeprisen soerger for at det er en mye stoerre sjanse for prisoppgang enn det gjeninnfoeringen av bonusprogram gjoer. Igjen, LCC strukturen til Norwegian er solid og det er ingen data eller erfaringer som sier at bonusprogram vil oeke prisene til hverken Norwegian eller SAS.

Det jeg hovedsakelig reagerer på her er ikke at dette blir evt. innført, men det faktum at ingen (bortsett fra TOS) ser de
(mange) negative sidene ved dette og som er naive nok til å tro at det man kan få for bonuspoengene er "gratis" å produsere.
Selvsagt er det ikke slik.

Jo, det er slik. Dersom du leser min post #191, ser du grundig dokumentasjon paa at bonusprogrammer ofte gir mer inntekt til flyselskapene enn driften. Jeg har selv vaert med paa ett prosjekt hos Delta har Skymiles nylig rundt 350 ansatte som driver programmet deres. Majoriteten er kundeservicerepresentanter. Kostnaden med aa drive programmet er en broekdel av hva programmet generer i overskudd. Det er med andre ord STOR butikk. De haaver inn 500 millioner dollar i aaret fra American Express i poengsalg alene. I tillegg har man alt fra diningprogrammer til hotellovernattinger, over 500 partnere har de store programmene som genererer store summer aarlig.

http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1995592,00.html

for alle parter..

W

Naa er du ute paa meget tynn is. Det er ingenting i artikkelen du linker til (eller noen annen data) som tilsier at "hele systemet er paa vei til aa kollapse". Det er bare pisspreik fra ende til annet.(foroeverig er min businesspartner Randy Petersen, verdens ledende ekspert paa FFP quotet :P) Ja, enkelte ruter og enkelte ganger paa aaret er det vanskelig aa benytte bonuspoeng til laveste mulige priser, det er gjengs over hele linja over hele planeten i alle bonusprogrammer. Alle vet hvor vanskelig det er aa finne tilgang til business seter paa SAS intercont. Men faktum er at det er enklere enn noensinne aa bruke points og miles fordi det naa finnes utrolig mange flere maater og allianser aa bruke poengene paa.

Bonusseter har vaert kapasitetsbegrenset siden AAdvantage startet for snart 31 aar siden. Fundamentet for bonusbilletter er at seter som uansett vil gaa ut tomme, skal kunne gis til gode kunder, kostnadene er minimale og utviklingen av programmene har gjort at alle selskaper tjener grovt paa driftingen av programmene i seg selv, I TILLEGG til at man skaper lojalitet.

Men igjen, jeg har aldri hatt problem aa finne bruk for min miles.

Du snakker ogsaa her mot deg selv. Dersom det er saa vanskelig som du sier, gidder ikke folk aa samle poeng (og SAS skyter seg selv i foten uansett med elendig opptjening saa da er det jo ikke noe problem?

Konklusjonen blir at innfoeringen av bonuspoeng innenriks i Norge kommer til aa ha NULL innvirkning paa prisene og tilbudet. Servicen, derimot, kommer til aa oeke for en rekke SAS kunder som faar fordeler via status. Helt fair i min bok. Da blir det opp til Norwegian aa gi fri wifi og oppgradere sine produkter for forretningsreisende i ett fritt marked der SAS ikke lengre er dominerende aktoer uten aa ha en storebror som passer paa at de skal lykkes.

Helt fair i min bok

Last edited:
Tommy, det blir for mye å svare på alt dette, så jeg
skal nøye meg med å dokumentere at prisene gikk ned og tilbudet opp
da bonusordningen forsvant.

1. Innlandstrafikken økte med 24% fra 2003-2007.
Altså må det totale tilbudet/frekvensene nødvendigvis ha økt.
https://www.toi.no/article19953-4.html

2. Flyprisene innlands generelt gikk ned med 7% fra 2003 til 2005.
Prisene i forretningsmarkedet gikk ned med 12%
http://samferdsel.toi.no/article19115-985.html

Det meste av det du skriver ellers er irrelevant for det vi diskuterer som
er prinsippet om at redusert konkurranse (innføring av bonus) gir økte priser uansett om
det er ett delvis monopol eller 2 likeverdige konkurrenter.

Dersom SAS innfører dette vil DY selvsagt gjøre det samme, og
da har vi altså den situasjonen med ett "låst" marked hvor folk vil
velge den ene eller andre og bli der.

Tror ikke vi kommer så mye lenger her så jeg avslutter med dette.

W

Det blir litt som høna og egget dette, da .... Det er ingenting her som beviser at bonusordningen forringer tilbudet eller øker prisene. Alt de viser er at Norwegian hadde en suksessrik inntreden på markedet - resten blir imho ren synsing ...

Og SAS klarer fint å ødelegge for seg selv uten bonusordning også ... ;)

Back