Bonuspoeng innenlands

Re: ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

Typisk norsk å regulere ting ihjel rett og slett :headbang:headbang:headbang

Nei, det er det faktisk ikke. Snakk med franskmenn, du, så skal du få høre om hva som er å "regulere ting ihjel". Hensikten med konkurranselovgivningen er å sørge for effektiv konkurranse, som igjen kommer kundene tilgode. Alle konkurransemyndigheter gjør inngrep i markeder. Her foreslår man jo faktisk å løse opp i inngrepene, så jeg sliter med å forstå argumentasjonen din.

Forøvrig så vitner vel uttalelsene fra både DY og SK om at ingen av dem synes å ha et grep om hva det fundamentale problemet med slike ordninger er. Det er ikke fordi det koster å drifte programmet at prisene går opp, at prisene ikke har gått opp i land som har bonus er ikke noe som kan forklare hva som skjer ved gjeninnføring, at Eurobonus gjør at man knytter innenlandsflygninger til et større internasjonalt nettverk er alle uttalelser som ikke akkurat adresserer problemet... ;) Det beste argumentet som ligger i saken per nå er vel forholdet til OSL som hub, men det skulle man tro at OSL skulle kjøre frem og ikke SAS.

SAS skal ikke øke sine priser, og det er vel godt nytt for oss kunder. Både lave priser og bonus, uten noen bakside... Spørsmålet er vel om det blir like stor tilgjengelighet på billige billetter som man har sett til nå.

Last edited:

Nei, det er det faktisk ikke. Snakk med franskmenn, du, så skal du få høre om hva som er å "regulere ting ihjel". Hensikten med konkurranselovgivningen er å sørge for effektiv konkurranse, som igjen kommer kundene tilgode. Alle konkurransemyndigheter gjør inngrep i markeder. Her foreslår man jo faktisk å løse opp i inngrepene, så jeg sliter med å forstå argumentasjonen din.

Forøvrig så vitner vel uttalelsene fra både DY og SK om at ingen av dem synes å ha et grep om hva det fundamentale problemet med slike ordninger er. Det er ikke fordi det koster å drifte programmet at prisene går opp, at prisene ikke har gått opp i land som har bonus er ikke noe som kan forklare hva som skjer ved gjeninnføring, at Eurobonus gjør at man knytter innenlandsflygninger til et større internasjonalt nettverk er alle uttalelser som ikke akkurat adresserer problemet... ;) Det beste argumentet som ligger i saken per nå er vel forholdet til OSL som hub, men det skulle man tro at OSL skulle kjøre frem og ikke SAS.

Du kan jo forsvare dine "konkurranse-kolleger"/likesinnede ihjel (det er samme ting som at Finandsdepartementet sitter på all og full sannhet ang. bruk av oljepenger og ingen tenking utenfor boksen tillates);), men denne løsningen synes jeg ikke henger på greip.
-Her skaper man skevhet i forhold til direkteruter mellom SVG/BGO-TRD.
-Hvor mange passasjerer må en rute ha for at det skal regnes som reell konkurranse? OSL-TOS kan vel aldri komme opp i samme antall passasjerer som OSL-SVG/TRD/BGO, så selv om DY/SK er jevnstore hva skal da til her, en tredje aktør kan det jo ikke være da det vil være enda "skjørere" konkurranse-forhold........

Enten får man gjeninnføre på alle ruter det er reell konkurranse mellom SK og DY eller så får det være voksne nok til å nekte gjenninføring. Dette forslaget er bare latterlig.

KT sier at ruter med en million passasjerer kan være aktuelle for gjeninnføring av bonuspoeng.

Du kan jo forsvare dine "konkurranse-kolleger"/likesinnede ihjel (det er samme ting som at Finandsdepartementet sitter på all og full sannhet ang. bruk av oljepenger og ingen tenking utenfor boksen tillates
----

Enten får man gjeninnføre på alle ruter det er reell konkurranse mellom SK og DY eller så får det være voksne nok til å nekte gjenninføring. Dette forslaget er bare latterlig.

Forsvare mine konkurransekollegaer/Finansdep ihjel? Nå tror jeg du forsøker deg på skudd mot budbringeren og ikke argumentene...:rolleyes:

Dette er faktisk noe jeg kan en hel del om, derav engasjementet. Jeg er på ingen måte hellig overbevist om at bonuspoeng er Guds gave til oss reisende (annet enn kanskje til de som reiser så mye at de får status og som ikke betaler for billettene selv), og det er altfor mye bevis i faglitteraturen på at slike ordninger har en negativ effekt både i forhold til konkurranse og i forhold til prisnivå til at man bare kan se bort fra dette.

Hva legger du i reell konkurranse? Er du prinsipielt imot at myndighetene skal kunne gripe inn i konkurranse i ulike markeder, eller ser du behovet for dette? Jeg må spørre, for enkelte synes at myndighetene skal ligge unna, og om det er holdningen så er det vel neppe noen argumenter man kan føre som får gehør. "Alt eller ingenting" høres på meg ut som et litt merkelig utgangspunkt, all den tid KT har ansvar for å sikre effektiv konkurranse (og markedene er forskjellige).

Tenking utenfor boksen er ofte flott, men da får man også ta inn over seg motargumenter (jfr en lang runde vi hadde tidligere på problemstillingen rundt bonus, hvor jeg svarte på omtrent alle innvendinger du kom med som noe annet enn forbudet mot bonus i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74150&page=8). Nå har ikke jeg lest rapporten fra KT, men jeg antar at årsaken til den delte løsningen er at bonus har mindre negativ effekt på enkelte strekninger enn på andre - på samme måte som jeg har forsøkt å forklare at bonus i enkelte land, enkelte bransjer osv., kan være helt OK, selv om det ikke er helt OK i andre land og andre bransjer. Man gjør en konkret vurdering av konkurranseforholdene i de enkelte tilfellene.

Jeg antar at man bringer inn størrelsen på markedet fordi dette har betydning for hvor sannsynlig det er at økt lojalitet gjør at vurderingen av lønnsomheten til en rute endrer seg fra pluss til minus for en aktør. Om man mener at dette kan skje så kan den negative effekten av innføring av bonus være svært stor (ingen ønsker nok monopol i større grad enn man har per i dag). Dette høres ut til å være helt i tråd med det de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger vil fortelle deg.

Last edited:

Enig i det TOS skriver om at markedet, og derved konkurransen, er ulik på ulike strekninger. Det kan jo noen ganger være en motsetning mellom å sørge for best mulig, og mest rettferdig konkurranse mellom selskaper som flyr forskjellige strekninger, og å srøge for best mulig, og mest rettferdig konkurranse på den enkelte strekning.

Har det blitt sagt noe om når departementet vil bli ferdig med sin vurdering av saken, og på hvilket tidspunkt det nåværende forbudet kan forventes opphevet?

Huffameg... Makan til (fortsatt) farse skal man lete lenge etter...

http://www.aftenposten.no/okonomi/V...-av-innenriksturene-6756708.html#.Ty_TAuNks0w

Skaar presiserer at det har vært et langt og vanskelig analysearbeid, blant annet på grunn av dårlig tilgang til grunnlagsdata og mangel på «før og etter»-situasjon.

Milliondollar spoersmaalet er om bonusforbudet har gitt bedre eller daarligere tilbud for reisende i Norge, det viktigste er jo selvsagt at befolkningen skal god tilgang til avganger slik at man kan komme seg fornuftig rundt.

Kan jo ta Evenes som ett eksempel. Dersom du vil ut av Evenes paa loerdager, har du ett alternativ: Norwegian paa morran. Paa andre ukedager er det maksimum 6 avganger, eller i realiteten 3 avganger siden DY og SK flyr ving mot ving.

Saa tilbudet er elendig i forhold til foer bonusforbudet. Deregulering av bransjen har negative og positive effekter: Prisene blir lavere, men selskapene vil selvsagt kynisk lete etter profitt, flyr med materiell som ikke passer til bedre frekvens paa mindre ruter. Og det gir igjen elendige tilbud til provinsen. Ikke det at bonus hadde gjort noen stor forskjell, men det er ihvertfall ett datapunkt at bonusforbud IKKE gir bedre tilbud paa annet enn pris.

- Våre analyser viser at bonusprogrammene virker sånn at vi forventer en prisøkning. Men vi er usikre på hvor stor denne priseffekten vil være, sier han.

Og hvor har de disse dataene fra?

Man kan jo som eksempel ta Ryanair/Easyjet i Europa og Spirit/Southwest i USA.

Legacy selskapene vil ha hoeyere priser i Europa siden man har markant hoeyere kostnader enn lavprisselskapene, men lavprisselskapene soerger for at prisene er markant lavere enn tidligere og lavprisselskapene tjener fortsatt gode penger.

Kan bare le av konkurransetilsynet som her paastaar at innfoering av bonusprogrammer vil gjoere billettene dyrere. Kommer kanskje som en bombe at bonusprogrammene ikke er en kostnad, men en inntekt for flyselskapene og det er ingen relasjon mellom kostnadene med aa drive ett bonusprogram og drive ett flyselskap. Ett bonusprogram lever sin egen verden og ett veldrevet bonusprogram bidrar positivt til bunnlinjen via direkte inntekt i kroner, ikke bare lojalitet. Grunnen til at legacy selskapene i stoerre grad er dyrere enn lavprisselskapene er helt naturlig og aarsaken til dette er naturligvis at selskapenes struktur er tilpasset ett helt annet konkurransebilde enn det vi ser i dag.

Faktum er at dersom legacyselskapene oeker prisene betraktelig slik at prisforskjellen mellom legacy og lavpris blir stor, hjelper det ikke med bonusprogrammer uansett hvordan du vrir og vender paa det. Det kommer kanskje som en bombe paa vaare akademikere at i pressede oekonoiske tider strammer bedrifter kraftig inn paa reisebudsjettet og de aller fleste bedrifter har strenge reisepolicy.

I USA er markedet helt annerledes med mulighet for aa endre lavprisbilletter mot ett mindre gebyr. Markedet her er saapass stort at legacy selskapene stort sett matcher billigselskapene.

- I utgangspunktet mener vi det er viktig å ha et bonusforbud. Men så mener vi også at vi må ta hensyn til at selskapene skal få selge sine produkter sånn som de vil. Vi bruker ikke forbudet mot bonus unødig mye, sier Skaar.

Aaaaah. Markedsfrihet. Husker svaret jeg fikk paa mitt brev til konkurransetilsynet i 2003. "Dersom du er avhengig av en enklere hverdag, trenger du ikke status og bonusprogram. Det er bare aa kjoepe billetter som har disse tjenestene inkludert".

LOL.. Saa loesningen for mitt vedkommende var aa betale for billetter som var opp til 3 ganger dyrere enn de jeg reiste paa paa den tiden.

Skal det vaere fri markedskonkurranse, maa selvsagt markedsverktoy vaere lovlig. Naa som bonus blir tillatt, kan man opptjene seg status og nyte godt av en mye raskere reiseopplevelse til lavere kostnad, du kan fly oekonomi og fortsatt ha tilgang til alle de gode tjeneste som ytes i alle prisklasser som EBG.

Og for fleksible billetter, vil Norwegian selvsagt faa en utfordring med Eurobonus som markedsredskap. Men det er jo bare aa forbedre produktene sine? Det gjoer de jo via gratis Wifi. Det koster selvsagt Norwegian penger aa tilby dette gratis, og foerer vel til dyrere billetter?? Selvsagt ikke. Man baker det inn i markedsbudsjettet og satser paa at man tiltrekker seg flere kunder akkurat som Eurobonus.

Uansett, leppa til Norwegian har god tro paa deres eget bonusprogram (dog spyr hun ut akademikernes myte om at bonusprogrammer koster masse penger aa etablere og drifte):

- Bonusprogrammer er i sin natur fordyrende fordi de koster å etablere og drifte, og i tillegg låser kundene til ett selskap. Men når de åpner for bonuspoeng på noen få ruter, og vi vet at vi i Norwegian har et veldig godt bonusprogram, som er enkelt laget og ikke fordyrende, skal vi klare å konkurrere, sier hun til VG Nett.

Saa da var vel alt saare vel, da? Vel, man tillater kun bonus paa de 3 strekningen man selger suverent flest fullprisbilletter og der Eurobonus gir best uttelling for forretningsreisende, mens man fortsatt forbyr bonus paa strekningene der effekten blir minst.

Heia Norge!

Last edited:

Forsvare mine konkurransekollegaer/Finansdep ihjel? Nå tror jeg du forsøker deg på skudd mot budbringeren og ikke argumentene...:rolleyes:

Du som ellers er så flink til å bruke smileys som avvæpning så ikke min da? ;)

Dette er faktisk noe jeg kan en hel del om, derav engasjementet. Jeg er på ingen måte hellig overbevist om at bonuspoeng er Guds gave til oss reisende (annet enn kanskje til de som reiser så mye at de får status og som ikke betaler for billettene selv), og det er altfor mye bevis i faglitteraturen på at slike ordninger har en negativ effekt både i forhold til konkurranse og i forhold til prisnivå til at man bare kan se bort fra dette.
Her tror jeg nok misunnelsessyndromet er ute og går igjen, man greier altså ikke å diskutere dette uten å henvise at alle som har status må ha fått de gjennom betalte reiser av arbeidsgiver. Jeg (og jeg tror ikke det bare gjelder meg) reiser nok privat til å opparbeide status den veien også.
KT sier at prisene vil gå opp på strekningene hvor forbudet oppheves, men de er ikke sikre på hvor mye - hva om det ikke skjer, er forklaringen da at prisene er ikke er gått ned så mye som de kunne, altså at de har rett uansett. Jeg tror uansett hvordan fasiten blir vil den ene eller den andre parten kunne regne seg frem til sitt svar og hevde de har rett.

Hva legger du i reell konkurranse? Er du prinsipielt imot at myndighetene skal kunne gripe inn i konkurranse i ulike markeder, eller ser du behovet for dette? Jeg må spørre, for enkelte synes at myndighetene skal ligge unna, og om det er holdningen så er det vel neppe noen argumenter man kan føre som får gehør. "Alt eller ingenting" høres på meg ut som et litt merkelig utgangspunkt, all den tid KT har ansvar for å sikre effektiv konkurranse (og markedene er forskjellige).
At det er to aktører på en rute er vel nødvendig, er det ikke det som definerer konkurranse at to parter har en produkttype de ønsker å selge til samme gruppe mennesker?
Jeg er ikke av de som tror markedet er det eneste rette, og at regulering har sin plass der det er behov for det, men misbruk av f.eks. markedsmakt er jo tatt hensyn til i lovgivningen.

Jeg stiller spørsmål på hvilket detaljnivå man skal dele markedet opp i? Dersom det viste seg at menn mellom 30 og 55 år fra Midt-Norge var de som var minst prisbevisste og mest tilbøyelig til å la bonusprogram være med å velge befordrer, skulle man da nekte disse bonusopptjening?

Tenking utenfor boksen er ofte flott, men da får man også ta inn over seg motargumenter (jfr en lang runde vi hadde tidligere på problemstillingen rundt bonus, hvor jeg svarte på omtrent alle innvendinger du kom med som noe annet enn forbudet mot bonus i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74150&page=8). Nå har ikke jeg lest rapporten fra KT, men jeg antar at årsaken til den delte løsningen er at bonus har mindre negativ effekt på enkelte strekninger enn på andre - på samme måte som jeg har forsøkt å forklare at bonus i enkelte land, enkelte bransjer osv., kan være helt OK, selv om det ikke er helt OK i andre land og andre bransjer. Man gjør en konkret vurdering av konkurranseforholdene i de enkelte tilfellene.
Ikke at motargumentene dine var så overbevisende om at vi i Norge må være så spesielle og er så forskjellig fra andre sammenlignbare deler av Europa at og at EUs konkurransemyndigheter ikke har grepet inn der. Skulle de europeiske myndighetene følgt samme logikk som KT skulle de jo trått inn og forbudt bonusprogram f.eks. i Finland. Jeg håper SAS fortsatt tar saken inn til ESA og får opphevet dette særnorske regelverket.
Nå får du bare unnskylde meg at jeg ikke har tid til å gå inn i en lang polemikk med deg på dette (og i den andre tråden), men jeg er ikke akademiker(?) og djevelens advokat ;) Jeg er dog veldig imponert over den tid og innsats du legger i å diskuteret og belyse forskjellige emner på dette forumet med poster langt ut på natta til tider - både på ting du kan (konkurranse) og ikke kan (arbeidsrettigheter), og synes du er en god bidragsyter på forumet selv om jeg ikke kan si meg enig i alt det du forfekter.

Jeg antar at man bringer inn størrelsen på markedet fordi dette har betydning for hvor sannsynlig det er at økt lojalitet gjør at vurderingen av lønnsomheten til en rute endrer seg fra pluss til minus for en aktør. Om man mener at dette kan skje så kan den negative effekten av innføring av bonus være svært stor (ingen ønsker nok monopol i større grad enn man har per i dag). Dette høres ut til å være helt i tråd med det de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger vil fortelle deg.
Så det er til en grad monopol idag?
Ville f.eks. innføring av bonusprogram på ruter til BDU ført til at SAS kunne opprettet helårsrute på BDU i konkurranse med DY, og ikke bare en sommerrute?
Er man forresten sikker på at det ikke forbudet som har gjort at andre europeiske selskaper (utenfor *A) ikke har etablert seg på innenriks i Norge?

Tilslutt en liten brannfakkel og provokasjon til dere økonomer og blårusser (med glimt i øyet da!) ;)
Som teknolog/realist har man nok av og til vanskeligheter med å ta den økonomiske "vitenskap" seriøst, hvor kommer investeringer i råtne lån, handligsreglen og strukturerte spareprodukter fra? Det er jo bare økonomer skaper bare kriser, krig og lidelser (sammen med religion) :colgate:

Re: Nå kan man tjene Eurobonus poeng innenlands med SAS...delvis.

Nå må vel også departementet først vedta det.

Re: Nå kan man tjene Eurobonus poeng innenlands med SAS...delvis.

Konkurransetilsynet vurderer det slik at paa tre ruter i Norge er konkurransen saa god at bonus kan tillates. Det er i og for seg fornuftig, paa endel ruter ville bonus kunne drepe konkurransen eller hindre nye aktoerer. La oss haape at SAS dropper 25 % regelen hvis bonus tillates delvis.

Det finnes DRØSSEVIS med økonomiske, etiske og miljømessige problemer med bonusordninger i luftfarten.

Anbefalt lesning;
http://findarticles.com/p/articles/mi_m1038/is_n1_v40/ai_19369685/?tag=content;col1

W

Vet ikke helt om en utdatert artikkel fra 1997 var verdt å skumme igjennom, men forfatteren møter seg selv i døra en rekke ganger.

Det å ta utgangspunkt i at folk selger bonuspoengene sine (kupongen finnes ikke lengre) har ihvertfall jeg data på at det er minimalt. At hver enkelt holder seg til lovverket i landet man bor i, inkludert skattelovgivning, er noe alle produkter, inkludert ffm må ha som utgangspunkt og er ikke programmet sitt ansvar.

Siden denne artikkelen ble skrevet, har mye forandret seg, inkludert inntreden av lavprisselskaper. Deres billige priser har bidratt MYE mer til økt reisevolum og dermed større miljøkonsekvenser enn det Miles and points har

Drøssevis var kanskje å ta i, men interessant artikkel. Miljøkonsekvensene kommer alltid til å være der, uansett transportmiddel. Den diskusjonen må andre ta.

Når det gjelder den filosofiske tilnærmingen, herunder den utilitaristiske argumentrekken i artikkelen, så må jeg dra på smilebåndet litt. Argumentere for at fordelsprogrammer er uetiske sett i lys av utilitarismen som etisk måleståkk (fordi investeringen er høyere enn den samfunsmessige avkastningen), er like dumt som å si at det er etisk galt å gi bort kaffe og te.

Isolert sett koster det noen millioner i året å drive bonusprogrammer, men vi har flere eksempler der et fordelsprogram kan gi sårt trengende kasser ekstra cash. Dersom de andre momentene (som f.eks. avklaringer med arbeidsgiver om å kunne beholde poengene) er klarert, faller mye av artikkelens argumentasjon bort.

Du har gått glipp av en del poenger.

60% av brukerne er forretningsreisende. Det betyr at de som BESTILLER billetten som regel ikke er de som
BETALER billettene. Dette betyr derfor at den som bestiller ofte vektlegger andre faktorer når man bestiller.
Spesielt hvis man kan beholde bonuspoengene selv kan dette gi ekstreme utslag som at man velger lengere reiseruter,
mellomlandinger, dyrere billetter for mere poeng osv. Dette betyr miljøkonsekvenser, og mindre effektivitet i bedriftene.
Selv om konkurrenten har vesentlig billigere billetter vil man velge den man pleier pga personlig gevinst.
Altså sterkt konkurransehemmende.

I tillegg, (uansett hva SAS sier) koster dette penger, og disse må hentes fra ett sted. Det betyr oftest at da at
snitt-billetten blir dyrere og at det er de som reiser minst (er mest miljøvennlige) må sponse godene til de som reiser mye.
Altså privatpersoner som sponser næringslivet.

For å nevne noe... Det er lov å være reflektert selv om man har teknisk bakgrunn ;)

60% av brukerne er forretningsreisende. Det betyr at de som BESTILLER billetten som regel ikke er de som
BETALER billettene. Dette betyr derfor at den som bestiller ofte vektlegger andre faktorer når man bestiller.
Spesielt hvis man kan beholde bonuspoengene selv kan dette gi ekstreme utslag som at man velger lengere reiseruter,
mellomlandinger, dyrere billetter for mere poeng osv. Dette betyr miljøkonsekvenser, og mindre effektivitet i bedriftene.
Selv om konkurrenten har vesentlig billigere billetter vil man velge den man pleier pga personlig gevinst.

Hvor mange bedrifter er så naive og rause at de gir ansatte til å velge en løsning som er mye dyrere enn andre fullgode alternativer?
Dessuten trodde jeg at løsningen vi har er ganske utbredt, der sekretærer eller koordinatorer bestiller og betaler billetten ut fra den reisendes behov.

60% av brukerne er forretningsreisende.

Ihvertfall for 15 år siden .. i USA .. å bruke dette som basis i en diskusjon om norsk innenriks er .. erm ... ikke helt relevant.

Det betyr oftest at da at snitt-billetten blir dyrere og at det er de som reiser minst (er mest miljøvennlige) må sponse godene til de som reiser mye.

Pardon my ignorance, men jeg trodde at det var betalingsviljen til de som reiste mest som sponset de lave prisene for de fritidseisende .. ;)

Back