Bonuspoeng innenlands

Grove forenklinger i denne fremstillingen: Du vet at du nå snakker om Finnmark og enkeltkommuner i Nord-Troms? Dette gjelder ikke i Tromsø eller Bodø, og heller ikke i Andøy kommune, for den saks skyld: Hele Nordland og størsteparten av Troms nyter ikke godt av alle disse reglene. Det er enkelte særunntak også her, eksempelvis mvafri strøm, men slett ikke slik du fremstiller det.

Her er en av kildene jeg brukte med mer detaljer.
http://www.finnmark.no/page.jsp?id=5

Beklager hvis jeg har fornærmet noen i "sør-troms"..

W

Last edited:
Jeg får et inntrykk av at SAS sine fleks billetter egentlig ikke er så mye verdt, eller iallefall at de fordelene som ligger inne i disse billettene ikke er verdt så mye, men at det er status som må til. Stemmer det? Hvis så er tilfellet så er det vel delvis et spørsmål om at SAS må tilpasse produktet sitt til det kundene verdsetter.

Hvis det f.eks. er et stort problem med at man havner langt bak på ventelister så betyr det at fleksibiliteten ikke egentlig er så stor. Dette kan iallefall delvis løses ved bruk større materiell. Det er også delvis en konsekvens av at SAS kjører på med kampanjer for å fylle flyene sine. Kø i telefon og ved serviceskranker kan delvis motvirkes gjennom økt bemanning (men det gir jo naturligvis et bedre produkt til alle med fleks billett). Tidligere så synes jeg å huske at kølappordningene i serviceskrankene hadde en knapp med Gull/business, men jeg kan huske feil, men hvis jeg husker rett så var det iallefall slik at en med businessbillett havnet i samme "kø" som en med Gullkort. Jeg er sjelden innom serviceskrankene så jeg vet ikke hvordan det er nå.

Full Fleks-produktet tilbyr for så vidt akkurat det som loves, nemlig full fleksibilitet til å bytte fly og kansellere. I tilfeller hvor det er forsinkelser (og dermed et halvt fly med gullkort prøver å komme seg på et tidligere fly), kanselleringer e.l. vil en C-billett havne et stykke bak gullkort-gjengen. Og siden jeg reiser på Elite-heavy flighter merker jeg nok det mer enn gjennomsnittet.

Kundeservicen til SK har vært notorisk underbemannet i flere år, og jeg er sjokkert at de slipper unna med det. Jeg merker ikke så ofte noe til det, men jeg er forundret over at flere kunder ikke blir forbanna over det. På billettkontor må du stikke inn EB-kortet ditt for å få prioritet i køen.

Avslutningsvis vil jeg si at håndtering av status-kunder er lik for hele SAS-Organisasjonen. Tilpassing eller skreddersøm av produktet for Norske kunder grunnet et relativt meningsløst forbud er forvirrende for kundene og kostnadsdrivende for bedriften. Jeg forstår dermed veldig godt hvorfor SAS ikke har gjort slike grep.

Her er en av kildene jeg brukte med mer detaljer.
http://www.finnmark.no/page.jsp?id=5

Beklager hvis jeg har fornærmet noen i "sør-troms"..

W

Da misforstår du, jeg har ingen følelser involvert i forhold til dette - det var bare et hjertesukk når det kommer til faktasjekking. Gjennom yrket er jeg vant til å be folk belegge sine påstander, see? :lol:

OT dog, men hvordan klarte du å overse at dette ikke gjaldt Nord-Norge, men Finnmark og Nord-Troms når nettstedet heter www.finnmark.no??

Da misforstår du, jeg har ingen følelser involvert i forhold til dette - det var bare et hjertesukk når det kommer til faktasjekking. Gjennom yrket er jeg vant til å be folk belegge sine påstander, see? :lol:

OT dog, men hvordan klarte du å overse at dette ikke gjaldt Nord-Norge, men Finnmark og Nord-Troms når nettstedet heter www.finnmark.no??

Nå er var det vel bl.a Alta, Kirkenes og Tromsø som Kjos nevner spesielt
som aktuelle ruter å kutte på og de ligger vel alle i "Nord-Norge" såvidt jeg vet?
Dessuten er hele "Nord-Norge" nevt i artikkelen som er fritatt for moms på elektrisitet som
vel er en av de største postene på budsjettet. FOT ruter er det vel også en del av i hele "Nord-Norge"?
Selv i Bodø?

Ja, posten kunne vært mer nyansert men regnet med at de fleste fikk med seg poenget mitt selv om jeg
ikke gikk i detaljer om hvilke tilltak som gjelder akkurat hvor?

Liknende side forøvrig på "Tromsfylke.no".
http://www.tromsfylke.no/OmTroms/Økonomiskefordeler/tabid/1843/Default.aspx

W

Last edited:
Nå er var det vel bl.a Alta, Kirkenes og Tromsø som Kjos nevner spesielt
som aktuelle ruter å kutte på og de ligger vel alle i "Nord-Norge" såvidt jeg vet?
Dessuten er hele "Nord-Norge" nevt i artikkelen som er fritatt for moms på elektrisitet som
vel er en av de største postene på budsjettet. FOT ruter er det vel også en del av i hele "Nord-Norge"?
Selv i Bodø?

Ja, posten kunne vært mer nyansert men regnet med at de fleste fikk med seg poenget mitt selv om jeg
ikke gikk i detaljer om hvilke tilltak som gjelder akkurat hvor?

Liknende side forøvrig på "Tromsfylke.no".

W

Ja, siden du refererer til gjelder kommuner i tiltakssonen, dvs Nord-Troms.

Faktasjekk er en dyd. Kredibiliteten forsvinner når man ikke gidder å sjekke før man påstår - selv om det ikke var direkte feil, men bare unyansert.

Jeg antar at spørsmålet om Tromsø ligger i Nord-Norge var retorisk..

Avslutningsvis vil jeg si at håndtering av status-kunder er lik for hele SAS-Organisasjonen. Tilpassing eller skreddersøm av produktet for Norske kunder grunnet et relativt meningsløst forbud er forvirrende for kundene og kostnadsdrivende for bedriften. Jeg forstår dermed veldig godt hvorfor SAS ikke har gjort slike grep.

Jeg mente ikke å indikere at man skulle tilpasse håndteringen av statuskunder i Norge, men tilpasse bemanningen og kapasiteten der flaskehalsene er størst slik at køproblematikken ble mindre aktuell (og at de som reiser hyppig og trenger kontakt med SAS per telefon eller serviceskranker fikk et bedre tilbud - koblet opp mot kjøp av fullfleksbillett, ikke status). Dette som en respons på det som trekkes frem som viktig for hyppig reisende innenlands og som ikke har muligheten til å opptjene status. Det jeg forsøker å si er at det ikke bare er bonus innenlands som kan avhjelpe hverdagen til de som reiser mye.

Faktasjekk er en dyd. Kredibiliteten forsvinner når man ikke gidder å sjekke før man påstår - selv om det ikke var direkte feil, men bare unyansert.

Sant nok :D

men hvordan klarte du å overse at dette ikke gjaldt Nord-Norge, men Finnmark og Nord-Troms

Det er altså en faktafeil du kommer med :colgate:

i tillegg til at hele Nord-Norge er fritatt for merverdiavgift på elektrisk kraft.

Og FOT ruter er det også i hele Nord-Norge...

Men la oss komme tilbake til topic.

Jeg mente ikke å indikere at man skulle tilpasse håndteringen av statuskunder i Norge, men tilpasse bemanningen og kapasiteten der flaskehalsene er størst slik at køproblematikken ble mindre aktuell (og at de som reiser hyppig og trenger kontakt med SAS per telefon eller serviceskranker fikk et bedre tilbud - koblet opp mot kjøp av fullfleksbillett, ikke status). Dette som en respons på det som trekkes frem som viktig for hyppig reisende innenlands og som ikke har muligheten til å opptjene status. Det jeg forsøker å si er at det ikke bare er bonus innenlands som kan avhjelpe hverdagen til de som reiser mye.

Hvis man alltid må kjøpe flex-billett for å få et godt nok tilbud, så vil jo det være rimelig prisdrivende. Det er ikke alltid man trenger fleksibiliteten, men ønsker likevel en enklest mulig reise.
La oss si en typisk jobbreisende reiser for 150-200k pr år, alt innenlands. Null status. Han legger igjen mye hos flyselskapet, og i stedet for at han som god kunde kan oppleve god service på en billig billett, må han alltid kjøpe en dyr billett for å få de beste godene. Dette gjør det unødvendig dyrt for passasjeren, og ingen mulighet for selskapet å belønne sine beste kunder.

Hvis man alltid må kjøpe flex-billett for å få et godt nok tilbud, så vil jo det være rimelig prisdrivende. Det er ikke alltid man trenger fleksibiliteten, men ønsker likevel en enklest mulig reise.
La oss si en typisk jobbreisende reiser for 150-200k pr år, alt innenlands. Null status. Han legger igjen mye hos flyselskapet, og i stedet for at han som god kunde kan oppleve god service på en billig billett, må han alltid kjøpe en dyr billett for å få de beste godene. Dette gjør det unødvendig dyrt for passasjeren, og ingen mulighet for selskapet å belønne sine beste kunder.

Dette er prisdrivende kun i den forstand at den som ønsker et bedre produkt betaler for dette, og ikke alle andre. Hvis det er slik at bonus ikke har noen effekt på pris så er problemet med bonus mindre. Hvis man tror på faginnsikten, som peker i retning av økt pris som følge av økt lojalitet samt at man tror at bonus har en lojalitetseffekt, så virker bonus prisdrivende. Det som er utfordringen er å vurdere hvor stor lojalitetseffekten er, og den er typisk mindre viktig totalt sett med økt konkurranse og uten få og store aktører.

Det betyr at ikke bare de som nyter godt av statuseffekten må betale høyere pris, men alle andre også. Om fordelene ligger i produktet, så kan alle kjøpe denne fordelen om de er villige til å betale det billetten koster. Det er imidlertid en forskjell på det å bevisst velge en dyrere billett for å få et sett med tjenester inkludert, og det å måtte betale en høyere pris fordi bonus virker prisdrivende.

Det neste er vel at om man legger igjen så mye innenlands så er vel dette en typisk kandidat for TPI, som gir gullstatus. Et "Norgekort" koster knappe 200k, og et "sørNorgekort" koster rundt 150k for ubegrenset antall reiser innen sonen i 1 år.

Last edited:
Dette er prisdrivende kun i den forstand at den som ønsker et bedre produkt betaler for dette, og ikke alle andre. Hvis det er slik at bonus ikke har noen effekt på pris så er problemet med bonus mindre. Hvis man tror på faginnsikten, som peker i retning av økt pris som følge av økt lojalitet samt at man tror at bonus har en lojalitetseffekt, så virker bonus prisdrivende. Det som er utfordringen er å vurdere hvor stor lojalitetseffekten er, og den er typisk mindre viktig totalt sett med økt konkurranse og uten få og store aktører.

Det betyr at ikke bare de som nyter godt av statuseffekten må betale høyere pris, men alle andre også. Om fordelene ligger i produktet, så kan alle kjøpe denne fordelen om de er villige til å betale det billetten koster. Det er imidlertid en forskjell på det å bevisst velge en dyrere billett for å få et sett med tjenester inkludert, og det å måtte betale en høyere pris fordi bonus virker prisdrivende.

Det neste er vel at om man legger igjen så mye innenlands så er vel dette en typisk kandidat for TPI, som gir gullstatus. Et "Norgekort" koster knappe 200k, og et "sørNorgekort" koster rundt 150k for ubegrenset antall reiser innen sonen i 1 år.

Så det man ønsker er dyrest mulig billetter for de som allerede flyr for ørten tusen i året, slik at det skal være billigst mulig billetter til turistene? Og dette hemmer ikke bedrifter i "distriktene"?

Hele denne debatten bærer preg av argumenter som spriker i alle retninger, det blir spennende å se hva enden på visa blir. Viktig for meg er det uansett ikke.

TPI er en fin ting, så lenge man vet hvor mye og hvor man skal fly hvert år. For vi som ikke vet det, blir det ikke aktuelt.

Så det man ønsker er dyrest mulig billetter for de som allerede flyr for ørten tusen i året, slik at det skal være billigst mulig billetter til turistene? Og dette hemmer ikke bedrifter i "distriktene"?

Hele denne debatten bærer preg av argumenter som spriker i alle retninger, det blir spennende å se hva enden på visa blir. Viktig for meg er det uansett ikke.

TPI er en fin ting, så lenge man vet hvor mye og hvor man skal fly hvert år. For vi som ikke vet det, blir det ikke aktuelt.

Jeg er opptatt av effekten av bonus på det generelle prisnivået og konkurransen i markedet, og har vært det i hele debatten. De argumentene jeg fremsetter oppfatter jeg ikke til å være sprikende, men tvertimot faglig fundert, relativt logisk konsistente og fokusert på det som er hovedproblemet.

Hvis bedriftene ikke er villige til å betale det produktet koster så velger de et billigere alternativ, og påfører sine ansatte noe mer ubekvem reisehverdag. Det er forøvrig mange bedrifter i distriktene som nyter godt av et generelt lavt prisnivå. Det er ikke snakk om å ønske dyrest mulig billett for noen.

Referansen til TPI var et svar på de som legger igjen de summene du nevnte. Jeg antar at en del av disse har en viss formening om hvor mye reising som vil være aktuelt, mens andre vil det ikke være et alternativ for.

Last edited:
Hva er det egentlig forbudet innebærer - en ting er jo bonusopptjeningen i seg selv, en annen ting er servicefordelene/status.

Hvilket spillerom har SAS her til å gjøre dette bedre for gode (innenlands)kunder uavhengig av bonusopptjening?

Hvilket spillerom har SAS her til å gjøre dette bedre for gode (innenlands)kunder uavhengig av bonusopptjening?

Det kommer vel an på hvordan man definerer hva en god kunde er. Hvis man definerer en god kunde som en som kjøper full fleks produktet, så er det fullt mulig å oppgradere dette, samt å investere i kundebehandlingskapasitet for disse. Vi hører jo stadig om hvordan folk ønsker å oppnå gullstatus på rimeligste måte, så det er vel ikke alltid at en gullkunde legger mer penger hos selskapet enn en som flyr noen ganger på full fleks billetter innenriks.

Er det konkurransetilsynet sin oppgave å passe på at det er lavest mulig priser?

Det er Konkurransetilsynets oppgave å sikre virksom konkurranse, og med virksom konkurranse følger typisk lavere priser enn med uvirksom konkurranse. Lavere priser (på gjennomsnittsnivå) er således en naturlig konsekvens av at KT gjør jobben sin. Forgjengeren til KT het f.eks. Prisdirektoratet...;)

Det er Konkurransetilsynets oppgave å sikre virksom konkurranse, og med virksom konkurranse følger typisk lavere priser enn med uvirksom konkurranse. Lavere priser (på gjennomsnittsnivå) er således en naturlig konsekvens av at KT gjør jobben sin. Forgjengeren til KT het f.eks. Prisdirektoratet...;)
Så Konkurransetilsynet vektlegger ikke at gjennomsnittsprisen eventuelt kan gå opp?

Her har vi en ny studie (29011) bassert på reelle data fra ett flyselskap som indikerer en prisøkning
på 5-6% med bonus program.

http://www.buseco.monash.edu.au/eco/research/papers/2011/0411payingmccaugheybehrens.pdf

Denne viser hva dette virkelig dreier som for flyselskapene og at bonusreisene
ikke lenger er så "gratis" som mange tror.
Neppe. Du har tydeligvis ikke lest mer enn noen rader fra studien, eller så har du aktivt valgt å mistolke den.
Our findings suggest that airline X‟s FFP members are willing to pay a price premium of up to 6 percent per trip and between 2 and 4 cents (American Dollars, 2008) per FFP point awarded to the traveller.
However, the fare effect differs over individuals and over groups of individuals. Furthermore, tier membership plays a significant role in explaining the choices of FFP members. Members in higher tier classes are more willing to purchase expensive fare types.
Det studien egentlig sier er at medlemmene i et bonusprogram, spesielt sølv og gullmedlemmer, er villige å betale noe mer for billettene en de som ikke er medlemmer. Studien sier ingenting om at flyselskapet øke de gjennomsnittlige billettprisene på grunn av kostnadene for bonusprogrammet. Har ikke lest alt, men jeg fant ikke noe om at bonusprogrammet koster mye penger for flyselskapet.

Det studien egentlig sier er at medlemmene i et bonusprogram, spesielt sølv og gullmedlemmer, er villige å betale noe mer for billettene en de som ikke er medlemmer. Studien sier ingenting om at flyselskapet øke de gjennomsnittlige billettprisene på grunn av kostnadene for bonusprogrammet. Har ikke lest alt, men jeg fant ikke noe om at bonusprogrammet koster mye penger for flyselskapet.

Nå har jeg ikke lest denne studien, men poenget til Wahoo er vel at bonus har en prisdrivende effekt - her vist gjennom økt betalingsvilje for produktene, og ikke at bonusprogrammene koster selskapene så mye per se.

At selskapene ikke trenger å øke prisen er selvsagt riktig, men de vil nok gjøre det dersom de kan det uten å miste for mange kunder (f.eks. hvis konkurransen er begrenset). Normal prissetting for bedrifter er å hente ut så mye man klarer fra sine kunder (sett over en viss tid - man vil jo ofte ha kundene tilbake igjen, så dette begrenser prisene oppad).

Videre så kan nok neppe selskapene differensiere pris mht status, så om de ser sitt snitt til å øke prisene som følge av økt lojalitet så vil dette ha effekt for alle kundene (og ikke bare sølv- og gullkundene).

Back