Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Synes det rett og slett er reint trollskap av Norwegian å la det gå utover Nord-Norge rutene bare fordi at SAS får gi bonuspoeng.

Synes det rett og slett er kvalmende og irriterende og lese at de legger ned ruter bare på grunn av nettopp det.

Akkurat som at det har noe å si om belegget, de fleste velger flyselskaper på grunn av pris, ikke bonusopptjening, virker jo helt idiotisk spør du meg!

Synes det rett og slett er reint trollskap av Norwegian å la det gå utover Nord-Norge rutene bare fordi at SAS får gi bonuspoeng.

Synes det rett og slett er kvalmende og irriterende og lese at de legger ned ruter bare på grunn av nettopp det.

Akkurat som at det har noe å si om belegget, de fleste velger flyselskaper på grunn av pris, ikke bonusopptjening, virker jo helt idiotisk spør du meg!

Nå gjenstår det jo å se om Bjørn Kjos gjør alvor av truslene sine, eller om det bare var tomme trusler....

Nå er vel heller ikke bonuspoengen låst til bruk hos kun SAS. Kan vel bl.a. brukes på hoteller, leiebil m.m.

SAS kontrollerer 100% hva disse poengene kan brukes til, hvor, hos hvem, hvilke produkter og når. De har også
begrenset gyldighet. SAS bestemmer også verdien av poengene. Og viktigst av alt, de kan ikke brukes fritt hos konkurrenter. (bortsett fra evt. de SAS godkjenner/samarbeider med)
Altså er hele systemet designet nettopp for å gi innlåsende effekt og for at SAS skal kunne melke kua i begge ender - genialt!

W

Å bruke begrep som "trollskap" og "kvalmende og irriterende" tror jeg ikke har spesielt mye for seg, og det er vel ikke helt slik man driver butikk. Jeg tror du kan være ganske sikker på at DY vil fortsette å fly på ruter de mener gir tilstrekklig lønnsomhet, men det er samtidig helt naturlig at selskaper vurderer lønnsomheten i operasjonene og eventuelt legger ned de som ikke er tilstrekkelig lønnsomme.

Til det siste poenget så er da spørsmålet hvorfor SAS ønsker bonus om det ikke gir hverken økt inntjening eller flere passasjerer? Jeg tror det er liten grunn til å tro at bonus øker totalmarkedet nevneverdig, så da må eventuelle ekstra passasjerer for SAS komme fra konkurrentene (og innenlands er det DY), og jeg tror iallefall ikke at man veldig gjerne vil ha bonus er for å bare være snill med oss reisende.

Vel, det er sånn business fungerer. Det trenger ikke alltid å gi mening for menigheten men jeg har full tillit til at Kjos vet hva han driver med!

(hadde SAS gitt kundene valget mellom en billett i bookingklasse Y med og uten bonus så snakker vi om noe som likner analogien din til telefonene)

Nei, folk kommer ikke til å gå mann av huse, men at bonus kan skifte kunder mellom selskapene tror jeg ikke man trenger bli veldig overrasket over.

En produktforbedring er jo til for at man skal få flere kunder, om man dermed setter opp prisen så vil man miste kunder som ikke ser verdien av denne. Ja, det er sannsynlig at man da vil kapre kunder av konkurrenten (det er jo konkurranse).

For telefonanalogien så er det slik at billigtelefoner er ganske avanserte, fordi enklere telefoner er like dyre å produsere. Samme for flyselskapene så er det like billig å inkludere bonus for de som ikke kommer til å benytte seg av dette.

Hvis man sammenligner pris på relativt like strekninger ut av Norge som innad i landet så er det ikke noen nevneverdig forskjell, noe det burde vært om bonuspoeng var så ille som enkelte vil ha det til.

En produktforbedring er jo til for at man skal få flere kunder, om man dermed setter opp prisen så vil man miste kunder som ikke ser verdien av denne. Ja, det er sannsynlig at man da vil kapre kunder av konkurrenten (det er jo konkurranse).

For telefonanalogien så er det slik at billigtelefoner er ganske avanserte, fordi enklere telefoner er like dyre å produsere. Samme for flyselskapene så er det like billig å inkludere bonus for de som ikke kommer til å benytte seg av dette.

Bonus er ikke en produktforbedring. Hva er det ved produktet som er blitt bedre? Man får noe for å være lojal, men produktet er da det samme? Du får en ekstragevinst av å holde deg til et selskap fremfor å velge et annet selskap. Fordelen blir større dersom du samler en tilstrekkelig stor del av ditt kjøp hos det ene selskapet (da kan du oppnå status), og du "straffes" implisitt ved å velge et annet selskap. Dette i motsetning til produktforbedringer som innenrikslounge for de som reiser på fleks, fast track for de som reiser på fleks, aviser, kaffe/te, frokostservering, dedikert kundeservice man får tak i på telefonen ved behov for reisende på fleks, osv. Alle disse tingene forbedrer produktet og gjør at man er villige til å betale ekstra. De som ikke trenger fast track osv. trenger ikke betale ekstra for disse elementene. Bonus gir deg kun (vel, satt på spissen) en fordel om du forblir lojal.

På hvilken måte nyter man godt av bonus på en reise jeg foretar meg med SAS, f.eks., i morgen? Uten status så gir det meg ingenting annet enn noen poeng på konto (og jeg får betydelig mange flere poeng bare med å bruke et kredittkort på kjøp som er helt urelatert til flygninger med SAS). Jeg kan derimot oppnå fordeler en gang i fremtiden om jeg samler nok poeng hos SAS til å få status, og for å hente ut oppgraderinger og bonusreiser. Dette er en "payback" siden jeg er lojal - ingenting endrer seg med selve produktet, og dette er i motsetning til alle de andre aspektene jeg nevnte ovenfor.

Analogien til telefonene henger fortsatt ikke på greip. Det er nok korrekt at mange enklere telefoner også er omtrent like kostbare å produsere som enkle telefoner, men poenget er at folk verdsetter funksjonaliteten forskjellig. Dette utnytter telefonprodusentene gjennom å tilby ulike varianter med ulik funksjonalitet til ulik pris (og selv med samme abonnement hos mobiloperatøren din så kan du kjøpe håndsett av ulik funksjonalitet til ulik pris avhengig av hva du ønsker).

For en flyreise så kan du ikke velge bort "lojalitetsprispåslaget", og det eneste du kan velge er ulike former for "abonnement" (bookingklasser m/dertilhørende begrensninger på billetten). Skulle disse to tilfellene være tilnærmet sammenliknbare så måtte flyselskapene tilbudt sett av priser med & uten bonus.

Hvis man sammenligner pris på relativt like strekninger ut av Norge som innad i landet så er det ikke noen nevneverdig forskjell, noe det burde vært om bonuspoeng var så ille som enkelte vil ha det til.

Som nevnt ganske mange ganger så kan man ikke uten videre sammenlikne strekninger. Hva legger du i relativt like strekninger? Er det strekningens lengde, eller er det andre karakteristika du tenker på? Jeg kan se en del sentrale forskjeller mellom en reise OSL-CPH og OSL-TRD, og jeg vil gjette (uten at jeg vet dette) på at karakteristikaene til de reisende på disse strekningene er nokså forskjellig.

Last edited:

Bonus er ikke en produktforbedring.

Nå er det ulike definisjoner på hva som regnes som produkt eller ikke, og jeg er sikker på at du kan finne en som passer din forestilling. Men det er definitivt noe SAS tilbyr som er knyttet til flyreisen du foretar deg, og som for mange har en verdi - det som gjør det unikt er at du må foreta flere reiser (eller annet man opptjener bonus på) før man har glede av det. Tidsaspektet er heller ikke noe mål for et produkt (garanti, etterkjøpsservice, annen oppfølging har heller normalt ingen verdi før lenge etter at du har kjøpt gjenstanden)

Når det gjelder telefonanalogien så er den nok ikke så langt fra det jeg vil fram til hvis man ser på realitetene.

Hvis ikke bonus er en produktforbedring eller del av produktet, så er jo et begrep som "lojalitetspåslag" umulig. Hvordan kan man legge på prisen på et produkt for noe som ikke finnes.

For min del så mener jeg at "lojalitetspåslaget" kommer til å bli minimalt fordi det er store deler av markedet som ikke etterspør det produktet, og dermed så må man også konkurrere på hva de i hovedsak ønsker - pris. Men hvis konkurrenten(e) begynner å fokusere på det samme og dermed begge setter opp prisen for å tilby behovet for de som ønsker bonus, så åpner man mulighet for at en aktør kan ta over segmentet for de som ikke ønsker bonus men enda lavere pris. Det tror jeg ikke er ønskelig og dermed så kommer prisen til å forbli på omtrent tilsvarende som i dag.

Jeg valgte de strekningene fordi de har en noenlunde lik profil (strekning, frekvens, både business/leisure, osv.) og er det nærmeste man kan komme, selvfølgelig så er det ulikheter men det er vanskelig å finne noe annet. Likevel burde en som prøver å regne ut "et lojalitetspåslag" at det er svært lavt...

Bonusordninger av denne typen er i tillegg etter min mening på grensen til svindel sett fra en gjennomsnittsforbruker.
Når folk booker billetter etter hvor mange "miles/poeng" de får og ikke pris, avganger, nonstop etc.
er det noe seriøst galt. Du bruker en drøss med penger på poeng som du ikke engang eier selv som selskapene kan
gjøre akkurat som de vil med. Du har flaks hvis du greier å få brukt dem til det du vil eller før de går ut på dato
og som regel må du betale ekstra for å få brukt dem.
Dette er en avhengighetsskapende "hobby" som kun en liten elite (menigheten) på toppen av "pyramiden"
har glede av og som selskapene melker for det det er verdt. Men dette blir vel en annen diskusjon.. :stir

W

Last edited:

Bonusordninger av denne typen er i tillegg etter min mening på grensen til svindel sett fra en gjennomsnittsforbruker.
Når folk booker billetter etter hvor mange "miles/poeng" de får og ikke pris, avganger, nonstop etc.
er det noe seriøst galt. Du bruker en drøss med penger på poeng som du ikke engang eier selv som selskapene kan
gjøre akkurat som de vil med. Du har flaks hvis du greier å få brukt dem til det du vil eller før de går ut på dato
og som regel må du betale ekstra for å få brukt dem.
W

Kort oppsummert så er forbrukere idioter som må beskyttes mot seg selv?

Kort oppsummert så er forbrukere idioter som må beskyttes mot seg selv?

Hva folk bruker pengene sine (eller arbeidsgivers) på er deres problem. Det er bare
fantastisk å høre på hvor naive og lite reflektert enkelte er i forhold til dette.

W

Siden 2002 har DY blitt matet med täteflaske og fätt bleier päsatt av veltenkende politikere, pä bekostning av SAS' konkurranse-dyktighet, som er blitt slaktet pä KTs alter, bare for ä sikre at DY-oppfostringen slär til ... Med èn gang denne (ulovlige, i efta-sammenheng) beskyttelsen opphörer, er DYs umiddelbare reaksjon ä la "straffe" politikerene, ved ä la bestemmelsen ramme Nord-Norge. DY lider kanskje av svekkelse av sin kortsiktige hukommelse, m.a.o., av senilitet i ungalderen ? Moralen er : Politikere, ikke vent takknemlighet tilbake etter inngrep i konkurranse-bildet for ä gi pusterom til en ny medspiller - den dagen paraplyen foldes vekk, vent kun svik fra gjök-ungen !

Nå er det ulike definisjoner på hva som regnes som produkt eller ikke, og jeg er sikker på at du kan finne en som passer din forestilling. Men det er definitivt noe SAS tilbyr som er knyttet til flyreisen du foretar deg, og som for mange har en verdi - det som gjør det unikt er at du må foreta flere reiser (eller annet man opptjener bonus på) før man har glede av det. Tidsaspektet er heller ikke noe mål for et produkt (garanti, etterkjøpsservice, annen oppfølging har heller normalt ingen verdi før lenge etter at du har kjøpt gjenstanden)

Hvordan definerer du produktet her da? Om produktet er en enkeltreise så er det vanskelig å se for seg at bonus spiller inn i forhold til den gitte reisen. Om man ser på en portefølje av reiser så kan man kanskje definere inn bonus som en del av produktet.

Poenget er imidlertid: 1. at verdien av bonus er forskjellig mellom kundene, og sannsynligvis også systematisk forskjellig, og 2. verdien av bonus kan kun hentes ut om du fortsetter å være lojal mot selskapet (altså en innelåsningseffekt). Er vi enige i dette?

Hva angår tidsdimensjonen så må du huske på følgende: I forhold til garantier så er det neppe noen systematisk forskjell mellom hvem som får bruk for garantien. Da er det fornuftig å kreve betaling for å dekke garantien for alle i forkant (altså når kjøpet finner sted), noe som er en forklaring på hvorfor forsikringsselskaper sjelden ønsker bare dårlige kunder (dvs. de som faktisk har bruk for garantien). For flyreiser er det nok systematiske forskjeller på hvem som "henter ut garantien" (les: fordelene av bonus), og da betyr det igrunnen at noen betaler mer for noe de med stor sannsynlighet ikke vil kunne dra særlig nytte av. Og viktigst: Disse kan ikke velge dette bort, fordi mange er avhengige av å fly med SAS innenlands.

I forhold til etterkjøpsservice, så kan man kanskje definere bonus inn som noe a la dette. Da er det imidlertid verdt å legge merke til at konkurransemyndigheter rundt omkring er nokså forsiktige med å la bedrifter få lov til å legge for sterke føringer på etterkjøpsservice. Et eksempel på dette er nybilgarantier og service. EU endret i 2003 lovverket slik at en bilprodusent ikke lenger kunne kreve at en bilkjøper måtte ha bilen på service hos bilprodusentens egne utvalgte servicesteder for å opprettholde garantien. Analogien til flyreiser og bonus kan kanskje være at man må kunne opptjene bonus på hvilke selskaper man vil og samle dette i et og samme program, samt å bruke bonuspoengene hos hvilket selskap man ønsker.

Hvis ikke bonus er en produktforbedring eller del av produktet, så er jo et begrep som "lojalitetspåslag" umulig. Hvordan kan man legge på prisen på et produkt for noe som ikke finnes.

Som nevnt tidligere så er det forskjell på folk, og forskjell på hvordan man verdsetter det å få gevinster av å være lojale. Er det tilstrekkelig mange som er lojale, så er det rimelig å forvente at prisene øker. Øker prisene, og flyselskapene ikke differensierer priser mellom de som ønsker bonus og de som ikke ønsker bonus, så har man et lojalitetsprispåslag for alle (også de som ikke bryr seg om bonus).

For min del så mener jeg at "lojalitetspåslaget" kommer til å bli minimalt fordi det er store deler av markedet som ikke etterspør det produktet, og dermed så må man også konkurrere på hva de i hovedsak ønsker - pris. Men hvis konkurrenten(e) begynner å fokusere på det samme og dermed begge setter opp prisen for å tilby behovet for de som ønsker bonus, så åpner man mulighet for at en aktør kan ta over segmentet for de som ikke ønsker bonus men enda lavere pris. Det tror jeg ikke er ønskelig og dermed så kommer prisen til å forbli på omtrent tilsvarende som i dag.

Hvor stort dette prispåslaget vil helt riktig være er avhengig av hvor stor del av kundene som verdsetter dette, og i tillegg hvor sterk konkurransen er. Om veldig få kunder verdsetter dette og tilpasser seg i forhold til dette så er det nok rimelig å tro at prispåslaget blir lite. Da er det selvsagt et åpent spørsmål om hvorfor SAS veldig gjerne vil ha dette innenlands (ja, man tjener penger på et bonusprogram, men det gjør man bare ved å ha programmet - og vi er ganske mange nordmenn som er medlemmer selv uten bonus innenlands). Er konkurransen sterk nok så begrenser også dette muligheten til å hente ut et for stort prispåslag pga lojalitet (dette sistnevnte er forklaringen på at bonus ikke er et problem i alle markeder).

Last edited:

Hva folk bruker pengene sine (eller arbeidsgivers) på er deres problem. Det er bare
fantastisk å høre på hvor naive og lite reflektert enkelte er i forhold til dette.

Vi har jo merkelig nok hørt ganske mange ganger at folk flest ikke er i stand til å vurdere hva den faktiske kostnaden ved å reise med LCC'er er (folk klarer ikke å regne sammen billettpris og tillegg), men når det kommer til bonus så er det visstnok mye mer opplagt at folk skjønner hva som er totalbildet...;)

Men en kostnadsbit som ikke har vært diskutert. Det koster jo også å ha et særegent system i Norge. For å sitere Knut Morten Johansen:

http://www.dinside.no/912320/sas-innforer-eurobonus-innenriks

– Jeg vil også presisere at et bortfall av denne forskriften vil redusere kostnadene for SAS, for slik dette har vært så har vi både tapt penger og blitt påført kostnader ved å ha disse skreddersydde løsningene som ligger i kravene til forbudet i Norge, avslutter Johansen.

Skönt att Norge ÄNTLIGEN har anpassat sig till resten av europa och västvärlden när det gäller denna fråga.
Generellt ogillar jag starkt "big brother" samhället där staten vet bäst.

Det er mange lands myndigheter som griper inn mot diverse selskaper. EU har gjort det mot Microsoft, Google, GE-Honeywell, TeliaSonera, Telenor, BT, BA, AA, og en rekke andre bokstaver... Noen synes at det faktisk er på sin plass å sørge for effektiv konkurranse i forskjellige markeder, men du skal selvsagt få lov til å være uenig i det.

Vel, "Big brother" holder liv i store deler av Nord-Norge med milliarder i overføringer hvert år.
I tillegg bruker Big brother rundt 2 milliarder i året for å opprettholde kortbane-flyplassene
og FOT rutene i nord slik at vi kan ha en bosettning og ett næringsliv der.
Ett dyrere og dårligere flytilbud i nord vil bety at Big brother og befolkningen må ut med enda flere
milliarder som man ellers kunne ha brukt på sykehus, eldre osv.. Men det er klart at bonuspoeng
og champagne er viktigere for enkelte - spesielt svensker som slipper å betale regningen.

W

Siden 2002 har DY blitt matet med täteflaske og fätt bleier päsatt av veltenkende politikere, pä bekostning av SAS' konkurranse-dyktighet, som er blitt slaktet pä KTs alter, bare for ä sikre at DY-oppfostringen slär til ... Med èn gang denne (ulovlige, i efta-sammenheng) beskyttelsen opphörer, er DYs umiddelbare reaksjon ä la "straffe" politikerene, ved ä la bestemmelsen ramme Nord-Norge. DY lider kanskje av svekkelse av sin kortsiktige hukommelse, m.a.o., av senilitet i ungalderen ? Moralen er : Politikere, ikke vent takknemlighet tilbake etter inngrep i konkurranse-bildet for ä gi pusterom til en ny medspiller - den dagen paraplyen foldes vekk, vent kun svik fra gjök-ungen !

:up: spot on

Back