Dette blir et veldig forenklet syn. Det finnes faktisk svært mange arbeidsgivere som setter ganske strenge krav til innkjøp av flybilletter. Ellers ville vel alle gått over til å fly på flexbilletter hos SAS etter at de innførte bonuspoeng til bedriftskunder?
Dessuten finnes det også privatpersoner som ikke nødvendigvis alltid skal ha billigste alternativ. Noen verdsetter egen fritid, og er villig til å betale for å få et reisetidspunkt som passer, et produkt man liker osv.
Personlig hadde jeg gjerne sett C100 og C300 i Norge, slik at en del destinasjoner kunne fått litt høyere frekvens enn i dag. Den ensidige fokusen på pris, pris, pris støtter dessverre ikke opp under dette.
Jeg tror at de fleste mennesker er rasjonelle, og er i stand til å se kost/nytte av bonuspoeng, på samme måte som de selv klarer å regne ut hva som er billigst av "bundle" produkter og en billett der man må betale ekstra for bagasje, setevalg, mat osv.
Lurer på hvorfor DY ikke klager over bonuspoeng innenriks i Sverige, Danmark og Finland.
Problemet oppstår når det er tilstrekkelig mange som er villige til å betale mer for billettene fordi deres verdsetting av bonus er høy, noe som påfører de som også må/vil reise med SAS som ikke verdsetter bonus spesielt høyt en ulempe i form av høyere pris. Man betaler da for en fordel man selv ikke verdsetter.
Alle har imidlertid fordeler av lave priser, alt annet likt. .
Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..
Forutsetningen i det du siterte var jo "alt annet likt". Hvilke kunder (privat, bedrift, offentlig sektor) har IKKE en fordel av lavere priser isolert sett?Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..
Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..
Forutsetningen i det du siterte var jo "alt annet likt". Hvilke kunder (privat, bedrift, offentlig sektor) har IKKE en fordel av lavere priser isolert sett?
Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..
Men når er det bare i teoretiske modeller at det er "alt annet likt". I realiteten er tingene aldri like og det er mange andre faktorer inne i bildet, som høyere pris kan gjøre tilbudet totalt sett bedre og dermed med lønnsomt totalt sett.
Selv om det kanskje innebærer at man ikke lenger kan komme til Evenes for 199....men de kundene er strengt tatt ikke hva luftfarten trenger for å kunne gi et samfunnsnyttig godt tilbud
Alle har imidlertid fordeler av lave priser, alt annet likt.
krølle;852509 said:Antar noe av det samme gjelder for DY. Deres kontrakt med Forsvaret inkluderer vel mer enn bare "god" rutene.
Mener å huske at BU i sin tid fikk en kontrakt, men samtidig innebar det at de måtte fly, tror det var, HAU-OSL-HAU, en rute som vel gikk med tap, men som sgat var nødvendig for å få kontrakten. Correct me if i'm wrong
Nå snakker regjeringen om at de skal få en ordning der arbeidsgiver får poengene som er opptjent, det vil i såfall være en skikkelig festbrems for SAS sine planer.
Altså, i andre sammenhenger ville man jo sjelden tolerert et system hvor den enkelte ansatte har personlig fordel av at arbeidsgiver får høye utgifter. Hadde en innkjøpssjef ved Oslo Universitetssykehus fortalt på kantinen at Hellegjerde hadde levert en sofagruppe til innkjøpssjefens hjem som avtalt kickback for at vedkommende i sitt arbeid hadde bestilt et konferansemøblement til sykehuset, hadde det blitt månelyst.
1) Hva er problemet med å la noen få prioritere annet enn pris? I enkelte land selger man vin over alt og får tilsvarende dårlig utvalg. Om du utelukkende drikker Gato Negro så er det sikkert fint. Her har man altså muligheten til å slippe Gato Negro ut i alle butikker, men samtidig tillate andre å selge et premium utvalg til en høyere pris. Det er ikke værre enn dette.
2) Ser at det er en sjanse for at enkelte ved en glipp vil velge SAS selv om de ikke vil ha med bagasje og få bonuspoeng (samtidig som de ikke drikker kaffe eller spiser frokost før kl 09). Men den belastningen synes jeg det er ok å tillegge dem om de ikke vil lese betingelsene på forhånd.
Jeg er ikke overbevist om at bonus innenlands er en sinnsykt god idé, og hvem som helst som bruker 2 sekunder på å sjekke mine poster vil kunne se at jeg ikke er i nærheten av å tilhøre noen "SAS menighet" - en fellesbetegnelse enkelte her inne er relativt lynkjappe til å tilskrive alle som er uenige.
Jeg synes det skal være lov å konkurrere på andre måter en pris. Basta, ferdig.
Hva med kantinedamer som trekker trumfkortet sitt på Kiwi når de handler inn til bedriftskantina?
Ellers så har f.eks Chess bonusordning som tilfaller bruker selv om arbeidgiver betaler.
Ikke noe særegent for luftfarten....
Jeg har vanskelig for å tro at kantinedamen får lov til å bruke sitt eget trumfkort for å opptjene private goder på innkjøp til sin arbeidsgiver. Det ville iallefall ikke blitt akseptert hos de arbeidsgiverne jeg kjenner til.
Alt annet er ikke likt. Det er for meg som forbruker et vesentlig poeng at det forblir slik også. For eksempel, når jeg kjøpte mobiltelefon sist så var ikke det et vesentlig poeng for meg at den var billigst mulig, men at det ga meg noe mer enn bare en dings å snakke i. Det betalte jeg ekstra for. Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre det samme neste gang. Likevel er det mange som vil kjøpe en modell som er billigst mulig, derfor kommer produsentene sannsynligvis til å tilby dette.
Samme med flyreiser, noen ønsker bonus, andre ikke. Og ytterlig andre ønsker andre fordeler, mens andre bare vil ha det billigst mulig.
Grunnen til at selskaper som Ryanair, Easyjet osv. klarer seg i markeder hvor enkelte selskaper tilbyr bonus er jo fordi det er en stor gruppe som ikke bryr seg så mye om bonus, men billige billetter. Bonus er ikke, selv om enkelte psykologer og økonomer tror det, et narkotika som gjør folk fullstendig avhengig (noen mener det om valg av mobiltelefon også). En del flyselskaper tror også det, ihvertfall trodde - dermed la de fri bane til LCC'ene som nevnt tidligere. Nå derimot så har de fleste lært, og tilbyr både lave priser og dyrere produkter med flere andre fordeler.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.