Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Fatter ikke at folk tilsynelatende blir så påvirket av sutringen til Kjos: "Hvis vi ikke får det som vi vil legger vi ned ruter, flagger ut, osv." Ja vel, gjør alvor av truslene da, som du kommer med hver gang du ikke får det som du vil. Egoistiske lille unge.

Dette blir nå endret fra å konkurerer på laveste pris (noe som må kunne sies å være til det beste for oss kunder)

Enig i første linje, men linje nummer to kommer vel ann på øyet som ser. Slik det har vært til nå så har det nesten kun vært mulig å konkurrere på pris.Slik at lavprismodellen har vært sterkt favorisert. Men hvorfor skal myndighetene bestemme at det kun skal konkurreres på pris? Hvorfor skal vi ikke ha fullserviceselskaper innenriks i Norge?

Enig i første linje, men linje nummer to kommer vel ann på øyet som ser. Slik det har vært til nå så har det nesten kun vært mulig å konkurrere på pris.Slik at lavprismodellen har vært sterkt favorisert. Men hvorfor skal myndighetene bestemme at det kun skal konkurreres på pris? Hvorfor skal vi ikke ha fullserviceselskaper innenriks i Norge?

Hvis man ikke konkurrerer på pris i like stor grad som før så er det vel ikke rimelig å tro at prisene blir lavere enn i dag, så da er vi etterhvert blitt enige om at prisene blir høyere? Man kan vel ikke ære uenige i at lavere pris er, alt annet likt, en fordel for oss som er kunder?

Fordelen er at man får bonus, men verdien av bonuspoengene varierer vel fra person til person. Hvordan man da kan hevde at bonus uten tvil er en fordel for de reisende er underlig.

Last edited:

Når man ser hvordan Norwegian ekspanderer rundtomkring i Europa og også på langruter har jeg problemer med å se hvor stor betyding opphevingen av bonusforbudet i Norge vil ha på sikt.

Hvis man ikke konkurrerer på pris online stor grad som før så er det vel ikke rimelig å tro at prisene blir lavere enn i dag, så da er vi etterhvert blitt enige om at prisene blir høyere? Fordelen er at man får bonus, men verdien av bonuspoengene varierer vel fra person til person.

Jeg har aldri hevdet noe annet.(tror jeg :stir) Det er klart at betalingsvilligheten til å fly SAS går opp med bonus fordi produktet blir bedre. Og det er vel kanskje noe SAS vil utnytte til å ta en høyere pris. Men nå er jo Norwegian ganske store i Norge, så SAS kan jo ikke oppføre seg som en monopolist heller å skru prisene opp gjennom taket og inn i himmelen......

Jeg har aldri hevdet noe annet.(tror jeg :stir) Det er klart at betalingsvilligheten til å fly SAS går opp med bonus fordi produktet blir bedre. Og det er vel kanskje noe SAS vil utnytte til å ta en høyere pris. Men nå er jo Norwegian ganske store i Norge, så SAS kan jo ikke oppføre seg som en monopolist heller å skru prisene opp gjennom taket og inn i himmelen......

Jeg mente vel kanskje ikke bare deg spesifikt (det er godt mulig at du ikke har hevdet noe annet), men jeg har et klart inntrykk av at veldig mange bonustilhengere ikke aksepterer at dette kan gi en prisøkning.

Problemet er vel at om DY gjør som mange her mener de skal, nemlig å få på plass sitt eget bonusprogram (cashpoints oppfatter jeg ikke som noe annet enn en enkel cashback løsning), så vil lojaliteten både hos DY og SK sine kunder øke. Da konkurrerer de på bonusprogrammene (selvsagt ikke uten at pris betyr noe som helst, men det blir mindre viktig), og begge aktørenes priser øker. Ja, vi får da bonus, men det er ingen free lunch.

Når man ser hvordan Norwegian ekspanderer rundtomkring i Europa og også på langruter har jeg problemer med å se hvor stor betyding opphevingen av bonusforbudet i Norge vil ha på sikt.

Vanskelig å si, og jeg er enig i at det kan synes merkelig. Samtidig så satt Konkurransetilsynet med ruteregnskapene til selskapet når de gjorde sin vurdering av faren for at DY trakk seg ut på enkelte ruter. Det kan vel tyde på at lønnsomheten på en de ruter er svært marginal, og at lite skal til før en rute/avgang blir ulønnsom.

De er godt mulig de isåfall allerede er ulønnsomme og har vært det lenge.
Vi har rundt 100 destinasjoner og for en stund tilbake hørte jeg at av disse var ca. 20 profitable. Resten tapte vi på, men de ble opprettholdt med tap for å sikre markedsandeler og forhindre enda større tap. Sunn drift er det ikke og som herr MOW sier er det nok en god del strekninger som kunne driftes bedre med mindre materiell og av andre selskap.

Ja, vi får da bonus, men det er ingen free lunch.

Helt riktig, og for de som reiser mye i jobb betyr det lite da arbeidsgiver plukker opp regningen, og det er vel kimen til utfordringen. Hadde alle betalt av egen lomme ville det nok sikret en sunnere konkurannse situasjon, da hadde man snudd på femmern før man kjøpte. Skal Norwegian kunne delta i denne konkurannsen må de bruke penger på bonusordning. Alternativt trekker de seg vel ned i enkelte distrikter og har fult fokus på lavpris.

Nå snakker regjeringen om at de skal få en ordning der arbeidsgiver får poengene som er opptjent, det vil i såfall være en skikkelig festbrems for SAS sine planer.

Helt riktig, og for de som reiser mye i jobb betyr det lite da arbeidsgiver plukker opp regningen, og det er vel kimen til utfordringen. Hadde alle betalt av egen lomme ville det nok sikret en sunnere konkurannse situasjon, da hadde man snudd på femmern før man kjøpte.

Dette blir et veldig forenklet syn. Det finnes faktisk svært mange arbeidsgivere som setter ganske strenge krav til innkjøp av flybilletter. Ellers ville vel alle gått over til å fly på flexbilletter hos SAS etter at de innførte bonuspoeng til bedriftskunder?
Dessuten finnes det også privatpersoner som ikke nødvendigvis alltid skal ha billigste alternativ. Noen verdsetter egen fritid, og er villig til å betale for å få et reisetidspunkt som passer, et produkt man liker osv.

Det er heldigvis plass til to store aktører innenriks i Norge. At Kjos sutrer i media fordi han selv har valgt en enhetsflåte av store fly med lav setekostnad og dermed ikke har like egnet materiell som SAS på en del ruter, skaper ingen sympati. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Personlig hadde jeg gjerne sett C100 og C300 i Norge, slik at en del destinasjoner kunne fått litt høyere frekvens enn i dag. Den ensidige fokusen på pris, pris, pris støtter dessverre ikke opp under dette.

Problemet er ruter DY idag opererer som de oppplever som tynne. Disse vil
antagelig bli enda tynnere for DY da fokus for kunden flyttes fra pris som DY konkurrerer
på over til Bonus. I tillegg vil WF - siden de også har EB - forsterke dette bildet enda mer i distriktene/nord.
Konsekvensen blir da at DY trekker seg fra disse rutene og distriktene får ett dårligere og dyrere tilbud
pga monopoltilstander.

Som kjent er jo DY også i enorm ekspansjon om dagen og har stort behov for fly, noe som nok også er med på
å senke terskelen for hvilke ruter de "gidder" å operere i distriktene som blir mindre lønnsomme/ulønnsomme.

Så kan man selvsagt si - thats life, business er business, survival of the fittest etc. men dette får konsekvenser
for distriktene og skattebetalerne. Det er en grunn til at vi har FOT ruter for å si det sånn, ikke for å være hyggelige.

W

De er godt mulig de isåfall allerede er ulønnsomme og har vært det lenge.
Vi har rundt 100 destinasjoner og for en stund tilbake hørte jeg at av disse var ca. 20 profitable. Resten tapte vi på, men de ble opprettholdt med tap for å sikre markedsandeler og forhindre enda større tap. Sunn drift er det ikke og som herr MOW sier er det nok en god del strekninger som kunne driftes bedre med mindre materiell og av andre selskap.

Antar noe av det samme gjelder for DY. Deres kontrakt med Forsvaret inkluderer vel mer enn bare "god" rutene.
Mener å huske at BU i sin tid fikk en kontrakt, men samtidig innebar det at de måtte fly, tror det var, HAU-OSL-HAU, en rute som vel gikk med tap, men som sgat var nødvendig for å få kontrakten. Correct me if i'm wrong

Problemet er ruter DY idag opererer som de oppplever som tynne. Disse vil
antagelig bli enda tynnere for DY da fokus for kunden flyttes fra pris som DY konkurrerer
på over til Bonus. I tillegg vil WF - siden de også har EB - forsterke dette bildet enda mer i distriktene/nord.
Konsekvensen blir da at DY trekker seg fra disse rutene og distriktene får ett dårligere og dyrere tilbud
pga monopoltilstander.

Som kjent er jo DY også i enorm ekspansjon om dagen og har stort behov for fly, noe som nok også er med på
å senke terskelen for hvilke ruter de "gidder" å operere i distriktene som blir mindre lønnsomme/ulønnsomme.

Så kan man selvsagt si - thats life, business er business, survival of the fittest etc. men dette får konsekvenser
for distriktene og skattebetalerne. Det er en grunn til at vi har FOT ruter for å si det sånn, ikke for å være hyggelige.

W

Når har vel DY "monopol" på alt av Forsvaret i Nord ( SK-DY ) og disse legger vel mer peng igjen pr. billett enn billigsalget

Dette blir et veldig forenklet syn. Det finnes faktisk svært mange arbeidsgivere som setter ganske strenge krav til innkjøp av flybilletter. Ellers ville vel alle gått over til å fly på flexbilletter hos SAS etter at de innførte bonuspoeng til bedriftskunder?

Ja jeg liker å sette ting litt på spissen, og ser at det er mange variabler. Men jeg er sikker på at det er nok til å endre på lønsomheten på en del tynnere ruter.

Men tror du ikke at det vil bli fler som kommer til å kjøpe flexbilletter med sas etter at det nå åpnes for bonusopptjening for fult igjen? Det tror ihvertfall jeg.

Men tror du ikke at det vil bli fler som kommer til å kjøpe flexbilletter med sas etter at det nå åpnes for bonusopptjening for fult igjen? Det tror ihvertfall jeg.

Om flere kjøper flex/plus i stedet for happy/go for å få mer poeng? Kommer an på prisenforskjellen. Er billetten kjøpt samme uke kan man like gjerne gå for den dyre. Er billetten kjøpt lang tid på forhånd er det svært vanskelig å rettferdiggjøre den store ekstrakostnaden for dobbelt så mange poeng.

Om flere kjøper flex/plus hos SAS i stedet for tilsvarende hos DY? Godt mulig en del kunder velger SAS som tidligere ville valgt DY. De har frem til i dag hatt en temmelig likt produkt og vært ganske like i pris. For noen vil kanskje poengene være tungen på vektskålen.

Jeg kan egentlig ikke snakke for andre enn meg selv, og jeg må si at oppheving av forbudet ikke endrer reisemønsteret mitt i det hele tatt. Mitt ønske er at selskapene skal få lov til å konkurrere på andre ting enn pris, og helst med større differensiering mellom billige/dyre billetter, tilfeldige/lojale kunder.

Jeg tror at de fleste mennesker er rasjonelle, og er i stand til å se kost/nytte av bonuspoeng, på samme måte som de selv klarer å regne ut hva som er billigst av "bundle" produkter og en billett der man må betale ekstra for bagasje, setevalg, mat osv.

Last edited:

Når har vel DY "monopol" på alt av Forsvaret i Nord ( SK-DY ) og disse legger vel mer peng igjen pr. billett enn billigsalget

Dette er jo en veldig interessant sak. Hvilke markeder er det DY vil trekke seg ut av, uten samtidig å bryte med sin avtale med forsvaret? Eller mener BK at avtalen er slik at DY skal fly for forsvaret om det ellers er bra for de, og la forsvaret seile sin egen sjø ellers? Hvilke tynne ruter er det i så fall snakk om å legge ned? OSL-BDU der de har monopol? OSL-EVE der de flyr 4 daglige og det er nesten umulig å få rimelige billetter uten å bestille flere måneder i forveien? OSL-TOS der de har 5 daglige?

Haugesund er vel nevnt tidligere av NAX som en "tynn" rute. Her flyr de ofte med -300 serie på de mindre populære avgangene og bruker 800 når det er mye folk.

For å sitere Bjørn Kjos:

– Vi må vurdere kostnadene, og da kan det være ruter som ikke vil være bærekraftige. Dette er jo ting som vi må se på, sier Kjos til NRK.

Kjos sier rutene som eventuelt vil legges ned, er ruter som går mellom de «mindre stedene».

– Vi flyr jo masse ruter i Norge, sier Kjos.

http://www.hegnar.no/okonomi/article729076.ece

Og Oslo er vel ikke et mindre sted. Blir vel heller tynne ruter i ordets rette forstand som forsvinner, og da tenker jeg på ruter som ikke engang går daglig. Og de er det jo flere av. F.eks BGO-KRS, BGO-EVE, BGO-AES, TRD-EVE og TRD-TOS er alle ruter mellom de mindre stedene som er tynne. ALtså opereres bare ett par ganger i uka.

Tror at de som er redde for Oslo rutene sine kan være trygge......

For å sitere Bjørn Kjos:

http://www.hegnar.no/okonomi/article729076.ece

Og Oslo er vel ikke et mindre sted. Blir vel heller tynne ruter i ordets rette forstand som forsvinner, og da tenker jeg på ruter som ikke engang går daglig. Og de er det jo flere av. F.eks BGO-KRS, BGO-EVE, BGO-AES, TRD-EVE og TRD-TOS er alle ruter mellom de mindre stedene som er tynne. ALtså opereres bare ett par ganger i uka.

Tror at de som er redde for Oslo rutene sine kan være trygge......

Enkelte av disse er jo ikke en gang startet, eller nettopp startet, så det blir jo feil å dødsdømme disse allerede. Hvorfor ble de da startet?

Enkelte av disse er jo ikke en gang startet, eller nettopp startet, så det blir jo feil å dødsdømme disse allerede. Hvorfor ble de da startet?

Har ingen formening om de forsvinner eller ikke. Kun eksempler på ruter som er tynne og går mellom de mindre stedene....

Back