Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Jeg håper bare det ikke gjøres noe med at opptjeningen går til betaler (arbeidsgiver) som jameson82 nevner lengre opp..

Så får vi se samtidig om DY gjør alvor av sine trussler og kutter i rutetilbudet..

W

Da kan vi kanskje forvente oss at Mytos utvikler en versjon for å forenkle bedriftenes administrasjon av fordeler og beskatning av flyreiser slik de har gjort det når det gjelder mobiltelefon. ;)

Kjempenyheter, spesielt for oss som flyr mer innenlands enn utenlands.

Håper det trer i i kraft snarest mulig da jeg har 4 flighter (muligens 6) allerede i slutten av neste arbeidsuke, innenlands alle sammen.

Kanskje man kunne klare og opparbeide seg en viss status igjen da med sånn der omtrent 30-40 innenlands + 15-20 utenlands?

Mvh
Fjordheim som nettopp har sett FKH knuse Molde :)

Overraskende, men bra nyheter, muligens ruter via OSL blir mer brukt for bonus kåte nordmenn fremover, tross tull tollen :D

Kjempenyheter, spesielt for oss som flyr mer innenlands enn utenlands.

Håper det trer i i kraft snarest mulig da jeg har 4 flighter (muligens 6) allerede i slutten av neste arbeidsuke, innenlands alle sammen.

Kanskje man kunne klare og opparbeide seg en viss status igjen da med sånn der omtrent 30-40 innenlands + 15-20 utenlands?

Mvh
Fjordheim som nettopp har sett FKH knuse Molde :)

Skal du hjem med WIF charteren til Haugesund? ;)

Er EBG bare en kostnad?
Klart er ikke EBGer bare nok en kostnad for selskapet, det er heller omvendt, men det er også viktig å huske på at prisen for hver EBG som reiser si OSL-TRD fort kan bli en liten hundrelapp +- etter at innenriksloungen på OSL åpner og fasttrack blir tilgjengelig(jeg vil anta at det gjør det). Et selskap som SAS bør være veldig forsiktige hva de bruker pengene på, tilstanden deres tatt i betraktning. Men jeg er helt sikker på at de har regnet dette gjennom nøye mange ganger og at det ligger research bak dette, så jeg er ikke pessimistisk til at dette kan bli en suksess.

Jeg synes følgende uttalelse fra Roald alltid er like interessant å lese: "Det vil bli større konkurranse fordi nå blir det tydeligere forskjell mellom selskapene."

Det er normalt sett slik at når det blir tydligere forskjell på selskapene så blir konkurransen mindre intens...

Bonusforbudet opphevet

Blir spennende å se hvor kjapt SAS øker poengkravene. Selv ligger jeg an til gull i løpet av året med dagens krav, og ville nok i så fall holdt meg til SAS og *A ut neste år, og så lenge jeg var EBG. Økes kravene vesentlig innen årets utløp har jeg imidlertid ikke nubbetjangs, og da blir det null lojalitet fra denne kanten.

"Norwegian advarer mot at prisene vil øke som følge av at bonuspoeng igjen blir tillattt"

Lyder ikke bra..

Som selvfølgelig de også vil gjøre. Da har de en unskyldning for å øke prisen, alt annet hadde vel vært for dumt å ikke gjøre nå, i samme slengen gjør de seg selv litt uskyldige og henviser til at dette er Regjeringen og SAS sin skyld;) Ikke dumt det !!

Bonusforbudet opphevet

Som selvfølgelig de også vil gjøre. Da har de en unskyldning for å øke prisen, alt annet hadde vel vært for dumt å ikke gjøre nå, i samme slengen gjør de seg selv litt uskyldige og henviser til at dette er Regjeringen og SAS sin skyld;) Ikke dumt det !!
Visst prisene til norwegian blir dyrere så bli det jo ennda mer lønnsomt å reise med sas som for eks har bagasje ink i prisen
Visst sas ikke øker prisene også.mener at det er en dårlig taktikk

Skal du hjem med WIF charteren til Haugesund? ;)

:) nei, men det hadde vært gøy nok det, så kampen på csport. Håper vår høyrekant fra Brasil er fornøyd med WIF, noe han ikke var sist gang. Beklager OT.

Mvh
Fjordheim

Vi får se hvem som ler sist av DY og SAS. Etterhvert som DY får sving på longhaul operasjonene sine vil vel deres bonusprogram bli betydlig mer interessant for kundene?

W

Den kom som lyn fra klar himmel! Et par ekstra poeng i kassa tas imot med åpne armer :colgate:

Regner med det blir 500 EB-poeng per leg innenriks (selv om Sør-Norge - Nord-Norge er lengre enn mange 1000-poengsruter). Får håpe utenlandske programmer også er raske med å få implementert dette.

Tror forøvrig KLM kommer til å merke dette bedre enn Norwegian ;)

Et godt bonusprogram er god business. Det er langt fra bare billettinntekter som driver butikken. Det kommer jo inn penger også fra kredittkortselskaper og andre partnere.

På hvilken måte spiller bonus eller ikke bonus innenlands i Norge en rolle i forholdet til kredittkortselskaper osv.? Man har jo avtaler i dag med diverse selskaper selv uten bonus innenlands, og er det grunn til å tro at inntektene til SAS blir større med bonus innenlands?

Hensikten er jo å stimulere lojaliteten, som skal gi høyere trafikk, som gir bedre tilbud og flere seter i markedet. Og når det er flere seter som skal fylles, blir det også fort flere lavprisseter.

Nå øker man neppe kapasiteten for å tilby flere billigseter, men bonus kan helt klart vri kundemassen over fra andre selskaper og til SAS. Innenlands er det da kun DY dette går ut over, og på tynne ruter så kan dette være uheldig. Er det grunn til å tro at totalt reisevolüm øker som følge av gjeninnføringen? Hvis ikke så er det grunn til å tro at dette vil innebære en reduksjon i DY i sitt tilbud, og selv om SAS evt skulle øke sin kapasitet så er det vel tvilsomt om denne økningen er større enn en eventuell reduksjon i DYs tilbud.

Om DY ikke reduserer sitt tilbud så må de iverksette tiltak for å unngå at kundene gåt til SAS i for stort omfang, og dette kan enten innebære reduserte priser (og redusert lønnsomhet, som på sikt kan ha konsekvenser for DYs aktivitet) eller at DY må forbedre sitt produkt (som også koster penger og som reduserer lønnsomheten til DY - noe som kan ha konsekvenser for konkurransen på sikt). Det er liten grunn til å tro at en konkurranse der egenskapene ved et bonusprogram er den fremste konkurranseparameteren er en fordel for de kundene som er opptatte av pris.

Hei igjen,

Sikkert et dumt spørsmål (fremdeles i seiersrus over seieren over MFK her); men hva med Widerøes innelands ruter, vil de også gi poeng?

Mvh
Fjordheim

Hei igjen,

Sikkert et dumt spørsmål (fremdeles i seiersrus over seieren over MFK her); men hva med Widerøes innelands ruter, vil de også gi poeng?

Mvh
Fjordheim

Jeg antar at alle Widerøes ruter unntatt anbudsrutene vil gi bonuspoeng, eller iallefall ville gjort det under SAS eierskap. Med skifte av eierne så må det vel eventuelt gjøres en avtale mellom de nye eierne og SAS, eller at WF lager sitt eget bonusprogram. Siden SAS fortsatt skal eie 20% så er det kanskje rimelig å tro at EB vil forbli WFs bonusprogram?

Back