Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Jeg synes dette er fullt og helt på sin plass. Slik det har vært nå har spillereglene vært skreddersydd for Norwegian. Et bonusforbud er langt på veg det samme som å si at det ikke er lov å konkurrere på pris.

Lav pris er i seg selv et lojalitetsfremmende virkemiddel. Når DY har blitt så store som de er ville det bare vært merkelig og urimelig om ikke også SAS fikk ta i bruk sitt produktspekter.

Jeg synes dette er fullt og helt på sin plass. Slik det har vært nå har spillereglene vært skreddersydd for Norwegian. Et bonusforbud er langt på veg det samme som å si at det ikke er lov å konkurrere på pris.

Lav pris er i seg selv et lojalitetsfremmende virkemiddel. Når DY har blitt så store som de er ville det bare vært merkelig og urimelig om ikke også SAS fikk ta i bruk sitt produktspekter.

Nei, pris er ikke lojalitetsskapene. Lojalitet, i en konkurranserettslig vurdering, er en binding i forhold til fremtidig kjøp basert på historisk kjøp...;) Lav pris får du uavhengig av om du har kjøpt 0 eller 100 billetter med et selskap, så lenge lav pris ikke er betinget på tidligere kjøp (og det er det ikke i denne bransjen).

Det er heller ingen grunn til å tro at priskonkurransen blir noe sterkere med bonus enn uten.

Jeg er selvfølgelig begeistret for endringen, samtidig synes jeg det virker som det er overraskende mange som ikke benyttet sjansen til å tjene poeng på innenriksereiser de siste månedene ved å opprette et ENK og dermed få seg en CMP-kode fra bedriftskontoret til SAS :)

PS. Hvis de rødgrønne tror de kan kjøpe seg ut av alle blunderne og svikene de har begått de siste 8 årene ved å nå fjerne dette forbudet, håper, tror og ber jeg om at de tar kraftig feil.

Last edited:

Gode nyheter for SAS :-)

Men for min del hvis ikke bonuspoeng innføring har noe å si for hvilket selskap jeg velger. Her går det i pris uansett bonuspoeng eller ei :-)

Bonusforbudet opphevet

Gratulerer til SAS som tok opp kampen! Sannelig på tide at det særnorske forbudet forsvant!

Herlig. Vanvittig surr det som skjedde her i fjor naar myndighetene valgte aa overse anbefalingene fra konkurransetilsynet.

Og naa tar Norge ett stort steg fra aa vaere den siste sovjetstat ;)

Ser at vaar venn i seigmannbyen proever aa sparke liv i den doende hesten. ;)

Jeg gaar og aapner en flaske Cab Sav!!

På hvilken måte spiller bonus eller ikke bonus innenlands i Norge en rolle i forholdet til kredittkortselskaper osv.?
.

Det var ikke det jeg svarte på. Det jeg svarte på var dette:

Originally Posted by Dag Viking View Post
Er EBG bare en kostnad? J

Og jeg svarte at et godt bonuspoeng ikke er en kostnad, men en inntekt. Et godt bonusprogram gjør ikke bare kundene mer lojale, men de bringer også mer inntekter 'på siden'.

Ser at vaar venn i seigmannbyen proever aa sparke liv i den doende hesten. ;)

Vel, jeg påpeker nå bare hvilke mekanismer som er ute og går. Jeg har absolutt ingen tro på at dette er en free lunch for oss som reiser, men andre må gjerne tro det.

Videre så er vel sannsynligvis dette en konsekvens av at ESA har kommet med sine vurderinger, og dette betyr naturligvis ikke at det er fritt frem for å misbruke sin dominerende stilling (dvs. om konkurransemyndigheten vurderer bonus til å være konkurransemessig uheldig så kan de fortsatt gjøre en konkret vurdering og pålegge opphør og gi bøter, men man kan ikke ha et generelt forbud).

Last edited:

Det var ikke det jeg svarte på. Det jeg svarte på var dette:
---
Og jeg svarte at et godt bonuspoeng ikke er en kostnad, men en inntekt. Et godt bonusprogram gjør ikke bare kundene mer lojale, men de bringer også mer inntekter 'på siden'.

Det er greit. Jeg spurte i forlengelsen av dette hvorvidt det spilte noen rolle om man hadde bonus eller ikke for denne inntjeningen? Hvis det ikke spiller noen rolle så er det uvesentlig for verdien av bonusprogrammet og inntjeningen til bonusprogrammet om man har bonus i Norge eller ikke (noe denne diskusjonen vel dreier seg om). Det var kun dette jeg lurte på i forbindelse med ditt innlegg.

Jeg synes følgende uttalelse fra Roald alltid er like interessant å lese: "Det vil bli større konkurranse fordi nå blir det tydeligere forskjell mellom selskapene."

Det er normalt sett slik at når det blir tydligere forskjell på selskapene så blir konkurransen mindre intens...

Her må jeg innrømme at jeg er fundamentalt uenig. For meg er konkurranse nettopp at ulike aktører bestreber seg på å tilby meg som kunde et produkt som skiller seg fra de andre selskapene. Hvis dette skillet gir en merverdi for meg som kunde, utover hva det koster meg, så mener jeg at da har konkurransen fungert. I et fungerende konkurransemarked så vil de(n) aktøren(e) som ikke makter dette falle bort. Derfor har vi ikke Braathens eller ColorAir lengre, eller Sterling for den del.

Det jeg ville frem til er at bonusprogrammet kan/bør være profitabelt i egen regi - men det er klart - alt henger jo sammen i større eller mindre grad. Men brukere av bonusselskap-partnerene tilfører inntekter ved at de bruker partnernes produkter - selv om de ikke nødvendigvis oppjener bonus. Så har man et godt produkt, er man mer attraktiv for kunden. Og med et fullverdig bonusprogram (opptjening ilgjengelig overalt) har man mer å tilby.

Her må jeg innrømme at jeg er fundamentalt uenig. For meg er konkurranse nettopp at ulike aktører bestreber seg på å tilby meg som kunde et produkt som skiller seg fra de andre selskapene. Hvis dette skillet gir en merverdi for meg som kunde, utover hva det koster meg, så mener jeg at da har konkurransen fungert.

Vel, da er du fundamentalt uenig med det meste av faginnsikt om konkurranse i slike markeder...;) Det er klart at om konkurransen bidrar til at kvaliteten øker mer enn prisen øker så er jo det en fin utvikling. Utfordringen er å komme med en konsistent forklaring på hvordan dette skulle henge sammen.

Er det f.eks. noen grunn til at SAS f.eks. skulle øke kvaliteten på sitt produkt når man har bonus som man ikke ville ønsket å gjøre uten bonus (hva er det med bonus som gjør at et selskap ønsker å øke sin kvalitet mer enn man evt øker gjennomsnittsprisen)?

Er det noen grunn til å forvente at et selskap ikke ønsker å utnytte økt lojalitet? Mer lojale kunder er villige til å betale litt mer for produktet, og når vi vet at flyselskapene er eksperter på å utnytte forskjeller i betalingsvilje hos kundene så er det liten grunn til å tro at de ikke ønsker å utnytte eventuelle lojalitetseffekter fra bonus. Hvis man mener at de ikke vil utnytte dette så hadde det vært interessant med en forklaring på hvorfor.

Hva angår Braathens og Color Air så opererte de i en tid med bonus innenlands. Anekdoter forteller om retur av gratisbilletter med BU til f.eks. ARN fra forretningskunder, fordi de heller ville fly SK for å tjene opp bonus hos SAS. Jeg er veldig usikker på om det er en konkurranseform som gir de reisende flest fordeler.

Last edited:

Det jeg ville frem til er at bonusprogrammet kan/bør være profitabelt i egen regi - men det er klart - alt henger jo sammen i større eller mindre grad. Men brukere av bonusselskap-partnerene tilfører inntekter ved at de bruker partnernes produkter - selv om de ikke nødvendigvis oppjener bonus. Så har man et godt produkt, er man mer attraktiv for kunden. Og med et fullverdig bonusprogram (opptjening ilgjengelig overalt) har man mer å tilby.

Joda, men spørsmålet er om hvordan inntekten gjennom bonusprogrammet henger sammen med innenlandsbonus. SAS tjener vel penger på at jeg som kunde f.eks. har SAS sitt AMEX kort, at jeg bruker eventuelle hotellpartnere, osv. Dvs. på ting som egentlig synes å være urelatert til min innenlands flyaktivitet. SAS tjener vel ikke noe direkte på at jeg tjener bonus innenlands?

Er da kanskje på tide at DY kommer med noe mer innovativt enn cashpoints :lol:

Er da kanskje på tide at DY kommer med noe mer innovativt enn cashpoints :lol:

Mon tro om det er bedre om man konkurrerer på hvor godt bonusprogram man har, kontra å konkurrere på pris. De som reiser mye vil nok kanskje sette pris på førstnevnte.

Betyr vel at EBG-kravet snart er 80-90.000 poeng igjen, ikke nødvendigvis en forbedring fra siste årets tilstand for en del av oss.
Men Hurra uansett. :D

Jeg tror du får rett her ja.

What? Hva skjer med sosialistene, først skattelette og nå dette? Skulls tro Stoltenberg var blitt blå ;)

I mange saker ja. Med dårlig utgangspunkt for kommende valgkamp har panikken begynt å krype opp nakken på sosialistene...............

Å forby bonusprogram er som f.eks. å forby om en kjøpmann gir et lite avslag for lojale kunder, eller at en restaurant gir en ekstra dessert for en fast kunde.

Back