Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Lurer på hvorfor DY ikke klager over bonuspoeng innenriks i Sverige, Danmark og Finland.

En "fordel" om DY trekker seg ut av enkelte ruter kan jo være at frekvens / spredning av avganger blir bedre enn "vinge-mot-vinge" strategien.

Faren er selvsagt at prisen kan gå noe opp

Dette blir et veldig forenklet syn. Det finnes faktisk svært mange arbeidsgivere som setter ganske strenge krav til innkjøp av flybilletter. Ellers ville vel alle gått over til å fly på flexbilletter hos SAS etter at de innførte bonuspoeng til bedriftskunder?
Dessuten finnes det også privatpersoner som ikke nødvendigvis alltid skal ha billigste alternativ. Noen verdsetter egen fritid, og er villig til å betale for å få et reisetidspunkt som passer, et produkt man liker osv.

Nå hadde Konkurransetilsynet en undersøkelse av storbrukernes kontrollmekanismer i forhold til reisekjøp, og det var vel langt fra noen entydig konklusjon at det var veldig strengt over alt (dette var for 1-2 år siden). I tillegg er det en del storbrukerarbeidsgivere som har reiseavtaler med SAS som gjør at man ikke kan bruke CMP-kode og opptjene bonus. Staten er f.eks. en slik reisekjøper.

Personlig hadde jeg gjerne sett C100 og C300 i Norge, slik at en del destinasjoner kunne fått litt høyere frekvens enn i dag. Den ensidige fokusen på pris, pris, pris støtter dessverre ikke opp under dette.

Det er fordeler og ulemper med konkurranse. Med konkurranse blir normalt sett prisene lavere enn ellers, men det er en tendens til at avgangene/produktene klumper seg sammen. Hva som er best for den enkelte finnes det sannsynligvis like mange svar på som antall reisende. Alle har imidlertid fordeler av lave priser, alt annet likt. Alternativet er å gå tilbake til en konsesjonsorganisert luftfart.

Jeg tror at de fleste mennesker er rasjonelle, og er i stand til å se kost/nytte av bonuspoeng, på samme måte som de selv klarer å regne ut hva som er billigst av "bundle" produkter og en billett der man må betale ekstra for bagasje, setevalg, mat osv.

Problemet oppstår når det er tilstrekkelig mange som er villige til å betale mer for billettene fordi deres verdsetting av bonus er høy, noe som påfører de som også må/vil reise med SAS som ikke verdsetter bonus spesielt høyt en ulempe i form av høyere pris. Man betaler da for en fordel man selv ikke verdsetter. Hvis det er slik at den enkelte kan velge mellom en kombinasjon av pris og ulike nivåer på bonus (fra 0 til 100% på alle typer bookingklasser), så er det naturligvis et mindre problem for da betaler de som verdsetter bonus mer for sine billetter enn de som ikke verdsetter bonus.

Lurer på hvorfor DY ikke klager over bonuspoeng innenriks i Sverige, Danmark og Finland.

Som nevnt ganske mange ganger før: Med sterk nok konkurranse (fra andre flyselskaper og fra andre alternative transportformer) er ikke bonus et problem.

Last edited:

Problemet oppstår når det er tilstrekkelig mange som er villige til å betale mer for billettene fordi deres verdsetting av bonus er høy, noe som påfører de som også må/vil reise med SAS som ikke verdsetter bonus spesielt høyt en ulempe i form av høyere pris. Man betaler da for en fordel man selv ikke verdsetter.

1) Hva er problemet med å la noen få prioritere annet enn pris? I enkelte land selger man vin over alt og får tilsvarende dårlig utvalg. Om du utelukkende drikker Gato Negro så er det sikkert fint. Her har man altså muligheten til å slippe Gato Negro ut i alle butikker, men samtidig tillate andre å selge et premium utvalg til en høyere pris. Det er ikke værre enn dette.

2) Ser at det er en sjanse for at enkelte ved en glipp vil velge SAS selv om de ikke vil ha med bagasje og få bonuspoeng (samtidig som de ikke drikker kaffe eller spiser frokost før kl 09). Men den belastningen synes jeg det er ok å tillegge dem om de ikke vil lese betingelsene på forhånd.

Jeg er ikke overbevist om at bonus innenlands er en sinnsykt god idé, og hvem som helst som bruker 2 sekunder på å sjekke mine poster vil kunne se at jeg ikke er i nærheten av å tilhøre noen "SAS menighet" - en fellesbetegnelse enkelte her inne er relativt lynkjappe til å tilskrive alle som er uenige.

Jeg synes det skal være lov å konkurrere på andre måter en pris. Basta, ferdig.

Og ja, jeg er dritsur over at butikkene har stengt allerede.

Alle har imidlertid fordeler av lave priser, alt annet likt. .

Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..

Den påstanden der ser jeg gjerne dokumentert (utheving gjort av meg). Næringslivet tar nok frekvens og egnede avgangstider langt foran lave priser .. Evenes er nevnt i tråden som et godt eksempel ..

EVE har jo tross alt Ole Brumm varianten: Høye priser og dårlige frekvenser!

Forutsetningen i det du siterte var jo "alt annet likt". Hvilke kunder (privat, bedrift, offentlig sektor) har IKKE en fordel av lavere priser isolert sett?

Hvis frekvensen er så dårlig at den medfører hotell + 2 ganger taxi så tror jeg at næringslivet gjerne betaler litt ekstra for å unngå dette. Kanskje til og med en og annen privatperson foretrekker frekvens foran pris. Det er vel noen som verdsetter sin egen fritid? DU sine rutetider til BKK er eksempel på dette. Husker de ikke i farten, men det ble vel antydet at man måtte ligge på hotell i BKK den ene veien hvis man skulle videre derfra, slik at totalregnetstykket ikke ble så gunstig selv med superbillige billetter fra OSL til BKK.

Det ensidige fokuset på pris er bra for et selskap som markedsfører seg på å være billigst. Vi som forbrukere er en sammensatt gruppe, og har ulike behov og betalingsvilje. Ellers hadde vel alle kjøpt lada og spist first price?

Last edited:
Bonusforbudet opphevet

Forutsetningen i det du siterte var jo "alt annet likt". Hvilke kunder (privat, bedrift, offentlig sektor) har IKKE en fordel av lavere priser isolert sett?

Men når er det bare i teoretiske modeller at det er "alt annet likt". I realiteten er tingene aldri like og det er mange andre faktorer inne i bildet, som høyere pris kan gjøre tilbudet totalt sett bedre og dermed med lønnsomt totalt sett.
Selv om det kanskje innebærer at man ikke lenger kan komme til Evenes for 199....men de kundene er strengt tatt ikke hva luftfarten trenger for å kunne gi et samfunnsnyttig godt tilbud

Last edited:

Alt annet likt, står det skrevet...;) Dvs. at lave priser tjener alle som benytter seg av tjenesten på. At det også er ulemper er en annen sak, men da er ikke ting lenger likt. EVE ville nok hatt et bedre tilbud om markedet var stort nok...:stir

Men når er det bare i teoretiske modeller at det er "alt annet likt". I realiteten er tingene aldri like og det er mange andre faktorer inne i bildet, som høyere pris kan gjøre tilbudet totalt sett bedre og dermed med lønnsomt totalt sett.
Selv om det kanskje innebærer at man ikke lenger kan komme til Evenes for 199....men de kundene er strengt tatt ikke hva luftfarten trenger for å kunne gi et samfunnsnyttig godt tilbud

Poenget er da at man må klare å se de ulike effektene i forhold til hverandre (det er derfor man opererer med begreper som "alt annet likt" - det er for å isolere effektene). Hva er alternativet til at bedriftene fritt får velge når de skal fly og hvordan de skal fly? Konsesjoner?

Alle har imidlertid fordeler av lave priser, alt annet likt.

Alt annet er ikke likt. Det er for meg som forbruker et vesentlig poeng at det forblir slik også. For eksempel, når jeg kjøpte mobiltelefon sist så var ikke det et vesentlig poeng for meg at den var billigst mulig, men at det ga meg noe mer enn bare en dings å snakke i. Det betalte jeg ekstra for. Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre det samme neste gang. Likevel er det mange som vil kjøpe en modell som er billigst mulig, derfor kommer produsentene sannsynligvis til å tilby dette.

Samme med flyreiser, noen ønsker bonus, andre ikke. Og ytterlig andre ønsker andre fordeler, mens andre bare vil ha det billigst mulig.

Grunnen til at selskaper som Ryanair, Easyjet osv. klarer seg i markeder hvor enkelte selskaper tilbyr bonus er jo fordi det er en stor gruppe som ikke bryr seg så mye om bonus, men billige billetter. Bonus er ikke, selv om enkelte psykologer og økonomer tror det, et narkotika som gjør folk fullstendig avhengig (noen mener det om valg av mobiltelefon også). En del flyselskaper tror også det, ihvertfall trodde - dermed la de fri bane til LCC'ene som nevnt tidligere. Nå derimot så har de fleste lært, og tilbyr både lave priser og dyrere produkter med flere andre fordeler.

Hvis Norwegian og SAS begynner å sette opp prisene, så åpner de veien for en tredje aktør, og i motsetning til Color Air som hverken hadde ressurser, eller spesiell god ide om hvordan et flyselskap skulle drives, så finnes det de som har begge deler og bare venter på og hoppe på lasset.

Re: Re: Bonusforbudet opphevet

krølle;852509 said:
Antar noe av det samme gjelder for DY. Deres kontrakt med Forsvaret inkluderer vel mer enn bare "god" rutene.
Mener å huske at BU i sin tid fikk en kontrakt, men samtidig innebar det at de måtte fly, tror det var, HAU-OSL-HAU, en rute som vel gikk med tap, men som sgat var nødvendig for å få kontrakten. Correct me if i'm wrong

Tror ikke det var forsvars avtalen som fikk de til å begynne OSL-HAU, dette var vel politikken som til slutt gjorde at de ble slukt av storebror.
Var selv i forsvaret 99-00. Og mener vi fløy BU halve året, da det kom ny kontrakt ved årsskiftet. Fikk da Braathens Silver for ett halvt år, var som oftest Braathens Best det gikk i da :D

Nå snakker regjeringen om at de skal få en ordning der arbeidsgiver får poengene som er opptjent, det vil i såfall være en skikkelig festbrems for SAS sine planer.

Altså, i andre sammenhenger ville man jo sjelden tolerert et system hvor den enkelte ansatte har personlig fordel av at arbeidsgiver får høye utgifter. Hadde en innkjøpssjef ved Oslo Universitetssykehus fortalt på kantinen at Hellegjerde hadde levert en sofagruppe til innkjøpssjefens hjem som avtalt kickback for at vedkommende i sitt arbeid hadde bestilt et konferansemøblement til sykehuset, hadde det blitt månelyst.

Altså, i andre sammenhenger ville man jo sjelden tolerert et system hvor den enkelte ansatte har personlig fordel av at arbeidsgiver får høye utgifter. Hadde en innkjøpssjef ved Oslo Universitetssykehus fortalt på kantinen at Hellegjerde hadde levert en sofagruppe til innkjøpssjefens hjem som avtalt kickback for at vedkommende i sitt arbeid hadde bestilt et konferansemøblement til sykehuset, hadde det blitt månelyst.

Hva med kantinedamer som trekker trumfkortet sitt på Kiwi når de handler inn til bedriftskantina?

Ellers så har f.eks Chess bonusordning som tilfaller bruker selv om arbeidgiver betaler.

Ikke noe særegent for luftfarten....

Last edited:

1) Hva er problemet med å la noen få prioritere annet enn pris? I enkelte land selger man vin over alt og får tilsvarende dårlig utvalg. Om du utelukkende drikker Gato Negro så er det sikkert fint. Her har man altså muligheten til å slippe Gato Negro ut i alle butikker, men samtidig tillate andre å selge et premium utvalg til en høyere pris. Det er ikke værre enn dette.

Jeg tror du misser poenget litt. Om du verdsetter bonus høyt så er jo det flott, og om du er villig til å betale mer for å få bonus så er det også fint for deg. Det er imidlertid mindre flott for tante Janne som ikke bryr seg så mye om bonus, men som ender opp med å betale en høyere pris enn før. Hun kan ikke velge en billett uten bonus (og uten prispåslag pga lojalitet).

2) Ser at det er en sjanse for at enkelte ved en glipp vil velge SAS selv om de ikke vil ha med bagasje og få bonuspoeng (samtidig som de ikke drikker kaffe eller spiser frokost før kl 09). Men den belastningen synes jeg det er ok å tillegge dem om de ikke vil lese betingelsene på forhånd.

Det er ikke snakk om valg basert på en glipp. Noen må reise med gitte selskaper, og om prisen øker fordi man får en rekke mer lojale kunder så har man ikke noe valg; man må betale den økte prisen, selv om bonus betyr nada for disse. Det har ingenting med å lese betingelser eller ikke å gjøre.

Jeg er ikke overbevist om at bonus innenlands er en sinnsykt god idé, og hvem som helst som bruker 2 sekunder på å sjekke mine poster vil kunne se at jeg ikke er i nærheten av å tilhøre noen "SAS menighet" - en fellesbetegnelse enkelte her inne er relativt lynkjappe til å tilskrive alle som er uenige.

Jeg synes det skal være lov å konkurrere på andre måter en pris. Basta, ferdig.

Forøvrig: Jeg har ikke nevnt noen SAS menighet. Jeg har imidlertid nevnt en bonusmenighet i en privat kommunikasjon.

«Reisende i Nord-Norge vil bli hardest rammet, fordi det er her Norwegian i størst grad blir tvunget til å redusere dersom SAS-konsernet skal gis enda bedre vilkår. Av våre nåværende ruter vil vi risikere å måtte trekke ned kapasitet på alle Nord-Norge-destinasjonene unntatt Evenes. Videre er både Molde, Haugesund og Kristiansand «tynne ruter», det vil si med relativt få avganger og passasjerer», står det i et brev fra Norwegian datert 16. mai i fjor.

Hva med kantinedamer som trekker trumfkortet sitt på Kiwi når de handler inn til bedriftskantina?

Ellers så har f.eks Chess bonusordning som tilfaller bruker selv om arbeidgiver betaler.

Ikke noe særegent for luftfarten....

Jeg har vanskelig for å tro at kantinedamen får lov til å bruke sitt eget trumfkort for å opptjene private goder på innkjøp til sin arbeidsgiver. Det ville iallefall ikke blitt akseptert hos de arbeidsgiverne jeg kjenner til.

Jeg har vanskelig for å tro at kantinedamen får lov til å bruke sitt eget trumfkort for å opptjene private goder på innkjøp til sin arbeidsgiver. Det ville iallefall ikke blitt akseptert hos de arbeidsgiverne jeg kjenner til.

Fra en som har sittet mye i kassa på Meny, så skjer det temmelig ofte.... Om de har tillatelse fra arbeidsgiver vet jeg ikke noe om. Men vet om flere som gjør det!

Alt annet er ikke likt. Det er for meg som forbruker et vesentlig poeng at det forblir slik også. For eksempel, når jeg kjøpte mobiltelefon sist så var ikke det et vesentlig poeng for meg at den var billigst mulig, men at det ga meg noe mer enn bare en dings å snakke i. Det betalte jeg ekstra for. Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre det samme neste gang. Likevel er det mange som vil kjøpe en modell som er billigst mulig, derfor kommer produsentene sannsynligvis til å tilby dette.

Samme med flyreiser, noen ønsker bonus, andre ikke. Og ytterlig andre ønsker andre fordeler, mens andre bare vil ha det billigst mulig.

Eksempelet du trekker frem er interessant, og viser samtidig en klar misforståelse av hva bonus er. Ingen forsøker å fremstille ting som at alt annet er likt - men lav pris er en fordel for alle om alt annet er likt. Man kan vanskelig argumentere mot dette, og da er det et spørsmål om hva som eventuelt er bedre med bonus, høyere pris osv., og for hvem dette er bedre.

Du kjøper en dings som er mer avansert enn den billigste telefonen. Flott. Det gjør også jeg. Det betyr imidlertid ikke at tante Janne trenger å betale mer når hun bare trenger en telefon å snakke i. Lojalitet i forhold til f.eks. flyreiser øker ikke bare prisen for de som ønsker bonus - det øker prisen for alle, i motsetning til ditt eksempel med mobiltelefon.

Grunnen til at selskaper som Ryanair, Easyjet osv. klarer seg i markeder hvor enkelte selskaper tilbyr bonus er jo fordi det er en stor gruppe som ikke bryr seg så mye om bonus, men billige billetter. Bonus er ikke, selv om enkelte psykologer og økonomer tror det, et narkotika som gjør folk fullstendig avhengig (noen mener det om valg av mobiltelefon også). En del flyselskaper tror også det, ihvertfall trodde - dermed la de fri bane til LCC'ene som nevnt tidligere. Nå derimot så har de fleste lært, og tilbyr både lave priser og dyrere produkter med flere andre fordeler.

Ryanair og Easyjet opererer stort sett i markeder hvor det eksisterer en rekke alternativer (kanskje ikke akkurat til en spesifikk destinasjon, men alternativer til den tjenesten som tilbys). Innenlands i Norge så er det mye trafikk som er jobbrelatert, og disse reisene kan ikke erstattes av reiser andre steder. Reiser med FR og EZY er veldig ofte karakterisert av at kundene leter etter muligheter for en langhelg et eller annet sted (destinasjon er ikke alltid like viktig). Da er konkurransen mye sterkere, og problemene som kan oppstå med bonus i markeder med mindre grad av konkurranse er ikke i like stor grad til stede.

Back