Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Mye har vært sagt om en eventuell 757-erstatter. Jon Ostrower fikk littegrann nytt fra Boeing i forbindelse med First Flight for MAX. (Nesten nederst i artikkelen)

http://www.morningstar.com/news/dow...tells-customers-737-max-may-arrive-early.html

Customers are pushing for an all-new jet, bigger than the Max but smaller than the Dreamliner. Boeing also is studying a less-expensive option that would be ready sooner. The design features new wings and stretches the 737's body to seat up to 245 passengers and adds taller landing gear to make room for larger engines, said people familiar with the studies.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

757NG altså :) Må vel være et bedre utgangspunkt enn 737.


Eventuelt Boeing sitt forsøk på og kopiere A321neo

Dilemma her er vel hvor mye cash til tør investere vs hvor langt man kan fortsette flikke på 737
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

En type 757 MAX newbuild, sä naerme MAX-8 som mulig vil vaere, for ä holde utviklings-kostnadene og -tidrommet i töyle. Nä er det omtrent slik at 245 seter i MOM-sammenheng kan sammenliknes med 300 seter all Y-class @ 32" eller 50 rader, sä anslagsvis, kabinen skal altsä vaere noen 50 x 32" = 1,600" lang ... pluss et par cross-aisle passageways ... tilsammen noen 40+ meter lang ? Höres ut som en 753 MAX.

http://media.wix.com/ugd/4f7666_6da...eet+strategy+paradigms+vs+the+757+niche-1.pdf
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Eventuelt Boeing sitt forsøk på og kopiere A321neo

Dilemma her er vel hvor mye cash til tør investere vs hvor langt man kan fortsette flikke på 737

Ja , jeg tror dette blir en interessant utfordring for Boeing.
Markedet for en SuperMax vil nok være noe begrenset i utgangspunktet.

Men for Boeing en lavere kostnad med hensyn til re-design og testing dersom man går for å "flikke" på en design som etter hvert ligger mange år tilbake i tid.
En fremtidig design basert på 787 teknologi vil etter min oppfatning være en bedre hest å satse på.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Boeing sto jo med det samme dillemaet da man tok beslutningen å gå for MAX. Kundene var ikke villige til å vente på et nytt design. Sannsynligvis har man det samme her.

Kjør ut noe som funker i 15 år, så får produktutviklerne litt arbeidsro.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Umiddelbart Boeing har lagt frem sin MOM-lösning (vi har fätt en anelse her) har Airbus et kort opp i jakke-ermet, som de kan slä ned pä bordet og derved ta stikk n°2 : A322 ! Stikk n° 1 er A321 vs 739 ... A322 NEO vs 753 MAX : begge blir "flikke-fly" men när ditt emne er av bedre kvalitet blir nok den ferdig fremskjaerte skapning en smule bedre ? Hvorav container handling v/CLS sammenliknet med bulk cargo ?
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Er det ikke smartere å krympe 787, som er en ny flytype, enn å maxe opp 737 som vel ikke akkurat er en gamechanger?
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Er det ikke smartere å krympe 787, som er en ny flytype, enn å maxe opp 737 som vel ikke akkurat er en gamechanger?

Og krympe er sjeldent lønnsomt. Man ender da fort opp med et fly med mindre kapasitet, bare med lenger range og høyere kostnader per sete.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Poenget er vel å beholde det som narrowbody, ellers hunne de bare laget en 767-200NG .. Den er jo perfekt i seteantall.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Nye vinger, nye motorer, nytt landinggear, og sannsynligvis ny avionics er vel ikke akkurat å "flikke på"...

W
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Boeing sto jo med det samme dillemaet da man tok beslutningen å gå for MAX. Kundene var ikke villige til å vente på et nytt design. Sannsynligvis har man det samme her.

Kjør ut noe som funker i 15 år, så får produktutviklerne litt arbeidsro.


Den samme filosofien hadde Henry Ford med Model T... Og det tok nesten knekken på selskapet som var i ferd med å bli kraftig frakjørt (pun intended) av konkurrentene. Uten sammenligning forøvrig[emoji6]
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Poenget er vel å beholde det som narrowbody, ellers hunne de bare laget en 767-200NG .. Den er jo perfekt i seteantall.

Hva er fordelen med narrowbody da ?
Det går jo kjappere å boarde og tømme en maskin med to midtganger......
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke satser mer på 767 som jo fremdeles er i produksjon.
 
Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke satser mer på 767 som jo fremdeles er i produksjon.


Fordi maskinen er gammeldags. Skulle man oppgradert den så trengs både nye motorer og vinger, og også trolig mye på systemfronten. Da blir det fort svært dyrt. Bare for og lage en konkurrent til sitt eget fly (787)

767-200 er og kort og tjukk, hvilket ikke er veldig effektivt

To midtgangen er forresten oppskrytt for maskiner i denne størrelsen. Selskapene her hjemme klarer snu en 737-800 med 180-189 seter på 25 minutter
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Hadde ikke hatt noe i mot å se to varianter 757 max. Nye vinger, motorer og 757 light understell. 737 max systemer. Samme str som 752 og 753, men 5t lavere tomvekt, 8000km og 7000km rekkevidde.
 
Last edited:
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Boeing's utviklingsavdeling har for øyeblikket fokus på: 737 max, der 737-8 har vært i luften og mesteparten av beregningsjobben med 737-7 og -9 er gjort. 787-10 som skal leveres kunde i 2018 og 777-8 og 777-9 som skal leveres kunde i 2022 og 2020.
747 kommer vel til å få en langsom død, i alle fal som pax versjon. Når Boeing så regner med å ha 737 i produksjon til i alle fall 2030, så har de 8 år på seg fra første 778 er levert kunde og til tidspunktet de regner med 737 blir byttet ut. Det holder normalt til å utvikle et fly fra første spadetak, til første maskin er levert Southwest(Første kunde). Så får vi bare håpe Boeing klarer å stå imot presset og ikke komme med noe halvoppgraderinger, som MAX, men heller gjør det de må gjøre, utvikle et helt nytt plastfly. I 2030 vil forøvrig skroget til 737, som stammer fra 707, ha vert i produksjon i 72år
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

@utura : et clean-sheet prosjekt for MOM segmentet betyr et annet säkalt "12 x 12-prosjekt" dvs 12 G$ i NRD&D costs, over hele 12 är til man när forsvarlig ramp-up pä rundt 10 units/mnd. Sammenliknet med et "spikke-prosjekt" hvor man anvender Lego building blocks fra MAX-8 til beste mulighet og derfor kanskje kunne utföres pä fire (?) är fra ATO til nesten umiddelbar ramp-up etter EIS dvs et meningfullt antall units/mnd ved ä ta ibruk en av de tre nuvaerende 737 FAL hvor arbeidshöyden blir rettet pä etter behov.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Boeing's utviklingsavdeling har for øyeblikket fokus på: 737 max, der 737-8 har vært i luften og mesteparten av beregningsjobben med 737-7 og -9 er gjort. 787-10 som skal leveres kunde i 2018 og 777-8 og 777-9 som skal leveres kunde i 2022 og 2020.
747 kommer vel til å få en langsom død, i alle fal som pax versjon. Når Boeing så regner med å ha 737 i produksjon til i alle fall 2030, så har de 8 år på seg fra første 778 er levert kunde og til tidspunktet de regner med 737 blir byttet ut. Det holder normalt til å utvikle et fly fra første spadetak, til første maskin er levert Southwest(Første kunde). Så får vi bare håpe Boeing klarer å stå imot presset og ikke komme med noe halvoppgraderinger, som MAX, men heller gjør det de må gjøre, utvikle et helt nytt plastfly. I 2030 vil forøvrig skroget til 737, som stammer fra 707, ha vert i produksjon i 72år

Jeg er enig i prinsippet, men utfordringen til Boeing her er jo nettopp at de vel ikke helt vet hva de skal utvikle/bygge først. Er det snakk om en ren 737 erstatter så tror jeg du er spot-on. Derimot er det snakk om det såkalte Middle-of-market konseptet, altså en form for 757 "erstatter" med kanskje opp mot +250 seter i all economy-konfigurasjon så kan det stille seg litt annerledes. Da er det jo mulig at dette kan komme før, og bli produsert parallelt med 737max.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX'

Jeg er enig i prinsippet, men utfordringen til Boeing her er jo nettopp at de vel ikke helt vet hva de skal utvikle/bygge først. Er det snakk om en ren 737 erstatter så tror jeg du er spot-on. Derimot er det snakk om det såkalte Middle-of-market konseptet, altså en form for 757 "erstatter" med kanskje opp mot +250 seter i all economy-konfigurasjon så kan det stille seg litt annerledes. Da er det jo mulig at dette kan komme før, og bli produsert parallelt med 737max.

Jeg tror "737 erstatteren" kommer til aa vokse - en 797-8 som dagens 737-8(00) en 797-9 noe stoerre enn dagens 737-9(00ER) og en 797-10. (Jeg tror ogsaa at arbeidet med disse har startet, dvs. forarbeidet som skal til for aa legge dette frem for styret for go ahead i fremtiden).
 
Back
Top