Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det dukker opp rapporter i kveld om «Mid-2020» som tidligste «back in service» Washington Post viser til kilder hos Boeing.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det dukker opp rapporter i kveld om «Mid-2020» som tidligste «back in service» Washington Post viser til kilder hos Boeing.

Åjåjåj!
Burde de egentlig skrotet hele dritten da møkka fant viftene, eller er det noe å redde?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing prøver å låne 90 mrd kr for å få selskapett på fote.

Jeg visste ikke det sto så dårlig til med dem, skulle vel ha en del på bok. Greit nok det tar på, og det kommer nok til å svi ennå mer videre.



https://e24.no/boers-og-finans/i/P9Bv56/cnbc-boeing-vil-hente-90-milliarder
Alle snakker om at Boeing er "too big to fail", men med strammere kredittmarked, erstatninger til selskap rammet av MAX8-groundingen, reduksjon i ordreboken, kostnader til sertifisering og å få alle lagrede fly i lufta, problemer også med 777X, osv, osv.. Kan Boeing faktisk gå under?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Alle snakker om at Boeing er "too big to fail", men med strammere kredittmarked, erstatninger til selskap rammet av MAX8-groundingen, reduksjon i ordreboken, kostnader til sertifisering og å få alle lagrede fly i lufta, problemer også med 777X, osv, osv.. Kan Boeing faktisk gå under?



Ikke glem militær- og spacedelene. Selv om de sliter med tankerne også.

Vil tro at det er større sjanse for at de skiller ut og legger ned sivilflydelen - eller selger den til andre.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kan eventuelt være at de ville bedt om konkursbeskyttelse (Chapter 11) og brukt det til sånn som LN-MOW påpeker, skille ut deler og restrukturere selskapet.

Flere store selskaper i USA har vært igjennom en slik prosess.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Uansett, Boeing er fortsatt langt unna konkurs. Det virker som de relativt lett får finansiering fortsatt.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Uansett, Boeing er fortsatt langt unna konkurs. Det virker som de relativt lett får finansiering fortsatt.
Får finansiering? Må jo bety at de enten ikke er særlig likvide eller ikke tjener penger?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Får finansiering? Må jo bety at de enten ikke er særlig likvide eller ikke tjener penger?



Selskaper sitter sjeldent på så mye cash. Ingen regel uten unntak, men aksjonærer foretrekker normalt de heller utbetaler slikt som utbytter, istedet sitte på cash med lav avkastning. Derfor må selskap låne når det blir problemer

Det er egentlig ikke noen big deal
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I Boeings tilfælde har deres Image givet lidt en del skade...og det vil tage tid at opbygge tilliden.
Og tillid til 8MAX er vigtigt, især fra deres rigtigt store kunder....den slider de meget med lige nu
Hilsen Ole
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mangelen på fornuftige alternativer gjør at de sitter temmelig trygt uansett.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå sitter de vel på også på et "varelager" av et par hundre nye MAX de naturlig nok ikke har fått betalt for enda, så mye kapital er bundet opp der.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå sitter de vel på også på et "varelager" av et par hundre nye MAX de naturlig nok ikke har fått betalt for enda, så mye kapital er bundet opp der.

De har vel fått en god del prosenter av de som er bygd som forskuddsbetalinger allerede.
Produksjonsstoppen kan vel ha sammenheng med at groundingen har vart lenge nok til at dette ikke lenger er tilfelle på flyene som skulle blitt produsert nå.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja, vet ikke hvordan det er i flyindustrien, men ellers er det vel ofte slik at kjøper betaler rundt 1/3 på forhånd for å dekke råvarekostnadene og resten senere.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg kjenner ikke detaljene med 737 - men 777 er / var betydelig mindre enn antydet her - total prisen ble satt kvelden før leveranse - med middag et kvartal fra hvor jeg sitter nå.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ryanair er på jakt etter billige MAX maskiner og har lagt inn bud (sikkert lavt) hos Boeing, men ikke noe blir skrevet under på så lenge maskinen er grounded. Skal også være snakk om 737-MAX 10 varianten

https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-orders-idUSKBN1ZX1H9

Ryanair (RYA.I) has submitted an offer to Boeing (BA.N) for a new order of its grounded 737 MAX jet but does not expect to finalize it until the plane returns to service, Chief Executive Michael O’Leary said on Monday.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Etter hva jeg kan se er 'lageret' nå iferd med å passere 400 fly ... Det største antallet står på Moses, hvor det nå er ca 247 fly.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Alltid praktisk å ha finansieringen i orden idet man kan få kjøpt noe til brannskadepriser. Lykkes det, kan det vise seg å være like smart som 9/11-avtalen, back in the day.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Etter hva jeg kan se er 'lageret' nå iferd med å passere 400 fly ... Det største antallet står på Moses, hvor det nå er ca 247 fly.

Planespotters lister opp 408 fly som har hatt first flight, men ikke blitt levert.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Planespotters lister opp 408 fly som har hatt first flight, men ikke blitt levert.



Jeg talte ikke med de som fortsatt er under testing. Men det er alltid litt unøyaktigheter i rapporteringen. :)
 
Back
Top