Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mere feil...
 

Attachments

  • Screenshot_20200206_181240_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20200206_181240_com.facebook.katana.jpg
    111.7 KB · Views: 1,495
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kanskje det nærmer seg re-sertifisering? Boeing har begynt å teste modellen slik som flyselskapene opererer den, dvs å fly korte og lange flygninger under ulike værforhold. FAA har også indikert at de kan begynne sertifiseringen i løpet av noen uker.
FAA Administrator Steve Dickson said at the Singapore air show that he believes the 737 Max certification flight could happen in the coming weeks.

www.cnbc.com/boeings-next-step-in-testing-737-max-operating-it-like-an-airline
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Et ting er hvor lang tid det kommer til å levere flyene som alt er produsert og hvor lang tid det kommer til å få produksjonen opp i full fart igjen. Siden dette også kommer til å skape forsinkelser på fly som ennå ikke er bygget, så anslår Leehamnews at det Boeing opprinnelig har i backlog for 2020-2023, neppe kommer til å være ferdiglevert før i 2026

Noe litt ironisk her blir da IAG sin MOU på 200 maskiner. Hvor et av argumentene var Airbus sin utfordring å levere fly på tiden...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Korleis gjekk det med kabelproblema? Var det FAA eller Boeing som gav seg?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Uklare formuleringer, men jeg tipper gjenglemt verktøy. Det har jo vært et problem også med andre flytyper.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ikke alltid journalistene oversetterne får med seg hva som egentlig står ...

Foreign objects, called foreign object debris (FOD) in aviation parlance, consist of tools or rags. FOD has been found in the fuel tanks of some MAXes. MAXes are stored at four locations in Washington State and in San Antonio (TX).
It’s unlikely that the FOD inspections will delay recertification or testing of the MAX.

https://leehamnews.com/2020/02/18/b...bblthZNXuFA6aZzScvK68aJTW-JCDYV6BdlvRjqoYjLKQ


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Ser forresten at 777 sin motorplassering ikke er så ulik 737 MAX. Kan den samme problemstillingen oppstå?

Veldig lite sannsynlig da B777 har ordentlig fly-by-wire og dermed kan en eventuell effekt av større motorer etc. løses ved å endre på programmeringen. Airbus måtte også gjøre dette for å kompensere for NEO motorene på A320 serien.
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Spørs jo hvor interessert europeiske flyselskaper er å kjøpe 737 MAX nå, spesielt siden det eventuelt blir en kjempelang back-log etter at MAX eventuelt blir friskmeldt.

Deretter er det jo i hvilken tillit flyselskap og forbrukere har til Boeing nå. Ser forresten at 777 sin motorplassering ikke er så ulik 737 MAX. Kan den samme problemstillingen oppstå?
Har ikke de fleste fly tilnærmet samme plassering i dag, under og litt foran vingen. Problemet til MAX er vel at den er litt lenger frem og litt lenger opp og da blir det feil balanse i flyet. Jeg tviler på at du klarer å se det med det blotte øye. På 777 er det vel fremdeles høyde å gå på for å montere enda større motorer, som går lenger ned mot bakken. Skulle ikke forundre meg om det også er mulig å forlenge understellet, så man kan sette på mye større motorer.
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Problemet til MAX er vel at den er litt lenger frem og litt lenger opp og da blir det feil balanse i flyet

Problemet hos MAX var egentlig ikke så mye balanse eller vekten, men at motoren i seg selv skaper løft i endel situasjoner og dermed hever flyets nese
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Problemet hos MAX var egentlig ikke så mye balanse eller vekten, men at motoren i seg selv skaper løft i endel situasjoner og dermed hever flyets nese
Og det oppleves vel som ubalanse for piloten.
Litt merkelig, vekten blir flyttet fremover og så vil den delen opp...
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Mulig bare jeg er vedlig interessert, men jeg syntes det er veldig lett å se forskjell på 737 NG og MAZ ift motorplassering.

Forresten, har ikke 737 MAX fly-by-wire?
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Og det oppleves vel som ubalanse for piloten.
Litt merkelig, vekten blir flyttet fremover og så vil den delen opp...

Dette har ikke med vekt å gjøre men aerodynamiske egenskaper. Ved høy angrepsvinkel (luftstrømmen har en vertikal komponent oppover) vil motoren bidra til å løfte nesen høyere siden den sitter foran tyngdepunktet. Flyet har en tendens mot å bli ustabilt ved høyere angrepsvinkel og dette er ikke en ønsket egenskap.

Forresten, har ikke 737 MAX fly-by-wire?

Nei, og der er vel også litt av "problemet". Det er et gammelt design som har blitt modifisert igjen og igjen men som aldri har blitt så modifisert at det blir kategorisert som en annen type. Litt som å modifisere en T-Ford med V6 motor og 19 tommers brede hjul og kalle det en T-Ford+ :p
 
Re: Trump kan legge toll på Airbus og Europa

Dette har ikke med vekt å gjøre men aerodynamiske egenskaper. Ved høy angrepsvinkel (luftstrømmen har en vertikal komponent oppover) vil motoren bidra til å løfte nesen høyere siden den sitter foran tyngdepunktet. Flyet har en tendens mot å bli ustabilt ved høyere angrepsvinkel og dette er ikke en ønsket egenskap.



Nei, og der er vel også litt av "problemet". Det er et gammelt design som har blitt modifisert igjen og igjen men som aldri har blitt så modifisert at det blir kategorisert som en annen type. Litt som å modifisere en T-Ford med V6 motor og 19 tommers brede hjul og kalle det en T-Ford+ :p
Hadde aldri trodd at det ble laget fly med konvensjonelle wirere nå. Airbus begynte vel med fbw på slutten av 80-tallet?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Back
Top