Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja, om man leser statistikk som fanden leser bibelen. Velger man et statistisk utvalg fra 2 hull loss og oppover så er Concorde eksepsjonelt foran alle andre flytyper igjen så kanskje ikke det beste eksemplet.
.

Ja, hvis man vil snakke Max ned setter man grensa på nøyaktig på 2. :p:p
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå også som barnebok ......... ;)


https://www.amazon.com/gp/product/1...7120X&linkId=047a44508c6aae451ec2ad00fcb2c57a

75f1c303f50b96f3aab364e87e54f8b4.jpg
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kan bli en gunstig business for Norwegian Det spekuleres i om foreløpig kompensasjon, vil beløpe seg til 3 milliarder kroner. -Aksjen opp over 7% idag.
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kan bli en gunstig business for Norwegian Det spekuleres i om foreløpig kompensasjon, vil beløpe seg til 3 milliarder kroner. -Aksjen opp over 7% idag.

Basert på at Turkish skulle ha 24 fly i trafikk i dag, beløper dette seg til ca 9 mill USD per fly.

Tilsvarende tall for Norwegian er litt over 30 (basert på tidspunkt) og det burde burde bli rundt 2.5 milliarder NOK. Av dette vil da ca 1/3 ikke bli kompensert som cash, men for dekning av utgifter som crewtrening, reservedeler osv. Dette er kostnader som Boeing i stior grad vil dekke internt. Så for DY vil det, hvis mitt resonnoment er riktig, bety ca 1.7 milliard i direkte kompensasjon mens resten vil gå inn i regnskapet som reduserte kostnader.

Men det er jo ikke gitt at alle operatører får samme 'nøkkel', noen er flinkeretil å forhandle enn andre, andre får kanskje større andel i 'fremtidige tjenester' osv .. Så dette blir jo bare spekulasjon.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kommer heller ikke frem hvordan kompensasjonen utbetales. Det er jo fort i form av tjenester og rabatter, og ikke cash på konto
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kommer heller ikke frem hvordan kompensasjonen utbetales. Det er jo fort i form av tjenester og rabatter, og ikke cash på konto

Ifølge en artikkel jeg leste (burde kanskje ha linket til den men det ligger flere under Google News) så er 2/3 direkte kompensasjon mens resten var som jeg nevnte. Det synes også som at disse er som 'needed' - altså delvis frem i tid.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det har vært rapportert tidligere at Boeing foreslo rabatter på Dreamliner.. Det ble blankt avvist, for å si det forsiktig. Siden da har mye grums lekket ut så Boeing stiller svakere og svakere.

Hva gjelder Turkish så har Norwegian både tatt imot flere MAX og har flere i ordre så det er mulig de klarer å skvise hardere. Faktisk gjorde Norwegian tidenes største flykjøp i Europa, og de har vært lojale mot Boeing hva egen flåte angår i hvert fall. Alt i alt burde det gi de en bra posisjon for å få ut cash.

Flyene er vel heller ikke fullt ut betalt så rabatter på eksisterende ordre er fullgodt som penger i banken.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Litt om hva det jobbes med nå og helt på slutten står det at:

«Still, there are signs that Boeing is making progress toward getting the Max flying again. Regulators from Europe plan to fly to Seattle this week to test the new software in a flight simulator, a sign that international authorities believe the company is far enough along that its fix is ready for serious evaluation, according to two people familiar with the matter.»


https://www.nytimes.com/2020/01/05/...tion=click&module=Top Stories&pgtype=Homepage


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nye problemer for 737Max

Check-in.dk skriver:
Boeing og FAA undersøger problem med kabelføring, som måske kan føre til kortslutning på 737 MAX. Problemet betegnes som potentielt ”katastrofalt”.

Problemerne for Boeings 737 MAX-fly synes efterhånden nærmest uendelige. Den nye flytype har haft flyveforbud siden marts sidste år, og bestræbelserne på at få Boeing 737 MAX re-certificeret er løbende trukket ud i takt med, at der er dukket nye problemer op – blandt andet med forskellige software-systemer.

https://check-in.dk/ny-alvorlig-udfordringer-for-max-flyene/

Kunne man forestille sig, rent hypotetisk det ved jeg, at Boeing simpelthen skrotter Max serien ??? Truer dette kaos og også de problemer der har været med B787èrene Boeings eksistens ???
Hilsen Ole
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan være flere skjær i sjøen


The company informed the FAA last month that it is looking into whether two sections of wiring that control the tail of the plane are too close together and could cause a short circuit — and potentially a crash, if pilots did not react appropriately -— the Times reported, citing a senior Boeing engineer and three people familiar with the matter.
https://edition.cnn.com/2020/01/05/business/boeing-737-max-wiring-issue/index.html
 
Last edited by a moderator:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Med en flåte på 400 fly som har stått på bakken i flere måneder er det garantert ikke bare 1-2 timet det vil ta for å få flyene klare for levering til ventende kunder. Regn med problemer med korrosjon, pakninger som er dårlige, rotter og fugler der de ikke bør være... Dette har jeg hørt fra kusinen til en kompis som jobber med 737MAX for Boeing. Hennes ord. "It's a mess."
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tre punkter mot bakken som må rottesikres. Skip klarer det, men ikke flybransjen? Merkelig. Flyene er jo tette foruten hjulbrønnene. Antar motorer er tettet igjen.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kun snakk om et par timers arbeide per fly, så ingen biggie.

Eneste som vel omtaler problemene med MAX som «ingen biggie».... Dette var forøvrig også en av nyhetene på NRK nå klokken 06:00.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Med en flåte på 400 fly som har stått på bakken i flere måneder er det garantert ikke bare 1-2 timet det vil ta for å få flyene klare for levering til ventende kunder. Regn med problemer med korrosjon, pakninger som er dårlige, rotter og fugler der de ikke bør være... Dette har jeg hørt fra kusinen til en kompis som jobber med 737MAX for Boeing. Hennes ord. "It's a mess."



Mulig jeg misforstår, men denne 1-2 timers jobben er vel det som var relatert til disse kabel-greiene. Og ikke hva det tar å få flyet i drift igjen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kun snakk om et par timers arbeide per fly, så ingen biggie.

Sikkert ikke i rent arbeid, men biggie i den forstand at det ikke er kjent, ikke kommunisert, og legger seg på toppen av alt annet med flyet og fabrikken.
Hvis dette blir et mønster, så er det jo ikke heldig.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Sikkert ikke i rent arbeid, men biggie i den forstand at det ikke er kjent, ikke kommunisert, og legger seg på toppen av alt annet med flyet og fabrikken.
Hvis dette blir et mønster, så er det jo ikke heldig.
Ting som dette dukker jo opp med alle flytyper uten at det dukker opp i media. Og hadde det ikke vært for bakteppet for MAX hadde ingen utenfor bransjen brydd seg heller. Kommunikasjonen skjer jo mellom fabrikken, tilsynsmyndigheter og operatørene i form av Service Bulletins og/eller AD-notes, sistnevnte i mer alvorlige tilfeller, og til og med disse blir sjelden omtalt i media annet enn i fagtidsskrifter eller lignende.
Så ikke noe å skrike opp om slik jeg ser det.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Man kan jo lure på om myndighetene der borte, egentlig er i stand til å vurdere og godkjenne noe som helst innen luftfarten. At et fly i etterkant av godkjenning, viser seg å inneha så mange kritiske feil, er intet mindre enn en fallitterklæring.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Man kan jo lure på om myndighetene der borte, egentlig er i stand til å vurdere og godkjenne noe som helst innen luftfarten. At et fly i etterkant av godkjenning, viser seg å inneha så mange kritiske feil, er intet mindre enn en fallitterklæring.

Men slike potensielle feil som de fatale her må jo være svært vanskelig for en tredjepart å finne på forhånd? Hvis ikke en gang Boeing fant dette (og alvorlighetsgraden av det) etter massive mengder med testflygninger og simulator.
 
Back
Top