Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Man kan jo lure på om myndighetene der borte, egentlig er i stand til å vurdere og godkjenne noe som helst innen luftfarten. At et fly i etterkant av godkjenning, viser seg å inneha så mange kritiske feil, er intet mindre enn en fallitterklæring.

Det gjelder vel de aller fleste flytyper å finne ymse saker som må rettes opp: uavhengig av produsent og produksjonsland

Det gjelder vel de aller fleste flytyper å finne ymse saker som må rettes opp: uavhengig av produsent og produksjonsland

Jada, det dukker sikkert opp nye ting. Men dette med kablene feks, må man jo ha hatt klare retningslinjer for. Hvorfor ble det ikke oppdaget i første runde?

Last edited by a moderator:

Dette vil ingen ende ta. Er det mulig at dette flyet aldri får ta av igjen?

Grotesk sak på e24:
https://e24.no/naeringsliv/i/50QX9K/boeing-ansatte-gjorde-narr-av-klovnene-som-designet-737-max

På 1960 og 1970 tallet var det en god del nordmenn som jobbet hos Boeing på grunn av gode jobbmuligheter i USA. Mange av disse vendte hjem til Norge da oljeindustrien skapte mange teknologiarbeidsplasser her hjemme.

I lunsjpausene var det flere historier fra Boeing og spesielt utvikling av 737.

En historie jeg husker var om engelske "job shoppers" (som vi etterhvert har fått mange av i Norge også), som hadde fusket med målene på instrumenter som skulle inn i 737 cockpit.

For å få alt til å passe inn på tegningene, hadde de på fusket med målene og krympet instrumentene. Dette første til at når første 737 ble bygget så passet ikke instrumentene inn, og hele cockpit måtte designes på nytt. Dette førte til forsinkelse i 737 programmet.

Fusking er ikke noe nytt... men her ble fusket oppdaget fysisk på et tidlig stadium.
Elektronikk og programvare er det verre med.

Grei oppsummering, dette .... ;)

e7184fd983a8977ded2bc23dc225d378.jpg

Jeg innrømmer at jeg er ganske flat på fly-typing, men her har vi altså et fly som gikk fint gjennom testene for noen år siden. Nå er det usikkert om det kommer på vingene før sommeren 2020. Hva skjedde, og hva skjer?
Jeg kommer nok til å velge Airbus og eldre Boeings en stund, kjenner jeg.

Nesten 500 dødsfall skjedde.
Som igjen avslørte at Boeing har tatt lett på sikkerheten og kvaliteten på flyene i årevis. Godt hjulpet av et totalt tannløst FAA.

Leehamnews forventer også en rolig start når MAX starter å produseres igjen, men trolig kun 10-15 fly i måneden, og de ikke når 42 i måneden før i 2021. Grunnen er at det ikke bare er å starte og stoppe produksjonen her, uten at det går kraftig utover supply chain. 57 i måneden som var planlagt i slutten av 2019, vil Boeing trolig ikke nå før mot slutten av 2020

https://leehamnews.com/2020/01/15/boeing-hasnt-hit-bottom-yet-neither-have-suppliers/

But the long-term effects, only surmised until now, are beginning to become evident following information obtained by LNA from multiple sources.

Restarting production will be at a low initial monthly rate.
Ramp to previously targeted 57/mo likely lags by three years.
The impact on suppliers will be profound.
Impact on employee retention is unknown.
737 backlog delivery schedule will require major adjustments.
Airbus stands to benefit from Boeing’s extended lower production rate.
New airplane years away—even as it’s needed for Boeing’s future.
Lower 737 production rate reduces cash flow; 787 rate reduction will hurt, too.

Kan man sige at med de mange B737-8MAX som er parkeret rund omkring, så har Boeing bygget en masse CARGO fly ???
JEg tænker på at de rejsende jo ikke tror på eller ikke tør flyve med MAX flyene.
Boeing har et kæmpe problem med deres trovædighed og mange mener jo at Boeing skal skrotte hele MAX programmet,,,så derfor....kan man måske konvertere alle de mange MAX fly til cargo istedet ?

Hilsen Ole

Kan man sige at med de mange B737-8MAX som er parkeret rund omkring, så har Boeing bygget en masse CARGO fly ???
JEg tænker på at de rejsende jo ikke tror på eller ikke tør flyve med MAX flyene.
Boeing har et kæmpe problem med deres trovædighed og mange mener jo at Boeing skal skrotte hele MAX programmet,,,så derfor....kan man måske konvertere alle de mange MAX fly til cargo istedet ?
Er alle de parkerte flyene helt ferdig innredet eller har de gått over til halvferdige som vil være lettere å konvertere?

Er alle de parkerte flyene helt ferdig innredet eller har de gått over til halvferdige som vil være lettere å konvertere?

Jeg vil anta at 95% av disse er ferdig innredet og komplett. Noen selskaper innreder selv, men det er mere utbredt på større maskiner - Lufthansa er vel et selskap som i hvertfall tidligere innredet selv. Frakt konvertering betyr vel forsterkning av gulv og innredning tar det vel kun timer å fjerne.

Det ser i hvert fall ut som om Boeing har begynt å testfly MAX'en igjen. For et par dager siden var det en ute og fløy (ifølge FR24), og det ser ut som om det er en ute og flyr igjen i skrivende stund.Det står ikke på FR24 nå hva slags fly det er, men silhuetten er en 737.
I tillegg er det en T-38A som er ute og flyr i området, og det er mulig dette er et "chase plane".

Det ser i hvert fall ut som om Boeing har begynt å testfly MAX'en igjen. For et par dager siden var det en ute og fløy (ifølge FR24), og det ser ut som om det er en ute og flyr igjen i skrivende stund.Det står ikke på FR24 nå hva slags fly det er, men silhuetten er en 737.
I tillegg er det en T-38A som er ute og flyr i området, og det er mulig dette er et "chase plane".

T-38'en er fotofly. Brukes for å ta promo- og reklamebilder.

Testflyvninger foregår fortsatt kontinuerlig. Nyflyene går igjennom 'B'-flightene for de settes til lagring. Det er også en -7 eller to som ser ut til å drive med typesertifisering.

Back