Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Liste over hvor alle MAX står lagret for øyeblikket.

FR24

Ser ut til at DY for øyeblikket har 32 stk som står å venter... Totalt 717 parkert/ikke levert
Noen som vet hvor SE-RYA (Marco Polo) er? Den donerte motoren til SE-RYB (Hans Børli/Iranern) så den skulle komme seg hjem fra Iran. Kom den seg på vingene før flyforbudet intraff, eller har den stått siden motoren ble demontert? I så fall står den vel i CPH og den MAX som har vært lengst ute av trafikk.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Den står fortsatt godt parkert i CPH
- sammen med SE-RYB. SE-RYC står på OSL.

Ellers er ikke lista fra FR24 helt oppdatert, EI-FYB har jo flyttet seg fra HEL til ILD, og EI-FYI fra TFS til ILD.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

- sammen med SE-RYB. SE-RYC står på OSL.

Ellers er ikke lista fra FR24 helt oppdatert, EI-FYB har jo flyttet seg fra HEL til ILD, og EI-FYI fra TFS til ILD.
Da sitter kanskje tyggisen jeg klemte under setet der enda......Det var den vi hadde hjem fra DXB 08.02
SE-RYA og SE-RYB er DYs 13 og 14ende MAX og jeg antar grunnen til at akkurat RYA var motor donor, er at de er eid av samme leasingselskap. Alle de andre er eid av AAA, så vidt jeg har forstått.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

...og nå har United utsatt oppstarten med MAX til 4. juni i følge Seattle Times.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

...skal vel mer enn et navnebytte til for at myndighetsroller passasjerer skal få tiltro til maskinen igjen. Dagen etter at sjefen fikk sparken kom jo Boeing selv med nye nedslående opplysninger.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing er inne i en litt skummel loop.

- Mange passasjerer kommer aldri til å ønske å fly en max igjen. Uansett om boeing sier det er fixa.
- De må nå gjøre jobben med å lage et nytt fly fra bunnen, og det er dyrt og tar tid.

Litt catch 22.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing er inne i en litt skummel loop.

- Mange passasjerer kommer aldri til å ønske å fly en max igjen. Uansett om boeing sier det er fixa.
- De må nå gjøre jobben med å lage et nytt fly fra bunnen, og det er dyrt og tar tid.

Litt catch 22.

Jeg er litt usikker på hvor mye sannhet det er i punkt nummer én. Folk flest vet knapt om det er en Airbus eller Boeing de sitter i, og i hvert fall ikke hvilken modell det er.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg er litt usikker på hvor mye sannhet det er i punkt nummer én. Folk flest vet knapt om det er en Airbus eller Boeing de sitter i, og i hvert fall ikke hvilken modell det er.
Enig.

Og skulle noen bry seg, velger de nok ruten med MAX hvis den er billigst. Det kryr av 'aldri mer'-folk der ute. Har det sånn selv med tequila og dyre restauranter :D
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det er nok sikkert riktig at de ikke vet, men fester det seg et inntrykk at en flytype er en dødsmaskin, og at hverken flyfabrikken eller det amerikanske kontrollorganet har fortalt sannheten, og satset på at det går bra, kan det være forbrukermakta gjør sitt.

Hadde vært til pass for boeing og FAA.
Første hode har rullet, og det kommer mange flere før denne saken er over!!

Man skal ikke sjanse med livene til kundene sine, det bør straffe seg!
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Med den øøørlille fotnoten at Comet ble totalt ombygd og at ingen av dem ble noen salgssuksesser etterpå.

Njææ .. er ikke sikker på at tier'n hadde solgt noe særlig mer uansett .. men det er vel en annen dskusjon, og den gang hadde man jo heller ikke sosiale media.

MAX'en blir uansett trolig den mest gjennomtestede flytypen ever når den kommer tilbake i trafikk, og jeg vil ihvertfall ikke ha noen betenkligheter med å fly i den. Så lenge operatøren og dens piloter har gjennomgått nødvendig prosedyrehåndtering, kan ikke se noen grunn til at typen er utrygg.

Boeing har da også satt igang sin sjarmoffensiv ...

https://www.smh.com.au/business/com...UKZKeqjAm0mw31aGNqy-VMl-3MRtPK6QyieNW-DY9CmX8

So, in a series of conference calls with airlines and in 40 pages of accompanying presentation materials that were reviewed by The New York Times, Boeing laid out strategies for airlines to help win back the public's trust and convince travellers the company's most popular plane was safe.

For instance, if a traveller doesn't want to fly after buying a ticket, getting to the airport gate or even after boarding the plane, Boeing says that the airline could offer to rebook a flight, have flight attendants or pilots talk to the concerned passenger or hand out 3-by-5 inch information cards detailing why the Max is safe.

"Every interaction with an anxious passenger, whether face-to-face or online, is an opportunity to demonstrate our care and concern," the presentation said.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet/innleie (2019-tråden)

Mens Ryanair halt malt 737-8200 på sine fly, så ser det ut som Xiamen Airlines bare kaller flyet 737-8

Har inte Ryanair också tagit bort 737-8200 ?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Både DC-10 og Comet fløy videre og det vil MAX også.

Og Concorde sin statistikk er nesten 4 ganger så ille som MAX sin. Selv om Concorde ikke ble noen suksess etter ulykken, så var det andre grunner til det enn sikkerheten. Det er vel ingen her som hadde sagt nei til en tur med Concorde?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Når man ser på bilder fra oppsamlingsplassene, slår det meg at noe annet enn "first in - last out"-prosedyren blir vanskelig å få til? Det blir eventuelt litt av en rokade å skulle lirke frem de(n) bakre maskinen(ene) som kom inn til lagring først og vel egentlig skulle vært først ut til kunde når leveransene kommer i gang igjen...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Og Concorde sin statistikk er nesten 4 ganger så ille som MAX sin. Selv om Concorde ikke ble noen suksess etter ulykken, så var det andre grunner til det enn sikkerheten. Det er vel ingen her som hadde sagt nei til en tur med Concorde?
Ja, om man leser statistikk som fanden leser bibelen. Velger man et statistisk utvalg fra 2 hull loss og oppover så er Concorde eksepsjonelt foran alle andre flytyper igjen så kanskje ikke det beste eksemplet.

Forstår at Boeing fans vil snakke MAX opp, men på dette tidspunktet er det bare flaut. Boeing har leket "fast and loose" med kultur, sikkerhet og sertifiseringer i lang tid. Brenningen brast og nå må Boeing (og FAA) slite med konsekvensene i lang tid fremover. Og det er vel fortjent.
 
Back
Top