BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

De beregnet at det ville spare næringslivet for 400 millioner å ha en slik direkterute. Nå forsøker de å holde liv i ruten med å selge skipakker før påske, og forsøke å tiltrekke seg fritidsreisende. Kjenner jeg ikke helt tror på at det er nok for å redde ruta.
 
BMI har rett og slett ikke gjort hjemmeleksa med når oljefolk reiser nordfra. De drar enten om kvelden (for å nå møter tidlig neste morgen), eller med tidlig morgenfly (a.k.a. pysjamasflyet). Selvsagt reiser også noen sørfra, med samme mønster, men det er vanligst å reise sørover. Dvs at denne ruta ville antakelig gått rundt med en kveldsavgang fra SVG til EVE, og en tidlig morgenavgang fra EVE til SVG. Tilsvarende med en rute fra TOS.
BMI hadde selvsagt pådratt seg overnattingskostnader, men de ville fått mange flere pax.

Bergen er også i ferd med å bli en viktigere oljeby, så en kort mellomlanding på BGO ville vært en god ide. TOS-EVE er lite relevant pga hurtigbåtforbindelsen, så de burde hatt to fly, et som fløy TOS-BGO-SVG t/r og et EVE-BGO-SVG t/r.
 
If you build it, they will come ...... or not!
Som Isbamse er inne på, i Norge er det viktig å tenke korrespondanse med bakketransport. Det var mange ruteslinger som ikke gikk opp da jeg jobbet med dette i Widerøe pga at de ikke passet med tidene for ferger etc
 
CK, mulig jeg misforstår deg, men når det gjelder EVE-TOS handler det ikke om korrespondanse, men at det er mye lettere å sette seg på hurtigbåten i Tromsø havn, sitte der i tre timer og gå av i Harstad havn - enn å reise til flyplassen, sjekke inn, fly, og så ta den lange flybussturen fra EVE til Harstad. (Til Narvik er det litt annerledes).

Flyruter sørover fra EVE er også følsomme for bussturen; det er et forholdsvis begrenset tidsvindu: flyet nedover bør ikke gå så tidlig at man må opp og være groggy resten av dagen (ref "pysjamasflyet"; mange reiser kvelden før bare for å slippe morgenterroren), men det må heller ikke gå så sent at dagen forsvinner i reising. Av samme grunn må ikke kveldsflyet gå så tidlig på ettermiddagen sørfra at man mister arbeidstid, men ikke så sent at man kommer hjem langt etter midnatt.
 
Det bli vel Widerøe som overtar når BMI legger ned.
Det er pr tiden høy utnyttelse av Q300 og Q400 flåten men en slik rute er vel mest for fly som kan fortsette til TOS og 100/200 serie til HFT.
Må nok god ruteplanlegging til.
 
Overta hva da? Den som overtar blir den som tilbyr den beste ruten SVG-xxx-EVE, med mest smidig transfer og kortest reisetid

Når du nevner SVG-xnxx-EVE, så hadde det jo passet med TRD, SVG-TRD er jo mesteparten bare Olje-"folk" og TRD-EVE er det jo også en del Olje-"folk" reiser, samt at ruta er er underserved.... Så det er jo en mulighet hvis BMI ikke vil gi slipp på EVE...
 
Når du nevner SVG-xnxx-EVE, så hadde det jo passet med TRD, SVG-TRD er jo mesteparten bare Olje-"folk" og TRD-EVE er det jo også en del Olje-"folk" reiser, samt at ruta er er underserved.... Så det er jo en mulighet hvis BMI ikke vil gi slipp på EVE...

Tror du misforstod. Det er ikke bmi som vil fly, men som de fleste passasjerene allerede gjør idag vil de fly med SK og DY via deres eksisterende ruter
 
Tror du misforstod. Det er ikke bmi som vil fly, men som de fleste passasjerene allerede gjør idag vil de fly med SK og DY via deres eksisterende ruter

Det er egentlig ikke helt sannheten. De jeg har snakket med i området som flyr mye til Stavanger, trekker mest på skuldrene til hele ruten på grunn av rutetidene. BMI Regional har latt seg blende av Greater Stavanger som i all hovedsak har vært opptatt av gunstige ruter ut fra Stavanger, ikke inn.

I tillegg skal en ikke underslå at en nesten en halv t/r innenlands på privaten i form av bonus (4000-5000) kompliserer et hvert forsøk på å tjene penger på en slik direkterute.
 
Jeg tror nok det er marked for flyruta, så lenge riktig selskap flyr og/elle folk skjønner at det finnes noe annet enn SK, DY og WF

Hvem hadde f.eks trodd at Evenes - Torp skulle gå så bra som den gjorde?
 
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta, eller SAS/WF fløy den selv - og på riktige rutetider, som jeg skrev om over - tror jeg den kunne gå rundt. Siden dette er en businessrute kan det hende det ville lønne seg for SAS å bruke en smågris, fremfor en lang, grønn dæsj, pga spart flytid. Evt, at WF skaffet seg noen mindre jungeljets for de rutene som i dag flys med Q400.
 
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta...

Du kommer nok til å fly til sola før dette skjer basert på hvordan SAS/WF har endret reglene for gjennomgående billetter TOS-HFT. Proteksjonisme står langt langt høyere enn kommersielt fornuftig samarbeid både på Arlanda og i Bodø. Selv Lufthansa konsernet har skjønt dette.
 
Du kommer nok til å fly til sola før dette skjer basert på hvordan SAS/WF har endret reglene for gjennomgående billetter TOS-HFT. .

WF har aldri hatt avtale med BM. Vi hadde avtale med BD - det opprinnelige British Midland.
 
WF har aldri hatt avtale med BM. Vi hadde avtale med BD - det opprinnelige British Midland.

Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.
 
Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.


SAS/WF kan vel ikke noe for at andre selskap ikke vil inngå interliningavtaler, som f.eks. DY? WF er dessuten forpliktet til å inngå interliningavtaler for ruter på anbudsnettet dersom noen vil samarbeide, dette var jo oppe i DAT diskusjonen. Så kanskje det var en ide å være litt etterrettelig i stedet for å spre om seg med påstander om bloddoping og avtaler som ikke eksisterer.
 
Hvis BMI etablerte bonussamarbeid med SAS på ruta, eller SAS/WF fløy den selv - og på riktige rutetider, som jeg skrev om over - tror jeg den kunne gå rundt.

Du skal nok ikke se bort fra at denne ruta har blitt et offer for bonuspoeng innenlands, med kunder som heller velger ei ikke-direkte rute der de kan tjene opp bonuspoeng i sitt foretrukne program.
 
Du skal nok ikke se bort fra at denne ruta har blitt et offer for bonuspoeng innenlands, med kunder som heller velger ei ikke-direkte rute der de kan tjene opp bonuspoeng i sitt foretrukne program.

Eller kan det være at realitetene ikke var så rosenrøde?
Mange som kan vri tall til nesten det de vil,
kom til å tenke på han karen som ville starte flybuss mellom Sandnes og Sola,
han hadde budsjettet på en kassalapp, kanskje ikke rart det ikke gikk rundt:headbang
 
Back
Top