BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

5-7 i snitt er ikke stort å skryte av. Nå står ruta i fare for å bli lagt ned.

– Det er skuffende at så få bruker den nye flytruta mellom Harstad og Stavanger, sier Nina Handegård, som er forretningsutvikler i flyselskapet BMI.

Hun forteller at flere flyvninger er gjort uten passasjerer, og at ruta til nå har vært ulønnsom.

Frykter at flyrute blir lagt ned
 
5-7 stk i snitt sier meg at det skal mye markedsføring til for å få den lønnsom.
 
Kan det rett og slett være at markedet ikke er der og det ikke handler om at folk ikke bruker ruten?

Går GOT ruten fra SVG like dårlig?
 
Det kokar ned til det vanlege: Alle vil ha direkteruter, men grunnlaget er langt frå tilstades.
 
Skjønner ikke hvorfor denne er startet opp uten garanti ifra næringslivet. Er vel mer eller mindre normalen på tynne oppstarts ruter i dag?
 
Skjønner ikke hvorfor denne er startet opp uten garanti ifra næringslivet. Er vel mer eller mindre normalen på tynne oppstarts ruter i dag?

Vet ikke hvor normalt dette er. Kjenner faktisk ikke til noen steder det faktisk er tilfellet at lokalt næringsliv går inn å garanterer, i alle fall ikke i Norge.

Det er flere grunner til at denne ruten ikke går som ønsket. BMI nevner selv bonuspoeng og manglende markedsføring. I tillegg tror jeg de har bommet helt på det markedet som er når de satt rutetidene. En daglig avgang i hver retning, når retur fra EVE har gått offpeak, så har de litt seg selv å takke.

Når det er sagt, og med de samtaler jeg har hatt med reisende lokalt, så er det nok bonusopptjening hos andre selskaper som har størst utslag, spesielt hos de som reiser mye.
 
Slik jeg forstår det har de kun gjort en spørreundersøkelse blant 800 bedrifter om de ønsker seg en slik direkterute. Det er ikke næringslivet som har tatt initiativ og ønsket seg ruta. Og hvem sier ikke JA når de blir spurt om direkteruter? Er vel ikke første gang noe slikt er feilslått.
 
Vet ikke hvor normalt dette er. Kjenner faktisk ikke til noen steder det faktisk er tilfellet at lokalt næringsliv går inn å garanterer, i alle fall ikke i Norge.

Er vel mer normalt enn en tror. DY hadde ikke startet i HAU om ikke næringslivet hadde garantert for x antall seter i en stund, finner ikke noe konkret akkurat nå på mobil, men mener å huske at det var slik de startet.

Se Ryanair, de blir da stadig "sponset" av enten eier av flyplass i en eller annen form og av reiselivsnæringen.
 
Slik jeg forstår det har de kun gjort en spørreundersøkelse blant 800 bedrifter om de ønsker seg en slik direkterute. Det er ikke næringslivet som har tatt initiativ og ønsket seg ruta. Og hvem sier ikke JA når de blir spurt om direkteruter? Er vel ikke første gang noe slikt er feilslått.

Begge deler er riktig.
Næringslivet i Rogaland har ønsket direkte ruter nordover.
Så ser jeg i ukentlig i Aberdeen at rutene markedsføres både som forretningtrafikk og ferie/fritidsruter.
En annen sak er at BMI gjør et forsøk som "stand alone" selskap å skape nye forretningsområder med sin nåværende flåte.
Det er mye snakk om å utnytte flåten med ansatte og det innebærer naturligvis risiko.
Deres trafikkmønster er lagt om vesentlig siden de ble et eget "stand alone" selskap.
Det kan se ut som de har for mange maskiner i øyeblikket og man prøver derfor ut ut nye forretningsområder.
Nå som SAS har gjeninnført bonusordninger innenlands vil det etter min oppfatning bli vanskelig å konkurere mot dette. Folk tar gladelig en stoppover dersom premien er opparbeidede bonuspoeng,inklusive meg selv.
Jeg tror derfor at bmi-rutene nordover har begrenset levetid.
 
Synes det er litt overraskende at ikke bmi har inngått noen form for samarbeid eller volumavtale med enkeltbedrifter på disse rutene? Det må jo være stor risiko med så mange nye ruter samtidig, uten å ha noen form for sikkerhet i bunn.

Hvordan har Oslo-Aberdeen-ruten utviklet seg?
 
Hvordan har Oslo-Aberdeen-ruten utviklet seg?

Aner ikke nøyaktige tall, men siden de utvidet fra 1 til 2 daglige kort tid etter oppstart så er det vel noe å hente på den. SK har vel ikke startet OSL-ABZ enda?

Føler BMI Regional har vert litt try and fail, husker jeg fløy KRS-ABZ for noen år tilbake med kun en annen pax ombord. Den ruten røk rimelig fort om jeg ikke husker feil.

Hvis tallene er så skuffende så regner jeg med at SVG-EVE ryker om ikke så alt for lenge..
 
Synes det er litt overraskende at ikke bmi har inngått noen form for samarbeid eller volumavtale med enkeltbedrifter på disse rutene? Det må jo være stor risiko med så mange nye ruter samtidig, uten å ha noen form for sikkerhet i bunn.

Hvordan har Oslo-Aberdeen-ruten utviklet seg?

Jeg har kolleger i Prosjektet som bruker OSL-ABZ ruten med bmi og noen foretrekker denne ,mens andre reiser via Sola på grunn av bonus opptjening.
I mange bedrifter knyttet til engineering selskaper rettet mot olje-og marine virksomhet så har ansatte enn viss grad av frihet til å velge flyselskaper.
Dette selv om enkelte selskaper inngår storbruker avtaler.
 
UK CAA rapporterer passasjertallet mellom OSL og ABZ til å være:
Januar 2014 = 1023 passasjerer
Februar 2014 = 1240 passasjerer
 
Var ikke dette en rute som "næringslivet etterspurte"?

Det er vel andre gang at Statoil sier de skal øke Harstad satsingen, for deretter å reversere beslutningen, holdt på å bli en stor bommert for meg karrieremessig i 1998/1999 hvor det var storstilt rekruttering av "pendlere" fra Stavanger til Harstad.....
 
Det er vel andre gang at Statoil sier de skal øke Harstad satsingen, for deretter å reversere beslutningen, holdt på å bli en stor bommert for meg karrieremessig i 1998/1999 hvor det var storstilt rekruttering av "pendlere" fra Stavanger til Harstad.....

Interessant. Så i utgangspunktet er det ikke noe marked som tilsier at det skal være en rute mellom de to byene? Såvidt jeg fikk med meg på OSL i morges så var det avganger til EVE både med DY og SK 08.30, det passer vel bra med flybytte fra de fleste byene i Sør-Norge.
 
Ja, men kun inntill videre. Jeg oppfatter det slik at ruten henger i en tynn tråd dersom ikke belegget bedrer seg.
 
Back
Top