BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Re: BMI Regional besøkte Evenes i dag

Jeg synes følgende i artikkelen var mer interessant:

"Flyselskapet kan bekrefte at de etter to ukers drift hatt to kanselleringer på ruten...."
"Ser vi at vi flyr med tap, så er det ofte bedre å kansellere...."
Samme på KSU. Både på onsdag og i dag var SVG flyvningene innstilt og på avinor.no står det at den innstilles også førstkommende tirsdag. Også ABZ ruta var innstilt på onsdag. Hickok er inne på noe tror jeg. Mange som "skryter" på seg behov/grunnlag for ruter.
 
Re: BMI Regional besøkte Evenes i dag

De kan ikke si så mye annet, ellers slutter folk å booke med de.
 
Re: BMI Regional besøkte Evenes i dag

Tror og at et av "problemene" til BMI er at de har lov til å selge billetter på strekningen mellom SVG-EVE og SVG-TOS, men det er ikke lov å selge billetter på EVE-TOS strekningen grunnet myndighetsregulering/konsesjoner.
Tror de kunne hatt litt større inntjening hvis de kunne selge billetter på den strekningen også.
 
Re: BMI Regional besøkte Evenes i dag

Tror og at et av "problemene" til BMI er at de har lov til å selge billetter på strekningen mellom SVG-EVE og SVG-TOS, men det er ikke lov å selge billetter på EVE-TOS strekningen grunnet myndighetsregulering/konsesjoner.
Tror de kunne hatt litt større inntjening hvis de kunne selge billetter på den strekningen også.

Det er neppe avgjørende
 
EVE-TOS er uansett et vanskelig marked å ta så store andeler av. 1) Markedet er ikke akkurat gigantisk. 2) Det ville ev. vært i direkte konkurranse mot WF. 3) EVE ligger mellom Narvik og Harstad, det betyr betydelig konkurranse fra buss (Narvik) og båt (Harstad).
 
Tror de kunne hatt litt større inntjening hvis de kunne selge billetter på den strekningen også.

Ingen som hindrer dem i å legge inn anbud på konsesjonen. Dersom det er penger å tjene som du sier, så kan de jo tilby seg å fly ruten uten tilskudd i det hele tatt. Da får de garantert enerett på EVE-TOS. :)
 
Ser ut som at Tromsø kuttes fra mandag av. Det er i hvertfall ikke mulig å bestille billetter til/fra Tromsø lenger på BMIs nettsider. Flyet returnerer i stedet direkte til Stavanger kl. 09:05 fra Evenes.
 
Og som nesten åpenbart kom til å skje idet SAS annonserte at de starter ruten. Det er definitivt ikke plass til to aktører, får se om SAS får det til å gå rundt.
 
Hadde ikke hele BMI sin satsing vært litt mer fornuftig om de hadde vært en del av Star Alliance? Disse litt sære "mangel rutene" som ikke blir så attraktive da det er vanskelig med connections? De mangler jo på en måte, men... :)

Eller ville de ikke fått lov å prøve seg på dette markedet i den aliansen?

I know nothing about the flying business :fly
 
Og som nesten åpenbart kom til å skje idet SAS annonserte at de starter ruten. Det er definitivt ikke plass til to aktører, får se om SAS får det til å gå rundt.
Tviler på at SAS egentlig ønsker å drive Stavanger-Tromsø, de ønsker nok heller å feede via Gardermoen. Direkteruta ble vel til for å ikke tape andeler overfor BMI ser jeg for meg.

En kan jo håpe på en enorm oppblomstring av nye (fritids-)reisende på direkteruta, slik at den består også i tiden etter BMI... ;)
 
Jeg skjønner ikke helt det med transittid. Etter hva jeg forstår på artikkelen i Boarding økte WF påkrevd transitttid da det ble kjent at bmi skulle starte opp, og det er kanskje naturlig når det viser seg at det kommer andre aktører enn SAS som i dag er eneste feeder til WF i Tromsø. Hva er standard transitttid på andre flyplasser mellom andre aktører med gjennomgående billetter? (regner med at det er gjennomgående mellom BMI og Widerøe?) 2 timer høres jo mye ut. Og er det normalt at enkelte aktører inngår avtale om redusert transittid slik at f.eks. selskap A og selskap B bruker 30 min, mens A og C bruker 1 time, og C og B bruker 2 timer?
 
Svaret gir seg vel i Nordlys:

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøes flyveselskap humrer av denne forklaringen:

– Her kan ikke BMI ha gjort hjemmeleksa. Det har aldri vært 30 minutter transittid mellom to flyselskaper. Det har bestandig vært to timer mellom Widerøe, Norwegian og SAS, understreker Kongsteien.

Han sier at en halv times transittid klarer man bare mellom selskapets egne ruter, og der man ikke trenger å sjekke om på bagasjen.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7196844.ece
 
Det Kongsteien snakker om må vel være reiser med separate billetter (som jeg antar er tilfellet for BMI + WF?), for med gjennomgående billett fra SK til WF så kan man vel umulig trenge 2 timer transittid?
 
Noe er nok feil, enten i det Kongsteien sier eller det Nordlys siterer. På TRD er transit WF - SAS nede i 25 minutter.
 
Det er nok feilsitering eller en misforståelse. Minimum transittid SAS/WF er 25 minutter.
 
Back
Top