Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Ser absolutt poenget ditt, men å si det slik du sier blir bare dumt og ikke minst latterlig. En nyutdannet pilot vil jobbe som PILOT. Tro det eller ei, så bryr man seg faktisk ikke mest om pensjonsordninger og silkepolstrede uniformer når alternativet er at man blir sittende på bakken og føler at man har sløst bort en utdanning (i tillegg til en enorm gjeld for noen).

En liten note til alle dere forumister som tror at alt er kontraktspilotenes feil:
-Sett deg selv i vår situasjon. Ville du gitt opp din høyere utdanning (revisor, økonom, lege, tannlege, lektor, pilot), bare for å gjøre et slags standspunkt for å kanskje bedre fremtiden til den yrkesgruppen du da velger å ikke ta en del av?

Òg det er de unge med denne holdningen som er med på å kjøre villkårene i flybransjen i grøfta med begge hendene på rattet. Dersom alle tenker på seg selv, og at de vil "fly for enhver pris", ja så blir markedet slik. Slike folk har jeg heller ingen sympati med når de 10 år senere klager på at betingelsene er for dårlige. Som man reder, ligger man.
Kjør på, fly for småpenger og gjør det du drømmer om. Hus, hytte og nedbetaling av studielån forsvinner lenger og lenger ut i horisonten.
Man har alltid et valg, og med det generelle arbeidsmarkedet i Norge, så finnes det mange muligheter. Kanskje man må nøye seg med å fly 172 fra Kjeller på lørdagene, men er det nødvendigvis så ille? Kan man ta et skritt tilbake og finne ut hva livskvalitet innebærer?

Problemet er at det er alt for mange flyskoler som regelrett lurer og lokker stakkars ungdom inn i en pilotutdannelse til tross for at etterspørselen etter piloter tilsier at kun 10% ender opp i en ok betalt pilotjobb. Jeg vil driste meg til å påstå at det er russisk roulette å begynne på en integrert pilotutdannelse nå!

Det er kanskje ikke skolene som er de verste, men denne typen "rådgivere":
http://www.scandinavianpilots.com/
Men det er mange andre mindre flyselskaper i Skandinavia som ansetter jevnt og trutt med piloter.
SAS skal f eks fase inn stort antall nye Airbus fly i årene fremover samtidig som mange piloter går over i pensjonistenes rekker. I et normalt år vil SAS etter egne tidligere beregninger ha behov for 150 - 200 nye piloter årlig,
Spesielt Norwegian skal ansette mange nye piloter i årene fremover
Pr januar 2012 har Norwegian ca 60 fly, men i 2020 vil selskapet nå en topp med ca 200 fly i følge deres egne planer. I denne perioden på 8 år vil selskapet måtte ansette opp mot 1 500 nye piloter.

Er man ung og håpefull er det lett å finne bekreftende informasjon på at drømmen er oppnåelig, og det er ganske vanskelig å selv gjøre en objektiv research.
 
Du har selvsagt et poeng, men det er uunngåelig: om noen år (fortere enn du tror) er du en av oss "gamle". Da kommer en fremtidig du og slår til på en langt dårligere kontrakt enn det du takker ja til nå. Og da setter du deg bare inn i hans situasjon og kutter lønnen din i to for "å gi" han jobb? Husk at det er viktig å tenke litt lenger enn bare her og nå:)

Ja, jeg ser den, og jeg skjønner veldig godt hvordan du tenker. Og selvfølgelig er det siste jeg også ønsker at betingelsene skal bli dårligere i bransjen. Og jeg er fullstendig klar over at jeg selv er med på denne utviklingen. Men hva mener du man skal gjøre? Skal man søke seg til Afrika eller Asia og bo der når man kanskje har kone og barn i Europa? For å "redde" bransjen i Europa? Hva ville du gjort?

Hele problemet ligger i at det er altfor mange nyutdannede piloter til antall selskapsjobber. Pilotutdanningsinstitusjoner i Norge (Pilot Flyskole o.l.) lokker med en yrende fremtid hånd i hånd med SAS og Widerøe, når realiteten er en helt annen.

Fremtiden er imidlertid ikke så forferdelig mørk... Ryanair slutter å ekspandere om kort tid(kutter kraftig i sin pilotrekrutering), Norwegian sine bemanningsbyråer ansetter nå bare piloter med type rating og erfaring.
 
Fremtiden er imidlertid ikke så forferdelig mørk... Ryanair slutter å ekspandere om kort tid(kutter kraftig i sin pilotrekrutering), Norwegian sine bemanningsbyråer ansetter nå bare piloter med type rating og erfaring.

For nyutdannede er det nettopp mørk fremtiden er; Ryanair halverer inntaket sitt i 2013 fordi færre piloter forlater Ryanair og de har ikke flere fly i ordre, Norwegian trenger ikke lowtimere fordi bunken av erfarne er for stor og kostnadsforskjellen mellom en lowtimer og en erfaren er for liten. Skulle de gå tom for erfarne som av en eller annen grunn ønsker seg til Norwegian Long Haul, så kan Norwegian alltids bare senke kravene i retning av lowtimere igjen og bøtteballetten er igang - igjen...
 
Var selv veldig gira på pilotyrket før, men har ettehvert funnet ut at det rett og slett ikke er verdt det- både prismessig og mtp. jobbsikkerhet. Godtgjørelsene og fordelene for piloter blir jo stadigere dårligere og dårligere, samtidig som pris på utdanninga øker og øker..Nei, PPL og et 50-talls timer årlig får holde! :)
 
HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.

Vi får vel skille mellom det du kaller håp og visshet basert på erfaring.

Det er ikke korrekt det du skriver. Ingen piloter på HEL-basen blir overført til Long Haul-selskapet, men de skal operere 1 stk 737-800 som er overført til selskapet. Pilotene med HEL-base skal altså fly denne maskinen, under Long Haul sin AOC og ingen piloter er overført.
 
Men hva mener du man skal gjøre? Skal man søke seg til Afrika eller Asia og bo der når man kanskje har kone og barn i Europa? For å "redde" bransjen i Europa? Hva ville du gjort?

Det vel han og et par andre vel prøver å si er vel: Bytt bransje.....
 
Noe som er veldig lett å si, skrive på et forum - men som er forferdelig vanskelig når man står midt oppe i det :angry:

Egentlig ikke, for det er ikke til å unngå, mange av de nye kontraktspilotene vurderer akkurat dette, og det er helt unikt i den sammenheng. Historisk sett har ikke dette vært noe man vurderer når man nettopp har satt seg i right seat på en 737. Man bør tenke på det som damage limitation, jo lenger man venter jo dyrere blir det. Og det stopper ikke der, mange burde ta et hint når erfarne kapteiner begynner på etterutdanning slik at de kan forlate bransjen.
 
Ryanair halverer inntaket sitt i 2013 fordi færre piloter forlater Ryanair og de har ikke flere fly i ordre

Hvorfor velger flere å bli i Ryanair? Har arbeidsforholdene blitt bedre slik at de rett og slett trives eller fordi det er begrenset med muligheter i andre selskap, som f.eks DY?
 
Hvorfor velger flere å bli i Ryanair? Har arbeidsforholdene blitt bedre slik at de rett og slett trives eller fordi det er begrenset med muligheter i andre selskap, som f.eks DY?

Eller kanskje forholdene ikke er så ille som beskrevet av de som ikke er der?



Vidar
 
Hvorfor velger flere å bli i Ryanair? Har arbeidsforholdene blitt bedre slik at de rett og slett trives eller fordi det er begrenset med muligheter i andre selskap, som f.eks DY?
Svaret finner du her;
73H said:
Hadde vel kanskje ikke trodd for 2 år siden at jeg nå skulle si at jeg vurderer å takke nei til Norwegian til fordel for å fornye kontrakten i Ryanair...!

Ved å prostituere seg for å få jobbe i FR har man altså ødelagt muligheten til en "bedre" jobb i DY. Ahh... the irony :-)

Det ryktes, i følge PPrune, at det startet over 40 nye elever ved Pilot Flyskole i august, så da er det alltids nye rookies som vil gjøre jobben vår for halve lønna!


LV-VLE said:
Eller kanskje forholdene ikke er så ille som beskrevet av de som ikke er der?
Det er jo ikke FRs vilkår som har blitt bedre, men DYs som har blitt dårligere! Folk i FR som håpet på jobb hjemme i Norge i DY har mistet den muligheten. Og ironien er at det er de selv som er skyld i det.
 
Det ryktes, i følge PPrune, at det startet over 40 nye elever ved Pilot Flyskole i august, så da er det alltids nye rookies som vil gjøre jobben vår for halve lønna!
.

Wow, hvis det stemmer så er det jo helt surrealistisk. Hadde vært veldig interessant å høre fra en av dem hvordan de tenker. Forhåpentligvis vil de ikke ha noen penger igjen til å betale for line training etter å ha brent av 1 mill på en CPL, men det er ønsketenkning...
 
Nå skal folk være forsiktige med å skylde på norske kontraktspiloter for denne utviklingen. Dette er først og fremst en europeisk utvikling som nordmenn har hatt veldig lite innflytelse i. I Ryanair er nordmenn bare en promille av de som jobber der. I 2012 tok man inn 400 nye piloter. Man kan telle på to hender hvor mange av disse som er norske. Forøvrig ryktes det at det var over 9000 søkere til disse 400 plassene. Neste år vil antallet Ryanair tar inn reduseres til et all time low. Og disse 9000 pilotene som går rundt i Europa uten jobb vil bare øke og øke for hvert år. Det hele er jo bare tragisk.

Du som snakker om at man ikke har råd til Line Training: I Ryanair får man lønn under Line Training.
 
Og disse 9000 pilotene som går rundt i Europa uten jobb vil bare øke og øke for hvert år. Det hele er jo bare tragisk.

Hvor får du 9000 fra? At det er 9000 søkere til Ryanair betyr ikke at de er uten jobb....
 
Nå skal folk være forsiktige med å skylde på norske kontraktspiloter for denne utviklingen.
Riktig, det er ikke bare norske kontraktpiloter som har skyld, men de er ikke noe "bedre" enn sine europeiske kolleger i RYR, eZy, nå også DY etc
Man har et valg, for eller imot, og nå ser vi konsekvensen av handlingene til de som er for. (Nå kommer vel alle unnskyldningene om at man må ha mat på bordet etc etc.)
På 90-tallet gikk det "tusenvis" av norske piloter uten jobb, og i Oslo var sikkert halvparten av taxisjåførene piloter.

Det er ingen menneskerett å få jobb som pilot etter endt utdanning. Og ved å prostituere seg, og fly "gratis", ødelegger man hele bransjen.
 
Skal man tro Boeing er det ingen fare for at man skal gå arbeidsledig ihvertfall ... Imidlertid må man nok være forberedt på å flytte litt på seg .. Men selv i Europa kan det bli mangel, og det vil kanskje tvinge Kjos og MoL til å måtte revurdere sine betingelser på litt sikt.

http://www.boeing.com/commercial/cmo/pilot_technician_outlook.html

A pilot shortage has already arisen in many regions of the world. Airlines across the globe are expanding their fleets and flight schedules to meet surging demand in emerging markets. Asia in particular is experiencing delays and operational interruptions due to pilot scheduling constraints.

cmo_pilot_tech_chart2_lrg.gif
 
...og det vil kanskje tvinge Kjos og MoL til å måtte revurdere sine betingelser på litt sikt.

Som vi har diskutert før, så er det ikke slik at det piloten får i lønn er det DY betaler for piloten!
DY betaler også Bemanningsbyrået en betydlig sum. Totalt sett betaler antagelig DY noe i nærheten
av hva de faste pilotene i selskapet tjener idag.

Altså det DY er ute etter er fleksibiliteten i antall ansatte, redusert streikefare og mindre administrasjon ved å bruke ett
bemanningsbyrå. Altså betydlig lavere risiko spesielt ved ekspansjon, noe DY til de grader er midt oppe i nå og vil
være i LANG tid fremover.

FR har en annen svakere model, der må pilotene i tillegg opprette ett eget selskap - hvilket igjen gjør at den enkelte pilot
stiller svakere med hensyn til rettigheter og mer kompliserte skatteforhold osv.

For meg er det åpenbart at Kjos på sikt vil ønske å ha de aller fleste som fast ansatte. Man kan ikke drive ett flyselskap
med 2-300 fly og kun innleid "underbetalt" arbeidskraft. Vi snakker i størrelsesorden 10.000 ansatte. Da får man motsatt effekt - ekstremt høy risko for å miste
hardt tiltrengt arbeidskraft hvis konkurrentene betaler bedre. Spesielt gjelder jo dette i Asia hvor DY for det første venter
at den store veksten kommer, samtidig som det så vidt jeg har forstått allerede er stor etterspørsel etter piloter der som LN-MOW dokumenterer over.
Bare det at Kjos gikk med på 2 års avtalen viser jo at han har forstått dette. En for stor andel på kontrakt er risikabelt og ikke
ønskelig. Det viser også at det ikke vil koste betydlig mer for DY, ellers ville han aldri ha godt med på dette.

Hvis Kjos anslag på 2-3 nye baser pr år er riktig, vil man da til enhver tid ha ca 5 baser på middlertidig kontrakt, mens
resten vil være fast ansatte. Andelen fast ansatte vil altså øke med "2-3 baser" pr år.

Derfor mener jeg at den svartmalings-propagandaen som drives av mange her er betydlig overdrevet og har svært lite
rot i hvordan framtiden vil se ut i DY.

TCAS said:
Det er ikke korrekt det du skriver. Ingen piloter på HEL-basen blir overført til Long Haul-selskapet, men de skal operere 1 stk 737-800 som er overført til selskapet. Pilotene med HEL-base skal altså fly denne maskinen, under Long Haul sin AOC og ingen piloter er overført.

Det hørtes mer rimelig ut ja... Takk for info.

W
 
Last edited:
Som vi har diskutert før, så er det ikke slik at det piloten får i lønn er det DY betaler for piloten!
DY betaler også Bemanningsbyrået en betydlig sum. Totalt sett betaler antagelig DY noe i nærheten
av hva de faste pilotene i selskapet tjener idag.

Altså det DY er ute etter er fleksibiliteten i antall ansatte, redusert streikefare og mindre administrasjon ved å bruke ett
bemanningsbyrå. Altså betydlig lavere risiko spesielt ved ekspansjon, noe DY til de grader er midt oppe i nå og vil
være i LANG tid fremover.

Det er nok helt riktig det du sier, men mittt poeng, uten at jeg egentlig nevnte det, er at etterhvert som markedet blir trangere, vil byråene måtte finne seg i høyere bemanningskostnader, og dette vil etter hvert også bli følbart for flyselskapene. Og da vil flyselskapet fort komme i den situasjon at besparelsen ved å bruke byrå blir borte ..
 
Riktig, det er ikke bare norske kontraktpiloter som har skyld, men de er ikke noe "bedre" enn sine europeiske kolleger i RYR, eZy, nå også DY etc
Man har et valg, for eller imot, og nå ser vi konsekvensen av handlingene til de som er for. (Nå kommer vel alle unnskyldningene om at man må ha mat på bordet etc etc.)
På 90-tallet gikk det "tusenvis" av norske piloter uten jobb, og i Oslo var sikkert halvparten av taxisjåførene piloter.

Det er ingen menneskerett å få jobb som pilot etter endt utdanning. Og ved å prostituere seg, og fly "gratis", ødelegger man hele bransjen.

Synes det er noe oppsiktsvekkende å kalle unge flygende piloter i LCC selskapene for prostituerte, fordi de takker ja til en jobb med dårligere vilkår enn i de gamle etablerte nettverksselskapene.

Tror dere virkelig man får ALLE piloter til å takke nei til ansettelse på kontakter? Synes det blir noe enkelt tilnærming å skylde på de nyutdannede og pilotene på kontakt for en Global utviklingstrend. Skjønner at mange eldre/erfarene ikke liker trenden, men overrasket over skyldfordelingen som her kommer til utrykk.
 
De Piloter som signerer på disse kontraktene bør vel tenke litt lenger enn til neste lønnsutbetaling, og se konturen av hva som kommer. Selv om man er desperat etter å betale lån og husleie.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top