Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Det blir alltså två olika flygbolag...Norwegian Air Shuttle och nya Norwegian Long Haul?
HEL basen tillsammans med Malaga basen kommer alltså hamna i det nya flygbolaget?
Kjos är riktigt smart. Han slipper bråka med facket med sitt nya bolag. Den stora framtida expansionen kan ske med det nya bolaget medan NAS fortsätter som idag.

Vil det være forbudt for de ansatte i det nye selskapet å være med i en fagforening?????? Tror ikke noe slikt er lovlig i noe europeiske land ;-)
 
Men, det betyr ikke at arbeidsgiver vil forhandle med fagforeningen, men påberoper seg å forholde seg til den enkelte.
Men ved innleie så slipper jo DY helt å forholde seg til dette....
 
Det nya DY bolaget kan mycket väl ta efter Ryanair´s policy när det gäller fackföreningar.
Man pratar alltså inte med facket utan förhandlar med varje anställd.
Glöm inte att HEL basen främst består av öst europeisk kabinpersonal. I fd USSR länderna har fackföreningar generellt en väldigt svag ställning.
 
Det nya DY bolaget kan mycket väl ta efter Ryanair´s policy när det gäller fackföreningar.
Man pratar alltså inte med facket utan förhandlar med varje anställd.
Glöm inte att HEL basen främst består av öst europeisk kabinpersonal. I fd USSR länderna har fackföreningar generellt en väldigt svag ställning.

Var det ikke USSR som var arbeiderparadiset? Hvordan kan det da ha seg at det skulle være dårlige kår for en fagforening?



Vidar
 
Men, det betyr ikke at arbeidsgiver vil forhandle med fagforeningen, men påberoper seg å forholde seg til den enkelte.
Men ved innleie så slipper jo DY helt å forholde seg til dette....

Men om de ansatte som er medlem i et fagforbund, ber dette forbundet om å representere dem, så MÅ vel DY forholde seg til dette? Blir jo som at representanten har fullmakt fra hvert enkelt medlem.
 
Men om de ansatte som er medlem i et fagforbund, ber dette forbundet om å representere dem, så MÅ vel DY forholde seg til dette? Blir jo som at representanten har fullmakt fra hvert enkelt medlem.

Nei. Ingen av de er ansatt i DY, så DY trenger ikke forholde seg til noe som helst. De er leid inn fra et utleiefirma til en gitt rate. Om noen vil diskutere lønn, så må det bli med firmaet de har kontrakt med. Da må de i så fall gjøre det før kontrakten er underskrevet.
 
DY leier bare inn piloter fra vikarbyråer i utøandet. Skal det forhandles må det forhandles mot disse, og det vil ikke skje. Historisk sett får pilotene nye kontrakter med nye (dårligere) betingelser når de gamle går ut på dato (etter 2-3 år). Velger man å ikke signere ny kontrakt vil man stå uten jobb, men normal jus/praksis er at ny kontrakt blir gjort gjeldene så lenge den ikke sies opp. Hva velger man da? Forsøker man forhandle får man bare beskjed om at det finnes nok av piloter til å overta kontrakten. Og dessverre er det sannheten også.

Betingelsene blir heller ikke justert i løpet av kontrasktsperioden. Dvs dårligere og dårligere betingelser for hvert år ifht. det generelle prisnivået.
 
Det som er litt merkelig dersom dette stemmer er hvorfor tar han ikke da med Malaga i samme slengen?
Tror vi skal ta dette med en klype salt før vi har flere fakta.

Ser forøvrig av de siste intervjuene til Kjos/DY at han planlegger 2-3 nye baser pr år....!!!
Disse vil vel alle antagelig bli en del av DY long Haul.
Dette betyr jo vanvittig med logistikk og behov for personell fremover så jeg forstår godt
hvorfor han overlater til byråer å skaffe den lokale arbeidskraften han trenger.
Både av logistiske, administrative, økonomiske og risiko aspekter.

W
 
Last edited:
HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.

Vi får vel skille mellom det du kaller håp og visshet basert på erfaring.

Du verden. Det bare drar seg mere og mere til, skjønner jeg.
 
Ditt valg virker mer og mer fornuftig NF, selv for folk som fremdeles er under utdanning. Det er ganske tragisk å tenke på... Alle fremtidsutsikter visner mer og mer for hver dag og hver ny pressemelding. Lurer på hvor dette ender!
 
Hadde vel kanskje ikke trodd for 2 år siden at jeg nå skulle si at jeg vurderer å takke nei til Norwegian til fordel for å fornye kontrakten i Ryanair...!

Måtte bare andre gjøre det samme, slik at de ikke kan fortsette å senke lista for hver måned som går..!
 
Hadde vel kanskje ikke trodd for 2 år siden at jeg nå skulle si at jeg vurderer å takke nei til Norwegian til fordel for å fornye kontrakten i Ryanair...!

Måtte bare andre gjøre det samme, slik at de ikke kan fortsette å senke lista for hver måned som går..!

Du ber altså om at andre skal gjøre hederlige karrierevalg når du selv sitter med kjøpt og betalt jobb i FR?? Oh, the irony.
 
hehe... for å sortere de voldsomme utbruddene deres litt da; har jeg klaget på at jeg måtte betale rating selv, eller har jeg klaget over at vilkårene i Norwegian stuper nedover i en hastighet som selv Ryanairs ansatte aldri har vært vitne til?

Lønn og arbeidsvilkår for piloter i Ryanair er absolutt ikke så dårlige som dere skal ha det til. Hvilke andre selskaper tilbyr f.eks. fast 5/4 roster uten nightstop?

Å betale ratingen selv har aldri vært en problematisk sak i mine øyne. At dere mener at det er det som er pay-to-fly og at det er å kjøpe seg en jobb ... jaja, dere får mene det da... :) Mye bedre å starte på 7 lønnstrinn lavere i SAS eller 3 i Norwegian, og miste henholsvis 7 og 3 år på topplønn... :) Da er det jo "gratis" hehe....

Glasshus? Nei, jeg ville mye heller kjøpe en god typerating i Ryanair enn å dra til Tyrkia, kjøpe 500 flytimer på en 737 og håpe det beste.

Men ja, som Ryanair pilot er det skremmende å se hvor lite attraktivt det har blitt å gå til Norwegian i løpet av sommeren / høsten! Det pleide å være annerledes.
 
Last edited:
Hadde vel kanskje ikke trodd for 2 år siden at jeg nå skulle si at jeg vurderer å takke nei til Norwegian til fordel for å fornye kontrakten i Ryanair...!

Måtte bare andre gjøre det samme, slik at de ikke kan fortsette å senke lista for hver måned som går..!

Tommel opp! Endelig noen som ser hva som skjer. Det er ikke lenger Ryanair som legger lista for hva som skjer. Nå som Norwegian går nye, drøye veier når det gjelder vilkår og betingelser ser Brookfield-kontraktene plutselig ganske attraktive ut. Utolig, men sant.

Måtte bare andre takke nei til BÅDE DY og FR....................

Helt enig. De nyutdannede pilotene burde i stedet ri rett inn på en rosa engjørning på intervjuet til SAS/Widerøe og charterselskapene, der de absolutt setter pris på en fersk CPL-pilot med 180 timer. Eller så synes jeg at de bør jobbe på Rimi (med helgejobb på Bunnpris) i 26 år for å få råd til de ekstra timene i PA28 (som gir en så utrolig verdifull erfaring for livet som yrkesflyger på B737) for å bli vurdert til jobben.


Ser absolutt poenget ditt, men å si det slik du sier blir bare dumt og ikke minst latterlig. En nyutdannet pilot vil jobbe som PILOT. Tro det eller ei, så bryr man seg faktisk ikke mest om pensjonsordninger og silkepolstrede uniformer når alternativet er at man blir sittende på bakken og føler at man har sløst bort en utdanning (i tillegg til en enorm gjeld for noen).


En liten note til alle dere forumister som tror at alt er kontraktspilotenes feil:
-Sett deg selv i vår situasjon. Ville du gitt opp din høyere utdanning (revisor, økonom, lege, tannlege, lektor, pilot), bare for å gjøre et slags standspunkt for å kanskje bedre fremtiden til den yrkesgruppen du da velger å ikke ta en del av?

Husk at det er veldig lett for dere kapteiner/SFOs med fine gullkantede kontrakter å dømme kontraktspilotene som "ødelegger" bransjen. Men sett dere selv i vår situasjon. Hvordan ville dere agert? Tenk tilbake i tid. Ville dere valgt vekk yrket deres for redde vilkårene til de som har jobbet der i 20 år?
 
Last edited:
Flap15 og 73H:

Det får stå på deres kappe at dere mener det er greit å takke ja til kontraktsjobber og egenbetalte TR-kurs, men da bør man også være klar til å akseptere konsekvensene av sine valg. At dere nå sitter og uttrykker bekymring over at kontraktene i bransjen blir dårligere og dårligere, blir litt tullete i mine øyne, når dere selv sitter her og forsvarer at piloter takker ja til dritten.

Hva hadde dere egentlig regnet med? At kontraktene skulle bli bedre med tiden? At Norwegian skulle fortsette sin kamp mot resten av LC-banden med norske lønns- og arbeidsvillkår? Hvorfor i all verden skulle de det, når det står en evig kø av folk som gjerne signerer på hva som helst, i den tro at dette er den eneste veien å gå til en "bedre jobb" (som ikke vil eksistere på sikt dersom dette fortsetter)?

Dere er med på å rasere deres egen fremtid. Kanskje dere drar inn et par euro i måneden idag, men vær forberedt på at villkårene aldri blir bedre (hvorfor skulle noen gidde å gi dere mer lønn, når dere tydeligvis jobber uansett?), og at det ikke kommer til å eksistere noen gylden jobb å trakte etter om ikke alt for mange års tid.
 
Last edited:
Tommel opp! Endelig noen som ser hva som skjer. Det er ikke lenger Ryanair som legger lista for hva som skjer. Nå som Norwegian går nye, drøye veier når det gjelder vilkår og betingelser ser Brookfield-kontraktene plutselig ganske attraktive ut. Utolig, men sant.



Helt enig. De nyutdannede pilotene burde i stedet ri rett inn på en rosa engjørning på intervjuet til SAS/Widerøe og charterselskapene, der de absolutt setter pris på en fersk CPL-pilot med 180 timer. Eller så synes jeg at de bør jobbe på Rimi (med helgejobb på Bunnpris) i 26 år for å få råd til de ekstra timene i PA28 (som gir en så utrolig verdifull erfaring for livet som yrkesflyger på B737) for å bli vurdert til jobben.


Ser absolutt poenget ditt, men å si det slik du sier blir bare dumt og ikke minst latterlig. En nyutdannet pilot vil jobbe som PILOT. Tro det eller ei, så bryr man seg faktisk ikke mest om pensjonsordninger og silkepolstrede uniformer når alternativet er at man blir sittende på bakken og føler at man har sløst bort en utdanning (i tillegg til en enorm gjeld for noen).


En liten note til alle dere forumister som tror at alt er kontraktspilotenes feil:
-Sett deg selv i vår situasjon. Ville du gitt opp din høyere utdanning (revisor, økonom, lege, tannlege, lektor, pilot), bare for å gjøre et slags standspunkt for å kanskje bedre fremtiden til den yrkesgruppen du da velger å ikke ta en del av?

Husk at det er veldig lett for dere kapteiner/SFOs med fine gullkantede kontrakter å dømme kontraktspilotene som "ødelegger" bransjen. Men sett dere selv i vår situasjon. Hvordan ville dere agert? Tenk tilbake i tid. Ville dere valgt vekk yrket deres for redde vilkårene til de som har jobbet der i 20 år?

Du har selvsagt et poeng, men det er uunngåelig: om noen år (fortere enn du tror) er du en av oss "gamle". Da kommer en fremtidig du og slår til på en langt dårligere kontrakt enn det du takker ja til nå. Og da setter du deg bare inn i hans situasjon og kutter lønnen din i to for "å gi" han jobb? Husk at det er viktig å tenke litt lenger enn bare her og nå:)
 
Bare for å ha det på det klare da, så er det verken Ryanair eller Norwegian sin skyld at situasjonen er som den er - ei heller de ferdig utdannede pilotene som strengt tatt ikke har så mange reelle valg innenfor bransjen. Hadde det vært plass til alle i Thomas Cook, så hadde jo alle selvsagt valgt nettopp Thomas Cook. Det er dessverre ikke tilfelle. Tilbud / Etterspørsel er barnelære, og gjelder også for flybransjen.

Problemet er at det er alt for mange flyskoler som regelrett lurer og lokker stakkars ungdom inn i en pilotutdannelse til tross for at etterspørselen etter piloter tilsier at kun 10% ender opp i en ok betalt pilotjobb. Jeg vil driste meg til å påstå at det er russisk roulette å begynne på en integrert pilotutdannelse nå!

All den tid flyselskapene kan velge og vrake blandt en relativt stor gruppe piloter (jeg vil påstå helt ut i løse lufta at 9 av 10 piloter som utdannes i 2012/2013 aldri kommer ut i pilotjobb), vil aldri vilkårene snu til en oppadgående trend. Siden det ikke ser ut til å bli noen manko på piloter de neste 30 årene er tankeboksen allerede i gang med å finne ut hva som skal bli en alternativ karriere.

Problemet starter ikke i det piloten er ferdig utdannet, men i det personen blir lurt til å følge den uoppnåelige drømmen sin om å bli pilot.

Den gangen alle de gamle og grå SAS, Norwegian og Widerøe pilotene ble piloter, så var det en stort sett forsvarsutdanning av piloter som gjaldt. Piloter har med årene blitt utdannet av sivile institusjoner i stadig større grad. Disse driver på profitt og ikke produksjon etter behov... Dessverre ser det ikke ut til at trenden er avtagende med 43 nye håpefulle og lettere naive studenter på Pilot Flyskole i august.

Hva tror dere en pilot spire tenker når han/hun går inn på sidene til pilot.no og ser et SAS fly og Norwegian og SAS i store bokstaver? "Komplett pilotutdanning i Norge som kvalifiserer til en karriere i SAS og Norwegian!".... SAS har ikke ansatt nye piloter siden 2002 og Norwegian skal vokse på ansettelser i utlandet og pilotkontrakter i fritt fall.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top