Regner med at du er en arbeidsgiver eller?![]()
I aller høyeste grad arbeidstaker- både på jobben og hjemme

Regner med at du er en arbeidsgiver eller?![]()
Du kan si at prinsippet er det samme men forskjellene er også svært påfallende. De som betalte noen hundrelapper for å fly caravan skjøt ikke seg selv (eller andre) i foten med tanke på fremtidige jobbutsikter. Majors i Europa var aldri i direkte konkurranse med Benair.
http://boarding.no/art.asp?id=51396Parat vil organisere Norwegiansa ansatte ved basen (e) i Spania. Forbundet har derfor innledet et samarbeid med den største spanske hovedorganisasjonen, Confederación Sindical de Comisiones Obreras, CCOO.
Da er kontraktsvilkårene for DY's long haul operasjon satt slik:
- 3 års kontrakt
- Norwegian betaler de første 30 dagene med bosetting, etter det er det den enkeltes ansvar
- Lønn CPT 9000 euro pr måned
- Lønn relief CPT 7000 euro pr måned
- Lønn FO 5000 euro pr måned
- DY står for transport til/fra lufthavnene
- 1000 euro i per diem (diett) pr måned
DY's longhaul blir i "Norwegian branding", men oppgis ellers å fungere som et eget selskap på egen AOC....(Kjos har skjønt at dette er risikosport...og vil ikke dra med seg resten av DY i fallet...om det blir slik...)
Man starter som kjent våren 2013 med New York og Bangkok (3 kjøp + 5 leasemaskiner etter hvert), fra OSL og ARN...Internt snakker man om at videre satsing vil hovedsaklig bli fra lufthavner utenfor Skandinavia. Frankfurt er nevnt.
Betingelsene nevnt ovenfor er ansett for å være blant de dårligste i markedet, og nesten ingen har søkt fra DY. Det er forståelig, da de som søker og som har fast jobb her hjemme, må regne med å havne blant de kontraktsansatte ved retur hjem igjen.
Til sammenlikning betaler asiatiske selskaper fra Kina rundt 200.000 dollar pr år (tax paid) for en skipper...Dermed et betingelsene på DY's satsing oppsiktsvekkende lave for long hauls, og er flittig kommentert på internasjonale forum for piloter.
Tally-Ho
----Hvordan er ansættelsesforholdene ellers?
Base i BKK/NYC/OSL/ARN?
Ansat via bureau eller direkte i DY LH?
Hvem betaler type rating?
Loss of license?
Social sikring?
Løn under sygdom?
Ved du noget om det?
----
Preliminært ser det slik ut:
Base BKK.
Man må selv stille med rating, og man er ansatt på kontrakt. Jeg har ingen informasjon om at man er sosialt sikret (også ved sykdom).
DY gir minimum 8 dager OFF pr måned.
Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere.
Tally-Ho
Fra et forretningsmæssigt perspektiv, så forstår jeg nu heller ikke at man ikke er mere interesseret i at få medarbejdere med større tilknytning, som man kan satse på på lang sigt. Synd at flybranchens CEO's tror at den eneste måde man kan drive selskab på udelukkende er at se medarbejderne som en omkostning og ikke som et aktiv.
Der er trods alt mange virksomheder som har haft stor success med det modsatte.
En heldigvis er der da stadig nogle få selskaber, som har lidt anstændighed tilbage når det gælder ansvar overfor medarbejdere - så længe det varer...
----
Man må selv stille med rating,
Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere.Tally-Ho
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
Der ligger vel litt av skoen og trykker, "avgåtte skippre med fet pensjon", flyr litt sånn for moro skyld for knapper og glansbilder, mens ungdommen bak stanger hodet i cockpitdøra og kommer ikke inn:headbang
Ja, mulig 750.000kr er "knapper og glansbilder" for deg, men for mange er det en uoppnåelig årslønn. Ser i tillegg at rating er dekket mot binding. Så da er det utdannelse og forsikring som man må dekke selv, noe som er vanlig i mange yrker..
Tror disse kapteinene også har startet ett sted, så kanskje bedre å brette opp armene enn å stange hodet?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.