Det er ingen tvil om at all og enhver kan miste gangsynet når en blir dypt involvert i en sak, spesielt hvis den omhandler ens egen fremtid. Men en har et par valg (som jeg ser det) og det er å prøve å gjøre det beste ut av det eller gjøre sitt eget (og kanskje mange andres) liv vanskelig p.g.a. noe en har fint lite kontroll over. På en måte må en være glad for at en har en jobb som betaler det en trenger for å tjene til livets opphold og holde på den så lenge en kan, samtidig som en ikke forkorter sitt eget livsløp med 10min per dag p.g.a. at en trekker seg så opp over en sak.
Jeg har jobbet i både lavkost og nå i et "tradisjonelt" selskap, som endog kan bli innlemmet i den største "fienden" i følge mange. Kan jeg gjøre noe med det? Nei, det er fullstendig utenfor min kontroll og om det skjer, ja så kan jeg sikkert ordne meg et godt liv i Ryanair også, på lik linje med mange av mine bekjente som jobber der. Det å jobbe for "nystartet" lavkost i seg selv er ikke nødvendigvis så ille. De som har mest å tape er imperiene, og hva de har gjort for å prøve og stoppe "fienden" skulle en ikke tro var mulig, men det er nå det. Kunne skrevet en veldig interessant avhandling om det... Enn så lenge er der nå en form for sameksistens da kundene har sine preferanser hva valg av transportør angår, og slik blir det nok i Norge også.
Som en som ser Norge og hva som skjer der fra utsiden kan jeg godt se hva som skjer nå som denne "virkeligheten" også inntar den delen av det norske samfunn. Det blir litt som med osten (så en debatt om det på NRK når jeg var der for noen uker siden, og hjelpe meg...) hvor norske bønder skal beskyttes for enhver pris mens en samtidig vil ha full mulighet til fri eksport av norske varer. Det blir litt som med bukta og begge endene.
Sånn litt på siden har det vært mye press på mulitnasjonale selskap her i UK i den senere tid. Dette p.g.a. fullt lovlig skatteunndragelse som er mulig p.g.a. deres multinasjonale status med registreringsland etc. En snakker om milliarder i selskapsskatt og selskapene en snakker om er f.eks. Amazon, Starbucks, Google, Apple og Facebook. Noen av disse har jo endog i løpet av denne debatten blitt trukket fram som eksempler på "samvittighetsfulle" selskap. Jo takk, de er nok ikke så mye bedre enn alle andre til slutt og rest når det kommer til moral vs. inntjening... Så gjelder dette kun for den "unike" flybransjen (slik som en kan få inntrykk av her)? Nei, så absolutt ikke!