Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
....................søk gjerne på FBU4EVER (som dessverre ble veiet og funnet for lett ;)av gjengen fra Nydalen og dessverre ikke lengre bidrar)...................Det er trist å se disse med lang fartstid si takk for seg - det taper vi alle på.

Savner FBU4EVER. Hadde god innsikt og mange verdifulle innlegg.

Hjelpe meg, sjelden man ser så mye svada og uvitenhet i en tråd.....Huff og huff, tydeligvis så er ikke kunnskapsnivået på topp ser jeg, kanskje like greit;) Og i disse dager utvides de norske basene ytterligere med FASTE ansatte. Både foran og bak i tuben.

Så du er overhodet ikke bekymret for utviklingen du ser i eget selskap?

Nei, men du ser litt tåpelig ut når du i samme innlegg krever dokumentasjon fra andre (som jeg så vidt vet jobber i selskapet du snakker om, og sannsynligvis har gode kilder) og samtidig kommer med rykter uten noen kildehenvisning (og vi vet at du ikke jobber i selskapet, så det er vel all mulig grunn til å tro at du ikke har noe å fare med av fakta).

Nå er det jo ikke noe nytt for oss som har fulgt denne tråden ei stund, at du er en grinebiter som videreformidler absolutt alle rykter du hører, så sant de kan bidra til å sette Norwegian i et dårlig lys. Du gjør det faktisk i såpass stor grad at du kun ender opp med å sette deg selv i et dårlig lys.

hehe... +1 LIKE :)

hehe... +1 LIKE :)

Jeg tror gustavf skal være litt forsikte med å hevde å representere "oss som har fulgt denne debatten en stund"! Han representerer IKKE meg med slike kommentarer, og det samme gjelder nok flere!

Og hvis vi skal begynne "he he" og "likes" når noen slenger dtitt mot sine motdebattanter på en slik måte så går det virkelig mot et nytt lavmål i denne diskusjonen!

Jeg tror gustavf skal være litt forsikte med å hevde å representere "oss som har fulgt denne debatten en stund"!

Jeg står absolutt inne for at Earlybird ser ut til ha en klar agenda om å framstille Norwegian i et dårlig lys og ikke framstår som en kilde til korrekt eller balansert informasjon.

Dette er jo en korrekt beskrivelse av fagforeningene 20-25 år siden, og jeg synes det veldig trist at du ikke har mere respekt for de som legger ned masse arbeid for at du og dine medpassajerer skal ha en sikker reise. Om du tar deg litt tid og leser her på forumet - søk gjerne på FBU4EVER (som dessverre ble veiet og funnet for lett ;)av gjengen fra Nydalen og dessverre ikke lengre bidrar) så kan du se hvorfor vi synes at det er skremmende hvor snevert synet på fagforeningene fremdeles er - og en kan begynne å lure på hvorfor enkelte ikke tar seg den tid og viser respekt for andre deltagere ved å lese og lære litt av det som virkelig har skjedd - istedenfor å gjenta feilaktige påstander som det du kommer med her!

Innlegg som dette bidrar til at vi mister god innsikt - tror ikke debatten blir veldig spennende om kun de som du er enige med deltar (og tror du ville sperre øyene opp om du visste hvem som har deltatt, hørt på den utrolige erfaringen de sitter inne med og hvor utrolig trist at disse har forlatt oss). Mange av oss har brukt mye tid på det sosiale utenfor keyboardet og har lært hverandre å kjenne. Det er trist å se disse med lang fartstid si takk for seg - det taper vi alle på.

Skulle gjerne hørt på erfaringene fra FBU4EVER og andre impliserte. På samme måte som jeg gjerne skulle tatt noen øl
med noen i styret til DY eller SAS med lang erfaring. Jeg leser gjerne det du måtte ha av historie på området - bring it on!

Hvis du mener jeg kommer med gale påstander får du i det minste fortelle hvilke og hvorfor slik at vi kan ha en sakelig
debatt og ikke den billige retorikken du kommer med her. Det er ALLTID to sider av en sak uansett hvor mye du forsøker
å latterligjøre meninger som ikke nødvendigvis stemmer med dine egne sterkt farget av den ene part.

W

Det er ALLTID to sider av en sak uansett hvor mye du forsøker å latterligjøre meninger som ikke nødvendigvis stemmer med dine egne sterkt farget av den ene part.

W

Det er vel på dette området du selv kommer i et kritisk søkeløs.

Det er vel på dette området du selv kommer i et kritisk søkeløs.

Jeg har ved flere anledninger i denne debatten vært kritisk til ting DY-ledelsen har gjort, så du får sette søkelyset
ditt ett annet sted (muligens i speilet) ;)

W

Nei, men du ser litt tåpelig ut når du i samme innlegg krever dokumentasjon fra andre (som jeg så vidt vet jobber i selskapet du snakker om, og sannsynligvis har gode kilder) og samtidig kommer med rykter uten noen kildehenvisning (og vi vet at du ikke jobber i selskapet, så det er vel all mulig grunn til å tro at du ikke har noe å fare med av fakta).

Nå er det jo ikke noe nytt for oss som har fulgt denne tråden ei stund, at du er en grinebiter som videreformidler absolutt alle rykter du hører, så sant de kan bidra til å sette Norwegian i et dårlig lys. Du gjør det faktisk i såpass stor grad at du kun ender opp med å sette deg selv i et dårlig lys.

Det er nå svært sjeldent jeg ber om dokumentasjon i mange av debattene her, fordi jeg vet at mye vansklig kan dokumenteres. Grunnen til at jeg "krevde" dokumentasjon var fordi posten til MD11 #914 nærmest latterligjorde bebattantene, og da tenkte jeg at han like greit kunne dokumentere det. Vi i "motstandsbevegelsen" blir jo støtt og stadig bedt om å dokumentere våre poster om FR og DY..

Når det gjelder at jeg er "grinebiter", er det et helt uinteressant personangrep. Det at jeg har en annen mening enn deg, gjør meg ikke grinebiter. Jeg kan vel korrigere grinebiter til at jeg ikke er variabel i saken om dy nå, jeg er konstant. Jeg mener, og vil alltid mene, at måten selskapet nå utvikler seg er helt uholdbart da DY er en stor norsk arbeidsgiver, hvor vi faktisk skal og burde forvente mer.

Innleggene mine om DY her inne er alltid basert på informasjon jeg er rimelig sikker på, og nesten alle kommer fra informasjon jeg har fått fra inhouse dy personell. Se hvor fort interne saker i DY havner hos NF og hos pressen. Lojaliteten i selskapet virker å være svært lav nå. Og det kan jeg forstå. Les posten til DY piloten på PPrune som nylig sluttet. Hvor mange tilfeller av at en cpt går over til fo i et annet selskap kan du henvise til blant annet?

Når det er sagt, så antar jeg at du er fast ansatt i DY, og da burde du være like interessert som meg i at DY fremmer anstendige arbeidskontrakter. Det går ikke ann å sikre seg selv på bekostning av andre, slik Kjos sier han skal sikre deres arbeidsvilkår. Uten å ha dobbeltmoral, burde du ønske dine kontrakts kolleger like vilkår som deg selv, med mindre du er "fat and happy" med å jobbe på kontrakten DY nå ansetter piloter på da?

Hvis du lurer på motivasjonen min i denne debatten, er det kun å fremme et fag jeg er svært glad i, et fag jeg er under den oppfatning er bedre tjent uten den type ordninger DY gjør nå for å vokse. Jeg ser på kampen om å kutte kostnader til beinet som en kappløp i dass. Spesielt i en bransje hvor sikkerhet er så ufattelig viktig, og hvor vi piloter står for de fleste feil. Da må man eliminere mulighetene for feil så langt det går, og det er ikke ved å tilby folk en utrygg arbeidsavtale.

Hvis du mener de ting jeg skriver om DY er galt, får du heller skrive motargument, ikke gå i personangrep.

Jeg undrer, kan du med hånden på hjertet si du liker DY bedre som selskap i dag, enn f.eks 4-5 år siden? Jeg personlig beundret DY før med den arbeidsiver og dugnadsånd det var, og da baserer jeg "var" på det jeg har hørt fra mine venner i DY.

PS. 73Hs "like" er vel i samme gate som FR sine hyggelige kommentarer til konkurrentene på flykroppen på sine fly.. "veldig stilig", og ikke akkurat sjokkerende lenger...

Last edited:
Når det er sagt, så antar jeg at du er fast ansatt i DY, og da burde du være like interessert som meg i at DY fremmer anstendige arbeidskontrakter.

Jeg jobber med salg av komponenter til eletronikkindustrien og har aldri hatt noe annet forhold til luftfartsindustrien enn som interessert kunde (og, for så vidt, styremedlem i Flyprat). Min LinkedIn-profil finner du her, om du skulle være interessert:
http://no.linkedin.com/in/gustavf

Som ansatt i IT og telekom har jeg imidlertid opplevd mye av det du ser ut til å frykte i luftfart: Jeg har mistet jobben, til fordel for amerikanske og indiske kollegaer på lavere lønn. Jeg har jobbet side om side med ansatte fra andre land og til helt andre vilkår. Jeg har jobbet for finansielle eiere som kun er interessert i økonomisk profitt. Jeg har jobbet i bedrifter der fagforeningene knapt har hatt innflytelse.

Når det er nevnt, så skal det sies at jeg ikke har vært spesielt misfornøyd med noe av det, med et lite forbehold om at det ikke er spesielt morsomt når man får oppsigelsen i hånda.

Jeg jobber med salg av komponenter til eletronikkindustrien og har aldri hatt noe annet forhold til luftfartsindustrien enn som interessert kunde (og, for så vidt, styremedlem i Flyprat). Min LinkedIn-profil finner du her, om du skulle være interessert:
http://no.linkedin.com/in/gustavf

Som ansatt i IT og telekom har jeg imidlertid opplevd mye av det du ser ut til å frykte i luftfart: Jeg har mistet jobben, til fordel for amerikanske og indiske kollegaer på lavere lønn. Jeg har jobbet side om side med ansatte fra andre land og til helt andre vilkår. Jeg har jobbet for finansielle eiere som kun er interessert i økonomisk profitt. Jeg har jobbet i bedrifter der fagforeningene knapt har hatt innflytelse.

Når det er nevnt, så skal det sies at jeg ikke har vært spesielt misfornøyd med noe av det, med et lite forbehold om at det ikke er spesielt morsomt når man får oppsigelsen i hånda.

Ok, jeg oppfattet deg som dy pilot. Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet om DY. Jeg har også personlige venner i DY, og det forsterker kun min oppfatning, uten at jeg skal gå mer inn på det.

Som kunde kan jeg forstå at det er fantastisk med de prisene og det tilbudet dy har, og det er ok, men jeg tror kvaliteten vil gå nedover mens de vokser. De klarer ikke holde det oppe med et stab som stadig blir mer misfornøyd. (min oppfatning)

Last edited:
Jeg har ved flere anledninger i denne debatten vært kritisk til ting DY-ledelsen har gjort, så du får sette søkelyset
ditt ett annet sted (muligens i speilet) ;)

W

Om du mener at jeg er ensidig og ytterliggående så får jeg ha det i bakhodet når jeg skriver.

Tilbakemeldinger jeg hittil har fått på mine innlegg tyder imidertid ikke på det.

Earlybird, bra du skriver at det er "din oppfatning" av at folk blir mer og mer misfornøyde i DY, eller er det ditt ønske kanskje? Jeg bare spør siden du ordlegger deg i en svært negativ og kritisk tone. Faktum er at du tar helt feil. Det finnes selvsagt folk som er negative men det finner du i enhver organisasjon. Jeg tror ikke folk er noe lykkeligere i andre flyselskap for å si det slik og jeg kjenner en del folk etter noen år i luften....både her og der.

Jeg trenger ikke dokumentere noe som helst da det jeg skrev i går er fakta. Mange nye styrmenn samt kabinsansatte er ansatt i TRD, BGO, SVG og OSL. Dette er tidligere kontraktspiloter som har hatt baser i utlandet og som nå får fast jobb i DY. De nye faste i kabinen er årets "sommerfugler" som nå ansettes fast.

Earlybird, bra du skriver at det er "din oppfatning" av at folk blir mer og mer misfornøyde i DY, eller er det ditt ønske kanskje? Jeg bare spør siden du ordlegger deg i en svært negativ og kritisk tone. Faktum er at du tar helt feil. Det finnes selvsagt folk som er negative men det finner du i enhver organisasjon. Jeg tror ikke folk er noe lykkeligere i andre flyselskap for å si det slik og jeg kjenner en del folk etter noen år i luften....både her og der.

Jeg trenger ikke dokumentere noe som helst da det jeg skrev i går er fakta. Mange nye styrmenn samt kabinsansatte er ansatt i TRD, BGO, SVG og OSL. Dette er tidligere kontraktspiloter som har hatt baser i utlandet og som nå får fast jobb i DY. De nye faste i kabinen er årets "sommerfugler" som nå ansettes fast.

Gitt at det veldig nære var streik i DY i mai og slik jeg opplever mine venner i dy, er det veldig sterkt å skrive at jeg tar helt feil. Hvordan forklarer du ellers streikevarselet, folk som slutter etc?

Er du pilot selv?

Jeg er klar over at disse pilotene har blitt tilbudt fast jobb, men er dette er reell økning i fast stillinger, eller fyller de skoene til folk som har sluttet eller gått av med pensjon?

PS, hvis du mener du ikke trenger å dokumetere noe, fordi det er fakta, så renger jeg med at jeg kan si hva som helst og kalle det fakta uten at du kan kreve noen form for dokumentasjon?

Last edited:
Gitt at det veldig nære var streik i DY i mai og slik jeg opplever mine venner i dy, er det veldig sterkt å skrive at jeg tar helt feil. Hvordan forklarer du ellers streikevarselet, folk som slutter etc?

Er du pilot selv?

Jeg er klar over at disse pilotene har blitt tilbudt fast jobb, men er dette er reell økning i fast stillinger, eller fyller de skoene til folk som har sluttet eller gått av med pensjon?

Streiken ble avverget grunnet enighet i forhandlingene og etter som du har mange venner i DY vet du sikkert også innholdet i avtalen. Det synes ut som om du har glemt at svært mange piloter kom til DY fra både SK og WF for noen år siden, noen av de har gått tilbake dit. Slik veksling vil det alltid være i et arbeidsmarked. Du antyder at det er svært dårlig stemning i DY, og det er direkte feil. På utebasene er dette nye stillinger.

Streiken ble avverget grunnet enighet i forhandlingene og etter som du har mange venner i DY vet du sikkert også innholdet i avtalen. Det synes ut som om du har glemt at svært mange piloter kom til DY fra både SK og WF for noen år siden, noen av de har gått tilbake dit. Slik veksling vil det alltid være i et arbeidsmarked. Du antyder at det er svært dårlig stemning i DY, og det er direkte feil. På utebasene er dette nye stillinger.

Streiken ble avverget da foreningen inngikk avtale. Pilotene stemte ikke på denne avtalen da de ga foreningen fullt mandat i forkant. Av SAS pilotene som gikk over til DY, er vel nesten samtilige tilbake i SAS, bortsett fra en eller to...

Igjen.. er du kabin eller pilot i DY?

Du antyder at det er svært dårlig stemning i DY, og det er direkte feil.

Det synes jeg blir å være for kategorisk.
Helt sikkert folk som trives også, men når mine bekjente i DY opplever driftsformen som "management by fear" så kan man hvertfall ikke fullstendig avskrive at det eksisterer dårlig stemning.

Streiken ble avverget da foreningen inngikk avtale. Pilotene stemte ikke på denne avtalen da de ga foreningen fullt mandat i forkant. Av SAS pilotene som gikk over til DY, er vel nesten samtilige tilbake i SAS, bortsett fra en eller to...

Igjen.. er du kabin eller pilot i DY?

Hvorfor er det så interessant hvor jeg jobber? Det betyr ingenting i denne diskusjonen uansett. Hvor jobber du forresten kan jeg spørre da?

Jeg har fått frem noen fakta i denne debatten som også var min hensikt.

Hvorfor er det så interessant hvor jeg jobber? Det betyr ingenting i denne diskusjonen uansett. Hvor jobber du forresten kan jeg spørre da?

Jeg har fått frem noen fakta i denne debatten som også var min hensikt.

Av min oppfatning, så er det stor forskjell i meninger om DY mellom kabin og cockpit. Jeg antar du jobber i kabin, da meningene dine er ukjente for meg og det jeg snakker med om med mine cockpit venner fra DY... Igjen bruker du svært sterke ord når du sier jeg tar fullstendig feil gitt bråket i DY om dagen... oppsigelsen til han som gikk over til et annet selskap nettopp som FO fra CPT og den "oppsigelsen" vi kan lese på PPrune gjenspeiler heller ikke den normale "flyttingen" mellom selskaper underveis i en karriere...

Det synes jeg blir å være for kategorisk.
Helt sikkert folk som trives også, men når mine bekjente i DY opplever driftsformen som "management by fear" så kan man hvertfall ikke fullstendig avskrive at det eksisterer dårlig stemning.

Det kan man ikke i noen organisasjon, slik er det i arbeidslivet, uansett om man jobber til lands, til vanns eller i luften. Og stemningen påvirkes av mange faktorer.

Status
Not open for further replies.
Back