Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Foreløpig har vi ikke positiv kunnskap om at de private selskapene, herunder vikarbyråene, leverer dårligere tjenester enn de offentlige. (Dette har jeg førstehåndskunnskap om, så du må tro meg :).) De ansatte har de samme kvalifikasjonene; og overtar private, overtar de gjerne arbeidsstokken også. Problemet har vært at de ansvarlige (kommunen) har trodd at de har satt bort tjenesten når de har hyret inn tjeneste fra private. Dermed har de glemt å stille krav og glemt å følge med på om pasienter og brukere får de tjenestene de har krav på, og om de ansatte får den opplæring de trenger og lovlige arbeidsforhold. Det samme gjelder i kommuner hvor driften er kommunal, men kommuneledelsen glemmer å følge opp virksomheten. I de kommunene som følger opp virksomheten, er kvaliteten god uansett offentlig eller privat drift. Man ser også at oppfølging antakelig gjør den offenlige driften billigere (mer effektiv og riktig ressursutnyttelse), mens den private blir dyrere (tjenestene får mer innhold, ansatte høyere kompetanse og bedre turnus). Akkurat det samme skjer med vikarer. Kontrollerer sykehuset eller kommunen hvem de ansetter, spiller deg ingen rolle om man bruker vikarbyrå. Problemet har ofte vært at de har overlatt kvalifikasjonskontrollen og opplæringen til vikarbyrået, med katastrofale følger. Det er selvsagt ulovlig. (Jeg følger selv opp et par sånne tilfeller, hvor kommunene verken kontrollerte den nyansatte eller hadde kontroll på innholdet i opplæringen han/hun hadde fått.)

Jeg tror deg absolutt - men sålangt er vel dette alle vikarselskaper basert i Norge - så muligheten til innsikt etc. er vel rimelig god - montro om det ikke blir noe vanskeligere når Norske Vikarbyråer etablerer seg i f.eks. Estland for å nettopp hindre slik innsikt og slippe å forholde seg til "plagsomme" regler for arbeidstakere - etter 15 år utenfor Norge er jeg ikke lengre naiv når det gjelder hva bedrifter er villige til å gjøre for øke fortjenesten og har sett at sikkerheten fort blir en kalkulert risiko....

I oppstarten ikke veldig mye - men det var mere et svar på TOS sin kommentar om at Norge tar vare på deg uansett i motsetning til USA - noe som er ikke er helt korrekt.

Etterhvert vil de nordmenn som velger å jobbe for PARC i Malaga finne ut av Norge ikke er så velkommen.

Beklager. Jeg var upresis i mitt innlegg. Mitt innlegg var et svar til -MOW som spurte om hvem som dekket regningen om en pilot falt om på fritiden med slag og måtte behandles. Jeg oppfatter dette som en øyeblikkelig hjelp situasjon, og var bestemt av den oppfatningen av alle får slik hjelp uavhengig av statsborgerskap osv.

Beklager. Jeg var upresis i mitt innlegg. Mitt innlegg var et svar til -MOW som spurte om hvem som dekket regningen om en pilot falt om på fritiden med slag og måtte behandles. Jeg oppfatter dette som en øyeblikkelig hjelp situasjon, og var bestemt av den oppfatningen av alle får slik hjelp uavhengig av statsborgerskap osv.

Det stemmr, men han blir temmelig fort rullet ut døren igjen etter at pumpen fungerer igjen. Ettbehandling kan han ikke forvente å få.

Hele denne saken om helserettigheter vil bli en sak som er opp til den enkelte. Dette er et arbeidsgiveransvar å få på plass. Når man er sin egen arbeidsgiver, så blir det opp til den enkelte. Om man registrerer seg i et skatteparadis, så forsvinner alle sosiale goder i Norge etter få måneder (tror det er 6). Et godt eksempel på dette er saken om vår gamle statsminister Gro, som har flyttet ut av landet på sine gamle dager. Når hun ble syk, så ble hun blankt avvist av norske sykehus.

Jeg tror deg absolutt - men sålangt er vel dette alle vikarselskaper basert i Norge - så muligheten til innsikt etc. er vel rimelig god - montro om det ikke blir noe vanskeligere når Norske Vikarbyråer etablerer seg i f.eks. Estland for å nettopp hindre slik innsikt og slippe å forholde seg til "plagsomme" regler for arbeidstakere - etter 15 år utenfor Norge er jeg ikke lengre naiv når det gjelder hva bedrifter er villige til å gjøre for øke fortjenesten og har sett at sikkerheten fort blir en kalkulert risiko....

Nei, flere er utenlandske. I starten (for rundt 10-15 år siden?) var det bare utenlandske, helsearbeiderne også.

Nøkkelen er at det er virksomheten som har ansvaret for tjenesten (kommunen, sykehuset mv.) som har det fulle ansvaret for kvalitet og kvalifikasjoner, uansett hvem som faktisk rekrutterer personell eller leverer tjenesten. I praksis blir det da sånn at de som virksomheten har opplært selv, trenger mindre oppfølging enn de som kommer ferdig opplært og autorisert. (Praksis har til dels vært omvendt, med mange uheldige følger, men dette snur nå.)

Ingen av de som leies inn fra private utenlandske firmaer er selvstendig næringsdrivende under utenlandsk lovgivning, men med unntak av (viktige) sosiale rettigheter, ville det (i prinsippet) ikke gjøre noen forskjell, siden norsk lovgivning pålegger den ansvarlige for tjenesten å ha full kontroll uansett (stille kompetansekrav og kartlegge den nyes reelle kompetanse + følge opp).

Last edited:
Hvem er så taperne? Jo, de på bunnen som må sponse de som fortsatt er igjen i selskapet på de høyere lønnstrinn, pakkene til de som gikk av, og så taper de igjen ved at "de gamle" kommer tilbake på midlertidige kontrakter.

Meget godt poeng Turtle.
Hadde jeg vært ung pilot i Norge idag ville jeg følt meg dolket i ryggen av foreningene som i årevis
har godtatt dårligere kår for de nye i bytte mot å få beholde gode vilkår for de gamle.
Avtaler de unge aldri vil få glede av når de blir eldre selv.

Ta en titt på denne;
http://www.dn.no/karriere/article1333520.ece

Den viser at begynnerlønnen til piloter er en brøkdel av snittlønnen som er nesten 4 ganger så høy!
Hvis dere ser på de andre yrkene er det ingen som er i nærheten av så stor forskjell. Det er helt
urimelig at det skal være slik og dette kan dere takke foreningene for.

For selskapene er det selvsagt SNITTLØNNEN som er viktigst - kostnad pr pilot. Så foreningene
kan ikke skylde på dem for at det har blitt slik. Det riktige hadde selvsagt vært å senke topplønnen (1,2 mill?)
og heve minstelønnen (240k ?)

Så jeg har stor forståelse for at de unge reagerer når man snakker om høy lønn, men dere retter skytset
mot arbeidsgiver, mens riktig adresse er foreningene.

Ikke nok med det, denne enorme forskjellen er også en årsak til at det har blitt vanlig med vikarbyråer.
Man kan nå få samme arbeidskraft til en lavere pris uten forpliktelser..! Hvis man ikke benytter seg av dette
som bedriftsleder gjør man ikke jobben sin. Altså har fagforeningene selv vært med på å skape grobunn for denne trenden.

Og sist men ikke minst, fagforeningene i Norge slåss med nebb og klør for særegne vilkår i Norge.
Hva skjer da? Jo de norske selskapene blir mindre konkurransedyktige og må ty til nedskjæringer og besparelser og effektivisering.
Hvem rammer det? You guessed it - de unge igjen som i verste fall mister jobben da de ble ansatt sist.

Om man registrerer seg i et skatteparadis, så forsvinner alle sosiale goder i Norge etter få måneder (tror det er 6). Et godt eksempel på dette er saken om vår gamle statsminister Gro, som har flyttet ut av landet på sine gamle dager. Når hun ble syk, så ble hun blankt avvist av norske sykehus.
12 måneder, med mindre man opprettholder medlemskapet i folketrygden frivillig. Gro ble ikke avvis (uprioritert helsehjelp tilbys alle som vil så lenge det finnes kapasitet), men måtte betale selv. Hun bodde i Frankrike og skulle følgelig benyttet seg av fransk helsetjeneste.

12 måneder, med mindre man opprettholder medlemskapet i folketrygden frivillig. Gro ble ikke avvis (uprioritert helsehjelp tilbys alle som vil så lenge det finnes kapasitet), men måtte betale selv. Hun bodde i Frankrike og skulle følgelig benyttet seg av fransk helsetjeneste.

Du har selvsagt rett i at hun måtte vente i kø, og måtte betale selv. Det var det jeg mente med avvist, ettersom det ble mye diskusjon i avisene om nettopp dette med betalingen.

Ja du får hjelp - men du må også betale i etterkant.

Ja du får hjelp - men du må også betale i etterkant.

For øyeblikkelig hjelp? Jeg hadde inntrykk at dette var noe alle fikk, men jeg kan ta feil.

Hvis man skatter til Norge eller et annet europeisk land, som vel normalt sett vil være tilfellet for kontaktspilotene, så har man rett til behandling på lik linje med landets innbyggere. Slik er det for nordmenn som er ute i Europa, så jeg regner med at dette gjelder for europeeiske statsborgere i Norge.

Last edited:
Noen må alltid betale, enten det er reiseforsikring, andre lands 'trygdekasser', en selv ellerhvadetnåmåttevære ...

Fruen og jeg tok hurtigruta på bryllupsreisen, og hun ble akutt syk på turen. Da vi gikk av i Tromsø, dro vi på Legevakten og hun ble tatt godt hånd om. Da det kom til å betale regningen, klødde de seg imidlertid litt i hodet og fant ut at det enkleste var at 'det var jeg som var syk'... Var så mye papirarbeid med disse utenlandske forsikringene .. :p Den gang var jeg imidlertid fortsatt lønnsmottager i Norge.

Men det jeg egentlig ville frem til med mitt spørsmål var om alle disse kontraktarbeiderne var dekket med en eller annen form for sykeforsikring eller hva som skulle til før de selv ble sittende med Svarteper og personlig ruin hvis de selv eller familien ble syke.

Noen må alltid betale, enten det er reiseforsikring, andre lands 'trygdekasser', en selv ellerhvadetnåmåttevære ...

Fruen og jeg tok hurtigruta på bryllupsreisen, og hun ble akutt syk på turen. Da vi gikk av i Tromsø, dro vi på Legevakten og hun ble tatt godt hånd om. Da det kom til å betale regningen, klødde de seg imidlertid litt i hodet og fant ut at det enkleste var at 'det var jeg som var syk'... Var så mye papirarbeid med disse utenlandske forsikringene .. :p Den gang var jeg imidlertid fortsatt lønnsmottager i Norge.

Men det jeg egentlig ville frem til med mitt spørsmål var om alle disse kontraktarbeiderne var dekket med en eller annen form for sykeforsikring eller hva som skulle til før de selv ble sittende med Svarteper og personlig ruin hvis de selv eller familien ble syke.

Dette kan jeg for lite om, men om man som selvstendig næringsdrivende betaler inn trygdeavgift (som er endel av skatten vi "vanlige" arbeidstakere betaler inn - jeg tror det ser snakk om 7.8%) så tror jeg vel at både en selv og familien medlem i folketrygden (gitt at man er bosatt i Norge).

For nøyaktig 12 år siden i dag omtrent på denne tiden tok vi det siste farvel med 2 av våre gode venner, den første av 6 begravelser for oss oppe på Queen Anne i Seattle i Februar 2000. I den første begravelsen vi møtte en annen nær bekjennt og hennes datter som hadde mistet 2 klasse kamarater i AS 261.

Dette var en flyulykke som aldri skulle ha skjedd - om kommunikasjon - spesiellt om ledelsen i Alaska hadde lyttet til pilotene som i flere måneder hadde klaget over problemer med høyderorene - om noen hadde samkjørt disse klagene med hva SAS hadde funnet - om ikke vedlikeholdsledelsen hadde over lengre tid satt 2 vedlikeholdsbaser opp mot hverandre for å skape konkuranse om hvem som kunne spare mest !!
Om ikke FAA hadde flyttet en meget oppadgående inspektør som ropte vasrku om et alltfor hyggelig forhold mellom Alaska og FAA inspektørene (hun ble flyttet til en Commuter Airline i Midt Vesten). For mange endringer i for mange systemer hadde gjort man hadde mistet oversikten - en oversikt man som ville ha avdekket forholdene som sakte bygget seg opp over lang tid inntil ulykken var et faktum - og 6 av min kones kollegaer fra hennes tid som flyvertinne i Alaska gikk bort alltfor tidlig.

Jeg tror ikke de endringene som det ropes varsku om her i Norge og i Europa er LCC vs Nettverk - Alaska var nærmest et Nettverskselskap - men det er dype endringer som berører hele bransjen over tid og i min bok klart kan skape ny isolasjon og forhindre nødvendig kommunikasjon for å bedre flysikkeheten.

Det er ikke fagforeningene som er synderene her - i AS 261 hadde fagforeningen sagt fra i lang tid at det var noe alvorlig feil med MD-80 flåten under spesielle forhold (Fly fra Fairbanks i Alaska i bitende kulde om natten ned til Seattle - videre til Mexico i en helt annen temperatur) - men ikke ulikt enkelte innlegg her - ble fagforeningen avvist som et problem.

I Norge har vi en helsetjeneste som "leverer" 6000 unødvendige dødsfall i året - en bransje som har mistet kontrollen med vikarbyråer og mangler oversikt. Ja det er mange andre forhold som er klanderverdige (sammenslåinger (Mergers ;-( ) - hvorfor rette kun fokuset og kritikken mot pilotene - og bare akseptere at de totalt unødvendige vikarbyråene (Alle flyselskap i Europa kan lett operere uten et eneste vikarbyrå) kommer inn og gjør bransjen mindre oversiktlig.

Ja, det er forsåvidt greit ... men hva med PARC og Brookfield-folk spredt rundt i Europa?

Hvis man er bosatt i England så har man tilsvarende ordninger, og det samme gjelder vel for de fleste andre land ( formuleringen "gitt at man er bosatt i Norge" henspeilet på medlemskap i norsk folketrygd). Jeg antar at hvis man skatter til land X i Europa så har man tilgang til sosiale ytelser og helsetjenester på lik linje med de andre som bor i de landene, og samtidig gjennom den europeiske "helseavtalen" også tilgang til helsetjenester i andre europeiske land på lik linje med landets innbyggere. Hvis man velger å ikke betale skatt noe sted, noe som nok betyr at man er skattesnyter, så vet jeg ikke hvordan dette håndteres. Det blir vel litt det samme som når man reiser på ferie uten reiseforsikring?

Last edited:
Dette kan jeg for lite om, men om man som selvstendig næringsdrivende betaler inn trygdeavgift (som er endel av skatten vi "vanlige" arbeidstakere betaler inn - jeg tror det ser snakk om 7.8%) så tror jeg vel at både en selv og familien medlem i folketrygden (gitt at man er bosatt i Norge).

Kun Norsk familie fra Norge ;-) Alle må ha eget person nummer (norsk). I tillegg har NAV fått Navet i gang og en kan ikke lengre "bli syk på vegne av" som Norsk - det slåes det meget hardt ned på.

Kun Norsk familie fra Norge ;-) Alle må ha eget person nummer (norsk). I tillegg har NAV fått Navet i gang og en kan ikke lengre "bli syk på vegne av" som Norsk - det slåes det meget hardt ned på.

Nei, det kan ikke bare gjelde norsk familie fra Norge, for jeg har kollegaer fra både Bangladesh og USA som har tilgang til norsk helsetjeneste.

At noen faller mellom alle stoler har jeg jo dessverre sett at dere er et eksempel på - jeg kommer stadig ikke over dette.

Jeg tror de fleste har forstått frustrasjonen din nå. Kan vi gå tilbake til den evinnelige debatten om vilkår i flybransjen?

Status
Not open for further replies.
Back