Foreløpig har vi ikke positiv kunnskap om at de private selskapene, herunder vikarbyråene, leverer dårligere tjenester enn de offentlige. (Dette har jeg førstehåndskunnskap om, så du må tro meg.) De ansatte har de samme kvalifikasjonene; og overtar private, overtar de gjerne arbeidsstokken også. Problemet har vært at de ansvarlige (kommunen) har trodd at de har satt bort tjenesten når de har hyret inn tjeneste fra private. Dermed har de glemt å stille krav og glemt å følge med på om pasienter og brukere får de tjenestene de har krav på, og om de ansatte får den opplæring de trenger og lovlige arbeidsforhold. Det samme gjelder i kommuner hvor driften er kommunal, men kommuneledelsen glemmer å følge opp virksomheten. I de kommunene som følger opp virksomheten, er kvaliteten god uansett offentlig eller privat drift. Man ser også at oppfølging antakelig gjør den offenlige driften billigere (mer effektiv og riktig ressursutnyttelse), mens den private blir dyrere (tjenestene får mer innhold, ansatte høyere kompetanse og bedre turnus). Akkurat det samme skjer med vikarer. Kontrollerer sykehuset eller kommunen hvem de ansetter, spiller deg ingen rolle om man bruker vikarbyrå. Problemet har ofte vært at de har overlatt kvalifikasjonskontrollen og opplæringen til vikarbyrået, med katastrofale følger. Det er selvsagt ulovlig. (Jeg følger selv opp et par sånne tilfeller, hvor kommunene verken kontrollerte den nyansatte eller hadde kontroll på innholdet i opplæringen han/hun hadde fått.)
I oppstarten ikke veldig mye - men det var mere et svar på TOS sin kommentar om at Norge tar vare på deg uansett i motsetning til USA - noe som er ikke er helt korrekt.
Etterhvert vil de nordmenn som velger å jobbe for PARC i Malaga finne ut av Norge ikke er så velkommen.
Beklager. Jeg var upresis i mitt innlegg. Mitt innlegg var et svar til -MOW som spurte om hvem som dekket regningen om en pilot falt om på fritiden med slag og måtte behandles. Jeg oppfatter dette som en øyeblikkelig hjelp situasjon, og var bestemt av den oppfatningen av alle får slik hjelp uavhengig av statsborgerskap osv.
Jeg tror deg absolutt - men sålangt er vel dette alle vikarselskaper basert i Norge - så muligheten til innsikt etc. er vel rimelig god - montro om det ikke blir noe vanskeligere når Norske Vikarbyråer etablerer seg i f.eks. Estland for å nettopp hindre slik innsikt og slippe å forholde seg til "plagsomme" regler for arbeidstakere - etter 15 år utenfor Norge er jeg ikke lengre naiv når det gjelder hva bedrifter er villige til å gjøre for øke fortjenesten og har sett at sikkerheten fort blir en kalkulert risiko....
Hvem er så taperne? Jo, de på bunnen som må sponse de som fortsatt er igjen i selskapet på de høyere lønnstrinn, pakkene til de som gikk av, og så taper de igjen ved at "de gamle" kommer tilbake på midlertidige kontrakter.
12 måneder, med mindre man opprettholder medlemskapet i folketrygden frivillig. Gro ble ikke avvis (uprioritert helsehjelp tilbys alle som vil så lenge det finnes kapasitet), men måtte betale selv. Hun bodde i Frankrike og skulle følgelig benyttet seg av fransk helsetjeneste.Om man registrerer seg i et skatteparadis, så forsvinner alle sosiale goder i Norge etter få måneder (tror det er 6). Et godt eksempel på dette er saken om vår gamle statsminister Gro, som har flyttet ut av landet på sine gamle dager. Når hun ble syk, så ble hun blankt avvist av norske sykehus.
12 måneder, med mindre man opprettholder medlemskapet i folketrygden frivillig. Gro ble ikke avvis (uprioritert helsehjelp tilbys alle som vil så lenge det finnes kapasitet), men måtte betale selv. Hun bodde i Frankrike og skulle følgelig benyttet seg av fransk helsetjeneste.
Beklager. Jeg var upresis i mitt innlegg. Mitt innlegg var et svar til -MOW som spurte om hvem som dekket regningen om en pilot falt om på fritiden med slag og måtte behandles. Jeg oppfatter dette som en øyeblikkelig hjelp situasjon, og var bestemt av den oppfatningen av alle får slik hjelp uavhengig av statsborgerskap osv.
Ja du får hjelp - men du må også betale i etterkant.
Noen må alltid betale, enten det er reiseforsikring, andre lands 'trygdekasser', en selv ellerhvadetnåmåttevære ...
Fruen og jeg tok hurtigruta på bryllupsreisen, og hun ble akutt syk på turen. Da vi gikk av i Tromsø, dro vi på Legevakten og hun ble tatt godt hånd om. Da det kom til å betale regningen, klødde de seg imidlertid litt i hodet og fant ut at det enkleste var at 'det var jeg som var syk'... Var så mye papirarbeid med disse utenlandske forsikringene ..Den gang var jeg imidlertid fortsatt lønnsmottager i Norge.
Men det jeg egentlig ville frem til med mitt spørsmål var om alle disse kontraktarbeiderne var dekket med en eller annen form for sykeforsikring eller hva som skulle til før de selv ble sittende med Svarteper og personlig ruin hvis de selv eller familien ble syke.
(gitt at man er bosatt i Norge).
Ja, det er forsåvidt greit ... men hva med PARC og Brookfield-folk spredt rundt i Europa?
Dette kan jeg for lite om, men om man som selvstendig næringsdrivende betaler inn trygdeavgift (som er endel av skatten vi "vanlige" arbeidstakere betaler inn - jeg tror det ser snakk om 7.8%) så tror jeg vel at både en selv og familien medlem i folketrygden (gitt at man er bosatt i Norge).
Kun Norsk familie fra Norge ;-) Alle må ha eget person nummer (norsk). I tillegg har NAV fått Navet i gang og en kan ikke lengre "bli syk på vegne av" som Norsk - det slåes det meget hardt ned på.
Kun Norsk familie fra Norge ;-) Alle må ha eget person nummer (norsk). I tillegg har NAV fått Navet i gang og en kan ikke lengre "bli syk på vegne av" som Norsk - det slåes det meget hardt ned på.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.