Re: DY's Malagabase - nye betingelser
Et viktig poeng med såkalte ab-initio-program var at tilsynet hadde godkjent en utdannelse satt sammen av en spesifikk skole og et spesifikt selskap.
Det må ha vært en norsk spesialitet da, for godkjenningen til å drive integrert utdanning ligger ene og alene på skolen. Om et flyselskap så velger å hente kandidater fra denne skolen er helt opp til dem og fullstendig uavhengig av skolens godkjenning til å drive integrert utdanning. Ta Oxford Aviation som bl.a. skal ha noen av British Airways kadettene. De skal ha akkurat det samme kurset og instruktørene som jeg ville fått om jeg hostet opp £80 000 og tok det integrerte kurset privat. Den eneste forskjellen er seleksjonen i forkant hvor BA vil ha personer som er i henhold til hva deres HR avdeling synes er brukbart.
Pressemeldingen til DY er jo selvsagt myntet på å tjene Dy på best mulig måte, så den burde jo selvsagt leses med et kritisk øye.
Nemlig, like kritisk som det som kommer fra foreningen. Og vedkommende på den kanten presterer jo å antyde at de med 250 timer er for unge og uerfarne til å føre et Norwegian fly, fordi de er på midlertidig kontrakt. Når i all verden ble det en sammenheng mellom egnethet, antall timer og hvorvidt en er fulltids ansatt eller på midlertidig kontrakt?
Kan han ikke heller si det som det er, foreningen er redd for at disse kontraktene skal undergrave deres egne medlemmer, og ferdig med det. Hvor mye mer egnet er en som har flydd landingsrunden som instruktør på en flyplass et gudsforlatt sted i USA og fått seg 1500 timer til å føre en B737 fra Oslo til London enn en som kommer fra UiT? Vedkommende som har vært i USA er nok like "desperat" som vedkommende som kommer rett fra skolen. Hvilket timeantall vil han at Luftfartstilsynet skal sette som minimum for de nye sertifikatbestemmelsene, som han faktisk indirekte etterlyser. Og når EASA trer i kraft for fullt (og der er vel Norge fullverdig medlem) skal han jo faktisk forandre bestemmelsene i hele Europa...joda!
PS.
Treningssjefen i DY er Stig Larsen er ildsjelen og en av personene bak UIT flyskolen. Ikke rart at kort tid etter han ble ansatt i DY senket de inntakskravet fra 1500 til 250 timer. Sommeren i fjor var flere av UIT elevene på intervju i DY og skulle egentlig startet på type rating via DY i oktober, men dette ble stoppet av fagforeningen. Kjenner forvøvrig piloter med erfaring langt over UIT elevene som var på intervju i 2009, altså året før UIT elevene, som først nå fikk tilbud om kurs...
DY for meg = selskap i så ekstrem vekst at det er liten eller null kontroll...
Du høres ufattelig bitter ut. Dette er slik det er i den store, stygge verden og har vært i mangfoldige år! Veldig mange flyselskap foretrekker de uten erfaring da de lettere kan formes i henhold til selskapets prosedyrer og personlighetsprofil. Trenden dette ser ut til å lede til er at de som nå flyr turboprop ikke er attraktive for jet-operatører da disse heller ansetter enten de som allerede har typerettighet eller rett fra skolebenken.
De andre påstandene du slenger ut om kaptein-oppgraderinger som feiles i hopetall og tester som feiles men at vedkommende får et nytt forsøk p.g.a. bekjentskaper må du dokumentere. Du sier at dette aldri vil forekomme i "seriøse" selskap, og dermed antyder du også at Norwegian er useriøst...Disse "seriøse" selskapene har nok mange fler skjelett i skapet enn du tror.