Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Enig, dette lukter lang vei av en agenda og skittent spill;
- Svekke DY's omdømme til fordel for egne arbeidsgivere.
- Ny skremselspropaganda for å få innført ett særnorskt regelverk som
gjør at det vil bli "pilotmangel" i Norge noe deres medlemmer er tjent med.

Genialt...

W

Jeg er enig med Cloudius i at dagens utspill fra NF er litt ullent, og kanskje litt klønete formulert. Det slår likevel ikke ihjel innholdet som er meget aktuelt og absolutt bør debatteres offentlig før det er for sent.

Når det gjelder påstanden om at NF kun ønsker "å svekke DY´s omdømme", så er det bare et billig forsøk på å usakliggjøre debatten. Dagens artikkel i pressen er etter NF´s egen uttalelse starten på et samarbeid mellom NF og Norwegian Pilot Forening, NPF, rundt dette temaet.

Når alt kommer til alt så dreier vel dette seg om å værne om SAS og WF?! Hva denne "Vas-land" egentlig ønsker med å sette hele pilotyrkets ry på spill er over min forstand. Men blir man navlebeskuende nok, så er vel det meste mulig.

Pressemeldingen til DY er jo selvsagt myntet på å tjene Dy på best mulig måte, så den burde jo selvsagt leses med et kritisk øye.

Min erfaring som insider i bransjen med flere venner i DY og andre selskaper er dette.

Bjørn Kjos sto på flyskolen til en kompis av meg i USA i 2007 å talte til elevene (hvor hans egen datter var blant dem) at hvis de turte satse og kjøpe seg en egent type rating sto de veldig sterkt hos DY. I dag går DY ut mot denne typer skoler som ikke er integrert og ønsker ikke at folk skal ha kjøpt egen type rating, men at de "kjøper" dy sin. Hans egen datter kom inn i DY på selvsponset type rating, som nå tydeligvis ikke er godt nok lenger. Er nok mange der ute som har kjøpt type rating i samme håp, som nå sitter å angrer på det.

Jeg har hørt at Bjørn Hansen i DY sier nå til folk som ringer med selvkjøpt rating at det ikke vart lurt, fordi det er en ferskvare og man blir rusten.. når ALLE ansatte i DY fra de startet på 737 har kjøpt sin egen type rating??!!

Årsaken jeg har hørt til at DY nå legger om til å selge folk type rating på DYs prosedyrer er fordi de har hatt høye kostnader knyttet til piloter som har prestert dårlig på line training. Jeg fikk nylig høre om en pilot som egentlig ble sagt opp på kurs etter han strøk OPC 2 ganger, men etter en samtale med noen høyt i ledelsen fikk han prøve igjen. (dette ville aldri skjedd i et seriøst selskap)

DY har skyhøy strykprosent på førtegangsutsjekk av capteiner. (kan det være knyttet til at de sjekker ut folk etter bare 2-3 år i selskapet som styrmann?)

Nesten samtlige av SAS ansatte som fikk jobb i DY har nå gått tilbake til SAS (ryktene jeg hører, fordi det var mye proffere i SAS, men kan jo også være at de fikk beholde lønnstrinnet de gikk av på - hvem vet??)

Dette er tingene man hører når man er i bransjen. om alt er sant.. hvem vet, men min erfaring er at de ofte er det..

Jeg tror ikke et sekund på at DYs avgjørelse med å ansette piloter ned mot 250 flytimer har noe edelt motiv med å sysselsette unge håpefulle... det er penger penger penger som styrer valgene...

DY har skyhøy strykprosent på førtegangsutsjekk av capteiner. (kan det være knyttet til at de sjekker ut folk etter bare 2-3 år i selskapet som styrmann?)

Dette kan jo høres ganske skummelt ut, men hva er egentlig "skyhøyt" i denne sammenheng? 2 %, 90% ?

PS.

Treningssjefen i DY er Stig Larsen er ildsjelen og en av personene bak UIT flyskolen. Ikke rart at kort tid etter han ble ansatt i DY senket de inntakskravet fra 1500 til 250 timer. Sommeren i fjor var flere av UIT elevene på intervju i DY og skulle egentlig startet på type rating via DY i oktober, men dette ble stoppet av fagforeningen. Kjenner forvøvrig piloter med erfaring langt over UIT elevene som var på intervju i 2009, altså året før UIT elevene, som først nå fikk tilbud om kurs...

DY for meg = selskap i så ekstrem vekst at det er liten eller null kontroll...

Last edited:

Årsaken jeg har hørt til at DY nå legger om til å selge folk type rating på DYs prosedyrer er fordi de har hatt høye kostnader knyttet til piloter som har prestert dårlig på line training. Jeg fikk nylig høre om en pilot som egentlig ble sagt opp på kurs etter han strøk OPC 2 ganger, men etter en samtale med noen høyt i ledelsen fikk han prøve igjen. (dette ville aldri skjedd i et seriøst selskap)

Er DY et useriøst selskap?

PS.

Treningssjefen i DY er Stig Larsen er ildsjelen og en av personene bak UIT flyskolen. Ikke rart at kort tid etter han ble ansatt i DY senket de inntakskravet fra 1500 til 250 timer. Sommeren i fjor var flere av UIT elevene på intervju i DY og skulle egentlig startet på type rating via DY i oktober, men dette ble stoppet av fagforeningen. Kjenner forvøvrig piloter med erfaring langt over UIT elevene som var på intervju i 2009, altså året før UIT elevene, som først nå fikk tilbud om kurs...

Må si jeg synes du slenger om deg med ganske alvorlige beskyldninger og hentydninger her inne.
Kan du spesifisere hva du mener med null kontroll?

Last edited:

Et viktig poeng med såkalte ab-initio-program var at tilsynet hadde godkjent en utdannelse satt sammen av en spesifikk skole og et spesifikt selskap.

Det må ha vært en norsk spesialitet da, for godkjenningen til å drive integrert utdanning ligger ene og alene på skolen. Om et flyselskap så velger å hente kandidater fra denne skolen er helt opp til dem og fullstendig uavhengig av skolens godkjenning til å drive integrert utdanning. Ta Oxford Aviation som bl.a. skal ha noen av British Airways kadettene. De skal ha akkurat det samme kurset og instruktørene som jeg ville fått om jeg hostet opp £80 000 og tok det integrerte kurset privat. Den eneste forskjellen er seleksjonen i forkant hvor BA vil ha personer som er i henhold til hva deres HR avdeling synes er brukbart.

Pressemeldingen til DY er jo selvsagt myntet på å tjene Dy på best mulig måte, så den burde jo selvsagt leses med et kritisk øye.

Nemlig, like kritisk som det som kommer fra foreningen. Og vedkommende på den kanten presterer jo å antyde at de med 250 timer er for unge og uerfarne til å føre et Norwegian fly, fordi de er på midlertidig kontrakt. Når i all verden ble det en sammenheng mellom egnethet, antall timer og hvorvidt en er fulltids ansatt eller på midlertidig kontrakt?

Kan han ikke heller si det som det er, foreningen er redd for at disse kontraktene skal undergrave deres egne medlemmer, og ferdig med det. Hvor mye mer egnet er en som har flydd landingsrunden som instruktør på en flyplass et gudsforlatt sted i USA og fått seg 1500 timer til å føre en B737 fra Oslo til London enn en som kommer fra UiT? Vedkommende som har vært i USA er nok like "desperat" som vedkommende som kommer rett fra skolen. Hvilket timeantall vil han at Luftfartstilsynet skal sette som minimum for de nye sertifikatbestemmelsene, som han faktisk indirekte etterlyser. Og når EASA trer i kraft for fullt (og der er vel Norge fullverdig medlem) skal han jo faktisk forandre bestemmelsene i hele Europa...joda!

PS.

Du høres ufattelig bitter ut. Dette er slik det er i den store, stygge verden og har vært i mangfoldige år! Veldig mange flyselskap foretrekker de uten erfaring da de lettere kan formes i henhold til selskapets prosedyrer og personlighetsprofil. Trenden dette ser ut til å lede til er at de som nå flyr turboprop ikke er attraktive for jet-operatører da disse heller ansetter enten de som allerede har typerettighet eller rett fra skolebenken.

De andre påstandene du slenger ut om kaptein-oppgraderinger som feiles i hopetall og tester som feiles men at vedkommende får et nytt forsøk p.g.a. bekjentskaper må du dokumentere. Du sier at dette aldri vil forekomme i "seriøse" selskap, og dermed antyder du også at Norwegian er useriøst...Disse "seriøse" selskapene har nok mange fler skjelett i skapet enn du tror.

Last edited:

Nemlig, like kritisk som det som kommer fra foreningen. Og vedkommende på den kanten presterer jo å antyde at de med 250 timer er for unge og uerfarne til å føre et Norwegian fly, fordi de er på midlertidig kontrakt. Når i all verden ble det en sammenheng mellom egnethet, antall timer og hvorvidt en er fulltids ansatt eller på midlertidig kontrakt?

enig... man skal selvfølgelig være kritisk til begge parter. NF har i kveld sendt ut en mail til sine medlemmer hvor de klarner opp i hva hensiktet med artikkelen i dag var. De antyder i mailen at hensikten var ikke å stikke kjepper i hjulene til de med 250 timer, men å belyse problematikken i at disse kandidatene ofte får servert veldig dårlige vilkår gitt situasjonen de sitter i med lite erfaring og stort lån. Det tror jeg iallefall NFs leder på. NF er et tradisjonelt og veldig seriøst forbund mener nå jeg.

Jeg er på ingen måte bitter og burde heller ikke være det. Jeg er ikke berørt av det DY driver på med. Men jeg er veldig engasjert i bransjen min, og det akter jeg ikke slutte med.
Jeg har også sympati med de kandidatene som takker ja til kontrakter som jeg selv vil anta er "bittersweet" å signere...

Eneste grunnen til at jeg kom ut med de tingene i siste posten er for å belyse at DY, gjennom tiden jeg har fulgt med, har endret sin praksis og historier til det som passer de best (og da snakker vi jo selvfølgelig det som virker mest økonomisk der og da). Kjos vet jo garantert at det han driver på med nå er i grenseland av hva folk syns er akseptabelt, men han ser vel kanskje ikke noe annet valg enn å følge den modellen hvis selskapet skal utvikle seg dit han vil??

PS. Når det gjelder egnethet er det veldig splittede meninger på dette, men man kan jo kanskje relatere til noe så enkelt som at det er rimelig mye dyrere med bilforsikring for de mellom 18-25... dette er jo basert på statistikk.. Jeg mener erfaring har noe å si i 95% av tilfellene, så får de siste 5% være unntaket fra regelen. Flyving er learning by doing. teori strekker bare så langt...

Last edited:

Dette kan jo høres ganske skummelt ut, men hva er egentlig "skyhøyt" i denne sammenheng? 2 %, 90% ?

Fortsatt ikke mulig å få en nærmere presisering på hva du legger i "skyhøy strykprosent"?

NF har i kveld sendt ut en mail til sine medlemmer hvor de klarner opp i hva hensiktet med artikkelen i dag var. De antyder i mailen at hensikten var ikke å stikke kjepper i hjulene til de med 250 timer, men å belyse problematikken i at disse kandidatene ofte får servert veldig dårlige vilkår gitt situasjonen de sitter i med lite erfaring og stort lån. Det tror jeg iallefall NFs leder på. NF er et tradisjonelt og veldig seriøst forbund mener nå jeg.

Det er jo hyggelig at han retter opp intrykket til de som betaler kontingent og dermed hans godtgjørelse så kassa ikke går tom for penger. Fortsatt kan "den gemene hop", eller de som leste artikkelen, tro at de med 250 timer ikke er egnet som flygere for Norwegian (og dermed heller ikke for andre) og det er jo helt bak mål, men sånnsett taler det hans sak så da er det vel ok...

Fortsatt ikke mulig å få en nærmere presisering på hva du legger i "skyhøy strykprosent"?

Jeg har desverre ikke klart å spore opp innlegget jeg leste på PPrune for ca et år siden av en DY styrmann ang dette, men jeg mener å huske det var oppunder 70%. Siden jeg ikke klarer å dokumentere dette, kan man jo egentlig se bort i fra det utsagnet i min tidligere post hvis man ønsker,

Noen DY piloter her som kan klarne opp i dette?

Det er jo hyggelig at han retter opp intrykket til de som betaler kontingent og dermed hans godtgjørelse så kassa ikke går tom for penger. Fortsatt kan "den gemene hop", eller de som leste artikkelen, tro at de med 250 timer ikke er egnet som flygere for Norwegian (og dermed heller ikke for andre) og det er jo helt bak mål, men sånnsett taler det hans sak så da er det vel ok...

Like hyggelig som at Kjos prøver å retter opp inntrykket til de som veksler mellom å trykke på "bestill" knappen på norwegian.no eller sas.no? ;)

Morsomt at flygesjefen i DY i kveld sier på TV2 at det kanskje er bedre for en estlender å jobbe på estlandsk arbeidsmiljølov. Jeg er helt enig. Men nå er jo strengt tatt pilotene skandinavere og de flyr og jobber i Helsinki... Han sier videre at DY ikke kan ekspandere på norsk kostnadsnivå. ja, det skjønner vi jo, men det er vel strengt tatt ikke det vi snakker om? Kan ikke Norwegian ekspandere på norsk arbeidsmiljømodell med lokale lønninger? Er piloten i Malaga eller Helsinki ikke verdig å kunne bli syk uten at ansettelsesforholdet står i fare etter 5 dager? Er disse sosiale trygghetene forbeholdt nordmenn i Norwegian??
Eller som Kjos sier "jeg må være europeer når jeg er i Europa"... visste ikke at kontrakt ansettelse var normalen i Europa jeg..? har jeg gått glipp av noe?

Last edited:

visste ikke at kontrakt ansettelse var normalen i Europa jeg..? har jeg gått glipp av noe?

Tja, Ryanair er jo nesten normalen for nyansatte 737 piloter mht. hvor mange de har ansatt i det siste og der er det vel kontrakter som minner litt om Norwegian?

En bekjent som jobber i Ryanair, fortalte meg at det er uaktuelt for ham å bytte til Norwegian så lenge de ikke tilbyr bedre kontrakt enn når han sjekket for et par uker siden (han ønsket i utgangspunktet å jobbe for Norwegian men fikk beskjed om at kontrakten gjelder for 6mnd). Sa de noe om 3 år på tv2 i kveld?
Han mener altså at Ryanair kontrakten er tryggere-bedre enn Norwegian kontrakten mht. muligheten for å bli sagt opp på kort varsel og velger følgelig å forbli i Ryan Air.

Ellers en kommentar til Norwegian som sier at de velger kandidater tilsvarende Forsvarets system for MPL elevene. I forsvaret er vel strykprosenten ca. 65% på flydelen. Hvor stor er denne strykprosenten på UiT?

Tja, Ryanair er jo nesten normalen for nyansatte 737 piloter mht. hvor mange de har ansatt i det siste og der er det vel kontrakter som minner litt om Norwegian?

En bekjent som jobber i Ryanair, fortalte meg at det er uaktuelt for ham å bytte til Norwegian så lenge de ikke tilbyr bedre kontrakt enn når han sjekket for et par uker siden (han ønsket i utgangspunktet å jobbe for Norwegian men fikk beskjed om at kontrakten gjelder for 6mnd). Sa de noe om 3 år på tv2 i kveld?
Han mener altså at Ryanair kontrakten er tryggere-bedre enn Norwegian kontrakten mht. muligheten for å bli sagt opp på kort varsel og velger følgelig å forbli i Ryan Air.

Ellers en kommentar til Norwegian som sier at de velger kandidater tilsvarende Forsvarets system for MPL elevene. I forsvaret er vel strykprosenten ca. 65% på flydelen. Hvor stor er denne strykprosenten på UiT?

Kontrakten som ble refferert til i dag var fra byrået Arpi aviation. Det er de som sysselsetter HEL-basen. Når kontraktene ble tildelt for ca 1 år siden, var de på 1 år, så tydelig at de nye kontraktene da er på 3 år? (her har basen bestått i 1 år. Hvorfor sysselsetter ikke DY pilotene fast?) kan forresten nevne at sjefen for Arpi aviation, Hans Petter Håtun, har vært i medias søkelys ang sosial dumping før.

Kontrakten som deles ut for AGP-base er fra selskapet Parc-aviation. Jeg mener de pleier å operere med 6 mnd. Norwegian pleide også å bruke selskapet Parc-aviation med 6mnd kontrakter når de ansatte på norske baser, men pilotene fikk som regel fast jobb etter de 6mnd.

Kontrakten som deles ut for AGP-base er fra selskapet Parc-aviation. Jeg mener de pleier å operere med 6 mnd. Norwegian pleide også å bruke selskapet Parc-aviation med 6mnd kontrakter når de ansatte på norske baser, men pilotene fikk som regel fast jobb etter de 6mnd.

Hvis så er tilfellet så er det vel ikke noe problem. 6 måneders prøvetid er normalt for alle andre...;)

Er piloten i Malaga eller Helsinki ikke verdig å kunne bli syk uten at ansettelsesforholdet står i fare etter 5 dager? Er disse sosiale trygghetene forbeholdt nordmenn i Norwegian??

Er det noen som virkelig tror at noen blir sagt opp etter 5 dagers sykemelding? Det koster sikkert DY en del timer og kroner i innsats for å få inn eventuelle erstattere.

Hvis så er tilfellet så er det vel ikke noe problem. 6 måneders prøvetid er normalt for alle andre...;)

Jeg er villig til å satse mine sertifikater på at de pilotene som skal på AGP-base ikke får fast jobb etter 6 mnd (logikk tilsier jo det! HEL pilotene har ikke fått det)

Høyst sansynlig er grunnen til at de norske pilotene på parc-kontrakt i Norge fikk fast jobb, takket være NPF.

Norwegian må ned i kostnader for å møte konkurransen fra Europas (og nå Asia's) LCCs. Det vil etter alt jeg kan forstå bety, ingen mer faste jobber i DY... PERIOD!

Ps. det er forskjeller på 6mnd prøvetid og en 6 mnd kontrakt... det visste du vel?? ;)

Last edited:

Er det noen som virkelig tror at noen blir sagt opp etter 5 dagers sykemelding? Det koster sikkert DY en del timer og kroner i innsats for å få inn eventuelle erstattere.

Irrelevant. De har muligheten til det, noe som gjør at piloten aldri med 100% sikkerhet kan melde seg syk uten å føle et visst stress over det...

Bare fordi "logikk" tilsier at det mest sansynlig ikke skjer, skal man fjerne regler?

Kast arbeidsmiljøloven i søpla da.. Er det virkelig noen som tror at norsk næringsliv vil prøve å bryte den?? ... :S

Status
Not open for further replies.
Back