Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

TOS, alt baserer seg på hva som kommer fra piloter i DY. I flg de jeg har snakket med er det et uttalt ønske/krav fra ledelsen om at fremtidig rekruttering utelukkende blir basert på kontrakter, som omtalt i tråden her. Om dette virkelig blir realitetene er vel for tidlig å si.... Kanskje vil reaksjoner og press fra pilotgruppen gjøre at ting blir annerledes? Time will show...
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

TOS, alt baserer seg på hva som kommer fra piloter i DY. I flg de jeg har snakket med er det et uttalt ønske/krav fra ledelsen om at fremtidig rekruttering utelukkende blir basert på kontrakter, som omtalt i tråden her. Om dette virkelig blir realitetene er vel for tidlig å si.... Kanskje vil reaksjoner og press fra pilotgruppen gjøre at ting blir annerledes? Time will show...

Vi får se. At man velger kortsiktige kontrakter ved oppstart av en base man vurderer som litt usikker ren profitabelt kan jeg forstå, men jeg kan vanskelig se hensiktsmessigheten av å fortsette med 6-månedskontrakter i det lange løp. Kontrakter er, som du selv og andre har skrevet, noe som kan sies opp, og det må være enklere å håndtere en stab på f.eks. 3-4-5-6 årskontrakter. Hvis jobben er knyttet til en spesifikk base så antar jeg at man kan si opp de som er tilknyttet denne selv om kontrakten har lengre varighet (jeg vil tro at de fleste kontrakter har en klausul om hva som skal skje hvis arbeidsoppgavene forsvinner - det har man selv i fast ansettelse).
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Da tviler jeg på at du har spesielt mange venner i DY ;)

Nevn ett stort (av betydning) norsk selskap som ikke har avdelinger og ansatte i utlandet.

Dette er en fantastisk dag for norsk luftfartshistorie!

Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...

Hva i all verden vet du om det? :rolleyes:
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...

Hvis dette skjer det du antyder, vil det da være noen bombe?
Er vel flere tråder her inne som omhandler utflagging.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Har mange og alle sitter i snuta...
DY's fagforening blir etter alt å dømme handlingslemmet når så stor del av de ansatte vil være i utlandet i fremtiden og på kontrakter...

Folk, ikke mistforstå meg, jeg unner absolutt DY å vokse og tilby et bra produkt til kundene... Jeg henger meg kun opp i at de 5500 arbeidsplassene vil være kontraktsansettelser... vi ser en ny ryanair type arbeidsplass vokse frem...

Har man egentlig noe valg hvis man ønsker å ta opp kampen med andre LCC'er?
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Nå fikk de teknikken til å virke :)

Ja, de sendte direkte fra DY633 operert av LN-DYP.

Kjos ble forresten spurt om nasjonaliteten på alle de nye medarbeiderne selskapet behøver, og han svarte at den største andelen blir skandinaviske.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Ja, de sendte direkte fra DY633 operert av LN-DYP.

Kjos ble forresten spurt om nasjonaliteten på alle de nye medarbeiderne selskapet behøver, og han svarte at den største andelen blir skandinaviske.

tviler sterkt. se på HEL basen...
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Du vet det kanskje bedre enn Bjørn Kjos :)

Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.

Herrjeh... nok en sur pilot som oppgulper... Lei tendens med noen "newcomers"

Det er beklagelig at de norske piloter ikke har forstatt at Norwegian enten vokser og samtidlig senker sine kostnader betydelig - eller stanse veksten, öker sine kostnader og blir over tid stadig mer utkonkurrert av sine konkurrenter. En annen aktör har alrede fremvist hvordan det gar.

Det finnes forövrig ingen menneske-rett at en stor selskap bare ansetter folk fra hjemmeland. Kan jeg kreve at Siemens bare ansetter Tysker eller folk til tyske jobbtetingelser, selv om de bor i Japan eller USA eller hvor som helst?

Dette diskusjonen bör flyttes over til den mega-store trad om sosial dumping og alt annet.

Hold denne diskusjonen til dette tema hva det omhandler. Og kanskje tenk ogsa pa at dersom Kjos skal - etter din mening ansette flere norske piloter - sa ma han ogsa ha flere fly.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Du tror på alt Bjørn Kjos sier?

Søk gjerne opp på både flyprat og spesielt pprune (hvor de fleste flygere diskuterer) om hvem som flyr norsk registrerte fly i Finland.

Det gjør man sikkert.

Men denne tråden handler faktisk om hvilken fantastisk dag dette er for Norge og et norsk selskap.

Fagforeningskamp og alle spørsmål rundt dette finnes det en drøss andre tråder her inne som tar opp.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Skjønner meg ikke på skeptikerne som buler høyt om arbeidsplasser som eventuelt forsvinner, dette er vel ikke en overraskelse? Norwegian vil alltid tilby norske arbeidsplasser, men enn så lange selskapet ekspanderer i verden blir det for dumt å hyle hver gang det ansettes en Spanjol om Norwegian får base i Spania en eller annen gang.

Bjørn Kjos driver butikk, at det er ulønnsomt å bruke nordmenn kan vi takke oss selv for.
 
Re: Norwegian bestiller 222 fly

Bjørn Kjos driver butikk, at det er ulønnsomt å bruke nordmenn kan vi takke oss selv for.

Da har du nok misforstått poenget. Nasjonalitet er ikke nødvendigvis problemet, men at man skal basere seg på midlertidig, kontraktsbasert arbeidskraft istedet for faste ansettelser.

Som nevnt tidligere hører vel dette til under andre tråder.
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Jeg er glad jeg arbeider i en bedrift med bare litt over 160 ansatte og 10 nasjonaliteter er representert (11 hvis skottene sier ja til løsrivelse). Utrolig interessant å lære av andre - og ikke minst å finne ut at ikke bare vi norske er verdensmestere ;)
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Är det inte en del svenska piloter anställda på DY HEL bas?
Jag hörde idag från en svensk flygvärdinna på DYs ARN bas att DY vill använda sig av ett polskt bemanningsföretag för nyrekrytering av kabinpersonal på ARN basen. Time will tell om det blir så.
OM DY på allvar vill ta upp kampen mot Ryanair & EasyJet känns det inte som ett orealistiskt scenario.
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Med syv flyseskaper fra tre forskjellige kontinenter på samvittigheten, tillater jeg meg å dele den betraktningen, Kurt ..

Spillet ble plutselig litt annerledes - man har gått fra å være et 'Johansens Plateverksted' til å bli et 'Siemens' nesten over natten - for å bruke BU's tankerekke over. Det betyr ikke at alle spilleregler oppheves, men det betyr at DY bør gå fra snuskete vikaroperasjoner til en mer organisert virksomhet på utestasjonene. Jeg tror det er mye å hente på å opprette formelle baser med faste ansatte på lokale betingelser og heller opprettholde en liten styrke kontraktansatte for å kunne dekke sesongvariasjoner .. Da hadde man kanskje fått litt fred på arbeidssiden også ...
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Regner med at nye baser i utlandet vil bemannes av personer fra de landene basene ligger i, akkurat som da Norwegian hadde base i Polen. Det er naivt å tro at baser utenfor Skandinavia først og fremst vil bli bemannet av skandinaver - og jeg kan uansett ikke skjønne hvorfor det er så viktig for noen. Økningen i trafikk hos Norwegian vil komme både i Norge og andre land - og det vil også reflekteres i nasjonaliteten til de som ansettes.
 
Last edited:
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Flightdeck.
Så är det inte. HEL basen är ett utmärkt exempel på detta faktum. Helsingfors ligger i Finland men DY använder sig främst av Estnisk kabinpersonal. De har en månadslön på 1100Euro per månad för en 100% tjänst. Det är en hög lön i Estland men de arbetar inte där. De jobbar i Finland där lönenivån & kostnadsnivån är ungefär densamma som i Sverige.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top