Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Saken er dog det at selv om Ryanair har avtale med et selskap for et kurs for kadetter, så vil de ved ansettelse av flygere som allerede har type-rating, ikke nødvendigvis ha det samme standardiserte kurset. Er det eksterne instruktører som har kurset, istedetfor aktive flygere i det aktuelle flyselskapet, kan det være forskjellig praksis på skolen og på line som ikke oppdages og korrigeres like lett.

Mange gode poenger i ditt innlegg.

Jeg har et par spørsmål:
Vet ikke flyselskapene litt om hvilke typeratingsselskaper som er gode og mindre gode, eller er det så mange av dem at det ikke er mulig å ha oversikt over dette? I forlengelsen av dette, vil man ikke normalt gjøre visse undersøkelser om man skal ansette piloter fra typeratingsselskaper som man ikke kjenner til, og fungere ikke ordtaket "one bitten, twice shy" i slike sammenhenger?

Så det andre spørsmålet. Ansetter de store selskapene, som f.eks. SAS, ikke piloter som allerede har typerating fra andre steder, og hvis de gjør det, krever de da at disse går gjennom SAS sin egen typerating? Og litt videre, jeg trodde alle selskaper hadde egne opplæringsprosedyrer for nye piloter (var ikke det noe av problemstillingen i forhold til HEL - DYs piloter nektet å lære opp de kontraktsansatte)?

Last edited:

Mange gode poenger i ditt innlegg.

Jeg har et par spørsmål:
Vet ikke flyselskapene litt om hvilke typeratingsselskaper som er gode og mindre gode, eller er det så mange av dem at det ikke er mulig å ha oversikt over dette? I forlengelsen av dette, vil man ikke normalt gjøre visse undersøkelser om man skal ansette piloter fra typeratingsselskaper som man ikke kjenner til, og fungere ikke ordtaket "one bitten, twice shy" i slike sammenhenger?

Så det andre spørsmålet. Ansetter de store selskapene, som f.eks. SAS, ikke piloter som allerede har typerating fra andre steder, og hvis de gjør det, krever de da at disse går gjennom SAS sin egen typerating?

Men er det ikke nettopp denne muligheten flyselskapene gir fra seg ved å la Vikarbyrået ta denne delen av "jobben" ? Once Close - Twice Removed

Men er det ikke nettopp denne muligheten flyselskapene gir fra seg ved å la Vikarbyrået ta denne delen av "jobben" ? Once Close - Twice Removed

Nei. Man fraskriver seg vel ikke ansvaret for å ha personer i sin organisasjon med korrekt kompetanse. Nå vet jeg ikke hva vikarbyrået gjør for DY konkret i denne saken, men som oftest vil vel ansvaret ligge hos selskapet som hyrer disse inn (altså DY i dette tilfellet). Slik fungerer det iallefall i andre "vikarbransjer" når det er snakk om noe spesialisert kompetanse.

Nei. Man fraskriver seg vel ikke ansvaret for å ha personer i sin organisasjon med korrekt kompetanse. Nå vet jeg ikke hva vikarbyrået gjør for DY konkret i denne saken, men som oftest vil vel ansvaret ligge hos selskapet som hyrer disse inn. Slik fungerer det iallefall i andre "vikarbransjer" når det er snakk om noe spesialisert kompetanse.

Jeg vil tro at Vikarbyrået leverer "personer" med korrekt kompetanse i henhold til Myndighetenes krav, men innsikt i hvilke Typerateringsselskaper er jeg ikke like overbevisst om at Operatørene for vite

Jeg vil tro at Vikarbyrået leverer "personer" med korrekt kompetanse i henhold til Myndighetenes krav, men innsikt i hvilke Typerateringsselskaper er jeg ikke like overbevisst om at Operatørene for vite

I så fall er det spesielt i forhold til det jeg kjenner til fra andre bransjer. Der vil typisk oppdragsgiver kreve å godkjenne den sm skal hyres inn på kontrakt. Det blir fort kostbart å ansette feil personer.

Er det forresten noen som vet om Spania-basen skal settes opp med fast ansatte piloter etterhvert, slik det har blitt hevdet for HEL-basen?

Ut i fra dette ser det ut som Vikarbyrået tar seg av all godkjenning (eller tilbyr å gjøre det)

Attachments

• arpi.jpg
    arpi.jpg
    100.2 KB · Views: 789

I så fall er det spesielt i forhold til det jeg kjenner til fra andre bransjer. Der vil typisk oppdragsgiver kreve å godkjenne den sm skal hyres inn på kontrakt. Det blir fort kostbart å ansette feil personer.

Ja, og derfor har DY piloter på kontrakt i HEL som tidligere har fått nei til fast ansettelse i samme selskap. Logisk?

Ja, og derfor har DY piloter på kontrakt i HEL som tidligere har fått nei til fast ansettelse i samme selskap. Logisk?

Nei, det er merkelig, hvis det nå ikke var slik at man i forrige runde hadde veldig mange gode kandidater og derfor valgte disse bort. Om de ble valgt bort pga uegnethet er det merkelig.

Last edited:

For å ta det minste først - jeg vet heller ikke hvem du er eller hva du står for, så er iallefall det klart. Deretter; i innleggene dine var det veldig mange antagelser og ikke fullt så mye fakta.

Jeg vet ikke hvem du er, men har du kvittering har du vel sikkert betalt en SAS TR.

Nei, jeg har ikke betalt en SAS TR

Spørsmålet om piloten er dårligere er populistisk, og jeg aner ikke heller ikke om du har kunnskaper om cockpitsamarbeid og autoritetsgradienter.

Ja, jeg har kunnskaper om cockpitsamarbeid og i aller høyeste grad kunnskap om autoritetsgradienter.

Kort sagt, er det en stor sikkerhetsmessig fordel om de to i cockpit åpent og uten frykt for konsekvenser ovenfor seg selv eller andre kan drøfte hvilken som helst operativ problemstilling. Dersom en frykter reaksjonen, eller frykter veldig å gjøre noe feil, kan et menneske binde seg, og holde viktig informasjon eller viktige innspill tilbake. Frykten for å miste jobben er stor hos mange kontraktspiloter, og hos mange som har betalt den halve til hele millionen inngangsbilletten har kostet dem. Oppsigelse for en self-sponsored pilot betyr gjerne personlig konkurs. Selskaper som leier inn piloter kan lettere "terminere" dem enn om de var ansatt, siden de sjelden vil tale pilotens sak ovenfor arbeidsgiveren, og neppe hjelpe dem til en annen jobb etterpå.

Hvilke operative problemstillinger har du selv møtt som kontraktspilot? Du omtaler kontraktspilotene som at de er balleløse bekymrede vrak som ikke har et profesjonelt forhold til jobben sin

- Er jeg kontraktspilot? Ja.
- Frykter jeg oppsigelse? Nei.
- Er jeg redd for å si min mening? Nei
- Blir vi oppfordret til å fremme våre safety issues in-flight? Ja.
- På hvilket grunnlag, og hvilke spesifikke selskap omtaler du som "selskaper"? Skal vi skjære alt og alle over en kam, eller finnes det nyanser også innenfor kontraktspiloter?

Selskaper som har betalt en standardisert TR vil trolig vegre seg litt mer for å si noen opp på et sikkerhetsmessig usaklig grunnlag, siden det har investert økonomisk i vedkommede, og det i tillegg gjerne foreligger en direkte arbeidskontrakt (= ansatt) istedetfor å la leid inn vedkommede via et eksternt og kanskje "unåelig" vikarbyrå ("crew leasing").

Du skiller lite mellom "in-house selfsponsored" og selfsponsored. Jeg vil påstå at det er en viss forskjell i et generisk 737 kurs og et strømlinjeformet in-house kurs. Ville jeg med den kunnskapen jeg sitter med i dag valgt å ta det samme 737 "in-house" selfsponsored kurset igjen? Ja, uten tvil! Hadde det noe å si at jeg signerte en kontrakt på forhånd, og visste at om jeg klarte 737 kurset hadde en kontraktsjobb å gå til? Ja, uten tvil! Med det sagt, ville jeg kjøpt en generisk 737 TR uten jobbperspektiv av henholdsvis OAA, CAE eller noen andre tilfeldige TRTO'er? Nei!

Om den "self-sponrede" piloten er ferdighetsmessig dårligere må det egne undersøkelser til for å gjøre, men han/hun er generelt sett ikke kvalitetssikret opp mot selskapets standard annet enn gjennom en eksamensoppflyging, og spesifikt i ditt Ryanair-tilfelle, så er ikke flygeren av økonomiske årsaker så "frittstående" i forhold til å tørre å ta upopulære beslutninger på sikkerhetsmessig grunnlag, som en flyger i SAS som ikke vil tape annet enn fremtidig oppsigelse, og der oppsigelsesvernet er langt sakligere enn i de fleste kontraktsselskaper.

Nok en gang; hvilke forutsetninger har du for å si at jeg ikke kan ta en upopulær beslutning på sikkerhetsmessig grunnlag som kontraktspilot? Kjenner du til autoritetsfilosofien som eksisterer i Ryanair? Sier ikke sikkerhetsstatistikken til Ryanair nok i forhold til dine individuelle "undersøkelser"?

Når - avslutningsvis - et flyselskap som Ryanair har så solide overskudd som de har; men allikevel velger å avkreve nye, unge piloter penger for at de skal få kurs på selskapets materiell, gjør de det fordi det er en måte å få "ja-mennesker" inn i høyresetet, er det fordi organisering i et vikarbyrå er ensbetydende med oppsigelse, eller melker de overskudd fra TR'en også?

Vel, nok en gang så mangler du motstykke i antagelsene dine; Kan du forklare meg ditt syn "selfspons" vs. "bonding"? Mener du at det er ubetinget positivt med bonding fremfor selfspons? Hvordan stiller du deg til at den bondede piloten får en langt lavere lønn enn den piloten som har tatt hele den økonomiske risikoen selv? Hvordan tror du lønnstrinn -7 hos SAS er som et seriøst alternativ til en flat lønnstabell i et selskap som f.eks. Ryanair? Når atpåtil turnusen er betydelig bedre i Ryanair er ikke valget så vanskelig.

Du hevder at Ryanairs kurs er på noe flere timer enn det som oppgis på CAE sine sider. Der ser det ut til å være 36 + 1 time i simulatoren. Saken er dog det at selv om Ryanair har avtale med et selskap for et kurs for kadetter, så vil de ved ansettelse av flygere som allerede har type-rating, ikke nødvendigvis ha det samme standardiserte kurset. Er det eksterne instruktører som har kurset, istedetfor aktive flygere i det aktuelle flyselskapet, kan det være forskjellig praksis på skolen og på line som ikke oppdages og korrigeres like lett.

Ryanair sitt kadettprogram gjennomføres in-house med Ryanairs egne operative SFI og TRE'er, og til en hver tid gjeldende SOP. En av grunnene til at det de siste årene ikke har blitt gjennomført OCC kurs verken for FO eller CPT er fordi de har hatt bedre erfaring med å utdanne egne FO og CPT fra scratch, uten behov for å avlære gammel SOP.

Til informasjon: Ryanair's TR består av en teoretisk Groundschool modul inkl Tech CBT, Performance og RYR SOP

Simulatormessig har man:
- 20 timer, 10 sessions, Fixed Base SOP training i en FFS (uten motion)
- 36 timer, 9 sessions, Full Flight Simulator, Handling og emergencies
- 5 timer, 1 session, Skilltest
- 1 time, Preliminary Circuit Training

Tilsammen gir det 62 timer mot normalt 41 timer for en gjennomsnittlig typerating på 737

Jeg etterlyser bare en liten nyansering i din omtale av kontraktspiloter, selfspons og T&C's. Alt er ikke negativt som kontraktspilot, og jeg ramser gjerne opp de åpenbare fordelene jeg ser sammenlignet med "de foretrukne" selskapene. Jeg mener at bemanningsselskapene Arpi, Parc eller Brookfield ikke på noen måte må sammenlignes med hverandre, da det kun er den bakenforliggende filosofien som er den samme.

Jeg tror ikke Kjos eller MOL tørr å gamble med flysikkerheten! Ved en ulykke vil dette få forferdelige konsekvenser for selskapene.

Jeg tror ikke Kjos eller MOL tørr å gamble med flysikkerheten! Ved en ulykke vil dette få forferdelige konsekvenser for selskapene.

Kanskje til og med enda større konsekvenser enn for tradisjonelle selskaper, som nok i mindre grad ville blitt mistenkeliggjort i forhold til press på priser og snarveier på vedlikeholds- og opplæringssiden.

Det gjör de ikke.

Det er bare noen forum-medlemmer som mener dette - av mer eller mindre stor mangel av kunnskap. Det finnes ingen correlasjon mellom kontrakt-piloter og ulykker. Det finnes - som en motargument - mange ulykker med humar error begatt av in-house piloter. Derfor er denne diskusjonen bare useriöst.

Derfor er denne diskusjonen bare useriöst.

Det er å trekke det litt langt, store deler av diskusjonen er ikke useriøs, men kan tendere til uvitenhet.

Det trådstarter satt fingeren på var at man går nye tider i møte i bransjen, og en del av diskusjonen går på hvordan det evt. vil påvirke fremtiden for de som er der nå og for nye som skal inn. En del argumenter har dreid på viddene, men en del har da også vært interessant og opplysende for oss som ikke jobber i bransjen. At noen trekker konklusjoner uten alt for godt grunnlag er ikke overraskende.

En annen faktor er at vi nok ser mange flere kontraktspiloter i fremtiden enn det vi gjør i dag. Hvordan det vil påvirke bransjen er avhengig av mange faktorer, og svaret vil vi ikke se før om mange år. (Andre bransjer har vært gjennom det samme med forskjellig resultat)

Det kan vel fort bli slik at AGP CREW slinges AGP-Norge-Norsk leg 1/2 , nattstop, så nestedag tilbake til AGP basen.
Dermed får man Tidlig avganger til sydenlandet, og sene ankomster fra sytenlandet.

Det kan vel fort bli slik at AGP CREW slinges AGP-Norge-Norsk leg 1/2 , nattstop, så nestedag tilbake til AGP basen.
Dermed får man Tidlig avganger til sydenlandet, og sene ankomster fra sytenlandet.

Har ikke DY, i likhet med mange andre selskaper, stort sett slynget sitt crew slik at man unngår overnatting borte fra basen? Hvis så, er det noen grunn til å tro at det blir anderledes her?

Man kan trolig tyne litt mer produksjon pr mnd, som gir betydelig mer pr. år ved at de flyt litt mer enn kun AGP-Scandinavia-AGP

Så har man trolig en annen PerDiem sats for .ES crew.

DY har vist seg som et fantastisk ekspansivt selskap, og etter hva jeg hører med gode arbeidsforhold og betingelser som ligger tett på andre skandinaviske selskaper.

Selskapet har brukt kontraktspiloter også tidligere, men da i et mindre omfang. At de har brukt NAV til å betale CA'er i kabinen (trainees) har også vært omdiskutert i bransjen - men ikke skapt særlig støy.

Først når de startet HEL-basen med piloter på de omtalte estlandske kontraktsbetingelsene (FO 23.000 NOK i måneden + tillegg, samt ingen sosial sikkerhet), ble det litt støy, også i egne rekker. Instruktørene i DY har vegret seg for å skolere disse, og kanskje er det noen i rekkene som frykter at de på sikt kan ta egne jobber? Saken har tilspisset seg såpass at det kan bli et møte i retten mellom partene (ledelse og piloter).
Kjos meldte da at uten kontraktspiloter ville det ikke bli noen HEL-base, og mange tenkte da kanskje at dette var et engangstilfelle.
Nå er det klare indikasjoner på at DY ønsker flere baser i Spania, der man flyr motsatt, og Malaga er bare en av flere aktuelle. Lønningene er satt til 3.800 euro (helt greit), men disse pilotene ansettes fortsatt med en horisont på kun seks måneder, og absolutt uten et sosialt sikringsnett ved sykdom etc. Heller ingen pensjoner, forsikringer etter hva som opplyses. Men som tidligere nevnt - vil brutto lønn ofte tilsvare netto, da få eller ingen i slike forhold innbetaler skatt. (hvilket land skal en f.eks. polakk ansatt i Malaga, arbeidende for et norsk firma, som igjen bruker en irsk kontraktsmellommann - betale til?)

Dette er banebrytende personalpolitikk i Skandinavia, og kun noen "Thomas Johanson-firmaer" i Sverige har hatt, og såvidt jeg har forstått - JetTime i Danmark - har lignende ordninger her oppe hos oss.

Dette er ikke ulovlig - og helt i tråd hva med andre LCC'er rundt i verden gjør. Men det skaper en viss usikkerhet både blant ansatte piloter i andre skandinaviske flyselskaper, og sannsynligvis også internt i gruppen hos DY - vil jeg tro.

En ansatt hos Ryanair har tidligere i tråden sagt at han lever godt med det å være kontraktsansatt, og det kan meget vel stemme - selv om jeg har hørt det helt motsatte fra piloter som har kommet over til oss, i fast ansettelse, og med sosial sikkerhet som ikke kan sammenliknes.
Om man er mer eller mindre kvalifisert som kontraktspilot tror jeg blir vanskelig å si noe om - forhåpentligvis er standardiseringen i europeisk luftfart kommet så langt at det ikke er noen signifikant forskjell.
Jeg skjeler mer til dette med hva denne utviklingen på sikt kan føre med seg, for oss som er der i dag, men kanskje mest for de som skal overta etter oss. Det synes i alle fall å være en klar "downgrading" i vente, og det har startet...

Tally-Ho

Om jeg husker rett med hensyn til hvilket selskap du jobber for Tally-Ho, så benytter vel dere også nesten utelukkende 6-måneders kontrakter for kabinansatte?

Beklager om jeg forbinder deg med feil selskap...

Om jeg husker rett med hensyn til hvilket selskap du jobber for Tally-Ho, så benytter vel dere også nesten utelukkende 6-måneders kontrakter for kabinansatte?

Beklager om jeg forbinder deg med feil selskap...
----
Tenker du på "sommerfuglene" så er det helt rett det du sier. Ved nyansettelse av en CA foran en sommersesong blir det gitt 6-måneders kontrakt, der vedkommende er på evaluering, og vil måtte godkjennes før videre ansettelse. Dette er en ordning fra 60-tallet, som alle charterselskaper har, og sannsynligvis også SAS.
Etter godkjenning tilbys disse CA'ene fast jobb etter behov. Noen vil også måtte regne med å gå i fornyet kontrakt i påvente av fast ansettelse, men med alle rettigheter vedr. sykdom, forsikringer, pensjon, en forening i ryggen etc.
Synes du dette er sammenliknbart med det som er oppe i tråden? Og er det relevant å sammenlikne piloter og CA'er i denne sammenheng, der den ene gruppen dessuten er sosialt sikret i hjemlandet, den andre gruppen ikke...?
Og bare for å nevne det - fast ansettelse er normen også i kabinen, og gjelder de aller fleste, med unntak av de nevnte...

Last edited:

Tenker du på "sommerfuglene" så er det helt rett det du sier. Ved nyansettelse av en CA foran en sommersesong blir det gitt 6-måneders kontrakt, der vedkommende er på evaluering, og vil måtte godkjennes før videre ansettelse. Dette er en ordning fra 60-tallet, som alle charterselskaper har, og sannsynligvis også SAS.
Etter godkjenning tilbys disse CA'ene fast jobb etter behov. Noen vil også måtte regne med å gå i fornyet kontrakt i påvente av fast ansettelse, men med alle rettigheter vedr. sykdom, forsikringer, pensjon, en forening i ryggen etc.
Synes du dette er sammenliknbart med det som er oppe i tråden? Og er det relevant å sammenlikne piloter og CA'er i denne sammenheng, der den ene gruppen dessuten er sosialt sikret i hjemlandet, den andre gruppen ikke...?
Og bare for å nevne det - fast ansettelse er normen også i kabinen, og gjelder de aller fleste, med unntak av de nevnte...

Nå startet vel denne tråden med en kombinasjon av rykter og litt offisiell informasjon (oppstart i Malaga). For det første: Vet vi at en ordning med kontraktspiloter på kortsiktige, 6 månederskontrakter vil bli normen for DY fremover, eller kan det tenkes at dette er valgt i en oppstartsfase? Vet vi også at rent faktisk er snakk om 6-månederskontrakter? Vet vi om noen av disse vil bli, etter behov, tilbudt fast ansettelse? Det har vel skjedd i forhold til Polen-satsningen til DY, om jeg ikke husker feil.

Til kommentaren om at de fleste av deres egne CA'er er fast ansatte, og at dette er regelen, så ville vel svaret fra DY vært at så også er tilfellet for deres piloter. Vet vi at det er hold i ryktene om at de kun vil ansette kontraktspiloter fremover? Vi vet jo fra tidligere at rykter spres som ild i tørt gress blant både CA'er og piloter i luftfarten, uten at dette nødvendigvis medfører at dette er eller vil bli sannheten.

Status
Not open for further replies.
Back