Earlybird! Credit til dig, du er skarp! Keep it up!
70 procent af ryanairs piloter er på brookfield kontrakt. Her får man ikke løn når man sidder standby. Så ryanair kan gøre, hvad de vil, det koster dem ikke en krone! Der er ingen pension, ingen LOL, ingen løn under sygdom, ingen løn under kursus til til typerating, OPC, kaptajnsuddannelse, ingen feriepenge, ingen barselsorlov, man betaler selv uniform, parkering(ikke billigt i feks Manchester eller Stansted) og dertil kommer en særdeles barsk og aggressiv tone fra crewcontrol og management. Et nyligt eksempel kunne være at piloter som indkaldes til møder pga for meget sygdom(...this meeting will discuss your recent absence due to sickness and total days of absence this year, and the possibility of review of your contract based on this). Om vinteren flyver man næsten ikke, tjener ikke særlig meget og da lønnen er baseret på fløjen block time, ved man heller aldrig, hvad lønchecken er næste måned. Folk kæmper selv med skattevæsenet,dyre pilotlån, de nyeste brookfieldkontrakter tvinger piloter til at oprette skuffeselskaber i England/Irland og bruge revisorer specifikt udnævnt af ryanair(det koster tre procent af årslønnen og, hvis man selv har en billigere alternativ og foreslår egen revisor får man ikke nogen kontrakt) I sommer blev femten styrmænd fyret da de nægtede at betale for et nyt ID kort. Folk flygter så snart de har timerne, og desperationen blandt de skandinaviske piloter har nået nye højder efter at norwegian har ændret deres kontrakter, og nu kun tilbyder vikarstillinger. Der er enorm skuffelse og mange har takket nej til kursus, vi taler om mennesker der havde fået lovning på skandi base og fast ansættelse, og i mange tilfælde har ligget i poolen op til et år. Det gør det ikke bedre at man arbejder for et selskab som selv har fundet på disse tricks og beskidte ansættelseskneb, der tales en del om: ” what goes around, comes around” i øjeblikket. ,man skammer sig over at arbejde for Ryan
Situationen for cabin crew er helt horrible, disse består af russere, polakker, spaniere, portugisere, italienere. Fælles for dem alle er at de kommer fra lande med KÆMPE ungdomsarbejdsløshed, mange er akademikere uden nogen form for chance for job hjemme, i desperation låner eller sparer de pengene sammen til et cabin crew kursus med lovning om job og en fast indtægt. I realiteten er de nu stavnsbundet til selskabet og bliver udnyttet på det groveste. Vi taler om folk der prøver at leve i Norge, Sverige på 1100 euro om måneden!! De lever mange sammen i små lejligheder, sover i slidte sofaer i crewrummet, får kun betalt når de flyver pr block time, bliver trukket i deres løn hver måned for leje af uniformen, lever under konstante trusler om fyring og represallier hvis de ikke sælger nok(sell, sell or else!!) og man opfordrer til en firmakultur, hvor kollegaer angiver hinanden for fejl, lever i evig angst for mystery pax skal rapportere tilbage til firmaet, jeg overhørte en briefing fra number one(purser) til sine tre kollegaer ”if I see you make a mistake I will report you to the company, if we have a mystery pax onboard its my arse on the line, its my responsibility and I wont allow that to happen on my flight, so be aware!!” Greit CRM ikke? Nyeste fra den front er at alle CC kontrakter har en klausul om forced unpaid leave på tre vintermåneder på de seneste annoncerede baser(PMI, WRO, BLL) Og bemærk at CC IKKE er tilladt at tage andet arbejde i den periode!
På den flyvemæssige front har vi været utrolig heldige, der har været rigtig, rigtig mange incidents for nylig, og der er en generel følelse af at heldet er ved at slippe op....Der en masseflugt at piloter til BA og især Emirates, i et sådan antal at træningsafd kæmper en brav kamp for at holde trit, men det ser ud til at akut pilotmangel vil slå ud i flammer til foråret. Erfaringen siver hurtigt ud af selskabet og der er især mangel på kaptajner, da mange af disse har sagt op og det samme gælder for seniorstyrmændene. Der er i øjeblikket en kæmpe frustration og vrede mod MOL og firmaet, man er ved at få godt momentum på repaweb.org(2200 medlemmer nu) og IALPA har netop været på visit på mange af baserne og indsamler støtte til union regunition og krav om ordentlige forhold.
Ryanair skal stoppes NU, og det er kun piloterne der kan gøre det, management med MOL i spidsen vil fortsætte, hvis de ikke bliver stoppet. Jeg forstår godt, hvorfor norwegian forlod Rygge, ingen, ingen! kan konkurrere mod ryanair og jeg forstår også, hvorfor Kjos i panik har fundet på at gå samme vej som MOL, men det er den forkerte vej at gå, og absolut ikke værdigt for et fremragende norsk selskab, som alle skandinaviere i ryanair var så stolte af!
nemlig et succesfuldt ekspansivt selskab, med gode forhold for ansatte og god stemning ledelse og medarbejdere imellem. Hvor er denne udvikling forfærdeligt trist :-( Jeg siger NF, NPF og parat stå på!! Så skal vi gøre det samme her i Ryan med hjælp af IALPA, jeg VED de har noget rigtig godt at præsentere til næste ECA konference ;-)