Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Flott! Bra vi har barnearbeidere i den tredje verden også. Det er tross alt mer lønnsomt enn å ha dem på skolebenken... Stikk fingeren i jorda;)

Barnearbeid?

De jobber på lovlige EU kontrakter. At folk f.eks ikke får betalt for parkering eller transport til jobb eller egen utdannelse synes jeg ikke er rart.

Og at det er andre regler iht. sykefravær, lønn, uniform etc. i andre EU land enn Norge bør vel også ikke komme som noen overraskelse? Husk at du og jeg er født med en gullskje i munnen.

Ryanair skal stoppes NU

Dersom du virkelig er ansatt i FR er din holdningen identisk til den CAU har til eget selskap.
Hvis du virkelig mener at tilstanden er så ille bør du finne deg en annen arbeidsgiver eller skifte bransje ASAP.
Tanken på at du går på jobben hver dag og frakter passasjerer med det hatet du viser overfor din arbeidsgiver er skremmende!

Det er vel liten tvil om at FR's personalpolitikk og vilkår ligger godt under gjennomsnittet i bransjen og vi alle
håper at DY ikke drar den så langt, men er det noe som setter sikkerheten i virkelig fare er det å håndtere konflikter
på den måten du gjør.

W

At en pilot har en lærerlønn og ikke en direktørlønn synes jeg heller ikke er urimelig.

Helt greit.

Da får jeg kanskje tilbakebetalt den drøye millionen jeg brukte på utdannelsen ? Jeg får kanskje også jobbe 0800 til 1430 mandag til fredag ? Jeg får kanskje også 2 måneder sommerferie + høstferie, vinterferie, påskeferie ? Jeg får kanskje også fri 1. mai, 17. mai ? Jeg slipper kanskje å overnatte på hotell xxx antall døgn hvert år, og heller komme hjem hver dag ? Eller synes du kanskje dette er urimelige krav ? Du ser kanskje helst at jeg tjener som en lærer, men har helt andre premisser for min utdannelse og jobb ?

Helt greit.

Da får jeg kanskje tilbakebetalt den drøye millionen jeg brukte på utdannelsen ? Jeg får kanskje også jobbe 0800 til 1430 mandag til fredag ? Jeg får kanskje også 2 måneder sommerferie + høstferie, vinterferie, påskeferie ? Jeg får kanskje også fri 1. mai, 17. mai ? Jeg slipper kanskje å overnatte på hotell xxx antall døgn hvert år, og heller komme hjem hver dag ? Eller synes du kanskje dette er urimelige krav ? Du ser kanskje helst at jeg tjener som en lærer, men har helt andre premisser for min utdannelse og jobb ?

Det er litt på siden, men jeg skjønner at du ikke helt forstår hva det innebærer å være lærer...;)

Det er litt på siden, men jeg skjønner at du ikke helt forstår hva det innebærer å være lærer...;)

Sikkert litt som at du åpenbart ikke forstår helt hva det innebærer å være pilot;)

Last edited:

Beklager, jeg glemte å nevne det at jeg kanskje også slipper å risikere å bli tauet inn til avhør i Bodø dersom jeg skulle finne på å gjøre en feil mens jeg er på jobb ! :)

Nei, og det har jeg heller aldri påstått at jeg forstår helt hva innebærer. Jeg kjenner etterhvert imidlertid godt til arbeidstidsbestemmelsene, jeg har en viss formening om lønnsnivå, tillegg, lån, og andre ting. Det er et yrke som alle andre, med særegenheter som alle andre, og et yrke man har valgt selv å gå inn i som er tilfellet for de fleste andre...:) Jeg tror også jeg har litt bedre peiling på hva pilotyrket går ut på enn hva -TAL her forsøker å fremstille læreryrket som...

Dette er imidlertid en aldri så liten avsporing.

At du kjenner til grunnreglene i vår bransje vet jeg godt. Tviler ikke på din kunnskap der:)
Men å dekke seg bak frivillighet blir vel litt for dumt? I et ideelt samfunn, så ja. Nå vet vel både du og jeg at verden ikke er ideell:)
For øvrig har jeg en svigermor som er lærer. Ingen tvil om at det er hardt arbeid til tider, men jeg blir stadig overrasket over hvor mye fri hun har. Og hun er avdeligsleder og har endel ekstra oppgaver i tillegg.

Men som du sier: dette er bittelitt på siden.

Last edited:
TOS har helt rett i at pilotyrket er et yrke som alle andre. Som alle andre yrker, har det også særegenheter. Arbeidstidsmessig og lønnsmessig tåler vel pilotyrket å sammenlignes med arbeid i helsetjenesten, hvor leger er kapteiner, sykepleiere er styrmenn og helsefagarbeidere (tidl. hjelpepleiere og omsorgsarbeidere) er kabinansatte. Helsetjeneste er likevel mer komplisert og har en betydelig større risiko for skader og dødsfall. Hvis jeg husker riktig mht tall fra den pågående pasientsikkerhetskampanjen i regi av Kunnskapssenteret, dør ca. 6000 pasienter i året som følge av feil. 50-60 tusen skades. Dette er en av de største bransjene i Norge. Bransjen, særlig legene på sykehus, har omfattende unntak fra arbeidstidsbestemnelsene i arbeidsmiljøloven, det er ny turnus hver måned, du jobber kvelder, netter, helger, julaften osv. Du vet at du kommer til å begå hendelige uhell som skader og tar livet av pasienter i løpet av karrieren, kanskje også feil du kan bebreides for. Du kommer til å ha flere tilsynssaker mot deg hvor slike hendelser granskes, enten av Helsetilsynet alene, eller av tilsynet i samarbeid med politiet. Du risikerer reaksjoner som advarsel, tilbakekall av autorisasjonen og straff i tillegg til
massiv omtale i media.

Last edited:

TOS har helt rett i at pilotyrket er et yrke som alle andre. Som alle andre yrker, har det også særegenheter. Arbeidstidsmessig og lønnsmessig tåler vel pilotyrket å sammenlignes med arbeid i helsetjenesten, hvor leger er kapteiner, sykepleiere er styrmenn og helsefagarbeidere (tidl. hjelpepleiere og omsorgsarbeidere) er kabinansatte. Helsetjeneste er likevel mer komplisert og har en betydelig større risiko for skader og dødsfall. Hvis jeg husker riktig mht tall fra den pågående pasientsikkerhetskampanjen i regi av Kunnskapssenteret, dør ca. 6000 pasienter i året som følge av feil. 50-60 tusen skades. Dette er en av de største bransjene i Norge. Bransjen, særlig legene på sykehus, har omfattende unntak fra arbeidstidsbestemnelsene i arbeidsmiljøloven, det er ny turnus hver måned, du jobber kvelder, netter, helger, julaften osv. Du vet at du kommer til å begå hendelige uhell som skader og tar livet av pasienter i løpet av karrieren, kanskje også feil du kan bebreides for. Du kommer til å ha flere tilsynssaker mot deg hvor slike hendelser granskes, enten av Helsetilsynet alene, eller av tilsynet i samarbeid med politiet. Du risikerer reaksjoner som advarsel, tilbakekall av autorisasjonen og straff i tillegg til
massiv omtale i media.

Men det er en stor forskjell ! Luftfarten I Norge etterlater seg IKKE 6000 døde I året og 50-60.000 skadde - det kan vi vel være enige om ? Ut I fra denne I min bok svært betydelige foskjellen - burde kanskje helsetjensten lære av luftfarten og ta etter de gode innarbeidede rutiner og prosedyrer - og ikke at luftfarten skal ta etter helsetjensten med helt klart sviktende rutiner og prosedyrer. Helsetjensten er vel den bransjen som har gått lengst med bruk av kontraktsarbeide, vikarer og vikarbyråer - for meg er det ingen god idee å tilnærme seg en slik løsning - jeg mener at det blir dyrere.

Men det er en stor forskjell ! Luftfarten I Norge etterlater seg IKKE 6000 døde I året og 50-60.000 skadde - det kan vi vel være enige om ? Ut I fra denne I min bok svært betydelige foskjellen - burde kanskje helsetjensten lære av luftfarten og ta etter de gode innarbeidede rutiner og prosedyrer - og ikke at luftfarten skal ta etter helsetjensten med helt klart sviktende rutiner og prosedyrer. Helsetjensten er vel den bransjen som har gått lengst med bruk av kontraktsarbeide, vikarer og vikarbyråer - for meg er det ingen god idee å tilnærme seg en slik løsning - jeg mener at det blir dyrere.

Jeg er 100% enig med deg.

Jeg ønsket bare å vise at det er andre store bransjer i Norge (er den størst, tro?) hvor lønningene er variable (de fleste får lærerlønn), ansvaret er enormt, arbeidstiden er ukurrant, konsekvensene av feil er fatale, turnusen er uforutsigbar og bruk av midlertidige ansettelser er hyppig.

Jeg mener at det er galt at det skal være sånn, og heldigvis går utviklingen i riktig retning innen for deler av bransjen. Men de færreste i arbeidslivet har kontorjobb fra 8-4, og det er vel heller ikke noe mål.

Når det gjelder sikkerhetskultur, så har helsetjenesten MYE å lære av luftfarten. Og det gjør man. De virksomhetene som har en systematisk tilnærming til det de driver med, har halvparten så mange skader og dødsfall som de andre. Problemer er at tradisjonen med systemansvar og internkontroll (kvalitets- og risikostyring) er kort (10-15 år), så mye er fortsatt opptil hver enkelt helsearbeider mange steder. Men i løpet av få år, forventes skader og dødsfall som følge av teknisk og menneskelig svikt å være halvert.

Det er bare å innse at flybransjens, lønns og personalpolitikk er på vei til h........
De dagene hvor flygning var luksus er forbi, de dagene hvor der fulgte med en viss anseelse av å jobbe i et flyselskap, uansett om det var i luften eller på bakken, er forbi.
Men takket være at verden fortsatt er "full" av ungdom som ser det som sitt høyeste mål, og få ikle seg en uniform med 4-striper så vil utviklingen gå den veien som den er i nå, sosialt spiral nedover, når det gjelder lønns og arbeidsvilkår.
For den stor hop som jobber innen luftfarten er nemlig en merkelig rase, den er en rase som aksepterer neskjæringer av goder for å kunne drive på med de som de liker, enten de flyr eller jobber på bakken.
Men det hadde krevd et verdensomspennede opprop, og det kan vi bare glemme.
Hvis ikke det utenkelige skulle skje, at ALLE selskaper minst dobblet billettprisene og fikk ting opp på et normalt og akspetablet nivå igjen.

Forhåpentligvis er jeg i AFP før siste rest av glede over å gi litt service til kundene for selv og stort sett motta kjeft, innsparinger og mindre goder er vekke

Jeg er 100% enig med deg.

Jeg ønsket bare å vise at det er andre store bransjer i Norge (er den størst, tro?) hvor lønningene er variable (de fleste får lærerlønn), ansvaret er enormt, arbeidstiden er ukurrant, konsekvensene av feil er fatale, turnusen er uforutsigbar og bruk av midlertidige ansettelser er hyppig.

Jeg mener at det er galt at det skal være sånn, og heldigvis går utviklingen i riktig retning innen for deler av bransjen. Men de færreste i arbeidslivet har kontorjobb fra 8-4, og det er vel heller ikke noe mål.

Når det gjelder sikkerhetskultur, så har helsetjenesten MYE å lære av luftfarten. Og det gjør man. De virksomhetene som har en systematisk tilnærming til det de driver med, har halvparten så mange skader og dødsfall som de andre. Problemer er at tradisjonen med systemansvar og internkontroll (kvalitets- og risikostyring) er kort (10-15 år), så mye er fortsatt opptil hver enkelt helsearbeider mange steder. Men i løpet av få år, forventes skader og dødsfall som følge av teknisk og menneskelig svikt å være halvert.

Men det er Jo det motsatte som er i ferd med å skje ! Luftfarten "lærer" ikke av det som har skjedd I helsetjensten - og er I ferd med å innføre vikarbyråer, lave lønninger, usikkerhet - alle elementer som har gitt oss en helsetjeneste med 6000 dødsfall I året - Det er Hva jeg mener er kjernen I denne debatten - godt avsporet av behov for lavere lønninger

Jeg skjønner hva du mener Krølle, men jeg er uenig med deg i konklusjonen. For meg ser det ut som om flybransjen går i retning av å bli mer normal, sammenlignet med resten av arbeidslivet. I den prosessen er det viktig at dere med kunnskap om bransjen har fokus på de rette tingene, f.eks. kvalitet, sikkerhet og service, ikke privilegiene dere mister eller skulle ønske dere hadde. Rett (imo) fokus vil gi dere sympati og gjennomslag. Galt fokus (herunder overdrivelser) vil gi inntrykk av misunnelse og sutring, og vil ikke gi gjennomslag. Særlig for oss som føler at det dere beskriver er relativt normalt, ikke sensasjonelt.

Både lærere og sykepleiere har gått i den fella. Begge har vært flinke til å syte. Begge har fortalt hvor slitsomme jobber de har. Ingen har hatt fokus på tjenestene de skal levere utover løse teorier og udokumenterte overdrivelser. Derfor mister de gjennomslag i opinionen og hos politikerne, og yrkene har mistet status.

Legene har (i en viss grad i alle fall) gjort det motsatte. De har innsett at verden endres kontinuerlig og at de ikke kan særbehandles ut over det som er nødvendig for å drive faglig forsvarlig virksomhet. Yrket beholder status til tross for færre privilegier. Argumentasjonen er nøktern og rettet mot sikkerhet og kvalitet for pasienter.

Men det er Jo det motsatte som er i ferd med å skje ! Luftfarten "lærer" ikke av det som har skjedd I helsetjensten - og er I ferd med å innføre vikarbyråer, lave lønninger, usikkerhet - alle elementer som har gitt oss en helsetjeneste med 6000 dødsfall I året - Det er Hva jeg mener er kjernen I denne debatten - godt avsporet av behov for lavere lønninger

Gode poenger. Jeg mener du er ved kjernen av problemstillingen. Jeg tror likevel luftfarten kan normaliseres en god del før man har brukt opp hele sikkerhetsmarginen. Mens helstjenesten må forbedres en god del før de er der de bør være. Med andre ord tror jeg ikke lavere lønninger og en viss bruk av kontrakter nødvendigvis vil gå utover sikkerheten, bare man bremser utviklingen i tide.

<mod>
Stengt for opprydding etter diverse klager

Som andre har nevnt i tråden - ta et par situps, gå en tur rundt huset eller pust dypt 10 ganger før dere poster. Temperaturen i en del (slettede) innlegg her bidrar bare til å dra diskusjonen over kanten og støter seriøse innlegg og argumenter bort.

</mod>

Last edited:
Med ett SAS i krise og ett Norwegian i kraftig expansjon tror jeg tiden er inne for å være
konstruktiv og kreativ og ikke stå på barikadene. Da riskerer man å miste begge selskaper, SAS går konk og DY går
utenlands for å finne arbeidskraften de trenger. Foreningen bør skifte strategi og mål og innse at kampen
for å beholde rettighetene den eldre generasjon piloter har idag er tapt.

Hadde det f.eks vært en ide for pilotene/foreningene å starte sitt eget non-profit vikarbyrå tilpasset det skandinaviske
marked og regelverk? Eller eksisterer det ett slikt allerede? Gjør man dette i samarbeid med selkapene og en eller flere skoler
bør det være mulig å få "akseptable" vilkår samt at man har muligheten til å få med seg noe av expansjonen til DY utenlands.
Jeg overbevist om at Kjos er villig til å betale hakket bedre for skandinavisk crew da dette har høy symbolverdi for
flagget han har på halen. Men dette bør gjøres før det er for sent.. .

W

Det er bare å innse at flybransjens, lønns og personalpolitikk er på vei til h........
De dagene hvor flygning var luksus er forbi, de dagene hvor der fulgte med en viss anseelse av å jobbe i et flyselskap, uansett om det var i luften eller på bakken, er forbi.

Der har du nok helt rett. I dag er det like hverdagslig/ like lite spesielt/like lite glamorøst for for folk flest å fly til Malaga som å ta 37-bussen fra Helsfyr til Kjelsås. Dette i motsetning til for bare 20 år siden hvor det fortsatt var forbundet med noe litt spesielt å reise med fly.

Da har kanskje piloter også blitt vår tids 'bussjåfører' ?

Med dette mener jeg ikke å rakke ned på/støte hverken piloter eller bussjåfører, jeg har stor respekt for begge yrkesgrupper.

Der har du nok helt rett. I dag er det like hverdagslig/ like lite spesielt/like lite glamorøst for for folk flest å fly til Malaga som å ta 37-bussen fra Helsfyr til Kjelsås. Dette i motsetning til for bare 20 år siden hvor det fortsatt var forbundet med noe litt spesielt å reise med fly.

Da har kanskje piloter også blitt vår tids 'bussjåfører' ?

Med dette mener jeg ikke å rakke ned på/støte hverken piloter eller bussjåfører, jeg har stor respekt for begge yrkesgrupper.

Joda, er nok ikke værre å styre et fly enn en buss. Men den dagen noe uforutsett skjer..... da håper jeg det er en som vet hva han gjør som sitter der foran. Og det er denne spesialkunnskapen som pilotene etter mitt syn SKAL ha godt betalt for. Og ikke minst det ansvaret de har pasasjerenes liv. Er jo vanlig i andre yrker å få betalt for kunskap/utdannelse og ANSVAR. Skal ikke det gjelde i flybransjen? Og for ikke å glemme antall døgn borte fra familien, ubekvem arbeidstid, jobbing i ferier osv. osv.

Jobber selv på bakkenivå, men kan si for min egen del at flybransjen blir en livsstil etter hvert. Gjelder sikkert de fleste pilotene også, men skal de av den grunn ikke få en anstendig lønn?

Gode poenger. Jeg mener du er ved kjernen av problemstillingen. Jeg tror likevel luftfarten kan normaliseres en god del før man har brukt opp hele sikkerhetsmarginen. Mens helstjenesten må forbedres en god del før de er der de bør være. Med andre ord tror jeg ikke lavere lønninger og en viss bruk av kontrakter nødvendigvis vil gå utover sikkerheten, bare man bremser utviklingen i tide.

Det er det ingen tvil om. Lønn og goder i luftfart, spesielt her til lands, må fortsatt justeres i forhold til markedet. Likevel tror jeg det er lurt at NF går så kraftig ut som de har gjort. Det har vært snakket om dette lenge, og hintet til media, men interessen har vært laber. Media og samfunnet generelt har fortsatt en oppfatning av oss piloter som en overbetalt, underarbeidet sytegjeng. Jeg behøver ikke bevege meg lenger enn to-tre hus for å treffe naboer med hårreisende og fullstendig grunnløse holdninger rundt dette. Sånn har det også vært, men det er langt fra den fulle sannheten lenger. Vi er ganske så alene om å kjempe denne kampen, og derfor er piggene såpass langt ute fra starten av. Så kan man vel heller moderere seg og diskutere fornuftig med ledelsene i de aktuelle selskapene etterhvert. Det viktigste nå har vært å få dette ut i offentligheten, om enn noe klønete. Rabalder hadde det antagelig blitt uansett form og innhold.
Alternativet til fast ansettelse i DY er kontrakter i Helsinki med langt fra akseptable vilkår. Denne kampen har altså fort snudd fra en kamp for å beholde betingelsene til en kamp for å heve dem til et greit nivå.
Ja til en sårt trengt moderasjon, men i fornuftig tempo og former.

Status
Not open for further replies.
Back