Betale mer for midtgang? Og betraktninger rundt frakt

Status
Not open for further replies.
Re: Oppsummering/konklusjon

... jeg var i Liberia med en 757 og måtte dele en enkelt flytrapp med to widebodies ... lite håp om 25 minutters snutid der ...
Her snakker vi ikke om enkelt-flyvninger til Liberia (NORAD, Forsvars-departementet, shipscrew ...?), men (eg i DY- , AA- , EZY- , RYR- eller Delta-sammenheng osv) om regulær-flyvninger med fly-flåter à 200-600 fly à 100 M$+ pr stk.

Dertil ber man meg å fatte meg i korthet som om produktet skulle være en eller annen tann-børste ! Flyprat-geekene gidder ikke å sette dere inn i stoffet ? OK, la det bare være ... stoffet tar egentlig sikte ikke til geeker men heller til Bjørn Kjos' Harvard-børster, om disse andre bare ville unnlate seg tiden ?

Eller kom tilbake ( contact@TwinAisleFeeders.com ) om det var noe, jeg er altid ledig til en "slå en Flyprat" ... "...Griser", sier du ? Ja, "Perler til ...", takk.

Dertil ber man meg å fatte meg i korthet som om produktet skulle være en eller annen tann-børste ! Flyprat-geekene gidder ikke å sette dere inn i stoffet ?

Har ikke noe med at vi ikke gidder. Jeg synes helt klart det er spennende med nytenkning og synes luftfarten virker veldig konservativ, men du må bli bedre å forklare ting på en måte som folk flest forstår.

Her snakker vi ikke om enkelt-flyvninger til Liberia (NORAD, Forsvars-departementet, shipscrew ...?), men (eg i DY- , AA- , EZY- , RYR- eller Delta-sammenheng osv) om regulær-flyvninger med fly-flåter à 200-600 fly à 100 M$+ pr stk.

Dertil ber man meg å fatte meg i korthet som om produktet skulle være en eller annen tann-børste ! Flyprat-geekene gidder ikke å sette dere inn i stoffet ? OK, la det bare være ... stoffet tar egentlig sikte ikke til geeker men heller til Bjørn Kjos' Harvard-børster, om disse andre bare ville unnlate seg tiden ?

Eller kom tilbake ( contact@TwinAisleFeeders.com ) om det var noe, jeg er altid ledig til en "slå en Flyprat" ... "...Griser", sier du ? Ja, "Perler til ...", takk.

Da er det kanskje en ide å ikke ta det opp her da om du ikke regner med at vi forstår det? Vi er bare entusiaster. Jeg tro få har tid til å lese igjennom alle de blekkene du produserer frem her. Og om du mener at ideen din(?) er så genial.

Har du da en forklaring på hvorfor den ikke er i bruk på dagens fly og du er stinn av gryn fra den?

Når det kommer til planlegging av slike ting og undersøkninger av hva som er nyttig har jeg veldig stor tiltro til flybyggerne og operatørene.

Og om vi har for lav IQ til å fatte dette så kan du jo evt sende det til:

bjorn.kjos@norwegian.com for eksempel, og si til oss hvordan det gikk.

... om vi har for lav IQ til å fatte dette så kan du jo evt sende det til
bjorn.kjos@norwegian.com ... si til oss hvordan det gikk ?
Til dette skal jeg innledningsvis hevde at jeg kom til dere her på Flyprat med "blomster i geværet" og hånden på hjertet, men ble møtt med blykuler : det er dere som selv sier at saken ligger beyond reach, det har aldri vært min antagelse fra utgangspunktet : jeg la alt frem på bordet, i fullt godtroende !

Videre vil jeg hevde hovedsaklig : Takk, jalig; selvfølgelig har jeg kontaktet Kjos umiddelbart etter stor-kjøpet ble anmeldt. Men også tidligere den 9. juni 2011. Det er derfor ikke helt å utelukke at Kjos' interesse i A320 NEO egentlig kunne være begrunnet i en (hemmelig, tystet ?) interesse i H21QR NEO eller H22QR NEO ? Jeg har anmodet Kjos om inderlig å sikre seg fleksibilitet i kontrakten med Airbus for evtlt å fritt kunne omgjøre bestillingene til H2XQR Series NEO om disse blir aktuelle. Men jeg fikk ingen feedback fra Kjos. Derfor dette !

Airbus har kanskje (med ganske stor sikkerhet ?) advart Kjos mot å utveksle korrespondanse med TwinAisleFeeders. Prøv selv (eller v/Teknisk Ukeblad, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Trønder-Avisen, ...) å oppnå informasjon om H2XQR Series fra Airbus www.airbus.com (Media&Press Centre). Hvorfor ? Fordi TwinAisleFeeders er ene-eier av rettigheten til konseptene H2XQR Series, eller også H3XQR Series (Boeing) for den saks skyld ...

Enkelt forklart er jeg "rettighets-squatter" av en idé (@ jalig : min egen !) som Airbus har lagt bort i skuffen v/Airbus A320 Product Engineering som en TRADE SECRET i 1985. Jeg har sagt til Airbus : "nok er nok !", det er ikke akseptabelt at dere nu har sittet på idéen min i mer enn 25 år - el hel menneske-generasjon - når denne idéen inneholder sosial-fremskritt (ergonomi, sikkerhet, komfort) som derved EndUsers - det reisende Publikum - blir vedvarende fratatt adgang til ! Mens Intellektuell Eiendom aldri foreldes, er de tilknyttede Industrielle Rettigheter av patrimonisk art : om disse ikke utøves (produkt-utvikling, ...) foreldes rettighetene ! Jeg har sendt brev til Airbus hvor jeg har erklært "foreclosure" av Arbeidsgiverens rettigheter til Arbeidstakerens (Oppfinnerens) Idé, som jeg har tatt tilbake inn i eget eksklusivt innehav, for selv fremføre idéen industriellt og komersiellt. Det er det jeg gjør, dog uten tvil er dette ikke til Airbus' egne beste smak og behag ?! TwinAisleFeeders har en Legal Twist gående m/Airbus; hvordan den løses er opp til Airbus' Legal Counsels ...

Last edited:
Re: Betale mer for midtgang? Og betrakninger rundt frakt

Kommer du noen vei med dette da? Så lenge ingen av Airbus sine kunder velger denne løsningen så spiller det vel knapt noen rolle hvem som sitter på noen rettigheter eller patenter..
Slik markedet er i flybransjen i dag, er hoved fokus på å få flest mulig seter inn i flyet med akseptabel benplass, dernest å ha minst mulig vekt per sete og dermed minst mulig fuelforbruk per sete. Den løsningen du presenterer reduserer ikke bare antal seter med 1/6 men krever også noen færre seterader da det vil gå bort en rad eller to foran og bak. Alt dette uten at turen vil oppleves noe særlig mer komfortabel. Vi snakker altså en betydelige utgiftsøkning per pax. Jeg må på egne vegne si at jeg heller vil ha setekonfig 2+3 og bredere seter en den du foreslår, alt 2+2+1. Jeg føler at det du prøver er å oppfinne sykkelen på nytt. Jeg tror Boeing var inne på også denne tanken da de utviklet 757 og 767 samtidig og kom opp med 2+3+2 i 767 og beholdt 3+3 i 757. Skulle Boeing eller Airbus la de flyene som skal erstatte A320/737 ha 2 midtganger så blir det heller i 2+2+2. Skulle de velge denne løsningen så tviler jeg på at noen kan kreve rettighetene til å ha oppfunnet en sete konfig. Skulle ikke A380 kunne ha 3+4+3 fordi Boeing hadde det på 747?

Selv vil jeg heller ha double aisle enn twin aisle, det blir litt som å ha 2stk 2felts veier paralelt eller 1 stk firefelt. På firefelten kan jeg legge meg ut i venstre feltet å kjøre forbi mannen med hatt som kjører 20 km/t under fartsgrensen, det kan jeg ikke på noen av de 2 2 felts veiene. Med double aisle kan man pasere hverandre, crewet behøver bare å gå gjennom flyet en gang med vogna, den kan dessuten være dobbelt så bred slik at de får plass til dobbelt så mye og derfor i mye mindre grad behøver å bøye seg ned for å hente noe ut av nederste skuff.
Noen 737/A320 erstatter kommer neppe før rundt 2030 Hvordan de vil bli er det ingen som vet. Dersom Oljeprisene fortsetter å stige vesentlig mer en andre produkter Kan vi faktisk oppleve at de blir smalere en dagens maskiner for å redusere vekt og spare fuel. I dagens marked ville de med største sannsynlighet bli litt bredere men forholdene kan ha endret seg såpass at de heller vil bli smalere i fremtiden.
Jeg tror uansett at denne ideen om 1+3+1 er dødfødt både i dag og i fremtiden.
Det eneste jeg kan være enig med deg i er at LCC ene kan være mer aktive på å selge sin frakt kapasitet.

@ Futura : takk for innlegg, en kyndig motsiger som sparring partner er velkommen ! Innledende om dette med "patenter" ... du har rett ... og du har ikke rett. Idéen min (tilbake i begynnelsen av 80-årene) om betraktet eksternt (utenfor Airbus) (eller utenfor Boeing) er ikke patent-berettiget (f.eks. cf Lockheed Super-Constellation ...). Derimot internt (som Patented application, i 737-sammenheng, eller A320-sammenheng) er det en "oppfinnelse" å etablere at istedet for [3+3] kan man installere [1+2+2] eller [1+3+1]. Hos Airbus ble denne idéen behandlet INTERNT som en "oppfinnelse". Nok om det.

Videre har du sagt deg enig med meg om at mer flyfrakt har sin økonomiske hensikt. Takk ! Andre sier at det finnes (litt ?) flyfrakt å hente allerede. Jeg sier at det blir stor forskjell mellom 'Crazy Uncle' og 'First Concubine'. Men også at det er håpløst å spille opp flyfrakt uten samtidig løse (a) kapasitets-problematikken; og (b) turn-around problematikken.

En løsning på (a) er blitt funnet ved å ta inn mer carry-on oppe, hvorved man frigjør TO ULD nede for ekstra frakt. Turn-around-problematikken (b) er blitt løst (oppe OG nede) med Twin Aisle og speeded CLS handling.

Dernest kommer du inn på forskjellige typer innredninger, 2+2+2 vs 2+3+2 vs 3+3 med bred midtgang (som f.eks hos SAS.se m/A320 = 25") og/eller 1+2+2 ... Her vil jeg bestemt slå vekk alt som ikke har med 737 eller A320 å gjøre som UAKTUELLT. Hva kan man bedre gjøre med disse enn [3+3] er spørsmålet som debatteres her, dvs hic et nunc ! Ikke ting som kunne komme i tidsrammen 2025-2035 ? Gjenstår 3+3 (med eller uten bred midtgang) eller 1+2+2 eller 1+3+1 (la oss glemme 2+1+2 !) eller 2+3. OK, så langt er vi kanskje enige ?

2+3 gir Premium-class setebredde, men har en TRIPLE (og derfor et middle-seat-in-a-triple sete, noe som ikke bare er ubekvemt men selv-motsigende i B-class-sammenheng, cf Jan Carlzon's teorier), samt en rhs OUTER-SEAT-IN-A-TRIPLE som ikke man presterer å nå med servicen pga tverr-dimensjonene : dobbelt-NEI ! Forget (2+3). La oss sammenlikne de andre 3 tilbudene :

....@ 32" pitch.................(3+3)........................(1+2+2).......................(1+3+1)
Carry-on vol/seat .....100 % = 2.045 cuft.......110 % = 2.21 cuft.........159 % = 3.25 cuft

Du ser selv at 1+3+1 er den eneste løsningen til "more carry-on oppe"-problematikken, som samskriver seg med "mer frakt nede"-problematikken.

Kanskje ser du bildet litt klarere HVORFOR ? Om HVA DETTE BETYR, sier du : "Vi snakker altså om en betydelige utgiftsøkning per pax". Det er her vi avviker i tolkningene. Jeg refererer til "Spreadsheet 90' flight-time + Economic Risks.pdf" + "Economic Review.pdf".

Jeg vil gjerne debattere videre med deg om saken, men med forbehold at du har fullt kjennskap til nevnte dokumenter ? Ellers blir det til God Dag Mann Ökseskaft igjen ...

Last edited:

Selv vil jeg heller ha double aisle enn twin aisle, det blir litt som å ha 2stk 2felts veier paralelt eller 1 stk firefelt. På firefelten kan jeg legge meg ut i venstre feltet å kjøre forbi mannen med hatt som kjører 20 km/t under fartsgrensen, det kan jeg ikke på noen av de 2 2-felts veiene. Med double aisle kan man passere hverandre, crewet behøver bare å gå gjennom flyet en gang med vogna, den kan dessuten være dobbelt så bred slik at de får plass til dobbelt så mye og derfor i mye mindre grad behøver å bøye seg ned for å hente noe ut av nederste skuff
Her var det mye lagt på bordet på én gang ... La meg sortere ut det som er helt urelevant, så kan vi diskutere det mer relevante : igjen, vi diskuterer her hvordan vi kan forbedre dagens tilbud - dvs, 737 og/eller A320 [3+3] - på KORT SIKT, alt som er ensbetydende med en helt ny flytype forlegger vi som helt urelevant (det betyr tidsrammen 2025-2035), OK ?

Ta A320 vegg-til-vegg innvendig med [3+3] : 1" + 62" + 19" + 62" + 1" = 145" (6 seter à 18" setebredde pluss armrests)

Hvorfra i allverdens rike skal du hente frem plass til en "double aisle" ? I såfall måtte det bli ved å gi opp ett sete, ned til (2+3) med Y-class dimensjoner. Med (som hos SAS.se) 59" triples x 2 (av 737-typen) på A320 blir midtgangen 6" bredere, opp til 25", ikke 2x19" = 38" ?? Men la oss anse den muligheten : da har vi en double lhs, @ 45", og en triple rhs, @ 62" ... hva så med overhead stowage ? lhs må stowagen reduseres : det skal være fri luft fra gulvet helt opp til taket der aislen er plassert... det betyr derfor at omtrent like mye bagasje pr. passasjer skal ned i underbelly : Vi avviker fra målet som er (ikke glem det !) å få med (mye !) mere frakt ?!

Videre nevner du at det kommer oppstopninger i gangene, like mye i to ganger som i en gang ? Vi snakker her om (1) å forklare og deretter om (2) å løse aisle jamming ! Basis er situasjonen i [3+3], og du foreslår selv at løsningen er [2+3] med dobbelt så bred midtgang.

Mja, kanskje ... la oss tygge litt på dette ... dog har jeg forklart deg at det blir NEI til dobbel-midtgangen (pga av redusert frakt); men la gå, for sakens skyld ?

Ved parking-brakes ON/'fasten seat-belts' sign OFF (arrival stand-up) med [3+3] skal 6 pax ut i midtgangen samtidig. Ledig gulv-areal er 32" x 19" = 4.22 sq.ft : dette er umulig. EMF = 6 (Excuse-Me Factor). A og F venter til B og E kommer seg ut av setet sitt, for selv deretter å kravle frem krumbøyd til neste sete (B og E) hvor de venter til tidligere B og E kan bale seg frem til midtgangen, noe som først blir mulig etter at C og D selv har kunnet stå opp og tre ut i gangen... I [1+3+1] har fire passasjerer direkt adgang to til en midtgang, to til den andre midtgangen, mens den siste passasjeren har valget mellom venstre og høyre midtgang (EMF = 0.5), bare ett sete vekk i begge tilfeller. Gjennomsnittlig har vi 2.5 passasjerer pr 4.22 sq.ft. : en helt annen verden ! Folkene blir vekk i en fart, uten aisle jamming. Ved din løsning [2+3] har vi 5 passasjerer som skal ut i et gulv-areal på 8.44 sq.ft mens EMF = 4, ikke stort bedre en for [3+3] ! ...

Kortfattet, aisle jamming stammer fra seat EMF som skaper seat egress jamming (NB : a safety item in case of emergency escape !), samt fra en alt for høy aisle pax density som skaper sete-til-aisle queuing : dessverre, Futura : din løsning er ikke den beste, langt ifra ! Flere aisle seats samt Twin Aisle (ikke double aisle !) er løsningen : [1+3+1] !

Last edited:

Flyselskap tjener ikke penger på å fly rundt med midtganger/ledig plass

Flyselskap tjener ikke penger på å fly rundt med midtganger/ledig plass
Fullt enig, SomeOne :

Inntekts-likningen ser slik ut :

R[A‐B] = Σ R/i = R/seats + R/freight + R/ifec + R/frills + R/cil + R/xyz ...

Derimot ser kostnads-likningen slik ut :

C[A-B] = Cyclic + Hourly + Fuel

Riktig nok er midtganger eller ledig plass ikke faktorer i disse likningene (og hvis jameson82's blogger-alias har en tilknytning til Bay Area og Prof Anthony Jameson (Stanford) kan sikkert nevnte blogger forklare for SomeOne at likningen R[A-B] = C[A-B] kan ha mer enn èn løsning).

Last edited:

Fullt enig, SomeOne :

Inntekts-likningen ser slik ut :

R[A‐B] = Σ R/i = R/seats + R/freight + R/ifec + R/frills + R/cil + R/xyz ...

Derimot ser kostnads-likningen slik ut :

C[A-B] = Cyclic + Hourly + Fuel

Riktig nok er midtganger eller ledig plass ikke faktorer i disse likningene (og hvis jameson82's blogger-alias har en tilknytning til Bay Area og Prof Anthony Jameson (Stanford) kan sikkert nevnte blogger forklare for SomeOne at likningen R[A-B] = C[A-B] kan ha mer enn èn løsning).

Jeg vet ikke hvor du tar dine pastander fra. Jeg er personlig meget overrasked over faktum at du skriver i ditt profil at du ble Aera Sales Manager hos Airbus. Normalt kjenner disse herrene realitaeten meget gode. Du gjör det dessverre ikke. Men - takk til gode kontakter - sa kan man jo spöre rett sted om det stemmer...

Bare for a gi deg en liten reality sjekk. Har du registrert at mange widebodies forsvinner fra domestic services og blir erstatted av A321s? Og at mange selskaper stapper inn flest mulig seter i sine flyene? Selv en LH, SK og og og...

Det du mener a kunne lansere ville kreve en full ny sertifisering av A320. Men det har du sikkert tenkt deg grundig gjennom?!?

Sorry, men dersom jeg leser dine postinger da vet jeg ikke om jeg skulle le eller grate. Fordi dette er sa milevis vekk fra alle realitaeter...

... det du mener å kunne lansere ville kreve en full ny sertifisering av A320. Men det har du sikkert tenkt deg grundig gjennom ?!?... jeg vet ikke om jeg skulle le eller gråte ...
Herved stemples BU662 i Maddock-gruppen n° 2 : the "Non-Believers". Med et lite snev av "gruppe n° 3" : han forstår seg dypt på Airworthiness Certification !

I betraktning om hvorvidt markedet kan bære den nødvendige investering, viser jeg til Airbus GMF 2011 : http://www.google.fr/search?sourcei...&rlz=1T4GZHZ_frFR259FR259&q=airbus,+gmf,+2011 : i de kommende 20 år til 2030 trengs over 19,000 SMR Feeder-fly.

Om Airworthiness Certification : for H20QR er det kun behov for re-sertifisering av kabinen, hvorav (den ofte vanskelige !) 90' emergency evacuation demonstration (som i parentèse kanskje kunne klares her med bare papirverk ?). Så har vi H21QR ... Logisk nok, for H22QR er det tale om full type-sertifisering, helt klart. Man lager ikke omelett uten å knuse egg.

Last edited:

... mange selskaper stapper flest mulig seter inn i flyene : DLH, SAS ...
Joda, BU662, her har du nok rett. Flyselskaper idag slåss med å klare økonomien : forandringer i Kostnads-likningens faktorer (fuel ...) setter stadig sterkere press på behov for økte inntekter. Det spilles dertil med det man har på hendene pr idag : A32X Series [3+3] eller 73XNG Series [3+3]. På kort sikt løses behovet simpelt hen ved å stappe inn flere seter ! Men det er en heller lite kreativ løsning ! På litt lengere sikt, vil man ta innersvingen på fuel-kostnadene med NEO eller MAX. Selv er jeg skeptisk : om enn disse motorene har 15 % bedre (thrust-)SFC (en typisk prøve-benk-parameter som måles ved optimal engine setting) lever flyselskapene med Trip-Fuel (ikke T-SFC) samt installerte (ikke test-bench) motorer som pr. fly veier fra 1.8 til 2.0 tonn mer. Vi får leve og se ??

"HQR is no 'high tech PIP' : very simply, dissecting average Short-to-Medium Range Feeder trip costs into hourly/cyclic/fuel components – of typically 45 (/vs 20/vs 35) – HQR applies the potent cost-saving leverage of short leg times to solve aircraft economics. To the sceptic, with the cost-saving of Quick Rotation, H21QR proves the actual CASM challenger vs its A321 [3+3] sister, which equates to competitivity and market resilience; and if resilient, HQR is in the market to stay, competing for the passengers, adding on new legs/extra frequencies, building up market share; informed, educated, selective, YC travellers will check, compare and vote, with assurance and autonomy : at the same price, HQR is best !" sier TwinAisleFeeders.

TwinAisleFeeders sier m.a.o. til Harvard-børstene i flyselskap-hovedsetene verden rundt : ta et friskt syn på saken, rull opp skjorte-ermene, tenk kreativt, arbeid hardere ! 'Boosted Yields', ikke 'lavere kostnader', er den riktige løsningen ! Til dette er pakken [Product Differentiation (her inngår CRS-loopen "P.E.O.P.L.E.", en viktig ingrediens !) + boosted scheduled airfreight + higher aircraft productivity + IFE revenues] den riktige løsningen. Og da man ikke kan håpe å øke produktiviteten ved å la flyene fly fortere i luften, skal man SNU FLYENE FORTERE på bakken : det blir derfor H2XQR Series hele veien !

Last edited:

Så hva er bakdelene med denne løsningen? Eller er det bare fordeler?

Så hva er bakdelene med denne løsningen? Eller er det bare fordeler?
Som sagt på andre steder : det kreves for at dette lar seg gjøre at Airbus selv begynner å tenke kreativt. Men vi butter på et vanskelig paradoks som må overkommes :

Official reasons for Airframers holding back on H2XQR Series are expertly rationalised by aviation Reviewers/Analysts based on undercover influence from Airframer-sponsored PR wizzards (eg: "extra seat tracks", "costly structural weight increment", "disrupted production lines" ...). Clever ! : who actually has the required insight, the relevant industrial/engineering expertise, the objective, sound aviation experience to deter the deceptive bullshit in what is put forward as "pertinent objections" by the "Know-it-Alls" ?

The factual reasons for the anti-H2XQR Series ostrich-syndrome are unspeakable :

1. who is willing to confess that over the last 60 years the airframers have been building aircraft optimising the design erroneously based on merely cabin floor area maximum passenger density [→ (3+3)], when the obvious CORRECT design optimisation parameter is maximum volumetric payload density of the total fuselage cylinder [→ (1+3+1)] ?

2. who is willing to confess that Airframers in this second decade of XXIst Century still factually motivate their industrial Product Strategy based upon CLASS DISCRIMINATION : "let's make aircraft for "the Masses" oppressively promiscuous, so that our design solutions exclusively for "the Elite" by contrast are perceived pleasantly comfortable" ! Airframer strategists are nostalgics, dreaming to recreate "La Belle Epoque", lamenting the Hindenburg chute, who came clear of the cultural/ethical/social revolutions freeing the mentality of the masses in XXth Century : such they deplore and prefer to ignore. The "Nec Plus Ultra" in Sporty Game achievement to these nostalgics is selling an A380 Executive to please H.M. the Sultan of Brunei : H2XQR is pure waste, keep A32X Series, that'll amply do !

3. with the exception of a limited number of Visionary Business Gurus (such as eg Jan Carlzon, Sir Richard Branson, Herb Kelleher, Sir Stelios ...) who all have tried stepping forward to INFLUENCE aircraft design, Operator strategists are under a mental hypnose that aircraft design is for Aeronautical Engineers. Take offuscated Jean Pierson, P&CEO of Airbus Industrie in 1985, commenting Jan Carlzon's quest for his idealistic P3 : "Ha ! this Swede maybe thinks he's going to teach us how to design aircraft !" [ndlr : pathetic but true !]

As an advice to airline sales/marketing experts : bluntly, crudely, if/whenever you yourself come under a tentative from those guys (the Maddock stereotypes) to influence you, make sure you've decided beforehand to which camp you belong : to the Y-classers, or to the Premium-classers or their alikes, the "nostalgics"? Then you may elect to let the wind blow this way or that other way !

Air Transport is a Y-class world and H2XQR Series is a Y-class product designed for SMR Feeder travellers, those actually who cash out the airfares whereby aircraft are financed.

Har noen av Flyprat-geekene kjent seg selv igjen ?

På driftsplanet flyttes mye av presset over til bakke-folkene på flyplassene rundt i verden, som nu får ansvaret å skulle klare rotasjonene på 25' (planning time) dag inn/dag ut, fly etter fly etter fly... H2XQR Series er bygd for at det skulle la seg gjøre : så må bakke-lagene deretter stille opp til forventningen; her blir det sikkert litt armwrestling ? Videre foreblir Air Traffic Control et Random Quantum ... ? (men ingen forandring her, slik er det pr idag).

...normalt kjenner disse herrene realiteten meget godt ...
BU662, enten er du godtroende, eller direkt naiv ?! Realiteten ? Svaret må du finne frem til selv, i ditt eget indre ! Hvis du ikke vet svaret, bestemmer ditt valg av kilde [dvs, HVOR du spør om hva realiteten egentlig er ?] allerede på forhånd hva svaret blir ...

Velger du f.eks. å forhøre deg i Toulouse hos Airbus om hva som er det riktige valg av SMR Feeder-fly "i dagens realitet" så kommer svaret umiddelbart og rett ut enkelt formulert tilbake omtrent slik : "realitetene påviser (av den og den og den perfekt oppremsede beste grunn, Area Sales Director Airbus oblige) A32X Series, med enten Legacy Powerplants eller NEO Powerplants (opp til kundens beste foretrekkende)"; hvorefter du kan trekke din konklusjon : Frequent Traveller tar feil !! Og BU662 : du har rett, du skal henges, disse herrene kjenner "realiteten" meget godt, herremingutt !

Hva handler denne tråden egentlig om?

Men ellers går det bra?
Hvabehager, SomeOne ? Var frågan rettet til Frequent Traveller, oder ? Nei, takk, det mår inte så bra her ...

I begynnelse på denne tråden (som du selv startet) hadde vi LN-MOW, dc8-63, myhrair, Boeing-fan ... som satt en tråd-rating på fem stjerner (!!) så det gikk beskjed lyn-kvikt dere Flyprat-geeks imellom : Hei, karer ! Her er det en rusket fyr som vi kan ha fornøyelsen av å skyte ned, ta med dobbelt-løperene, hagl nr 12 ! ...

Etter en viss tid åpenbares det at leir-duene fløy uskutt over hodene deres mens dere geeker fikk skuldersmerte av rikosjett ? Ratingen av tråden ble satt ned til 1 stjerne, mens dc8-63, JoeW, LN-MOW osv ... har "trukket seg forsiktig tilbake" : dette her er kanskje ikke så moro lenger, gutter : vi melder oss ut !!

Er det slik dere "entusiaster" (som noen nevte at dere er her på Flyprat ?!) mener det er man skal debattere om fly ?

For meg er dessuten tråden fremdeles : "Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?" ... Det var iallefall tråden på mitt eget innlegg, se Post nr 10, som Diskus deretter bestemte å sy sammen med SomeOnes Post nr 1 med en litt annen vinkling ?!

Last edited:
Hvabehager, SomeOne ? Var frågan rettet til Frequent Traveller, oder ? Nei, takk, det mår inte så bra her ...

I begynnelse på denne tråden (som du selv startet) hadde vi LN-MOW, dc8-63, myhrair, Boeing-fan ... som satt en tråd-rating på fem stjerner (!!) så det gikk beskjed lyn-kvikt dere Flyprat-geeks imellom : Hei, karer ! Her er det en rusket fyr som vi kan ha fornøyelsen av å skyte ned, ta med dobbelt-løperene, hagl nr 12 ! ...

Etter en viss tid åpenbares det at leir-duene fløy uskutt over hodene deres mens dere geeker fikk skuldersmerte av rikosjett ? Ratingen av tråden ble satt ned til 1 stjerne, mens dc8-63, JoeW, LN-MOW osv ... har "trukket seg forsiktig tilbake" : dette her er kanskje ikke så moro lenger, gutter : vi melder oss ut !!

Er det slik dere "entusiaster" (som noen nevte at dere er her på Flyprat ?!) mener det er man skal debattere om fly ?

For meg er dessuten tråden fremdeles : "Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?" ... Det var iallefall tråden på mitt eget innlegg, se Post nr 10 ?!

For ordens skyld - jeg trakk meg rett ut etter at jeg ble oppført med Rulleblad.

Status
Not open for further replies.
Back