Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer (splittet)

Så en ny runde med annonser nå, men "kr 0,-" var fjernet. Husker ikke nøyaktig tekst, men noe med "fra kr. xxx i skatt/avgift" el.l.
Har ikke sett denne. Tar de fortsatt ikke med "servicehonoraret" som man ikke kan unngå å få i tillegg? Og opplyser de om at det kommer til et gebyr i tillegg om det ikke er noen voksne som reiser med?

Det er jo stor forskjell på "Barn reiser for...." og "Barn reiser med for....".

Du skal ikke lenger enn til sas.no for å se teksten...
Ser den, da har SAS fortsatt minst 2 brudd på markedsføringsloven med den annonsen.
-bensinutgifter er ikke "skatter og avgifter"
-servicehonoraret som kommer i tillegg

På websidene under bestillingsprosessen har de endret "skatter og avgifter" til "skatter, avgifter og tillegg", det er naturlig da mesteparten av det som legges til ikke er skatter og avgifter. Men det ser fortsatt ikke ut til å inkludere servicehonoraret her. De må sikkert ha et par runder med forbrukerombudet før de skriver det samme også i annonsene. Det er utrolig at SAS skal være så mye mindre ryddig på annonsering enn for eksempel Ryanair.

Og lavpriskalenderen viste da jeg prøvde den priser flere hundre kroner under det det er mulig å kjøpe dem for. Sa ikke SAS at de hadde fikset dette?

Har ikke sett denne. Tar de fortsatt ikke med "servicehonoraret" som man ikke kan unngå å få i tillegg? ".

Lett å se at korstoget ditt mot sas forsetter, for dette er direkte feil. Servicegebyret er med i minste annonserte pris for barn under 11 som reiser sammen med en voksen.

Lett å se at korstoget ditt mot sas forsetter, for dette er direkte feil. Servicegebyret er med i minste annonserte pris for barn under 11 som reiser sammen med en voksen.
Enkelte vil selvsagt velge å kritisere SAS uansett hva de gjør, bare fordi det er SAS. Og andre vil la være å kritisere SAS uansett hva de gjør, bare fordi det er SAS. Jeg velger ved konkrete overtramp å kritisere den minst seriøse annonsøren i det norske flymarkedet. At det lenge har vært SAS er deres problem.

Når SAS skriver "Barn betaler kun skatter og avgifter" så må man velge om
a) servicehonorar og "fuel surcharge" er enten skatt eller avgift, jeg har sjekket av barn fortsatt skal betale begge.
b) fraprisen som er vist inkluderer mere enn "skatter og avgifter"

Uansett hvilket av alternativene du argumenterer for så feilinformerer SAS.

Når SAS skriver "Barn betaler kun skatter og avgifter" så må man velge om
a) servicehonorar og "fuel surcharge" er enten skatt eller avgift, jeg har sjekket av barn fortsatt skal betale begge.
b) fraprisen som er vist inkluderer mere enn "skatter og avgifter"

Begrepet skatter og avgifter brukes om de tilleggene som ikke er selve netto billettpris. Fueltillegg hos SAS er så vidt jeg husker definert som en avgift med kode YQ (servicehonoraret har jeg ikke koden på)

Vedr pkt b - kan du spesifisere med et eksempel hva de inkluderer mer enn skatter/avgifter inkl. YQ og bookingfee?

Begrepet skatter og avgifter brukes om de tilleggene som ikke er selve netto billettpris. Fueltillegg hos SAS er så vidt jeg husker definert som en avgift med kode YQ (servicehonoraret har jeg ikke koden på)

Vedr pkt b - kan du spesifisere med et eksempel hva de inkluderer mer enn skatter/avgifter inkl. YQ og bookingfee?
Men hvorfor er det logisk at YQ skal kunne regnes som (være "definert som") en avgift? Så lenge det går til selskapet og ikke stat/kommune, er det vel per definisjon ikke det? http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=avgift&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

YQ er ingen avgift i normal bruk av ordet. Det er et gebyr på samme måte som f.eks. innsjekkingsgebyr på FR, kredittkortgebyr hos DY (hvis man nå betale med kredittkort) osv., og er noe man må betale.

Annonsen og prisene var der i går, men nå ser det ut som den er borte igjen. Det sto i alle fall at barn reiste fra kr 261 i følge med voksen. Selv om noen påstår at servicegebyr kommer i tillegg, så var det faktisk inkludert servicegebyr.

Last edited:
Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:

1 voksen + 0 barn koster 599 hvorav 256 i "skatter, avgifter og tillegg"
1 voksen + 1 barn koster 1298 hvorav 596 i "skatter, avgifter og tillegg"
av dette kan man slutte:
1 barn koster 699 hvorav 340 i "skatter, avgifter og tillegg"

Barnet koster altså 359 mere enn "skatter, avgifter og tillegg" så det er ikke mulig at barn kun betaler "skatter og avgifter"

Jeg har tatt skjermbilder av dette og det er bare å prøve selv. Jeg ønsker spindoktorene lykke til med å forklare denne. ;)

Re: Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer (splittet)

Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:

av dette kan man slutte:

Barnet koster altså 359 mere enn "skatter, avgifter og tillegg" så det er ikke mulig at barn kun betaler "skatter og avgifter"

Jeg har tatt skjermbilder av dette og det er bare å prøve selv. Jeg ønsker spindoktorene lykke til med å forklare denne. ;)

Det er vel også da umulig å bestille en barnebillett alene til 0"?

av dette kan man slutte:

Det høres rart ut, og skal fremsette en liten teori.

Slettet du cookies og lignende mellom hver test? Hvis ikke kan det muligens være med på å forklare prishoppet, hvis SAS.no plutselig tror at den avgangen er populær, og dermed øker prisene. Det er jo ikke et ukjent fenomen, så mulig det kan ha påvirket.

Det høres rart ut, og skal fremsette en liten teori.

Slettet du cookies og lignende mellom hver test? Hvis ikke kan det muligens være med på å forklare prishoppet, hvis SAS.no plutselig tror at den avgangen er populær, og dermed øker prisene. Det er jo ikke et ukjent fenomen, så mulig det kan ha påvirket.
Regnet med å høre den forklaringen så jeg prøvde å bestille 1 voksen + 1 barn først og så bare en voksen. ;)

av dette kan man slutte:

Som jeg skrev lenger oppe, kampanjen og prisene er borte. Det var tidligere en reklamebanner for dette, den er borte. Før de ble fjernet tok det meg 3 minutter å finne barn (sammen med en voksen) til annonserte 261,- i skatter og avgifter.

Som jeg skrev lenger oppe, kampanjen og prisene er borte. Det var tidligere en reklamebanner for dette, den er borte. Før de ble fjernet tok det meg 3 minutter å finne barn (sammen med en voksen) til annonserte 261,- i skatter og avgifter.

Uten servicehonorar?

D

Nå må vi snart slutte med det cookie-tullet ifht. popularitet/høyere pris "bare for deg". Som tidligere forklart i diverse tråder så vil systemet holde av seter dersom man starter en reservasjon (man tar varene ut av hylla og ned i handlekurven), og det kan derfor oppleves som prisen er høyere hvis man går tilbake (uten å sette varene på plass i hylla). Setene frigjøres normalt når systemet merker at man har avbrutt eller etter et definert tidsintervall med inaktivitet (en eller annen finner en forlatt handlekurv og rydder opp).

Ja, kampanjen er over for lenge siden.

Uten servicehonorar?

261,- var, som jeg skrev her, annonsert pris, det var den prisen man fikk opp når man søkte. Det er selvsagt inkludert servicehonorar. Du vet meget godt at det er noe SAS er lovpålagt å synliggjøre under bestillingssprosessen, men du tar det opp hver gang du har sjansen. Det virker som du jobber i Vizeum? :D

Back