Mye mer ryddig og opplyse om avgifter synes jeg.
Har ikke sett denne. Tar de fortsatt ikke med "servicehonoraret" som man ikke kan unngå å få i tillegg? Og opplyser de om at det kommer til et gebyr i tillegg om det ikke er noen voksne som reiser med?Så en ny runde med annonser nå, men "kr 0,-" var fjernet. Husker ikke nøyaktig tekst, men noe med "fra kr. xxx i skatt/avgift" el.l.
Ser den, da har SAS fortsatt minst 2 brudd på markedsføringsloven med den annonsen.Du skal ikke lenger enn til sas.no for å se teksten...
-bensinutgifter er ikke "skatter og avgifter"
Har ikke sett denne. Tar de fortsatt ikke med "servicehonoraret" som man ikke kan unngå å få i tillegg? ".
Enkelte vil selvsagt velge å kritisere SAS uansett hva de gjør, bare fordi det er SAS. Og andre vil la være å kritisere SAS uansett hva de gjør, bare fordi det er SAS. Jeg velger ved konkrete overtramp å kritisere den minst seriøse annonsøren i det norske flymarkedet. At det lenge har vært SAS er deres problem.Lett å se at korstoget ditt mot sas forsetter, for dette er direkte feil. Servicegebyret er med i minste annonserte pris for barn under 11 som reiser sammen med en voksen.
Når SAS skriver "Barn betaler kun skatter og avgifter" så må man velge om
a) servicehonorar og "fuel surcharge" er enten skatt eller avgift, jeg har sjekket av barn fortsatt skal betale begge.
b) fraprisen som er vist inkluderer mere enn "skatter og avgifter"
Men hvorfor er det logisk at YQ skal kunne regnes som (være "definert som") en avgift? Så lenge det går til selskapet og ikke stat/kommune, er det vel per definisjon ikke det? http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=avgift&bokmaal=+&ordbok=bokmaalBegrepet skatter og avgifter brukes om de tilleggene som ikke er selve netto billettpris. Fueltillegg hos SAS er så vidt jeg husker definert som en avgift med kode YQ (servicehonoraret har jeg ikke koden på)
Vedr pkt b - kan du spesifisere med et eksempel hva de inkluderer mer enn skatter/avgifter inkl. YQ og bookingfee?
Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:Vedr pkt b - kan du spesifisere med et eksempel hva de inkluderer mer enn skatter/avgifter inkl. YQ og bookingfee?
Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:
1 voksen + 0 barn koster 599 hvorav 256 i "skatter, avgifter og tillegg"
1 voksen + 1 barn koster 1298 hvorav 596 i "skatter, avgifter og tillegg"
av dette kan man slutte:
1 barn koster 699 hvorav 340 i "skatter, avgifter og tillegg"
Barnet koster altså 359 mere enn "skatter, avgifter og tillegg" så det er ikke mulig at barn kun betaler "skatter og avgifter"
Jeg har tatt skjermbilder av dette og det er bare å prøve selv. Jeg ønsker spindoktorene lykke til med å forklare denne.![]()
Det høres rart ut, og skal fremsette en liten teori.Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:
av dette kan man slutte:
Barnet koster altså 359 mere enn "skatter, avgifter og tillegg" så det er ikke mulig at barn kun betaler "skatter og avgifter"
Jeg har tatt skjermbilder av dette og det er bare å prøve selv. Jeg ønsker spindoktorene lykke til med å forklare denne.![]()
Regnet med å høre den forklaringen så jeg prøvde å bestille 1 voksen + 1 barn først og så bare en voksen.Det høres rart ut, og skal fremsette en liten teori.
Slettet du cookies og lignende mellom hver test? Hvis ikke kan det muligens være med på å forklare prishoppet, hvis SAS.no plutselig tror at den avgangen er populær, og dermed øker prisene. Det er jo ikke et ukjent fenomen, så mulig det kan ha påvirket.
Selvsagt. Det er bare å prøve på en tilfeldig dato. Jeg prøvde en enveis booking OSL-BGO 9 august på billigste avgang:
av dette kan man slutte:
Som jeg skrev lenger oppe, kampanjen og prisene er borte. Det var tidligere en reklamebanner for dette, den er borte. Før de ble fjernet tok det meg 3 minutter å finne barn (sammen med en voksen) til annonserte 261,- i skatter og avgifter.
D
Slettet du cookies og lignende mellom hver test? Hvis ikke kan det muligens være med på å forklare prishoppet, hvis SAS.no plutselig tror at den avgangen er populær, og dermed øker prisene. Det er jo ikke et ukjent fenomen, så mulig det kan ha påvirket.
Uten servicehonorar?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.