Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer (splittet)

261,- var, som jeg skrev her, annonsert pris, det var den prisen man fikk opp når man søkte. Det er selvsagt inkludert servicehonorar.
Om prisen som ble vist inkluderte servicehonorar så måtte den inneholde mere enn "skatter og avgifter" for servicehonorar er hverken en skatt eller en avgift.

Du vet meget godt at det er noe SAS er lovpålagt å synliggjøre under bestillingssprosessen, men du tar det opp hver gang du har sjansen.
Dette blir ikke mere sant ved å gjenta det flere ganger. Om noen mener det er en lov som pålegger alle flyselskaper dette så oppgi hvilken paragraf det er for de fleste flyselskapene gjør ikke dette. Om noen mener det er en lov som kun pålegger SAS å gjøre dette er det enda mere interessant om den kan vise til en lovparagraf for dette. ;)

Det som derimot er fakta er at SAS har inngått en frivillig avtale som i dansk rett ble tolket dithen at de måtte spesifisere en intern kost. Så si gjerne at SAS er amatører som ikke aner hva de skriver under på eller at de ikke klarer forvalte avtaler like godt som andre flyselskaper, men ikke påstå enda en gang at dette er lovpålagt.

Og selv om det hadde vært lovpålagt så må man fortsatt informere om at dette kommer i tillegg til "skatter og avgifter", som er noe av poenget i denne tråden.
 
Om prisen som ble vist inkluderte servicehonorar så måtte den inneholde mere enn "skatter og avgifter" for servicehonorar er hverken en skatt eller en avgift.

Prisen man fant på nett var samme prisen det ble reklamert for. Dette er selvsagt ikke noe for deg.

Dette blir ikke mere sant ved å gjenta det flere ganger. Om noen mener det er en lov som pålegger alle flyselskaper dette så oppgi hvilken paragraf det er for de fleste flyselskapene gjør ikke dette. Om noen mener det er en lov som kun pålegger SAS å gjøre dette er det enda mere interessant om den kan vise til en lovparagraf for dette. ;)

Det som derimot er fakta er at SAS har inngått en frivillig avtale som i dansk rett ble tolket dithen at de måtte spesifisere en intern kost. Så si gjerne at SAS er amatører som ikke aner hva de skriver under på eller at de ikke klarer forvalte avtaler like godt som andre flyselskaper, men ikke påstå enda en gang at dette er lovpålagt.

Og selv om det hadde vært lovpålagt så må man fortsatt informere om at dette kommer i tillegg til "skatter og avgifter", som er noe av poenget i denne tråden.

beating_a_dead_horse.jpg


http://reise.aftenposten.no/reise/D...g-du-gjor-jobben-selv-35922.html#.UfTrcdI3Bsk

Etter en dom som falt i dansk høyesterett for noen år siden, ble alle IATA-medlemmer pålagt å synliggjøre dette gebyret i bestillingsfasen.

IATA er en frivillig organisasjon for ruteflyselskap verden rundt hvis mål er å legge rutiner og prosedyrer for flyselskapene som blant annet garanterer passasjerrettigheter og trygge reiser. SAS, KLM, Lufthansa, Continental Airlines og British Airways er blant organisasjonens 230 medlemmer.

- Dommen som falt i Danmark krever at også flyselskaper har en bookingfee. Dommen er omtrent fem-seks år gammel. Dette gebyret er inkludert i totalprisen og kunden trenger kun å forholde seg til det, sier Peter Rasmussen, Nord-Europa sjef for BA.

Det er frivillig å være med i IATA, men det er jo alle seriøse flyselskaper. Så lenge SAS ønsker å være et seriøst selskap er gebyret lovpålagt.
:drink
 
Prisen man fant på nett var samme prisen det ble reklamert for. Dette er selvsagt ikke noe for deg.
Det var annonsert "skatter og avgifter", at priseksemplet SAS kom med etter at kampanjen var slutt også inkluderte servicehonoraret endrer ikke det faktum at man ikke kunne fly for kun "skatter og avgifter". Om du mener det var noen annonser som sa barn kunne fly for "Skatter, avgifter og servicehonorar" eller "skatter, avgifter og ymse tillegg" så dokumenter gjerne at dette har vært publisert.

Det er frivillig å være med i IATA, men det er jo alle seriøse flyselskaper. Så lenge SAS ønsker å være et seriøst selskap er gebyret lovpålagt.
Igjen, om du påstår det er lovpålagt må du vise til lovparagraf. Dette er som du selv sier en frivillig avtale og altså ikke en lov. Jeg kan garantere at Stortinget ikke har vedtatt en lov om at SAS skal oppgi servicehonorar.

En lov og en frivillig avtale er altså ikke det samme for de som enda ikke har fått med seg poenget. Om SAS inngår en frivillig avtale om at kabinpersonalet alltid skal ha på seg en rød klovnenese så kan de ikke påstå at de er lovpålagt å ha på seg klovnenese.

Og om man skal snakke om å piske døde hester så var det du som kom dragende med påstanden om at servicehonoraret var lovpålagt....... som om det skulle frita SAS fra å oppgi at det skal betales.
 
Last edited:
Om prisen som ble vist inkluderte servicehonorar så måtte den inneholde mere enn "skatter og avgifter" for servicehonorar er hverken en skatt eller en avgift.

Som tidligere nevnt her i tråden så er det bransjestandard å inkludere et slik gebyr under "skatter og avgifter", og eksempelet de kom opp med hadde med det gebyret.
 
Som tidligere nevnt her i tråden så er det bransjestandard å inkludere et slik gebyr under "skatter og avgifter", og eksempelet de kom opp med hadde med det gebyret.
Måtte lese en gang til gjennom tråden og den påstanden er ikke engang fremsatt og langt mindre vist eller sannsynliggjort.

Og om dette var helt greit hvorfor har SAS nå på sine websider for bestilling endret "skatter og avgifter" til "skatter, avgifter og tillegg"? Jeg vil anta at de har fått pålegg av forbrukermyndighetene da alt de listet der faktisk ikke var skatter eller avgifter.
 
Last edited:
Måtte lese en gang til gjennom tråden og den påstanden er ikke engang fremsatt og langt mindre vist eller sannsynliggjort.

Det står på forrige side ;) Og så lenge SAS tok det med i "skatter og avgifter" når de oppga "priser fra" så er det vel mer en sak for språkrådet enn for forbrukermyndighetene det problemet du forsøker å skape?

Begrepet skatter og avgifter brukes om de tilleggene som ikke er selve netto billettpris. Fueltillegg hos SAS er så vidt jeg husker definert som en avgift med kode YQ (servicehonoraret har jeg ikke koden på)
 
Det står på forrige side ;) Og så lenge SAS tok det med i "skatter og avgifter" når de oppga "priser fra" så er det vel mer en sak for språkrådet enn for forbrukermyndighetene det problemet du forsøker å skape?
At SAS tidligere brukte en definisjon de allerde har gått bort fra gjorde det ikke til en industristandard. Og det var neppe språkrådet som fikk dem til å endre "skatter og avgifter" til "skatter, avgifter og tillegg"

At de brukte en bokstavkode gjorde det heller ikke til en industristandard å kalle egen varekost for skatt eller avgift. Om SAS legger til KH (klovnenese-honorar) så er er det altså fortsatt ikke en skatt eller avgift selv om de bruker en bokstavkode.
 
Kjære Robert,

Ta opp kampen mot YQ.
La bookinghonoraret ligge, jf. prinsippet om 'pick and chose your battles'.

YQ er en skandale. Jeg heier på deg!
 
Ta opp kampen mot YQ.

Men da er det vel best å ta det med noen andre enn SAS for der er slipper vi jo YQ på awardbilletter så det har liten praktisk betydning for Hr Aas og andre? Gå heller løs på BA og LH!
 
Ta opp kampen mot YQ.
La bookinghonoraret ligge, jf. prinsippet om 'pick and chose your battles'.
Jeg vil alltid reagere når noen feilaktig påstår at servicehonoraret er en skatt eller at det er lovpålagt, desinformasjon har jeg nulltoleranse for uansett hvem som fremsetter den eller hvem den omhandler. At SAS inkluderer noe slikt i prisen sin har jeg ingen problemer med, bare de klarer informere riktig om det.

LH og BA påstår ikke at drivstoffkosten deres er en skatt. SAS har heldigvis også skjerpet seg på det området, men vi får se hvilke krumspring de kommer med neste gang de annonserer billetter til "0,-" slik de har sagt at de antagelig vil gjøre igjen.

Flyselskapene står selvsagt fritt til å inkludere endel av egen varekost i pris for bonusbilletter så lenge de ikke feilinformerer og for eksempel sier det er en skatt. Det beste for forbrukerne er om man betaler minst mulig i tillegg til poengene og minimumet de beste flyselskapene har lagt seg på er å kun legge til det som faktisk er skatter og avgifter. Her gjør SAS det veldig bra. :up:
 
Ser ut som de har lært i år. Fikk nettopp et tilbud om "Barn fra kr 112" på norsk innenriks, som vel er det samme som skatter/avgifter
 
Var ikke fullt så attraktivt utenlands som det kunne virke:
Gjelder ikke Frankfurt, München, Zürich, Helsingfors, Zadar, Thira Santorini, Budapest, Pristina, Torino, Firenze, Genova, Malta, Krakow, Poznan, Wroclaw, Szczecin, Funchal, St. Petersburg, Sevilla, Tenerife, Alanya, Valencia, Birmingham eller Luxembourg.
 
Back
Top