• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Teknologien er mildt sagt imponerende og har potensiale for å gi mye bedre trafikkbilde enn før.
Det ville vært vanskelig uten IR-teknologien til remote tower. IR-kameraet på flyplassen er imponerende. Den kan jo få øye på, og tracke, en liten fugl som sitter helt i enden av rullebanen midt på natta.

Ville det vært noe i veien for å ha den samme teknologien om tårnet var bemannet som tidligere?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ville det vært noe i veien for å ha den samme teknologien om tårnet var bemannet som tidligere?

Det hadde vært knall. Overlay på vinduene, ir kikkert, google glass etc for tracking. Men det er vel ingen i denne bransjen som vil øke kvalitet og sikkerhet? Bare spare penger som betyr noe...
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fra Avinor i dag:
På grunn av Luftforsvarets behov har Avinor besluttet å endre utrullingsplanen for Remote Towers-programmet i fase 1 (første 15 tårn).
Dette betyr at tårnene på Bodø lufthavn og Lakselv lufthavn går ut av utrullingsplanen i fase 1, mens tårnene ved Sandnessjøen lufthavn og Leknes lufthavn går inn i utrullingsplanen for RT i fase 1.
Sandnessjøen og Leknes vil etter planen fases inn i Remote Towers Centre første halvår i 2022.
Det utelukkes ikke at Remote Towers etableres i Bodø eller Lakselv i fremtiden, men de utgår altså av utrullingsplanen i RT-programmet fase 1.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fra Avinor i dag:
På grunn av Luftforsvarets behov har Avinor besluttet å endre utrullingsplanen for Remote Towers-programmet i fase 1 (første 15 tårn).
Dette betyr at tårnene på Bodø lufthavn og Lakselv lufthavn går ut av utrullingsplanen i fase 1, mens tårnene ved Sandnessjøen lufthavn og Leknes lufthavn går inn i utrullingsplanen for RT i fase 1.
Sandnessjøen og Leknes vil etter planen fases inn i Remote Towers Centre første halvår i 2022.
Det utelukkes ikke at Remote Towers etableres i Bodø eller Lakselv i fremtiden, men de utgår altså av utrullingsplanen i RT-programmet fase 1.

Mulig at Forsvaret har leverte innsigelser på Avinor sitt prosjekt v/BOO/LKL?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kiruna ble som første svenske flyplass overført til å styres fra et fjernstyrt tårn, fra 1. juni

Östersund, Umeå og Malmø, planlegges å etterfølge Kiruna innen utgangen av 2022

https://check-in.dk/foerste-swedavia-lufthavn-med-fjernstyret-taarn/

Flytrafikken i Kiruna Lufthavn overgik fra 1. juni til at blive fjernstyret fra et nyt kontrolcenter i Stockholm Arlanda. Yderligere tre Swedavia-lufthavne følger efter det næste halvandet år.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kiruna ble som første svenske flyplass overført til å styres fra et fjernstyrt tårn, fra 1. juni

Scandinavian Mountains var vel første. De har hatt dette siden åpningen.

EDIT: Lurt å lese hele setningen. Første som gikk fra bemannet til fjernstyrt er jo selvfølgelig helt riktig.
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fortsatt ikke korrekt at Kiruna er første svenske overføring. Örnsköldsvik og Sundsvall ble overført til en RT-løsning i 2015.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

I mellomtiden blir det særnorske remote-systemet stadig mer forsinket og er belemret med en del tekniske utfordringer.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Oppdatert plan for overgang til Remote Tower

2022:
Juni: Mehamn, Røros
September: Rørvik, Namsos
Desember: Sogndal, Svolvær

2023
Februar: Molde, Førde
Ila våren: Leknes, Sandnessjøen
Desember: Kirkenes
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Første eksportsalget ser ut til å være i boks? Mulig det ikke er helt likt, men som et prøve prosjekt skal Kongsberg levere et fjernstyrt tårn til flyplassen i Concord, North Carolina.

Forstår det slik det er noen Allegiant flighter og resten GA trafikk her

https://www.kongsberg.com/newsandme...-toward-air-traffic-management-modernization/

Kongsberg Defence & Aerospace (KONGSBERG), a global provider of high-technology and mission-critical systems, and the City of Concord, North Carolina, have successfully completed the formalization of its partnership agreement for the Concord-Padgett Regional Airport’s air traffic control modernization.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Forstår jeg det rett så åpner det nye Romote Tower Center i Bodø nå neste uke?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Da skal Rørvik og Namsos ha blitt overført til Remote Center i Bodø i dag i følge Avinor på Linkedin
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kirkenes skal bli det 15. fjernstyrte tårnet, dog virker som en lokal løsning og ikke fra Bodø

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...blisherId=17421123&releaseId=17992146&lang=no

Vi ser at Kirkenes er godt egnet for Remote Towers-teknologien, og planlegger for å opprettholde målsetningen om å innføre dette ved Høybuktmoen. Samtidig velger Avinor en lokal løsning i denne omgang, i stedet for å flytte tjenesteutøvelsen til Bodø. Dette fordi vi ønsker å se Kirkenes i sammenheng med en bredere prosess rundt trafikkstyringen ved flere lufthavner.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fornuftig å holde ATC ute av RTC. Lokal 1:1 løsning kan være greit der man må erstatte gamle tårn. Men jeg håper de holder senteret i Bodø som ren AFIS løsning.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Betyr dette ar i stedet for å sitte i et tårn så skal man sitte i et kott bak Narvesen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top