Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Tydeligvis ikke bare småflyplasser med minimal trafikk som har en fremtid med fjernstyrte tårn, London City planlegger også implementere dette

http://m.atwonline.com/air-traffic-management/london-city-airport-install-remote-atc-tower
London City Airport (LCY) will be the first in the UK to have its air traffic control (ATC) functions controlled remotely.

From 2019, control of aircraft using the airport will be handled from 70 miles away at the Swanwick, Hampshire HQ of the UK’s air navigation service provider, NATS. Controllers there will use 360-degree high-definition cameras and sensors mounted on a newly constructed ATC tower at LCY.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ny teknologi innen en bransje med høye sikkerhetskrav, så ikke så overraskende egentlig

https://www.nrk.no/nordland/avinors-prestisjeprosjekt-blir-forsinket-1.14081411

Avinors prestisjeprosjekt blir forsinket
Allerede i 2017 skulle norsk lufttrafikk fjernstyres fra ett sted, men Avinor trenger mer tid for å forsikre seg om at sikkerheten er god nok. Utsettelsen fører til bekymring blant ansatte.

– Det skyldes at det tar lengre tid å utvikle dette til tilfredsstillende sikkerhetsnivå, enn det vi så for oss. Vi trenger mer tid til å få alle systemene til å spille sammen på en god nok måte, sier operativ sjef for fjernstyring av kontrolltårn i Avinor, Jens Petter Duestad.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Da har Avinor begynt å bygge det nye "tårnet" i Bodø, hvor 15 flyplasser i fremtiden skal styres fra

https://e24.no/digital/avinor/dette...e-flytaarn-ved-15-lufthavner-i-norge/24550682

Onsdag startet byggingen av Avinor Air Navigation Services sitt senter for fjernstyrte kontrolltårn, som etter planen skal stå ferdig i 2020

c102b157515467ccb338a705a0f476c9
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Når og hvilket er neste flyplass ut?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Avisa Nordland har omtalt første bevegelse ved Røst etter at RTC åpnet sammen med et bilde fra senteret:

unnamed.jpg


https://www.an.no/avinor/bodo/rost/...rste-fjernstyring-ble-vellykket/s/5-4-1104564

Når og hvilket er neste flyplass ut?
I følge Avinor sin pressemelding er det 15 lufthavner som skal inn i RTC i Bodø: "Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet." Av de på lista er det med mindre jeg husker feil 11 ukontrollerte og 3 kontrollerte.
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

RTC i Bodø: "Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet." Av de på lista er det med mindre jeg husker feil 11 ukontrollerte og 3 kontrollerte.

Røros, Bodø og Lakselv har i dag flygeledere, de andre er AFIS. Haugesund sto på listen, men iom at den er privatisert er det usikkert om den blir med det første. Stord vurderte RTC, men velger i stedet å bygge nytt tårn.

Når det gjelder Bodø er det kun snakk om fjernstyring på den nye flyplassen som prosjekteres, dagens tårn forblir bemannet.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Haugesund skulle vel også bli «remote», men er kanskje ikke på lista da det vel strengt tatt ikke er en Avinor-lufthavn lenger.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Haugesund skulle vel også bli «remote», men er kanskje ikke på lista da det vel strengt tatt ikke er en Avinor-lufthavn lenger.

Godt poeng, tenkte ikke på det...
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Haugesund skulle vel også bli «remote», men er kanskje ikke på lista da det vel strengt tatt ikke er en Avinor-lufthavn lenger.



Akkurat det har vel ikke noe å si. Spørsmålet er vel mer om Avinor Flysikring er de som leverer ATC på plassen.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Røros, Bodø og Lakselv har i dag flygeledere, de andre er AFIS. Haugesund sto på listen, men iom at den er privatisert er det usikkert om den blir med det første. Stord vurderte RTC, men velger i stedet å bygge nytt tårn.

Når det gjelder Bodø er det kun snakk om fjernstyring på den nye flyplassen som prosjekteres, dagens tårn forblir bemannet.
For Røros del er det vel for flere år siden besluttet at tårntjenesten skal omlegges til AFIS.

Akkurat det har vel ikke noe å si. Spørsmålet er vel mer om Avinor Flysikring er de som leverer ATC på plassen.
Det er vel ikke helt urealistisk om Lufthavndrift AS konkurranseutsetter tårntjenesten. Samtidig er det en del kostander knyttet til selve prosessen ved konkurranseutsetting, så det kan godt være at det ikke lønner seg for en lufthavn av såpass liten størrelse. Det er vel å anta at de har en relativt liten administrasjon, og fort må ha ekstern hjelp til en slik prosess. Og det er ikke gratis. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med innflyvingskontrollen for Haugesund som Sola har? Må Lufthavndrift AS betale noe for denne tjenesten?
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Blir tårntjenesten satt ut på anbud kan det godt være at Avinor leverer et klassisk tilbud og et med RTC. Tiden vil vise.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Røros blir AFIS (skifter tjenesteform) når de går over til RTC.

Espen
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hvis jeg har forstått det riktig har man besluttet å utsette endringen av tjenesteform på Røros til overgangen til RTC hvor det hele styres fra senteret i Bodø. Men mulig jeg har misforstått dette...

Espen
 
Back
Top