Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Teknologien er mildt sagt imponerende og har potensiale for å gi mye bedre trafikkbilde enn før.
Det ville vært vanskelig uten IR-teknologien til remote tower. IR-kameraet på flyplassen er imponerende. Den kan jo få øye på, og tracke, en liten fugl som sitter helt i enden av rullebanen midt på natta.

Ville det vært noe i veien for å ha den samme teknologien om tårnet var bemannet som tidligere?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ville det vært noe i veien for å ha den samme teknologien om tårnet var bemannet som tidligere?

Det hadde vært knall. Overlay på vinduene, ir kikkert, google glass etc for tracking. Men det er vel ingen i denne bransjen som vil øke kvalitet og sikkerhet? Bare spare penger som betyr noe...
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fra Avinor i dag:
På grunn av Luftforsvarets behov har Avinor besluttet å endre utrullingsplanen for Remote Towers-programmet i fase 1 (første 15 tårn).
Dette betyr at tårnene på Bodø lufthavn og Lakselv lufthavn går ut av utrullingsplanen i fase 1, mens tårnene ved Sandnessjøen lufthavn og Leknes lufthavn går inn i utrullingsplanen for RT i fase 1.
Sandnessjøen og Leknes vil etter planen fases inn i Remote Towers Centre første halvår i 2022.
Det utelukkes ikke at Remote Towers etableres i Bodø eller Lakselv i fremtiden, men de utgår altså av utrullingsplanen i RT-programmet fase 1.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fra Avinor i dag:
På grunn av Luftforsvarets behov har Avinor besluttet å endre utrullingsplanen for Remote Towers-programmet i fase 1 (første 15 tårn).
Dette betyr at tårnene på Bodø lufthavn og Lakselv lufthavn går ut av utrullingsplanen i fase 1, mens tårnene ved Sandnessjøen lufthavn og Leknes lufthavn går inn i utrullingsplanen for RT i fase 1.
Sandnessjøen og Leknes vil etter planen fases inn i Remote Towers Centre første halvår i 2022.
Det utelukkes ikke at Remote Towers etableres i Bodø eller Lakselv i fremtiden, men de utgår altså av utrullingsplanen i RT-programmet fase 1.

Mulig at Forsvaret har leverte innsigelser på Avinor sitt prosjekt v/BOO/LKL?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kiruna ble som første svenske flyplass overført til å styres fra et fjernstyrt tårn, fra 1. juni

Östersund, Umeå og Malmø, planlegges å etterfølge Kiruna innen utgangen av 2022

https://check-in.dk/foerste-swedavia-lufthavn-med-fjernstyret-taarn/

Flytrafikken i Kiruna Lufthavn overgik fra 1. juni til at blive fjernstyret fra et nyt kontrolcenter i Stockholm Arlanda. Yderligere tre Swedavia-lufthavne følger efter det næste halvandet år.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kiruna ble som første svenske flyplass overført til å styres fra et fjernstyrt tårn, fra 1. juni

Scandinavian Mountains var vel første. De har hatt dette siden åpningen.

EDIT: Lurt å lese hele setningen. Første som gikk fra bemannet til fjernstyrt er jo selvfølgelig helt riktig.
 
Last edited:
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fortsatt ikke korrekt at Kiruna er første svenske overføring. Örnsköldsvik og Sundsvall ble overført til en RT-løsning i 2015.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

I mellomtiden blir det særnorske remote-systemet stadig mer forsinket og er belemret med en del tekniske utfordringer.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Oppdatert plan for overgang til Remote Tower

2022:
Juni: Mehamn, Røros
September: Rørvik, Namsos
Desember: Sogndal, Svolvær

2023
Februar: Molde, Førde
Ila våren: Leknes, Sandnessjøen
Desember: Kirkenes
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Første eksportsalget ser ut til å være i boks? Mulig det ikke er helt likt, men som et prøve prosjekt skal Kongsberg levere et fjernstyrt tårn til flyplassen i Concord, North Carolina.

Forstår det slik det er noen Allegiant flighter og resten GA trafikk her

https://www.kongsberg.com/newsandme...-toward-air-traffic-management-modernization/

Kongsberg Defence & Aerospace (KONGSBERG), a global provider of high-technology and mission-critical systems, and the City of Concord, North Carolina, have successfully completed the formalization of its partnership agreement for the Concord-Padgett Regional Airport’s air traffic control modernization.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Forstår jeg det rett så åpner det nye Romote Tower Center i Bodø nå neste uke?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Da skal Rørvik og Namsos ha blitt overført til Remote Center i Bodø i dag i følge Avinor på Linkedin
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kirkenes skal bli det 15. fjernstyrte tårnet, dog virker som en lokal løsning og ikke fra Bodø

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...blisherId=17421123&releaseId=17992146&lang=no

Vi ser at Kirkenes er godt egnet for Remote Towers-teknologien, og planlegger for å opprettholde målsetningen om å innføre dette ved Høybuktmoen. Samtidig velger Avinor en lokal løsning i denne omgang, i stedet for å flytte tjenesteutøvelsen til Bodø. Dette fordi vi ønsker å se Kirkenes i sammenheng med en bredere prosess rundt trafikkstyringen ved flere lufthavner.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Fornuftig å holde ATC ute av RTC. Lokal 1:1 løsning kan være greit der man må erstatte gamle tårn. Men jeg håper de holder senteret i Bodø som ren AFIS løsning.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Betyr dette ar i stedet for å sitte i et tårn så skal man sitte i et kott bak Narvesen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top