Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Ja var det ikke også der ett ekstra crew-member pga opplæring?

W

Det var helst de øvrige likhetene jeg hadde i tankene... det gjøres uendelig mye av både linetraining og linechecking uten at det skiller seg ut som mer eller mindre risikofylt. Lack of situational awareness er skummelt om én av pilotene har det, og livsfarlig hvis begge mer eller mindre mangler SA. Det kan like gjerne skje et erfarent crew og er veldig situasjonsavhengig - det finnes ikke nødvendigvis bare én type trigger heller

Last edited:

Har det kommet frem at PF (pilot flying) var kaptein/PIC (og med PIC tenker jeg da på luftfartsspråket, ikke mediaspråket)?

Kan det være et tilfelle av "svak" CRM i cockpit, hvor PF er en "erfaren kaptein fra 747", som tar line-training på 772?
- Og hvor co-pilot er mindre erfaren (f.eks. styrmann), og kanskje venter "vel lenge" med å kommentere at de er lavere enn ønsket innflygningshastighet/be om økt gasspådrag?

Spørsmål til de som vet; hvem vil være kapteinen (fartøysjef) i cockpit på en slik line-training? Er det co-pilot som er fartøysjefen, eller sitter fartøysjefen bak på klapp?

Tenkte mer i rettning av at hvis man er flere enn vanlig at ansvarsbildet kanskje blir mer uklart
og at terskelen for å si ifra hvis man er usikker kanskje blir noe høyere av frykt for å "dumme seg selv ut"
- eller - tråkke PF på tærne overfor andre. Vet ikke hvordan dette foregår i praksis, så det er bare spekulasjon fra min side. Kanskje det i Asiatiske selskaper også er ett klarere hirarki i cockpit pga av kultur/alder/erfaring, igjen bare spekulasjon.

W

Tenkte mer i rettning av at hvis man er flere enn vanlig at ansvarsbildet kanskje blir mer uklart
og at terskelen for å si ifra hvis man er usikker kanskje blir noe høyere av frykt for å "dumme seg selv ut"
- eller - tråkke PF på tærne overfor andre. Vet ikke hvordan dette foregår i praksis, så det er bare spekulasjon fra min side. Kanskje det i Asiatiske selskaper også er ett klarere hirarki i cockpit pga av kultur/alder/erfaring, igjen bare spekulasjon.
Mine tanker helt eksakt.. hvis det nå viser seg å være hold i spekulasjonene om at det er menneskelige feil som er (hoved-)årsaken til ulykken.

Har det kommet frem at PF (pilot flying) var kaptein/PIC (og med PIC tenker jeg da på luftfartsspråket, ikke mediaspråket)?

Kan det være et tilfelle av "svak" CRM i cockpit, hvor PF er en "erfaren kaptein fra 747", som tar line-training på 772?
- Og hvor co-pilot er mindre erfaren (f.eks. styrmann), og kanskje venter "vel lenge" med å kommentere at de er lavere enn ønsket innflygningshastighet/be om økt gasspådrag?

Spørsmål til de som vet; hvem vil være kapteinen (fartøysjef) i cockpit på en slik line-training? Er det co-pilot som er fartøysjefen, eller sitter fartøysjefen bak på klapp?

Det er nok mest vanlig at LTC (Line training captain) sitter i styrmannssetet i kritiske faser ved commanders linetraining. Uten at jeg vet nøyaktig hvordan Asiana gjør det, så er det slik typisk linetraining foregår. Den 3. piloten på Turkish var en såkalt safetypilot med eneste formål å påpeke mangler i et safety perspektiv; feil config, utelatte flows og prosedyrer, samt et tredje par med øyne. Slike safetypilots blir meg bekjent kun brukt der man snakker om initial linetraining. Så fort kadetten oppnår et minimum av normal line standard blir safetypiloten released, og resten av linetrainingen foregår med kun kadetten og LTC i cockpit. Jeg har vært safetypilot flere ganger, og litt avhengig av piloten som trenes kan safetypilot rollen være relativt krevende. De to andre pilotene ombord på Asiana flighten oppfatter jeg som relief pilots, slik at om det har vært breakdown av CRM, så har det allikevel trolig kun vært mellom LTC og Kapteinskandidaten. Det skal normalt veldig mye til før klappsete/relief pilotene bryter inn - det er ikke engang sikkert at de satt i cockpiten.

Last edited:

Skal man spekulere, så vil man tro at kaptein fløy fra venstresetet, kaptein nr 2 i høyresetet.

http://www.winnipegfreepress.com/br... experience with 777s, tried to abort landing

Asiana spokeswoman Lee Hyomin said that Lee Gang-guk, who was at the controls, had nearly 10,000 hours flying other planes but only 43 in the 777, a plane she said he still was getting used to flying. Another pilot on the flight, Lee Jeong-min, had about 12,390 hours of flying experience, including 3,220 hours on the 777, according to the Ministry of Land, Infrastructure and Transport in South Korea. Lee was the deputy pilot, tasked with helping Lee Gang-guk get accustomed to the 777, according to Asiana Airlines.

The South Korea-based airline said four South Korean pilots were on board, three of whom were described as "skilled

En annen interessant moment er dette:

Foucrault, the coroner, said senior San Francisco Fire Department officials notified him and his staff at the crash site on Saturday that one of the 16-year-olds who was killed may have been struck on the runaway. Foucrault said an autopsy he expects to be completed by Monday will involve determining whether the girl's death was caused by injuries suffered in the crash or "a secondary incident."

He said he did not get a close enough look at the victims on Saturday to know whether they had external injuries.

Foucrault said one of the bodies was found on the tarmac near where the plane's tail broke off when it slammed into the runway. The other was found on the left side of the plane about 30 feet away from where the jetliner came to rest after it skidded down the runway.

Last edited:

Ser ut som flyet landa alt for tidlig. Hørt også om at piloten landa på auto og den tok visst feil og piloten rakk ikke å ta flyet opp. Mulighet for noe sånt? Tviler litt...

Litt spesielt å kikke på videoen på VG... Asiana i bakgrunnen... må være spesielt å sitte bak spakene når man vet at kollegaene var max uheldige bare et par dager i forveien..

Attachments

• asiana.jpg
    asiana.jpg
    45.7 KB · Views: 1,194

Det er ikke uvanlig at man skrur av ILS for maintenance/oppgradering, og da er det jo først og fremst lurt å gjøre det på klarværsdager. Men er selvfølgelig en stor fordel om VASI/PAPI fungerer de dagene ILS/andre innflygningsinstrumenter er u/s.

Hvordan funker autoland systemet når ILS RWY24L var u/s. ( ikke i drift )
Vil Flight director FNAV virke uten ILS ?

Hvordan funker autoland systemet når ILS RWY24L var u/s. ( ikke i drift )
Vil Flight director FNAV virke uten ILS ?

Autoland virker ikke når ILSen som på 28L ikke er i drift. Vet ikke hva FNAV er, men VNAV og LNAV kan benyttes uavhengig av om ILS er oppe og går eller ikke, men det må i såfall være riktig programert. Har vært endel motstridende meldinger hvorvidt PAPI var på eller ikke. Har det kommet noen fasit her enda? Noen meldinger har gått ut på at den ble satt som U/S på NOTAM etter havariet.

Hvordan fungerer Autothrottle på 777? Hos oss kobler alfa floor protection og A/T seg inn før hastigheten blir så lav som den virker å ha vært i dette tilfellet selv om den er avslått.

W

Særlig det du skriver i ditt siste avsnitt ble vel grundig gjennomgått i 1999 da KE8509(cargo)styrtet rett etter take off fra STN(på sin vei til MPX). Her slo vel ulykkesrapporten fast at hirarkiet og en mulig fryktkultur "for å si ifra" kunne ha vært en avårsakene til denne styrten? Mener å huske at dette ble tatt skikkelig tak i og at Koreana bla ansatte en hel del vestlige piloter etter hendelsen. Dette for å myke opp kulturen fremme i styrhuset. Dette mitt tilsvar altså som en opplysning til Wahoo om at disse tingene har vært oppe i lyset før også og ikke angjeldende hendelsen i SFO nå på lørdag spesielt.

Hvordan fungerer Autothrottle på 777? Hos oss kobler alfa floor protection og A/T seg inn før hastigheten blir så lav som den virker å ha vært i dette tilfellet selv om den er avslått.

Boeing 777 har FBW system, og om jeg ikke tar veldig feil har denne en innebygget stall protection. Det vil si at A/T overtar om farten er så lav at man vil komme i en stall. Denne Stall protection skal etter hva jeg husker slå inn selv om A/T er koblet ut. Kan ikke huske å ha hørt/lest noe om dette systemet hos Boeing har noen restriksjoner ved landing. Jeg har sett dette demostrert i B777 simulator, og på cruise fungerer det i allefall knirkefritt.

Last edited:

Boeing 777 har FBW system, og om jeg ikke tar veldig feil har denne en innebygget stall protection. Det vil si at A/T overtar om farten er så lav at man vil komme i en stall. Denne Stall protection skal etter hva jeg husker slå inn selv om A/T er koblet ut. Kan ikke huske å ha hørt/lest noe om dette systemet hos Boeing har noen restriksjoner ved landing. Jeg har sett dette demostrert i B777 simulator, og på cruise fungerer det i allefall knirkefritt.

Den er ikke aktiv under 100ft RA om jeg husker riktig.

Just saying........ :-)))

http://www.usatoday.com/story/today...ight-214-attendants-lauded-as-heroes/2497925/

Asiana Airlines attendants are being lauded as heroes for their role in helping passengers to safety after the crash-landing of Flight 214 at San Francisco on Saturday.

Lee Yoon-hye, described by The Associated Press as the "cabin manager" who was "apparently the last person to leave the burning plane," was among those being called out for her efforts to lead fliers to safety.

Last edited by a moderator:
Re: Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Imponerende, og imponerende dame.. Ser ut som asiatisk crew også kan jobben sin gitt.

Bare som en liten kommentar her, så tror jeg ingen anklager asiater spesielt for å være dårligere i jobben enn noen andre. Det man har reagert på i tidligere diskusjoner har gått mer på premissene for å skape gode rutiner ombord, og hvordan kontrakt vs fast legger hindringer for bl.a. innrapportering av hendelser, stå i mot press fra ops osv. Total avsporing, så vi går tilbake til topic. Veldig godt å se at ting fungerer i slike situasjoner. :) Så håper jeg også dette bidrar til å få Hvermannsen til å skjønne at kabinansatte er der for noe mer enn å bare servere dem kaffe.

Back