Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Interessant lesing, og jeg må si at jeg forstår NTSB sin bekymring for at noen piloter blir i overkant avhengige av instrumenter og automatisering når man ser på uttalelsene fra pilotene på dette flyet. Det går ann å håpe at enkelte av disse uttalelsene er resultat av dårlig oversettelsesarbeide, enten av piloten (om han ble spurt ut på engelsk), eller av en tolk.

En pilot som er "Very concerned" når det gjelder å lande uten gildeslopeindikator er jo litt rart, såpass basic trening må de da ha, selv om de er nye på typen? Og enda mer tvilsomt er det når en pilot faktisk gjør noe som han er "very concerend about".
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Er desverre ikke overrasket.
Har fått fortalt noen skrekkhistorier fra nåværende kolleger om hvordan ting foregår i cockpit i enkelte legacy's der borte.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Interessant lesing, og jeg må si at jeg forstår NTSB sin bekymring for at noen piloter blir i overkant avhengige av instrumenter og automatisering når man ser på uttalelsene fra pilotene på dette flyet. Det går ann å håpe at enkelte av disse uttalelsene er resultat av dårlig oversettelsesarbeide, enten av piloten (om han ble spurt ut på engelsk), eller av en tolk.

Det er ikke overraskende. Et av hovedproblemene med dagens moderne piloter er at man har for lite trening i manuell flyging og dermed kan man etterhvert miste selv grunnleggende ferdigheter/kunnskaper. Dette er en kjent problemstilling. Det er ikke pilotenes skyld, for det handler stort sett om kvalitetstrening og mengdetrening. I tillegg er det som regel slik at selskapene har prosedyrer som ikke tillater særlig flyging uten bruk av autopilot, så hvordan skal man da opprettholde det som egentlig er en viktig kunnskap å ha den dagen man faktisk må bruke den?
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Man blir god på det man gjør mye, og glemmer det man aldri bruker. Vi er alle "Children of the magenta line" nå til dags, og det skyldes vel både trening og og at fly og prosedyrer er designet slik. Hos oss oppfordres vi til å holde slike ferdigheter vedlike når forholdene tillater det, fly raw data approacher osv. Til syvende og sist er det hver enkelt sitt ansvar å sørge for at sånt ikke går i glemmeboken, og ting kan vel tyde på at disse pilotene ikke har tatt det ansvaret særlig seriøst.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Ikke bra det her...

Jeg sier det en kjent nordlending her på forumet en gang sa om TK:

Skjønner ikke at du tør å teise med OZ. De kan ikke en gang fly flyene sine....
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Men hvordan er dette mulig? De er jo ikke bannet fra hverken USA eller Europa?


;)

Ellers enig med både TCAS og Trevin. Den værste kombinasjon således finner man jo kanskje derfor nettopp i selskaper hvor folk ikke har fløyet tilstrekkelig rådata/håndflyvning/light twin før de kommer inn på eksempelvis longhaul-maskiner med svært lite manuell manipulering.
 
Last edited:
Asiana 777 krasjet på SFO.

Det er litt vanskelig å evaluere flight crew sine stick and rudder skills under en ramp check. Basert på intervjuet NTSB gjorde med de to tidligere Delta kapteinene som hadde jobbet i Asiana, så virker det som om simulator evalueringene de gjør i Korea oppfyller de formelle kravene, men den visuelle flygingen er nøyaktig den samme hver gang så pilotene trenger bare å fly den på hukommelse. Det er ikke overraskende at det krevde en ulykke før dette problemet ble opplagt.

Det jeg syns er litt rart er at hvis man virkelig frykter manuell flyging såpass mye som kommer frem i rapporten, hvorfor lot ikke piloten maskinen fly i LNAV/VNAV basert på ILS profilen i FMS'en? Da blir det jo nøyaktig det samme som på en ILS, med glideslope indikator og hele pakken. Basert på en uoffisiel rapport gitt av en en tidligere Asiana simulator instruktør, så virker det som om det ikke er uvanlig at kapteinene ikke vet hvordan de programmerer maskinen til å gjøre dette.
 
Last edited:
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Det er litt vanskelig å evaluere flight crew sine stick and rudder skills under en ramp check. Basert på intervjuet NTSB gjorde med de to tidligere Delta kapteinene som hadde jobbet i Asiana, så virker det som om simulator evalueringene de gjør i Korea oppfyller de formelle kravene, men den visuelle flygingen er nøyaktig den samme hver gang så pilotene trenger bare å fly den på hukommelse. Det er ikke overraskende at det krevde en ulykke før dette problemet ble opplagt.

Det jeg syns er litt rart er at hvis man virkelig frykter manuell flyging såpass mye som kommer frem i rapporten, hvorfor lot ikke piloten maskinen fly i LNAV/VNAV basert på ILS profilen i FMS'en? Da blir det jo nøyaktig det samme som på en ILS, med glideslope indikator og hele pakken. Basert på en uoffisiel rapport gitt av en en tidligere Asiana simulator instruktør, så virker det som om det ikke er uvanlig at kapteinene ikke vet hvordan de programmerer maskinen til å gjøre dette.

I følge en artikkel på Flightaware ( det kan god være den Delta kapteinen som skrev den) sÅ er hele metaliteten blant asiatiske piloter veldig feil. Hierarkiet lever i beste velgående og frykten for å tape ansikt er ikke forenelig med flysikkerheten. Piloter som overhodet ikke er i nærheten av å
være skikket til å fly en B777 blir "reddet" av en annen sjekk-pilot og får fortsette å fly . Asiana ulykken viser helt klart hav som skjer når dårlige piloter blir utsatt for de minste avik : les ILS som er u/s , og som ikke er i stand til å monitere det mest essensielle i flyging. AIRSPEED,flyfart. Uten den på plass så ikke en gang verdens beste flyger gjøre noe for å hindre et havari.
 
Asiana 777 krasjet på SFO.

I intervjuet så påpeker den ene kapteinen at det er snakk om intelligente mennesker som blir ansatt i selskapet. Men de har et kultur problem. Allerede fra første dag på barneskolen så er det å lære synonymt med å memorere mest mulig informasjon (som simulator instruktøren omtaler som den laveste formen for læring) og sammenlignet med oss så er nok bruken av straff på uønsket oppførsel mye mer utbredt. Flere sier at pilotene kan manualene sine næremst utenat og det er jo imponerende, men det virker som det er litt tvil i hvilken grad de forstår innholdet. Sikkert ikke så lett når mye av det teoretiske grunnlaget er på engelsk heller. Det verser også en myte om at de koreanske styrmennene riskerer å miste muligheten til å bli kaptein his de pådrar seg mer enn to anmerkninger i flight data monitoring systemet. I tillegg var det en som hadde blitt forklart at det handlet mye om hvem man kjente når det kom til å bli forfremmet. Hvis det stemmer så er det ikke så rart at pilotene foretrekker å bare bli radar vektorert til en ILS for å gjennomføre en auto-land. Da minimerer du jo muligheten til å gjøre en feil, men du mister jo i lengden evnen til å fly manuelt.

Hirarkiet du nevner fremsto også som et problem, da NTSB intervjuet pilot flying indikerte han at det var piloten med den høyeste ranken som sto for avgjørelsen om å initiere go-around. I dette tilfellet refererte han vel til check-kapteinen som satt i høyresetet.
 
Last edited:
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Og Asiana gikk på en smell hos FAA med for dårlig informasjon til de pårørende ...

In the first penalty of its kind, federal transportation officials on Tuesday docked Asiana Airlines $500,000 for failing to promptly contact passengers' families and keep them informed about their loved ones after a deadly crash last year at San Francisco International airport.

The U.S. Department of Transportation said it took the South Korean airline five days to contact the families of all 291 passengers. In addition, a required crash hotline was initially routed to an automated reservations line.

http://www.ajc.com/ap/ap/business/apnewsbreak-us-docks-asiana-airlines-over-crash/ndbzY/
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Mulig denne ikke hører hjemme i DENNE tråden, men dette med handlingslammelse hos Koreanske fartøysbefalhavere synes å være en fellesnevner med Asana-havariet.
Så lenge alt er normalt går det meste bra, men er det litt utenfor boksen virker det som om alt blir katastrofalt mye verre på grunn av menneskene som skulle vøre de som utgjør forskjellen!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/n...r-passasjerene-vil-dere-redde-dem/a/10147582/
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Helt umiddelbart fra denne videoen slår det meg at det er ganske utrolig at man under slike forhold klarer å skumme ned og kjøre over en person! Videre er det utrolig at det tross alt går så bra som det gjør. Det er et ganske spektakulært rundkast det halepartiet gjør der.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Back
Top