Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Og her er vg sin omtale av evakueringa: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10118147

Kansje påtide at noen setter en stopper for norsk media sin heksejakt på luftfarten snart?
Synes ikke de andre har vært så ille, men VGs dekning av denne saken har provosert meg uvanlig mye. De ser bort i fra helt kjente faktum (alle utenom 2 overlevde, det var opplagt ikke en evakuering som "gikk fryktelig galt", selv om den ikke var feilfri), og "Pilotens første Boeing 777-flyging" når det allerede i ingressen står at det var hans "første 777-flygning til akkurat denne flyplassen". Det er jo direkte løgn i mange av overskriftene. Makan til tabloid drittjournalistikk og provoserende overskrifter er det lenge siden jeg har sett!
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Og her er vg sin omtale av evakueringa: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10118147

Kansje påtide at noen setter en stopper for norsk media sin heksejakt på luftfarten snart?

Nja, jeg vet ikke om jeg er helt enig i at de driver heksejakt norsk luftfart.
Derimot skal jeg være enig i at det kan være en del dårlig jounalistikk på grunn av at journalistene i mange saker ikke undersøker fakta grundig nok.
Pressen driver i så fall heksejakt mot alle bransjer og alle områder.
Fordi de fleste av oss her på Forumet er interessert i luftfart må vi ikke bli hårsåre for dårlig jounalistikk.
Det vil nok alltid forekomme i slike saker.
Pressen skal selge og det er nok her de bruker for lite tid til å sjekke fakta før historiene sendes ut på nett.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

NTSB sin foreløpige evaluering antyder at hastigheten ved impact var helt nede i 103 knots, et ikke helt ubetydelig avvik fra target på 137.
Hvordan kan det oppstå slike avvik uten at man reagerer? Det må vel ha skjedd over såpass mange sekunder at man burde hatt tid til å spoole opp motorene? Eller kan det skje raskt etter at man oppdager å ligge for lavt og drar hardt i stikka?

http://atwonline.com/safety/ntsb-preliminary-review-asiana-777-approached-sfo-too-slowly
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Hastigheten var som lavest ned i 103 kts. Da har man forsøkt gi gass. Ved krasjen hade man 106 kts. Motor turtallet var da 50 % og økende.
Finnes et interjuv på samme side med NTSB chair woman der litt mere info kommer fram.
Hentet fra http://seattletimes.com/html/nationworld/2021351579_apussanfranciscoairlinercrash.html
Asiana Airlines Flight 214 was 500 feet up and about a half-minute from San Francisco International Airport when its speed dropped below the threshold for a safe landing speed. It continued slowing until just about 8 seconds before touch down when pilots recognized the need for more speed and throttled up.

Helt utrolig at det har gått så pass bra. Er vel mange som skal takkes både av verdinner, pax og rednings personale at så mange overlevde.


Får vente til NTSB kommer med rapporten men det bruker være minst 3 årsaker/ feil før en ulykke skjer.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Hastigheten var som lavest ned i 103 kts. Da har man forsøkt gi gass. Ved krasjen hade man 106 kts. Motor turtallet var da 50 % og økende.

Jeg vet ikke helt om det er direkte overførbart fra bilulyukker til denne situasjonen, men det faktum at når det først skulle gå gale så var det greitt at de faktisk nesten ikke hadde noe økning av hastighet.

Hadde de fanget dette opp tidligere, men fortsatt for seint til å unngå det som skjedde, så ville man ha gått i bakken med mye mer energi. Sånn det er nå så virker det jo som en sterkt medvirkende faktor at så mange har overlevd og at flykroppen forble såpass intakt er akkurat den lave hastigheten.

-A
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

To Flight Attendants på klappsetene bak ble også kastet ut av maskinen da halen ble revet av ..

Two flight attendants in the back of Asiana Airlines Flight 214 survived despite being thrown onto the runway when the plane slammed into a seawall and lost its tail during a crash landing at San Francisco's airport, the head of the National Transportation Safety Board said Tuesday.

http://seattletimes.com/html/nationworld/2021358838_apussanfranciscoairlinercrash.html
 
Asiana 777 krasjet på SFO.

Min venn som jobber i OZ bekrefter at to thai crew som jobbet back galley ble alvorlig skadd, uvisst hvor alvorlig..
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Hei!
Er det noen her inne som har både buss og Boeing erfaring?
Hvordan fungerer autothrottle forskjellig på disse? Bryteren var funnet på av NTSB
Ifølge NTSB briefingen trodde de at autothrottle ga protection for targetspeed.
Siden PF kom fra 320 før linetraining på 777 så har jeg en mistanke om at systemforståelse/forskjell er en nøkkel her til at de kom så lavt på speed.
VS -1500 fra 4000' for de var litt høytid ca 500 hvor de var for lav. Hvordan fungerer AT i forhold til Vnav/VS på buss i forhold til Boeing?
Er litt vanskelig å forstå også at 2mann med godt over 20.000 flytimer tilsammen ikke klarer å opprettholde riktig speed og håndfly bedre. Mistenker at de har sittet med begge hender på stikka og trodd automatikken ville gjøre jobben og dermed flydd ca 40sek under final approachspeed uten og gjøre korrigeringer. Basic jobb på finalen bør hvertfall være et godt scan hvor airspeed blir sjekket med få sekunders mellomrom! skremmende!!
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Øyevitnebeskrivelse fra UA-crew som satt i 747 som satt "ringside"
Sterk skildring!

http://www.pprune.org/rumours-news/518568-asiana-flight-crash-san-francisco-51.html#post7930211

Utdrag av teksten -full tekst i linken:

We all acknowledged if we had been located between Runways 28R and 28L on taxiway F we would have likely suffered damage to the right side aft section of our aircraft from the 777.

Approximately two minutes later I was looking out the left side cockpit windows and noticed movement on the right side of Runway 28L. Two survivors were stumbling but moving abeam the Runway “28L” marking on the North side of the runway. I saw one survivor stand up, walk a few feet, then appear to squat down. The other appeared to be a woman and was walking, then fell off to her side and remained on the ground until rescue personnel arrived. The Captain was on the radio and I told him to tell tower what I had seen, but I ended up taking the microphone instead of relaying through him. I told SFO tower that there appeared to be survivors on the right side of the runway and they needed to send assistance immediately. It seemed to take a very long time for vehicles and assistance to arrive for these victims. The survivors I saw were approximately 1000-1500' away from the fuselage and had apparently been ejected from the fuselage.
 
Last edited by a moderator:
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Enda et innsiktsfullt innlegg fra pprune om kultur i Korea. Kanskje en tanke å ha i hodet i forhold til årsakssammensetningen...?

http://www.pprune.org/rumours-news/518568-asiana-flight-crash-san-francisco-63.html#post7931852

Low-down on Korean pilots, (From a friend).

After I retired from UAL as a Standards Captain on the -400, I got a job as a simulator instructor working for Alteon (a Boeing subsidiary) at Asiana. When I first got there, I was shocked and surprised by the lack of basic piloting skills shown by most of the pilots. It is not a normal situation with normal progression from new hire, right seat, left seat taking a decade or two. One big difference is that ex-Military pilots are given super-seniority and progress to the left seat much faster. Compared to the US, they also upgrade fairly rapidly because of the phenomenal growth by all Asian air carriers. By the way, after about six months at Asiana, I was moved over to KAL and found them to be identical. The only difference was the color of the uniforms and airplanes. I worked in Korea for 5 long years and although I found most of the people to be very pleasant, it is a minefield of a work environment ... for them and for us expats.
 
Last edited by a moderator:
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Øyevitnebeskrivelse fra UA-crew som satt i 747 som satt "ringside"
Sterk skildring!

http://www.pprune.org/rumours-news/518568-asiana-flight-crash-san-francisco-51.html#post7930211

Utdrag av teksten -full tekst i linken:

Originalen til denne teksten er i Airlinersnet.
http://www.airliners.net/aviation-articles/read.main?id=160

Helt enig om at dette er VELDIG skremmende lesning. Hvordan ligger Thai crew ann på denne " statistikken " ref feks Norwegian Long haul ?

.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Helt enig om at dette er VELDIG skremmende lesning. Hvordan ligger Thai crew ann på denne " statistikken " ref feks Norwegian Long haul ?

Dette en skildring av pilotyrket i Asia, og det er såvidt meg bekjent ingen fra Asia som så langt jobber i FD på 787. Mao. urelevant problemstilling.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

<mod>
Før denne tråden følger et av de mange godt innøvde rutene ned i grøften ber vi alle om å holde dette til saken, som er at Asiana hadde en ulykke i SFO.

For moderatorene, som har(/vil ha) sommerro og ferie,
-A
</mod>
 
Back
Top