• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 1:


I denne delen finnes:

1) Bilder av selve Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)
2) Bilder fra flyturen med Norwegian og tre mnd. gamle: "LN-DYQ"
m/ Sky Interior m.m.
3) Bilder fra spotte-terrassen på Amsterdam: Schipol
4) Flybilder i bøtter og spann (resten i Del: 2)


(I Del 2: vil du finne: flere flybilder, samt bilder
av leiebilen (Opel Insignia Turbo), litt lokalt dyreliv,
og div andre relaterte bilder til turen)




Bildene ble tatt i perioden: 17. til 19. august 2011, og
for å ha sagt det med en gang: JA, det er mye KLM-fly i
denne fotoserien (Amsterdam: Schipol er tross alt pepret
med KLM-fly, tross alt). JA, det er mye bilder av MD-11
(kan man egentlig se nok MD-11, nei er mitt svar). Dersom
dette skulle skremme deg allerede, så bør du nok hoppe over
denne fotoserien først som sist. Til de som tar sjansen:


Flybildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)



(Litt skjeve bilder her og der, sammen med til tider noe
utfordrende lysforhold - har gjort at jeg har prøvd å være
ganske selektiv med bildene jeg har valgt ut. Håper allikevel
bildene faller i smak totalt sett)

La oss begynne helt fra starten, med flyturen med Norwegian
og en av deres neste (nest-nyeste faktisk, når vi reiste
med denne maskinen) B737-800 med Winglets og "Sky Interior".
Individet var som sagt: "LN-DYQ": levert til Norwegian
pr: 24. mai 2011, og var knappe tre mnd. når vi reiste med
maskinen. Man kunne fortsett kjenne en svak "ny-bil lukt"
(ehh.. jeg mener "ny-fly lukt", selvsagt). Flyet bærer
navnet: Helge Ingstad.



IMG_0074.jpg

IMG_0069.jpg

Over: litt oppdatert og mere "moderne" PSU, i forhold til
B737NG serien uten "Sky Interior".


IMG_0079.jpg

IMG_0080.jpg

IMG_0086.jpg

Over: fortsatt blå "mood-lightning", men det skal det snart bli en slutt
på - i det vi nærmer oss Nederland og det stadig blir senere på kvelden.



IMG_0088.jpg

IMG_0090.jpg

OVer: i takt med at det ble mørkere ute, så ble det nesten "horerødt"
i hele kabinen - men stilige effekter er det definitivt. Ble dessuten
ingen sikkerhetsdemo på LCD-skjerm, til tross for intens trykking av SCC
på betjeningsskjermen ved L1-døren. Så da ble det manuell demo i stedet..



IMG_0113.jpg

Hadde selv booket EMC-seter begge veier, og benplassen var som
forventet storveis.






IMG_0226.jpg

Over: velkommen til Amsterdam Airport: Schipol (AMS/EHAM)!



IMG_0163.jpg

IMG_0178.jpg

IMG_0179.jpg

IMG_0183.jpg

IMG_0188.jpg

IMG_0190.jpg

IMG_0192.jpg

IMG_0194.jpg

IMG_0199.jpg

Over: Spotteterrassen på Amsterdam: Schipol er noe for seg selv,
definitivt en av de aller største i Europa (om ikke størst?) - med
matservering, statisk flymodell (Fokker-100), toaletter, krakker, ølservering,
butikk som solgte flymodeller (og andre artikler), fri inngang til denne terassen.
 
IMG_0140.jpg

IMG_0126.jpg

Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCF", vært hos KLM siden flyet ble levert
des. 1994 - og er dermed snart 17 år gammel.


IMG_0135.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFG", også vært hos KLM siden flyen
var nytt. Levert: april 1990, maskinen er snart 21.5 år gammel.


IMG_0141.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOI", vært hele sin levetid hos KLM.
Levert: feb. 2007, og er litt over 4.5 år gammel.


IMG_0144.jpg

Over: lang lang rekke.


IMG_0148.jpg

Over: KLM: B737-700 (B73G), reg: "PH-BGQ", ganske så nytt fly dette -
levert til KLM: 22. juni 2011. Er kun ca. tre mnd.



IMG_0151.jpg

Over: fin rekke med store maskiner, nærmest Martinair med
B767-300ER (levert: 25. feb. 1992 - ca. 19.5 år). Så har vi
Delta-maskinen uten winglets (også) en B767-300ER, denne ble
levert til Delta: mai 1999 - og nærmer seg 12.5 år. Delta-maskinen
ved siden av (med winglets), som også er B767-300ER, ble
levert ny til Delta: juni 1998 - litt over 13 år gammel.


IMG_0154.jpg

PrivatAir (som flyr på vegne for KLM, direkteflyvn. rett fra Amsterdam
og over til USA), her med: Boeing BBJ (Boeing Business Jet, som
er en modifisert: B737-700) - med reg: "HB-JJA". Levert ny til
PrivatAir: aug. 2005, ca. seks år gammel.



IMG_0160.jpg

Over: KLM: B737-900 (med SkyTeam-alliance farger), reg: "PH-BXO".
Levert ny til KLM: juni 2001, litt over 10 år gammel.


IMG_0165.jpg

Over: lang og variert rekke med fly, nærmest: Air Astana fra Kazakhstan
med: B767-300ER, reg: "P4-KCB". Levert ny opprinnelig til KLM: mai 1997, og
videre til Air Astana: april 2007. Maskinen er litt over 14 år gammel.



IMG_0258.jpg

IMG_0166.jpg

OVer: KLM: B737-800 med fine retrofarger, reg: "PH-BXA". Vært hos
KLM siden ny, levert: feb. 1999 - ca. 12.5 år gammel.



IMG_0168.jpg

Over: British Airways med: A321-200, reg: "G-EUXL". Levert
ny til BA: sept. 2007, fire år gammel maskin.



IMG_0171.jpg

Over: nok en British Airways-maskin: A320-200, reg: "G-EUUT" -
levert ny til BA: des. 2007, snart fire år gammel.


IMG_0195.jpg

Over: TACV / Cabo Verde Airlines med B757-200, reg: "D4-CBG" Levert
ny til selskapet: mars 1996, maskinen er ca. 15.5 år.



IMG_0251.jpg

Over: KLM Cityhopper: Embraer 190, reg: "PH-EZD". Levert ny
til KLM: april 2009, snart 2.5 år gammel.




IMG_0321.jpg

IMG_0255.jpg

Over: Royal Jordanian Airlines: A319, reg: "JY-AYL", levert
ny til selskapet: mars 2008 - maskinen er 3.5 år.


IMG_0257.jpg

Over: KLM Cityhopper: Fokker-100 (F28-0100), reg: "PH-OFM".
Levert ny til Midway Airlines i USA: januar 1994, så over
i eie hos Fokker selv - fra 25. juni 2002 til 25. juli 2002;
hvor maskinen ble kjøpt av Pelita Air Service. I bruk til den
ble lagret pr. juni 2005, så kjøpt av KLM medio januar 2006 -
og vært i bruk hos KLM siden. Maskinen nærmer seg 18 år.
Dette var en av SVÆRT mange F-100 og F-70 maskiner vi stadig
så på AMS, men F-100 har KLM Cityhopper kun fem stk. igjen av.
Men F-70 har de hele 26 maskiner av i drift enda.
 
IMG_0259.jpg

Over: Corendon Air (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-TJG". Levert
ny til Air Berlin: feb. 1999. Så kjøpt av Corendon: april 2010,
maskinen er litt over 12.5 år gammel.




IMG_0264.jpg

Over: Qatar Airways (Cargo): B777-FDZ, reg: "A7-BFA". Levert
ny til Qatar Airways: mai 2010 - kun litt over ett år gammel.



IMG_0265.jpg

Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTG". Levert ny til
selskapet: juli 2009 - litt over to år gammel.


IMG_0267.jpg

Over: EasyJet: A319, reg: "G-EZBO". Levert ny: april 2007,
ca. 4.5 år gammel.



IMG_0278.jpg

Over: bmibaby: B737-300, reg: "G-TOYL" (passer jo godt med "Toy" i reg.
siden vi snakker om "bmiBABY" ja. Levert ny til: Go Fly i England pr: april 1999,
så over til EasyJet: juli 2002, så til Thomson Airways: mai 2006. Kjøpt av
nåværende bmibaby: april 2011, maskinen er ca. 12.5 år gammel.



IMG_0280.jpg

Over: British Airways: A319, reg: "G-EUPN". Levert ny til BA: juli 2000,
maskinen er litt over 11 år.



IMG_0282.jpg

Over: CityJet (Irland): BAe Avro RJ85, reg: "EI-RJC". Levert ny til
Mesaba: aug. 1998. Kjøpt av CityJet: des. 2007, maskinen er 13 år gammel.



IMG_0304.jpg

Over: Transavia Airlines: B737-700, reg: "PH-XRE". Levert ny
til selskapet: april 2004, maskinen er snart 7.5 år gammel.



IMG_0316.jpg

Over: AirFrance Regional: Embraer-145, reg: "F-GRGB". Levert ny
til selskapet: april 1997, ca. 14.5 år gammel.



IMG_0324.jpg

Over: Alitalia med A321-100 (ikke -200!), så disse er det ikke så
mange av. Opprinnelig demo/test-fly hos Airbus Industrie, på vingene
fra: sept. 1993. Så kjøpt av Alitalia: nov. 1994, så en overføring
internt og skifte av reg.nr. Maskinen er 18 år gammel.



IMG_0329.jpg

Over: Albinati Aeronautics: Bombardier BD-700 (-1A11 Global 5000),
reg: "HB-JIH".



IMG_0331.jpg

Over: AnadoluJet (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-JGK". Levert ny
til: THY Turkish Airlines: april 2006, så over til AnadoluJet
medio: mars 2011. Maskinen er ca. 5.5 år.



IMG_0335.jpg

Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQG". Levert ny til KLM: april 2004,
maskinen er ca. 7.5 år gammel.


Så en liten "designstuide" i hvor vakker en MD-11 maskin er, her
kommer en fotoserie på fire bilder av samme maskin - jo du leste
riktig (hele fire, av SAMME). Men MD-11 bilder blir man vel aldri
lei av?



IMG_0340.jpg

IMG_0341.jpg

IMG_0342.jpg

IMG_0343.jpg

Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCI". Levert ny til KLM: nov. 1995, så
en tur innom VASP i ca. 2.5 år (fra des. 1995, til aug. 1998). Tilbake
til KLM igjen fra: 21. aug. 1998, og vært der siden - maskinen er
snart 16 år gammel.



IMG_0344.jpg

Over: ArkeFly (TUI: Nederland): B767-300ER. Levert ny til SAS i:
19. nov. 1990 som "OY-KDL", maskinen var hos SAS frem til feb. 2004 -
og ble solgt til Holland Exel. Der var maskinen ca. ett år, siden
hele selskapet opphørte pr: 10. mai 2005. Så over til Dutch Caribbean
Airlines (i knappe tre mnd.). Flyet ble så kjøpt av ArkeFly for å fly
charterpax pr. 18. aug. 2005. Maskinen er snart 21 år gammel.
 
Så en liten serie med MD-11 igjen, en maskin man praktisk talt
over alt på Amsterdam: Schipol - uansett hvor man snur seg.
Totalt har KLM 10 stk. MD-11 i flåten:


IMG_0347.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

IMG_0355.jpg

Over: KLM: med nok en MD-11, reg: "PH-KCB". Levert ny til KLM
pr. mars 1994, maskinen 17.5 år gammel.





IMG_0356.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOF". Levert ny til KLM: des. 2006,
maskinen er snart fem år gammel.



IMG_0359.jpg

Over: ett knippe mindre maskiner ved gate.


IMG_0369.jpg

Over: Olympic Air: A320-200, reg: "SX-OAH". Levert ny til
selskapet: Air Deccan, pr: nov. 2007. Så kjøpt av Olympic Air: okt. 2009,
maskinen er snart fire år gammel.



Så var det slutt på Del: 1, men ta gjerne et titt på Del: 2 - som
inneholder fler "wide-bodies", samt litt militærhelikopter,
leiebilen (Opel Insignia), og smått og godt..



Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
rigtig flot serie fra AMS....og dejligt at du har sat dig ind i flyenes historie...Det viser hvor godt du har arbejdet med materialet...bliv ved med det
Hilsen Ole
 
Supert! Minner meg om mitt dagslange besøk ved flyplassen der i fjor, mye KLM og Delta. Forbausende lite variasjon der, egentlig, selv om du har langt flere godbiter på bildene dine enn hva jeg så der. Mye pent! Takk for dokumentasjonen :-)
 
Fantastiske artige og informative bilder! Noen som vet hva som er forskjellen på A321-100/200? (med henblikk på Alitalia maskinen beskrevet på et av bildene).
 
Tusen hjertelig takk! Utrolig hyggelig med slike
tilbakemeldinger!!


SE-DYD: he he, 10 poeng til deg! :lol:


FlyTAP: A321-100 vs. A321-200, er ikke noen eksteriøre
forskjeller - men -100 versjonen ble aldri noen stor "hit"
for Airbus. -100 modellen ble produsert i begrenset opplag,
siden -200 modellen som kom ikke lenge etterpå; hadde bedre
egenskaper. Bl.a. hadde -200 kan ta av med høyere vekt,
lengre rekkevidde, bedre motorer, og en center fueltank
(som ikke -100 modellen hadde overhodet). Derfor er A321-100
litt "morsom" å se, siden det er såpass lite av denne
i forhold til -200. Av totalt ca. 656 stk. A321 (tall
fra Airbus, pr. 31. juli 2011), er det kun ca. 78 stk.
-100 modeller, resten er A321-200.
 
Last edited:
Flotte bilder fra en flott plass!
EI-IXU (Alitalia A321-100) hadde jeg gleden av å fly for ca. en måned siden på FCO-CDG!
Hadde nødutgang og det ble dermed en fin tur i en gammel maskin, men kan kunne nesten ikke merke alderen innvendig.
Personalet kunne nok derimot ha trengt et smilekurs...
Har forøvrig 2 av 3 A321 turer i -100 serien...
 
Back
Top