Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 1:


I denne delen finnes:

1) Bilder av selve Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)
2) Bilder fra flyturen med Norwegian og tre mnd. gamle: "LN-DYQ"
m/ Sky Interior m.m.
3) Bilder fra spotte-terrassen på Amsterdam: Schipol
4) Flybilder i bøtter og spann (resten i Del: 2)


(I Del 2: vil du finne: flere flybilder, samt bilder
av leiebilen (Opel Insignia Turbo), litt lokalt dyreliv,
og div andre relaterte bilder til turen)




Bildene ble tatt i perioden: 17. til 19. august 2011, og
for å ha sagt det med en gang: JA, det er mye KLM-fly i
denne fotoserien (Amsterdam: Schipol er tross alt pepret
med KLM-fly, tross alt). JA, det er mye bilder av MD-11
(kan man egentlig se nok MD-11, nei er mitt svar). Dersom
dette skulle skremme deg allerede, så bør du nok hoppe over
denne fotoserien først som sist. Til de som tar sjansen:


Flybildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)



(Litt skjeve bilder her og der, sammen med til tider noe
utfordrende lysforhold - har gjort at jeg har prøvd å være
ganske selektiv med bildene jeg har valgt ut. Håper allikevel
bildene faller i smak totalt sett)

La oss begynne helt fra starten, med flyturen med Norwegian
og en av deres neste (nest-nyeste faktisk, når vi reiste
med denne maskinen) B737-800 med Winglets og "Sky Interior".
Individet var som sagt: "LN-DYQ": levert til Norwegian
pr: 24. mai 2011, og var knappe tre mnd. når vi reiste med
maskinen. Man kunne fortsett kjenne en svak "ny-bil lukt"
(ehh.. jeg mener "ny-fly lukt", selvsagt). Flyet bærer
navnet: Helge Ingstad.



IMG_0074.jpg

IMG_0069.jpg

Over: litt oppdatert og mere "moderne" PSU, i forhold til
B737NG serien uten "Sky Interior".


IMG_0079.jpg

IMG_0080.jpg

IMG_0086.jpg

Over: fortsatt blå "mood-lightning", men det skal det snart bli en slutt
på - i det vi nærmer oss Nederland og det stadig blir senere på kvelden.



IMG_0088.jpg

IMG_0090.jpg

OVer: i takt med at det ble mørkere ute, så ble det nesten "horerødt"
i hele kabinen - men stilige effekter er det definitivt. Ble dessuten
ingen sikkerhetsdemo på LCD-skjerm, til tross for intens trykking av SCC
på betjeningsskjermen ved L1-døren. Så da ble det manuell demo i stedet..



IMG_0113.jpg

Hadde selv booket EMC-seter begge veier, og benplassen var som
forventet storveis.






IMG_0226.jpg

Over: velkommen til Amsterdam Airport: Schipol (AMS/EHAM)!



IMG_0163.jpg

IMG_0178.jpg

IMG_0179.jpg

IMG_0183.jpg

IMG_0188.jpg

IMG_0190.jpg

IMG_0192.jpg

IMG_0194.jpg

IMG_0199.jpg

Over: Spotteterrassen på Amsterdam: Schipol er noe for seg selv,
definitivt en av de aller største i Europa (om ikke størst?) - med
matservering, statisk flymodell (Fokker-100), toaletter, krakker, ølservering,
butikk som solgte flymodeller (og andre artikler), fri inngang til denne terassen.
 
IMG_0140.jpg

IMG_0126.jpg

Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCF", vært hos KLM siden flyet ble levert
des. 1994 - og er dermed snart 17 år gammel.


IMG_0135.jpg

Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFG", også vært hos KLM siden flyen
var nytt. Levert: april 1990, maskinen er snart 21.5 år gammel.


IMG_0141.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOI", vært hele sin levetid hos KLM.
Levert: feb. 2007, og er litt over 4.5 år gammel.


IMG_0144.jpg

Over: lang lang rekke.


IMG_0148.jpg

Over: KLM: B737-700 (B73G), reg: "PH-BGQ", ganske så nytt fly dette -
levert til KLM: 22. juni 2011. Er kun ca. tre mnd.



IMG_0151.jpg

Over: fin rekke med store maskiner, nærmest Martinair med
B767-300ER (levert: 25. feb. 1992 - ca. 19.5 år). Så har vi
Delta-maskinen uten winglets (også) en B767-300ER, denne ble
levert til Delta: mai 1999 - og nærmer seg 12.5 år. Delta-maskinen
ved siden av (med winglets), som også er B767-300ER, ble
levert ny til Delta: juni 1998 - litt over 13 år gammel.


IMG_0154.jpg

PrivatAir (som flyr på vegne for KLM, direkteflyvn. rett fra Amsterdam
og over til USA), her med: Boeing BBJ (Boeing Business Jet, som
er en modifisert: B737-700) - med reg: "HB-JJA". Levert ny til
PrivatAir: aug. 2005, ca. seks år gammel.



IMG_0160.jpg

Over: KLM: B737-900 (med SkyTeam-alliance farger), reg: "PH-BXO".
Levert ny til KLM: juni 2001, litt over 10 år gammel.


IMG_0165.jpg

Over: lang og variert rekke med fly, nærmest: Air Astana fra Kazakhstan
med: B767-300ER, reg: "P4-KCB". Levert ny opprinnelig til KLM: mai 1997, og
videre til Air Astana: april 2007. Maskinen er litt over 14 år gammel.



IMG_0258.jpg

IMG_0166.jpg

OVer: KLM: B737-800 med fine retrofarger, reg: "PH-BXA". Vært hos
KLM siden ny, levert: feb. 1999 - ca. 12.5 år gammel.



IMG_0168.jpg

Over: British Airways med: A321-200, reg: "G-EUXL". Levert
ny til BA: sept. 2007, fire år gammel maskin.



IMG_0171.jpg

Over: nok en British Airways-maskin: A320-200, reg: "G-EUUT" -
levert ny til BA: des. 2007, snart fire år gammel.


IMG_0195.jpg

Over: TACV / Cabo Verde Airlines med B757-200, reg: "D4-CBG" Levert
ny til selskapet: mars 1996, maskinen er ca. 15.5 år.



IMG_0251.jpg

Over: KLM Cityhopper: Embraer 190, reg: "PH-EZD". Levert ny
til KLM: april 2009, snart 2.5 år gammel.




IMG_0321.jpg

IMG_0255.jpg

Over: Royal Jordanian Airlines: A319, reg: "JY-AYL", levert
ny til selskapet: mars 2008 - maskinen er 3.5 år.


IMG_0257.jpg

Over: KLM Cityhopper: Fokker-100 (F28-0100), reg: "PH-OFM".
Levert ny til Midway Airlines i USA: januar 1994, så over
i eie hos Fokker selv - fra 25. juni 2002 til 25. juli 2002;
hvor maskinen ble kjøpt av Pelita Air Service. I bruk til den
ble lagret pr. juni 2005, så kjøpt av KLM medio januar 2006 -
og vært i bruk hos KLM siden. Maskinen nærmer seg 18 år.
Dette var en av SVÆRT mange F-100 og F-70 maskiner vi stadig
så på AMS, men F-100 har KLM Cityhopper kun fem stk. igjen av.
Men F-70 har de hele 26 maskiner av i drift enda.
 
IMG_0259.jpg

Over: Corendon Air (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-TJG". Levert
ny til Air Berlin: feb. 1999. Så kjøpt av Corendon: april 2010,
maskinen er litt over 12.5 år gammel.




IMG_0264.jpg

Over: Qatar Airways (Cargo): B777-FDZ, reg: "A7-BFA". Levert
ny til Qatar Airways: mai 2010 - kun litt over ett år gammel.



IMG_0265.jpg

Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTG". Levert ny til
selskapet: juli 2009 - litt over to år gammel.


IMG_0267.jpg

Over: EasyJet: A319, reg: "G-EZBO". Levert ny: april 2007,
ca. 4.5 år gammel.



IMG_0278.jpg

Over: bmibaby: B737-300, reg: "G-TOYL" (passer jo godt med "Toy" i reg.
siden vi snakker om "bmiBABY" ja. Levert ny til: Go Fly i England pr: april 1999,
så over til EasyJet: juli 2002, så til Thomson Airways: mai 2006. Kjøpt av
nåværende bmibaby: april 2011, maskinen er ca. 12.5 år gammel.



IMG_0280.jpg

Over: British Airways: A319, reg: "G-EUPN". Levert ny til BA: juli 2000,
maskinen er litt over 11 år.



IMG_0282.jpg

Over: CityJet (Irland): BAe Avro RJ85, reg: "EI-RJC". Levert ny til
Mesaba: aug. 1998. Kjøpt av CityJet: des. 2007, maskinen er 13 år gammel.



IMG_0304.jpg

Over: Transavia Airlines: B737-700, reg: "PH-XRE". Levert ny
til selskapet: april 2004, maskinen er snart 7.5 år gammel.



IMG_0316.jpg

Over: AirFrance Regional: Embraer-145, reg: "F-GRGB". Levert ny
til selskapet: april 1997, ca. 14.5 år gammel.



IMG_0324.jpg

Over: Alitalia med A321-100 (ikke -200!), så disse er det ikke så
mange av. Opprinnelig demo/test-fly hos Airbus Industrie, på vingene
fra: sept. 1993. Så kjøpt av Alitalia: nov. 1994, så en overføring
internt og skifte av reg.nr. Maskinen er 18 år gammel.



IMG_0329.jpg

Over: Albinati Aeronautics: Bombardier BD-700 (-1A11 Global 5000),
reg: "HB-JIH".



IMG_0331.jpg

Over: AnadoluJet (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-JGK". Levert ny
til: THY Turkish Airlines: april 2006, så over til AnadoluJet
medio: mars 2011. Maskinen er ca. 5.5 år.



IMG_0335.jpg

Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQG". Levert ny til KLM: april 2004,
maskinen er ca. 7.5 år gammel.


Så en liten "designstuide" i hvor vakker en MD-11 maskin er, her
kommer en fotoserie på fire bilder av samme maskin - jo du leste
riktig (hele fire, av SAMME). Men MD-11 bilder blir man vel aldri
lei av?



IMG_0340.jpg

IMG_0341.jpg

IMG_0342.jpg

IMG_0343.jpg

Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCI". Levert ny til KLM: nov. 1995, så
en tur innom VASP i ca. 2.5 år (fra des. 1995, til aug. 1998). Tilbake
til KLM igjen fra: 21. aug. 1998, og vært der siden - maskinen er
snart 16 år gammel.



IMG_0344.jpg

Over: ArkeFly (TUI: Nederland): B767-300ER. Levert ny til SAS i:
19. nov. 1990 som "OY-KDL", maskinen var hos SAS frem til feb. 2004 -
og ble solgt til Holland Exel. Der var maskinen ca. ett år, siden
hele selskapet opphørte pr: 10. mai 2005. Så over til Dutch Caribbean
Airlines (i knappe tre mnd.). Flyet ble så kjøpt av ArkeFly for å fly
charterpax pr. 18. aug. 2005. Maskinen er snart 21 år gammel.
 
Så en liten serie med MD-11 igjen, en maskin man praktisk talt
over alt på Amsterdam: Schipol - uansett hvor man snur seg.
Totalt har KLM 10 stk. MD-11 i flåten:


IMG_0347.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

IMG_0355.jpg

Over: KLM: med nok en MD-11, reg: "PH-KCB". Levert ny til KLM
pr. mars 1994, maskinen 17.5 år gammel.





IMG_0356.jpg

Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOF". Levert ny til KLM: des. 2006,
maskinen er snart fem år gammel.



IMG_0359.jpg

Over: ett knippe mindre maskiner ved gate.


IMG_0369.jpg

Over: Olympic Air: A320-200, reg: "SX-OAH". Levert ny til
selskapet: Air Deccan, pr: nov. 2007. Så kjøpt av Olympic Air: okt. 2009,
maskinen er snart fire år gammel.



Så var det slutt på Del: 1, men ta gjerne et titt på Del: 2 - som
inneholder fler "wide-bodies", samt litt militærhelikopter,
leiebilen (Opel Insignia), og smått og godt..



Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
rigtig flot serie fra AMS....og dejligt at du har sat dig ind i flyenes historie...Det viser hvor godt du har arbejdet med materialet...bliv ved med det
Hilsen Ole
 
Supert! Minner meg om mitt dagslange besøk ved flyplassen der i fjor, mye KLM og Delta. Forbausende lite variasjon der, egentlig, selv om du har langt flere godbiter på bildene dine enn hva jeg så der. Mye pent! Takk for dokumentasjonen :-)
 
Fantastiske artige og informative bilder! Noen som vet hva som er forskjellen på A321-100/200? (med henblikk på Alitalia maskinen beskrevet på et av bildene).
 
Tusen hjertelig takk! Utrolig hyggelig med slike
tilbakemeldinger!!


SE-DYD: he he, 10 poeng til deg! :lol:


FlyTAP: A321-100 vs. A321-200, er ikke noen eksteriøre
forskjeller - men -100 versjonen ble aldri noen stor "hit"
for Airbus. -100 modellen ble produsert i begrenset opplag,
siden -200 modellen som kom ikke lenge etterpå; hadde bedre
egenskaper. Bl.a. hadde -200 kan ta av med høyere vekt,
lengre rekkevidde, bedre motorer, og en center fueltank
(som ikke -100 modellen hadde overhodet). Derfor er A321-100
litt "morsom" å se, siden det er såpass lite av denne
i forhold til -200. Av totalt ca. 656 stk. A321 (tall
fra Airbus, pr. 31. juli 2011), er det kun ca. 78 stk.
-100 modeller, resten er A321-200.
 
Last edited:
Flotte bilder fra en flott plass!
EI-IXU (Alitalia A321-100) hadde jeg gleden av å fly for ca. en måned siden på FCO-CDG!
Hadde nødutgang og det ble dermed en fin tur i en gammel maskin, men kan kunne nesten ikke merke alderen innvendig.
Personalet kunne nok derimot ha trengt et smilekurs...
Har forøvrig 2 av 3 A321 turer i -100 serien...
 
Back
Top