AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

I betingelsane til Companion Ticket står det at dette ikkje er mogeleg. Det var heller ikkje mogeleg når eg prøvde dette i telefonen med CT-agentane.

Eg trur det kun er mogeleg hvis du f.eks. bestiller ei F-reise og eit segment ikkje har F-klasse.

Ok, visste ikke at det kun var mulig når klassen ikke finnes. Så da kan man ikke booke f.eks F til NYC, og C videre til LAX, siden det finnes F på UA flighter, men kun C er ledig? Tenkt eksempel?

Ok, visste ikke at det kun var mulig når klassen ikke finnes. Så da kan man ikke booke f.eks F til NYC, og C videre til LAX, siden det finnes F på UA flighter, men kun C er ledig? Tenkt eksempel?

Slik eg har forstått det, ja. Men eg har ikkje funne dette skriftlig nokon plass. Det einaste som står er som sagt at det ikkje går an å kombinera forskjellige klassar.

Vel, det er jo åpenbart feil det som står skrevet, fordi det gjør det jo. Ihvertfall når slik som du sa, klassen ikke finnes på et segment.

Når jeg leser vilkårene, finner jeg ingenting om at man ikke kan kombinere klasser. Det eneste jeg finner er under punkt 12 og 14: "Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse". Jeg leser det slik at de reisende må reise på samme klasse, ikke at klasser ikke kan kombineres, så lenge det er samme for begge. Eller er det jeg som tolker det feil?

Last edited:

Når jeg leser vilkårene, finner jeg ingenting om at man ikke kan kombinere klasser. Det eneste jeg finner er under punkt 12 og 14: "Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse". Jeg leser det slik at de reisende må reise på samme klasse, ikke at klasser ikke kan kombineres, så lenge det er samme for begge. Eller er det jeg som tolker det feil?

Helt korrekt og jeg har erfart at dette stemmer, booket tur retur nyc i fjor en vei i c og hjem i y, betalte da kun 80.000 poeng og ikke 100.000, vet at det også er lov til å ta y på et leg og c på neste, men da betaler du for c hele veien. Så vil ikke anbefale det med mindre det ikke er ledig c. Kan jo være aktuelt hvis du feks skal bgo-osl-nyc og så har de ikke pluss billetter til oslo, men det er ledig c til nyc, så gjør det jo ikke veldig mye om bgo-osl strekket er i y.

Helt korrekt og jeg har erfart at dette stemmer, booket tur retur nyc i fjor en vei i c og hjem i y, betalte da kun 80.000 poeng og ikke 100.000, vet at det også er lov til å ta y på et leg og c på neste, men da betaler du for c hele veien. Så vil ikke anbefale det med mindre det ikke er ledig c. Kan jo være aktuelt hvis du feks skal bgo-osl-nyc og så har de ikke pluss billetter til oslo, men det er ledig c til nyc, så gjør det jo ikke veldig mye om bgo-osl strekket er i y.

Sikker på at dette framleis er gyldig?
På samme måte som at open-jaw plutselig har blitt tillatt kan dei ha fjerna denne muligheten.
Eg fekk iallfall eit rimelig klart nei av to forskjellige agentar når eg prøvde å kombinera klassar i Januar i år.

Er mulig du har vært uheldig...for jeg fikk tilbud for et par uker siden å fly YYZ-LAX i Y, da det ikke var ledig i C...og resten av segmentene var i C. Jeg ville prøvd rouletten en gang til...

Er mulig du har vært uheldig...for jeg fikk tilbud for et par uker siden å fly YYZ-LAX i Y, da det ikke var ledig i C...og resten av segmentene var i C. Jeg ville prøvd rouletten en gang til...

Då legg eg inn årene og slår fast at det er slik :) Det var nemlig dette eg opprinnelig trudde og. Treng ikkje å ryngje opp igjen då eg etter litt søking til slutt fann C-billettar heile vegen fram. Men det kan være nyttig på ein potensiell Tahiti-tur, då det har vist seg å være svært vanskelig å finne C-billettar heile vegen fram til PPT.

Forsøkte i dag å booke en Open Jaw til ATH med hjemreise fra IST (Og ja, jeg VET at jeg burde fått mer valuta for pengene og dratt lenger!) i C.
No og fra Carmen på CT-linjen, og da jeg refererte til de oppdaterte T&C frontet hun umiddelbart at det uansett ikke ville gjelde før min 2015 CT-mulighet var i boks.. ??
Har mailet over T&C og venter på svar..

Forsøkte i dag å booke en Open Jaw til ATH med hjemreise fra IST (Og ja, jeg VET at jeg burde fått mer valuta for pengene og dratt lenger!) i C.
No og fra Carmen på CT-linjen, og da jeg refererte til de oppdaterte T&C frontet hun umiddelbart at det uansett ikke ville gjelde før min 2015 CT-mulighet var i boks.. ??

Både eg og mange andre har booka open-jaw billettar dei siste månadene, så her er det vel berre å prøve på nytt hjå ein anna agent (synd det skal være slik men...).

CTen min var frå September 2014. Booka i Januar 2015.

Ordnet meg OSL-CPH-NRT-FRA-OSL i juli for to personer på business + en baby.

140.000 poeng, samt ca 4000 kroner totalt i fuel-charge osv.

Beklager om dette blir litt OT, men prøver meg her.

I fjor omsatte jeg totalt 130.000 på mine Amex SAS kort. 110k av disse var på Premium, og de siste 20k på Platinum kortet etter jeg fikk dett i september.

Companion ticket mottok jeg en gang i august, og da selvfølgelig kun gyldig for SAS ruter. Har noen av dere vært i samme situasjon men fått mulighet til å bruke companin ticket på Star Alliance flyvninger?

Håpte kanskje at den kunne brukes på Star Alliance ruter fordi jeg fikk Platnium samme år jeg opptjente CT, men det fikk jeg avkreftet da jeg ringte Tallinskontoret.. :/

Teknisk sett er ikke open jaw tillatt i følge SAS sine retningslinjer, men de kan være fleksible dersom det ikke finnes ledige seter på returen fra samme by. Ut i fra det jeg har blitt fortalt strekker denne fleksibiliteten seg til utreise fra andre byer i samme land, men det virker som noen agenter har utvidet forståelsen av denne regelen til å gjelde også samme region. I mitt tilfelle fikk jeg til å booke en open jaw med KUL som dest. og SIN som utreisested. Sånn sett er det jo det mest geografisk nærliggende alternativet og stemmer overens med manglende bonustilgjengelighet ut fra destinasjonen.

I ditt tilfelle tror jeg ikke du kommer noen vei med å klage på dette så det beste alternativet vil nok være å forsette å spille agentrulletten helt til du møter på noen som ikke er like håndfaste med reglene som de du har snakket med allerede..

Beklager om dette blir litt OT, men prøver meg her.

I fjor omsatte jeg totalt 130.000 på mine Amex SAS kort. 110k av disse var på Premium, og de siste 20k på Platinum kortet etter jeg fikk dett i september.

Companion ticket mottok jeg en gang i august, og da selvfølgelig kun gyldig for SAS ruter. Har noen av dere vært i samme situasjon men fått mulighet til å bruke companin ticket på Star Alliance flyvninger?

Håpte kanskje at den kunne brukes på Star Alliance ruter fordi jeg fikk Platnium samme år jeg opptjente CT, men det fikk jeg avkreftet da jeg ringte Tallinskontoret.. :/
Omsetningskravet er 100' og du opptjente Companion Ticketen i sin helhet med Premium-nivå, dermed vil Premium-vilkårene gjelde uansett om du har oppgradert til Platinum i ettertid. Er nok ingen mulighet for at du kan få brukt den på *A-flyvninger. På den lyse siden av saken slipper du et større utlegg for skatter og avgifter ;)

Last edited:

Teknisk sett er ikke open jaw tillatt i følge SAS sine retningslinjer, men de kan være fleksible dersom det ikke finnes ledige seter på returen fra samme by. Ut i fra det jeg har blitt fortalt strekker denne fleksibiliteten seg til utreise fra andre byer i samme land, men det virker som noen agenter har utvidet forståelsen av denne regelen til å gjelde også samme region. I mitt tilfelle fikk jeg til å booke en open jaw med KUL som dest. og SIN som utreisested. Sånn sett er det jo det mest geografisk nærliggende alternativet og stemmer overens med manglende bonustilgjengelighet ut fra destinasjonen.

I ditt tilfelle tror jeg ikke du kommer noen vei med å klage på dette så det beste alternativet vil nok være å forsette å spille agentrulletten helt til du møter på noen som ikke er like håndfaste med reglene som de du har snakket med allerede..
har forsøkt ruletten og fikk gjennom routingen initielt, for så å få en tlf om at den var kansellert... Men: Hvor i de nåværende vilkårene står det at Open Jaw ikke er tillatt? Frem til 2014 var dette et vilkår, men ikke nå?
Her er link til de KOMPLETTE vilkårene...

https://www.cresco.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/Tekstdokumet/1403_CompanionTicket_vilkaar.pdf

P.t. har jeg heller booket enveis til ATH til 750.-/pp i M, og Lifemiles tilbake fra IST i C direkte med TK, så det har løst seg på et vis, men frustrert (nok en gang ) over callsenteret....

Teknisk sett er ikke open jaw tillatt i følge SAS sine retningslinjer...

Nå er det Amex sine vilkår som gjelder for CT, og der står det ingenting nå. Vi er flere som har fått booket Open jaw, og jeg fikk til og med forandret fra t/r til Open Jaw etter å ha ventet på en Supervisor som lærte opp agenten.

Hvis ikke United har bomma helt så finner i allefall de saver-awards til ICN/HKG/HND. Søket gjort for 2 på div datoer de neste 14 dager.

Link til søk her: https://www.united.com/web/en-US/apps/booking/flight/searchAward.aspx?SB=1&SD=OW&CS=N

Liten update: Snakket nettopp med engelsk EB-kundeservice, og selv om jeg fant to seter på LH FRA-KIX i F, og videre KIX-BKK med TG F, så viste United phantom availability på LH, men ikke TG. Greit å vite for andre kanskje.

Forøvrig en meget hyggelig agent som også drømte om First Class Terminal i FRA, og forsto godt oss som driver å legger detours for opplevelsen :D

Jeg stiller et spørsmålstegn ved hvordan de regner ut skattene. To ganger har jeg nå fått forskjellige summer fra forskjellige agenter. Sist gang idag, hvor jeg skulle skifte et segment på en tur til LA. Samme rute YYZ-LAX, samme flyselskap (AC), men fant ledige seter på et fly som gikk tidligere, slik at jeg slapp å vente nesten 6 timer i YYZ. Den første agenten ville ha over 300 kroner i økte skatter per person, pluss gebyret på 150 per pers. Det synes hørtes veldig rart ut, så jeg sa at jeg beholdt den originale routingen i stedet for.
Så ringte jeg på nytt, og denne agenten sa at det ble mindre(!!) skatter, pluss gebyret, noe jeg slo til på.
Virker som om det er litt bingo dette med skattene...?

Last edited:

Heisann

Jeg vurderer å bestille tur fra Bergen eller Haugesund til Cuba for meg å samboeren min i begynnelsen av Juli. Jeg har forsøkt å søke opp reisen i ANA, men det kommer det ikke opp noen alternativer. Hvis jeg bruker *A sine nettsider, får jeg opp at det er mulig. Hvordan finner jeg beste alternativ, og evt pris på dette?

Dette er min første CT, så skjønner egentlig ingenting :P

Heisann

Jeg vurderer å bestille tur fra Bergen eller Haugesund til Cuba for meg å samboeren min i begynnelsen av Juli. Jeg har forsøkt å søke opp reisen i ANA, men det kommer det ikke opp noen alternativer. Hvis jeg bruker *A sine nettsider, får jeg opp at det er mulig. Hvordan finner jeg beste alternativ, og evt pris på dette?

Dette er min første CT, så skjønner egentlig ingenting :P

Det er vel bare Air Ca ada som flyr dit, kanskje også Avianca. Du må først finne ledige seter fra Toronto eller muligens Montreal til Havana. Deretter finner du ledige seter på direkte ruter fra Europa til Canada. Finn dereeter ledige seter bgo-by i Europa du flyr videre fra. Ring så og oppgi hver enkelt flight til de du snakker med.

Status
Not open for further replies.
Back