AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Hvor lang tid tar det før man får beskjed om at man har opptjent CT ? Jeg passerte 100K etter 4 mnd i Desember, men har fortsatt ikke hørt noe. Regning har jeg dog fått, og siden de fikk med seg noen transaksjoner fra 2015, viser regingen kun 2015 opptjening, og ikke total opptjening for 2014. Er dette bare nok et eksempel på litt mangefulle systemer fra Amex side? (Jeg har litt dårlig erfaring med de fra tidligere når det gjelder faktura o.l )

Jeg har ikke giddet å lese igjennom alle 7 sidene ang CT for å se om dette er nevnt før, men hvor lenge sitter man egentlig i tlf og venter på svar på 64816099 for å bestille en CT ? Jeg satt 18 minutter i dag, - da la jeg på. Ringte Amex medlemsservice, som sa at det jobbes med en løsning hvor man kan bestille CT på nettet. Og de bekreftet at det kom nye regler i høst som sier at CT billetten gjelder i ett år, og ikke lenger i inneværende år + 12 mnd.
Det kan ta fryyyktelig lang tid. Har erfart alt fra 5 min til 40min, kommer helt an på dagen og hvor mange som er på jobb der og da tydeligvis.

Hvor lang tid tar det før man får beskjed om at man har opptjent CT ? Jeg passerte 100K etter 4 mnd i Desember, men har fortsatt ikke hørt noe. Regning har jeg dog fått, og siden de fikk med seg noen transaksjoner fra 2015, viser regingen kun 2015 opptjening, og ikke total opptjening for 2014. Er dette bare nok et eksempel på litt mangefulle systemer fra Amex side? (Jeg har litt dårlig erfaring med de fra tidligere når det gjelder faktura o.l )
Companion Ticket genereres den 1. i påfølgende måned etter at omsetningskravet er oppnådd. Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Etter det vil Companion Ticket bli utsendt den 1. i påfølgende måned etter at Companion Ticket har blitt generert.

F.eks: har man forfall den 20. i hver måned blir fakturaen som regel produsert 15 dager tidligere, rundt den 5. Så hvis man oppnådde en omsetning på NOK 100 000 den 2. august (forfallsdato 20.august, fakturaproduksjon 5.august) så vil Companion Ticket genereres 1.september og sendes ut/aktiveres 1.oktober.

Men har man oppnådd en omsetning på NOK 100 000 først den 10. august så vil Companion Ticket først genereres 1.oktober og sendes ut/aktiveres 1.november siden den første fakturaproduksjonen med omsetning på over NOK 100 000 skjer først 5.september med forfall 20.september.

Så selv om det bare skiller 8 dager i de to eksemplene på når man oppnådde NOK 100 000 i omsetning så vil det skille én måned på når man kan bruke Companion Ticketen, henholdsvis 1.oktober og 1.november.

Companion Ticket genereres den 1. i påfølgende måned etter at omsetningskravet er oppnådd. Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Etter det vil Companion Ticket bli utsendt den 1. i påfølgende måned etter at Companion Ticket har blitt generert.

F.eks: har man forfall den 20. i hver måned blir fakturaen som regel produsert 15 dager tidligere, rundt den 5. Så hvis man oppnådde en omsetning på NOK 100 000 den 2. august (forfallsdato 20.august, fakturaproduksjon 5.august) så vil Companion Ticket genereres 1.september og sendes ut/aktiveres 1.oktober.

Men har man oppnådd en omsetning på NOK 100 000 først den 10. august så vil Companion Ticket først genereres 1.oktober og sendes ut/aktiveres 1.november siden den første fakturaproduksjonen med omsetning på over NOK 100 000 skjer først 5.september med forfall 20.september.

Så selv om det bare skiller 8 dager i de to eksemplene på når man oppnådde NOK 100 000 i omsetning så vil det skille én måned på når man kan bruke Companion Ticketen, henholdsvis 1.oktober og 1.november.

Takker for svar. I mitt tilfelle er faktura utstedt 6 Januar med forfall 20 Jan. 100K ble vel nått mellom 15-20 Des. I følge det du har skrevet, utstedes da CT pr 1. Feb, er det slik ?
I så tilfelle, vil den da være gyldig ut innværende år pluss neste ?

Takker for svar. I mitt tilfelle er faktura utstedt 6 Januar med forfall 20 Jan. 100K ble vel nått mellom 15-20 Des. I følge det du har skrevet, utstedes da CT pr 1. Feb, er det slik ?
I så tilfelle, vil den da være gyldig ut innværende år pluss neste ?
Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Siden din første faktura med over NOK 100 000 i omsetning ble produsert 6.januar vil Companion Ticket bli generert 1.februar og aktivert/sendt ut 1.mars.

Det vil si at du først kan bruke/booke Companion Ticketen etter 1. mars.

Under avtalevilkårene står det: «Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato det kontoføres på Kortholders SAS EuroBonus-konto og være gyldig i inneværende år pluss 12 måneder»

Men her har tydeligvis forskjellige kunder fått motstridende beskjeder, ref de siste postene i tråden.

Award Companion ticket i kombinasjon med RTW billett

Jeg fikk nettopp min companion ticket i posten, og sitter og vurderer hvordan jeg kan få brukt den på best mulig måte i 2015.

Fra sept til januar skal jeg jorden rundt - og vurderer om det kan være en mulighet å dytte et segment på companion ticket inn i RTW runden.

Min hypotese er at jeg for eksempel kan ha et hull i min RTW billett på en rimelig lang distanse (eksempelvis USA-New Zealand) - og ta ut dette strekket som en award billett i C.

Jeg har cirka 110-120k poeng i mars da billettene skal bestilles, så jeg kunne tenkt meg å utnytte disse på best mulig måte.

Er det noen her inne som har vært borte i samme problemstilling tidligere eller vet om dette lar seg gjennomføre? Eventuelle tips til segment og selskap som har den beste business-opplevelsen.

Kunne ha vært en fin overraskelse til frøkenen underveis :)

Re: Award Companion ticket i kombinasjon med RTW billett

CT må bestilles som tur-retur slik at det da er meningsløst og sløse bort reisen på en enveis

CT må bestilles som tur-retur slik at det da er meningsløst og sløse bort reisen på en enveis

Ah. Det var jeg ikke klar over. Leste bare at Award billetter nå kan bookes 1-vei for 60% av t/r poengkrav. Dersom CT ikke følger de samme reglene kan jeg jo legge dette dødt med en gang...

Da måtte det i tilfellet bli en avstikker, AKL-NRT eks.og så tilbake til utgangspunktet for videre reise.

Da måtte det i tilfellet bli en avstikker, AKL-NRT eks.og så tilbake til utgangspunktet for videre reise.

Fant Amex CT vilkår nå og om jeg leser riktig så må en CT reise starte og ende opp i Skandinavia.

Mulig det står et eller annet sted her i tråden som jeg ikke finner...men har noen erfaringer med å skifte klasser på et segment, evt skifte segmenter på kun tur eller retur på en CT, uten å kansellere billetten og lage ny? Er dette noe som enkelt lar seg gjøre på callsenteret, mot betaling av gebyr selvfølgelig?

Mulig det står et eller annet sted her i tråden som jeg ikke finner...men har noen erfaringer med å skifte klasser på et segment, evt skifte segmenter på kun tur eller retur på en CT, uten å kansellere billetten og lage ny? Er dette noe som enkelt lar seg gjøre på callsenteret, mot betaling av gebyr selvfølgelig?

Kommer an på agenten, men skal kunne gjøres. Går fint og kombinere klasser også. Skatter&Avgifter må beregnes på nytt.

AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Noen som har gode forslag til reiseruter fra Skandinavia til Japan hvor man kan få deler av turen i F? Er veldig fleksibel på reistetidspunkt i perioden august - november. Ser Lufthansa har First fra Frankfurt, men er det spesielle flytyper eller terminaler jeg burde preferere?

Last edited:

Noen som har gode forslag til reiseruter fra Skandinavia til Japan hvor man kan få deler av turen i F? Er veldig fleksibel på reistetidspunkt i perioden august - november. Ser Lufthansa har First fra Frankfurt, men er det spesielle flytyper eller terminaler jeg burde preferere?

Ja du bør velge LH, kan evt fly ANA tilbake til europa, LH kan kun bestilles 14 dager før avresie, men tokyo er faktisk et sted det er mulig å finne ledige F billetter :)

Ja du bør velge LH, kan evt fly ANA tilbake til europa, LH kan kun bestilles 14 dager før avresie, men tokyo er faktisk et sted det er mulig å finne ledige F billetter :)

Kan LH kun bestilles 14 dager før avreise på CT?

Status
Not open for further replies.
Back